Mariell Svart 29.Desember.2012 Del på Facebook Svart 29.Desember.2012 Gold Fishen er ikke den værste å manøvrere,nei. !Har faktisk ennå til gode å bomme på åpningen i moloen! Hvis det er den største utfordringen du har, forstår jeg godt at du ikke ser behovet for thruster(e). Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
Regina III Svart 29.Desember.2012 Del på Facebook Svart 29.Desember.2012 Stakkars oss! Vi er rammet av den årlige vinterdeperesjon og abstinensen herjer. Som vanlig henfaller vi til opprørende og heftige diskusjoner, nesten så det kan grense til krangel, selv om vi egentlig kanskje er ganske enig! Jeg har et forslag til et annet tema, som ihvertfall kunne engasjere seilbåtfolket. Noen ganger kan en underholdes av fortvilet manglende erfaring som denne tråden starter med, Men noen andre ganger, kommer en ensom seiler elegant glidende inn i havn. Så starter magien, seilene forsvinner, båten har akkurat nok fremdrift til å gli stille på plass og angjøres uten stress, tauverk og fendere ligger selvsagt klar. Noen sekunder etter er alle seil beslått og tamper pent lagt i dekorative kveiler. HAR seilbåtfolket egentlig behov for motor i båten, og er det ikke litt flaut å bruke den ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 29.Desember.2012 Del på Facebook Svart 29.Desember.2012 Godt forsøk. Ja, jeg mestrer det. Sånn noenlunde. Men synes egentlig motoren er grei å ha dersom det er vindstille. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Svart 29.Desember.2012 Del på Facebook Svart 29.Desember.2012 HAR seilbåtfolket egentlig behov for motor i båten, og er det ikke litt flaut å bruke den ? Det som er enda flauere er å ikke bruke motoren, og så feilberegne siget i båten på vei inn i båsen. Da kan man fort havne på Youtube samt bli idioterklært, kalt for "folk i båt" samt andre mindre pene ting her på BP. Jeg bruker å legge til under seil av og til for å holde kunnskapen ved like til den dagen man virkelig behøver den, men jeg har alltid motoren igang og i fri for sikkerhets skyld (men heiser dog ikke dagsignalet for motorseilng ). Et par ganger har jeg virkelig kommed glidende helt stille inn i båsen grunnet kranglevoren motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 29.Desember.2012 Del på Facebook Svart 29.Desember.2012 (redigert) Jeg bruker ikke motor på seilbåten. Er da ikke noe problem å bakke på fokka. Redigert 29.Desember.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seewolf Svart 29.Desember.2012 Del på Facebook Svart 29.Desember.2012 (redigert) Seiler som regel "onehand" og bruker motoren inn ut av havna. Regner med at de som ikke bruker motoren... har mannskap ombord. Hvis ikke så løfter jeg hatten... og stiller gjerne som "læregutt" Redigert 29.Desember.2012 av Seewolf (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 29.Desember.2012 Del på Facebook Svart 29.Desember.2012 I noen situasjoner har man ikke noe valg, man må seile til brygga eller inn i båsen. Men en liten lett båt er det helt greit, men det er litt mer krevende med en stor og tung turbåt. En gang i tiden hadde jeg båtplass tilhørende en herværende campingplass. En av gjeste der, som hadde en liten påhengerbåt hadde utropt seg selv til havnekaptein, ikke så uvanlig i private havner. En dag jeg var ute på fjorden, stoppet motoren. Vår daværende båt var en tung stål motorseiler. Opp med storseilet og i god kulingdriv bar det inn mot båtplassen. Prøvde å beregne farten etter neste evne, men vinden var sterk og båten hadde god sig. "Havnekapteinen" veivet med armene som vindmøller og ropte ett eller annet. Båten hadde nokså skrå baug, gikk inn i båsen og klatret neste over betongbrygga og "havnekapteinen" sprang for livet. Båten fikk bare noen skrammer i malingen, men vi så aldri noe mer til "havnekapteinen". