Jump to content

Treskall på vei inn i havna


fenri_s

Recommended Posts

Ble litt nyskjerring på denne "unaturlige" lange tråden om en "dust" på sjøen.

Og der ligger det vel, en skepsis til nye båtfolk eller folk i båt, som noen sier. Kanskje også en litt forståelig skepsis. Vi er en kystnasjon og kystbefolkningen har hatt et langt og naturlig forhold til båt og sjø. Alle hadde lært alt fra grunnen, navigering etter kart, gange å mørket, manøvering osv osv. Inn med morsmelken så og si.

 

Så, i vår velstandsøkning, ønsker langt flere å benytte sjøen og å lære seg båtlivet. Det strømmer på, både byfolk og skogsmatroser, og de kjøper helst stor cabinkrusere. Men siden de er noe ukjent med det våte element, "parkere og rygger" de slik at de må ha propeller i alle ender for å få til, siden de egentlig ikke vet bak og fram på en båt, og slett ikke noe om styrbord og babord. Og siden de heller ikke kan lese, i alle fall ikke sjøkart, trenger de 3. dimensjonale apper på sin i-pone for å se hvor de er.

 

Det er vel slik vi egentlig tenker, i alle fall noen av oss. Og noe er det i det, tror jeg, men vi kommer ikke fram til et hyggelig båtliv for alle dersom vi anstrenger oss for å tydeliggjøre forskjeller i erfaringer på en slik måte. For vi har alle forskjellige erfaringer, og deler vi dem med andre skaper det nok det beste båtlivet.

 

Litt om min erfaring med baugpropell. Jeg har innstalert, for å bedre manøveregenskapen da jeg har to ror med propell mellom /Ikke propellvann på roret) Jeg tar meg til tider i å bruke den unødvendig. Jeg føler nok at ved bruker en slike hjelpemidler i absolutt alle situasjoner, minsten man over tid følingen med hvordan båten også kan manøverens tilfredsstillende uten, noe jeg mener er viktig å ikke miste, På samme måten som man bør kunne navigere etter kart og kompass om plotteren svikter.

Link to post
Share on other sites

Har nå i over 30 år vært aktiv bruker av sjøen i egen båt. Fra tidlig vår til sent på høst. Spør du familien vil de nok omtale meg som fullstendig båtnerd, med den konsekvens at jeg ofte drar på sjøen alene. Fascineres av,og gleder meg over, både dag- nattseilas og har alltid satt min stolthet i å bedrive det med 100% sikkerhet i forhold til andre, materiell, miljø og meg selv i samsvar med sjøveisreglene. Sjøen er et fantastisk sted å være og etter min mening er det rom for alle, dersom vi evner å vise romslighet og hjelpsomhet. Mulig jeg er både naiv og treg men jeg kan ikke annet enn å undres over denne elite tankegang hvor noen som kaller seg "Båtfolket" mener å kunne heve seg over andre de kaller folk i båt. Er det slik at dette Båtfolket alltid løser enhver situasjon helt perfekt uten bruk av andre hjelpemidler enn et kløktig hode og to never fulle av tradisjoner? og hva skjer den dagen et medlem av Båtfolket skulle gå i brygga med et smell pga teknisk eller menneskelig svikt... blir han/hun da degradert til "folk i båt" for en viss periode og i så fall hvor lenge.?

 

Jeg ferdes ofte sakte og noen ganger fortere i cabincruiser med to motorer og baugtruster. Har "back up" for både det ene og andre ombord uten at jeg går på brygga med passer og paralellforskyver synlig i baklomma. Skulle dog aldri finne på å ikke bruke alle hjelpemidler tilgjengelig og dermed sette noe i fare bare for å vise at jeg behersker å manøvrere en relativt stor båt for fiffen i havna. Nå har jeg tross alt den båten jeg har og da får Båtfolket som ser meg heller leve med sine fordommer.

 

Når jeg bytter bil neste gang skal jeg dog huske på å kjøpe en uten både firehjulstrekk, ABS, antiskrens, progressiv styring, og alt annet av gode sikkerhetsløsninger som nå er tilgjengelig. "Bilfolket" kunne jo komme til å tro at jeg ikke kunne kjøre bil....;-)

 

Kan ikke la være å hive meg inn i denne debatten da jeg ser den som ganske komisk. Men dersom det er noe jeg har misforstått så tar jeg gjerne tilbakemelding og båtfolket får virkelig ha meg unnskyldt..;-)

 

Vær raus!

Link to post
Share on other sites

Lurer litt p堨vor mange av b崦olket som vet s堧odt hvordan ting skal gjres som kan legge til eller g堦ra kai p堳pring :wink:

 

Debatten her ellers er typisk for vinteren. Etterhvert som abstinensen ker reduseres tolleransen. Same procedure as every year James.. :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel slik at en baugpropell tar "hele havna" når den benyttes. Den støyer endel og dermed dras interessen mot brukeren av baugpropellen. Slik er det.

Et råd til de fleste er å trene å manøvrere uten baugpropell slik at overaskelsen ikke blir for stor når denne svikter. Og som Bitteliten skriver, prøv å gå ut på spring. Det er lettere enn man tror. har man to motorer har man som regel kontroll på både hekk og baug.

Vi har baugpropell på Astor og den er noen ganger grei å ha hvis jeg vil klemme baugen mot brygga i stedet for å bruke spring. Spesielt når man er alene om bord og det er vind/strøm med i bildet.

 

Unødvendig er det å bruke baugpropellen som ror i romt vann. Jeg har flere ganger observert de som styrer med baugpropellen. Noen har lagt dette inn som (u)vane..


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Astor. for en gangs skyld er vi enige. Det kan faktisk være greit å ikke ha glemt hvordan man manøvrere en båt med bare ror og propell.

 

Så det å markere seg for noen i en havn eller hevde seg i "havnemanøver", som Waka var inne på, er nokså fjernt for meg. Det for nå de som plages med slikt heller svare på hvordan det føles. Alle kan gjøre feil og ting kan gå galt både med hodet og det tekniske. Men jeg lever nå i den troen at erfaringer minsker sjansen for å gjøre de store feilene, også erfaringer i å manøvere uten alle hjelpemidler i bruk.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ubetydelig som Astor nevner, forutsetter naturligvis at en ikke har seilbåt :yesnod:

 

Det å klare seg uten er en enkel oppgave men kan være svært nyttig ved høyt vindfang, sågar nødvendig selv om en har 2 motorer. Litt støy blir blir det men fysisk mindre arbeide enn kun å bruke motorene. Noen klager på det meste og som oftest er det "folk i båt" som ikke ser nytteverdien og sjelden tar i mot en trosse om en skal legge til. :yesnod:

 

Den som finner opp lydsløse thrustere samt strømaggregat kommer til å tjene mye penger. :yesnod:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Med alle de større og større båtene på fjorden for tiden bør det kanskje bli lovpålagt, om sikkerhet skal stå i fokus men nødvendiggjør naturligvis at de som skal kjøre lobby klarer å få ned avgiftene hos sittende regjering, fremfor å diskutere om en behøver flytefest påsatt på Cb dekket og eller flatt vann der folket nyter sin ankerdram ferdig fortøyd. :giggle:

 

Det var dette med "folk i båt" eller "regjering uten båt" :giggle: Vi får håpe det blir bedre til høsten, med litt flaks blir vi kanskje kvitt både statsminister, Knbf og dieselavgiften :lol:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...