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VO`n Svart 29.Desember.2012 Del på Facebook Svart 29.Desember.2012 (redigert) Ikke ofte en opplever å se noen legge til uten motordrift, iallefall ikke her til lands når det ofte blåser og er dårlig vær. Å legge til en overfylt havn i fellesferien kun på seil er godt gjort.Hadde en kollega som har en gammel seiler i tre, husker ikke hvor gammel men visstnok i begynnelsen av 1900 uten motor. Den ble flittig brukt og klarte seg fint uten motor. Ble aldri til at en fikk somla til seg å være med, men det står det litt respekt av.Selv om han er over gjennomsnittet flink, er ikke det samme som at han bør kritisere andre i plastbåt og baugpropell... Alle er forskjellig, væremåte, tankegang og erfaring. Å sitte på sin høye hest og være nedlatende sier mer om de... Snekke har jeg hatt en gang, mulig aldri igjen. Men skulle det skje er baugpropell et must. Mye vind i trang havn i en snekke kan by på litt utfordringer.. Redigert 29.Desember.2012 av VO`n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 29.Desember.2012 Del på Facebook Svart 29.Desember.2012 Kan en seile er det selvfølgelig ingen stor kunst å seile i havn under bra forhold med en ikke altfor stor og lettmanøvert båt. Under vanskelig forhold kan det være en kunst. Kan du ikke seile er det også en kunst. Er du kanon full og kan seile i havn, er det stor kunst. (Det var en engelskmann som hevdet det). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 29.Desember.2012 Del på Facebook Svart 29.Desember.2012 Kommer litt an på båten også da. Ynglingen vår er usedvanlig lett å håndtere Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 29.Desember.2012 Del på Facebook Svart 29.Desember.2012 I noen situasjoner har man ikke noe valg, man må seile til brygga eller inn i båsen. Jeg må hver gang jeg får det årlige havariet på kjølevannspumpa. Alle med seilbåt bør beherske dette. Lå i ei uthavn sammen med en Luffe 40. Han kom og gikk uten bruk av motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BMF Svart 29.Desember.2012 Del på Facebook Svart 29.Desember.2012 Alle med seilbåt bør beherske dette. Dette er vel almindeligt pensum på sejlerskolen - så "no big deal" & tilmed mange gange lydløst - Overfyldte ferie havne kan naturligt være et problem men da må man midst kunne håndtere at blive landfast ved enten pæl eller molehoved,,, Sitér dette innlegget Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Svart 29.Desember.2012 Del på Facebook Svart 29.Desember.2012 Re Marielle: Hvis det er den største utfordringen du har, forstår jeg godt at du ikke ser behovet for thruster(e). Har egentlig ikke uttalt meg negativt om baugtrustere her på tråden, og det var jo synd at vedkommende på filmsnutten ikke evnet å bruke den riktig ved passering av piren..... F.ø har alle treskaller en stor fordel om de havner i sjøen ved at de flyter, dog kan pælemarken være en trussel... Godt nytt båtår til deg også! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Svart 29.Desember.2012 Del på Facebook Svart 29.Desember.2012 Her er en annen konsekvens av manglende erfaring og sjømannskap. http://www.vgtv.no/#!/video/56010/her-går-det-galt-unik-video-av-båtulykke Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Waka Svart 29.Desember.2012 Del på Facebook Svart 29.Desember.2012 enig med deg pettersand ! og kan du din manøver er det heller inget problem å ta en lang og høy flatbunnet cabincruiser in til kai selv med bare en motor.. i sterk vind derimot...;-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 29.Desember.2012 Del på Facebook Svart 29.Desember.2012 Lå i ei uthavn sammen med en Luffe 40.Han kom og gikk uten bruk av motor. Hvis jeg skal ligge i uthavn starter jeg gjerne motoren minst en time før ankomst, og stanser den når fortøyd. Alternativet blir å seile inn, og så fyre opp for å lade, og det blir litt corny syns jeg :o) Syns også det er greit å få pakka seilet og få litt orden i kaoset før jeg kommer til land - så da blir det som regel motor og auto den siste biten uansett. Ligger jeg på svai, imponerer jeg ingen med manøvren heller, og i gjestehavn tror jeg at minst halvparten heller blir irritert over unødig risiko for riper og annet. Men enig i at dette er lurt å øve på og praktisere når forholdene ligger til rette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 29.Desember.2012 Del på Facebook Svart 29.Desember.2012 så fyre opp for å lade, Hverken Luffen eller jeg ladet mens vi lå der. Det går faktisk svært bra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 29.Desember.2012 Del på Facebook Svart 29.Desember.2012 Hverken Luffen eller jeg ladet mens vi lå der. Det går faktisk svært bra. Ikke vet jeg hva som skulle ha gått galt, og hvorfor det gikk bra isteden, men det var vel bra det gikk som det gikk med dere da .... Kanskje tiden er moden for spørsmålet om det er feigt med elektrisitet ombord? Kjør debatt :o) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 29.Desember.2012 Del på Facebook Svart 29.Desember.2012 Kanskje tiden er moden for spørsmålet om det er feigt med elektrisitet ombord? Kjør debatt :o) Overhodet ikke feigt. Jeg har hele balja full av duppeditter. 3 x GPS mottager. 2 x Ekkolodd. 2 x Satcom. 2 x VHF. Kartmaskin. Navtex. Wallas. Kjøleboks. Stereo med skifter. Lys. Og noe så sært som en sidescan sonar. Men jeg trenger ikke å lade for å ligge et døgn i uthavn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seewolf Svart 29.Desember.2012 Del på Facebook Svart 29.Desember.2012 Må si at jeg er veldig imponert over seilkunnskapene her i forumet, tror jeg kan lære mye Men så mye jeg tenker på dette så lurer jeg på hvordan jeg kommer meg i båsen når jeg skal styre og samtidig få ned seilet.... onehand altså... Å komme meg trygg inn i havna derimot og bli landfast igjen på den ene eller andre måten skal jeg vel klare . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
glalaks Svart 29.Desember.2012 Del på Facebook Svart 29.Desember.2012 Her er en annen konsekvens av manglende erfaring og sjømannskap. http://www.vgtv.no/#!/video/56010/her-går-det-galt-unik-video-av-båtulykke synd han ikke hadde baugpropell Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 29.Desember.2012 Del på Facebook Svart 29.Desember.2012 Her ser man hvordan det går når man har strøm ombord Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 29.Desember.2012 Del på Facebook Svart 29.Desember.2012 (redigert) Men jeg trenger ikke å lade for å ligge et døgn i uthavn. Så fint for deg, da. Det er ikke sånn at jeg for enhver pris må lade jeg heller, det er veldig avhengig av tilstanden til batteriet når jeg nærmer meg havn, faktisk :o) Men autopilot, kjøleboks og annet krever sitt, og jeg føler egentlig ikke noe behov for å skvise batteriet fullstendig før jeg tillater meg å kjøre litt motor. Nå har jeg investert i nytt gel-batteri så jeg er spent på hvordan ladebehovet blir neste sesong. Det gamle batteriet burde nok vært byttet forlengst - 8 år gammelt og knapt istand til å fore Raymond (styrmann) ... Og i vår serie folkibåt vs. båtfolk kjører vi igang nok en ny debatt: Er det en brist i nasjonalfølelsen om man må se på klokka for å vite om flagget skal ned? Redigert 29.Desember.2012 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 29.Desember.2012 Del på Facebook Svart 29.Desember.2012 Man følger da med på solhøyden, gjør man ikke? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Svart 29.Desember.2012 Del på Facebook Svart 29.Desember.2012 Hvad med hækbølger? Mangler vi ikke også at tage dem op igen?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.