Jump to content

Treskall på vei inn i havna


fenri_s

Recommended Posts

Gold Fishen er ikke den værste å manøvrere,nei. :wink: !

Har faktisk ennå til gode å bomme på åpningen i moloen!

Hvis det er den største utfordringen du har, forstår jeg godt at du ikke ser behovet for thruster(e). :lol:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Stakkars oss!

Vi er rammet av den årlige vinterdeperesjon og abstinensen herjer.

Som vanlig henfaller vi til opprørende og heftige diskusjoner, nesten så det kan grense til krangel, selv om vi egentlig kanskje er ganske enig!

 

Jeg har et forslag til et annet tema, som ihvertfall kunne engasjere seilbåtfolket.

Noen ganger kan en underholdes av fortvilet manglende erfaring som denne tråden starter med,

Men noen andre ganger,

kommer en ensom seiler elegant glidende inn i havn.

Så starter magien, seilene forsvinner, båten har akkurat nok fremdrift til å gli stille på plass og angjøres uten stress, tauverk og fendere ligger selvsagt klar.

Noen sekunder etter er alle seil beslått og tamper pent lagt i dekorative kveiler.

 

HAR seilbåtfolket egentlig behov for motor i båten, og er det ikke litt flaut å bruke den ?

Link to post
Share on other sites

HAR seilbåtfolket egentlig behov for motor i båten, og er det ikke litt flaut å bruke den ?

Det som er enda flauere er å ikke bruke motoren, og så feilberegne siget i båten på vei inn i båsen. Da kan man fort havne på Youtube samt bli idioterklært, kalt for "folk i båt" samt andre mindre pene ting her på BP.

 

Jeg bruker å legge til under seil av og til for å holde kunnskapen ved like til den dagen man virkelig behøver den, men jeg har alltid motoren igang og i fri for sikkerhets skyld (men heiser dog ikke dagsignalet for motorseilng :lol: ). Et par ganger har jeg virkelig kommed glidende helt stille inn i båsen grunnet kranglevoren motor.

Link to post
Share on other sites

I noen situasjoner har man ikke noe valg, man må seile til brygga eller inn i båsen. Men en liten lett båt er det helt greit, men det er litt mer krevende med en stor og tung turbåt.

En gang i tiden hadde jeg båtplass tilhørende en herværende campingplass. En av gjeste der, som hadde en liten påhengerbåt hadde utropt seg selv til havnekaptein, ikke så uvanlig i private havner. En dag jeg var ute på fjorden, stoppet motoren. Vår daværende båt var en tung stål motorseiler. Opp med storseilet og i god kulingdriv bar det inn mot båtplassen. Prøvde å beregne farten etter neste evne, men vinden var sterk og båten hadde god sig. "Havnekapteinen" veivet med armene som vindmøller og ropte ett eller annet. Båten hadde nokså skrå baug, gikk inn i båsen og klatret neste over betongbrygga og "havnekapteinen" sprang for livet. Båten fikk bare noen skrammer i malingen, men vi så aldri noe mer til "havnekapteinen".

Link to post
Share on other sites

Ikke ofte en opplever å se noen legge til uten motordrift, iallefall ikke her til lands når det ofte blåser og er dårlig vær. Å legge til en overfylt havn i fellesferien kun på seil er godt gjort.
Hadde en kollega som har en gammel seiler i tre, husker ikke hvor gammel men visstnok i begynnelsen av 1900 uten motor. Den ble flittig brukt og klarte seg fint uten motor. Ble aldri til at en fikk somla til seg å være med, men det står det litt respekt av.
Selv om han er over gjennomsnittet flink, er ikke det samme som at han bør kritisere andre i plastbåt og baugpropell... Alle er forskjellig, væremåte, tankegang og erfaring. Å sitte på sin høye hest og være nedlatende sier mer om de... Snekke har jeg hatt en gang, mulig aldri igjen. Men skulle det skje er baugpropell et must. Mye vind i trang havn i en snekke kan by på litt utfordringer..

Redigert av VO`n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan en seile er det selvfølgelig ingen stor kunst å seile i havn under bra forhold med en ikke altfor stor og lettmanøvert båt. Under vanskelig forhold kan det være en kunst. Kan du ikke seile er det også en kunst. Er du kanon full og kan seile i havn, er det stor kunst. (Det var en engelskmann som hevdet det).

Link to post
Share on other sites

Alle med seilbåt bør beherske dette.

Dette er vel almindeligt pensum på sejlerskolen - så "no big deal" & tilmed mange gange lydløst - Overfyldte ferie havne kan naturligt være et problem men da må man midst kunne håndtere at blive landfast ved enten pæl eller molehoved,,,

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Link to post
Share on other sites

Re Marielle: Hvis det er den største utfordringen du har, forstår jeg godt at du ikke ser behovet for thruster(e). :lol:

 

Har egentlig ikke uttalt meg negativt om baugtrustere her på tråden, og det var jo synd at vedkommende på filmsnutten ikke

evnet å bruke den riktig ved passering av piren.....

 

F.ø har alle treskaller en stor fordel om de havner i sjøen ved at de flyter, dog kan pælemarken være en trussel... :wink:

 

Godt nytt båtår til deg også!

Link to post
Share on other sites

Lå i ei uthavn sammen med en Luffe 40.

Han kom og gikk uten bruk av motor.

 

Hvis jeg skal ligge i uthavn starter jeg gjerne motoren minst en time før ankomst, og stanser den når fortøyd. Alternativet blir å seile inn, og fyre opp for å lade, og det blir litt corny syns jeg :o) Syns også det er greit å få pakka seilet og få litt orden i kaoset før jeg kommer til land - så da blir det som regel motor og auto den siste biten uansett. Ligger jeg på svai, imponerer jeg ingen med manøvren heller, og i gjestehavn tror jeg at minst halvparten heller blir irritert over unødig risiko for riper og annet. Men enig i at dette er lurt å øve på og praktisere når forholdene ligger til rette.

Link to post
Share on other sites

Hverken Luffen eller jeg ladet mens vi lå der. Det går faktisk svært bra.

Ikke vet jeg hva som skulle ha gått galt, og hvorfor det gikk bra isteden, men det var vel bra det gikk som det gikk med dere da ....

 

Kanskje tiden er moden for spørsmålet om det er feigt med elektrisitet ombord? Kjør debatt :o)

Link to post
Share on other sites

Kanskje tiden er moden for spørsmålet om det er feigt med elektrisitet ombord? Kjør debatt :o)

 

Overhodet ikke feigt.

Jeg har hele balja full av duppeditter.

 

3 x GPS mottager.

2 x Ekkolodd.

2 x Satcom.

2 x VHF.

Kartmaskin.

Navtex.

Wallas.

Kjøleboks.

Stereo med skifter.

Lys.

Og noe så sært som en sidescan sonar.

 

Men jeg trenger ikke å lade for å ligge et døgn i uthavn.

Link to post
Share on other sites

Må si at jeg er veldig imponert over seilkunnskapene her i forumet, tror jeg kan lære mye :yesnod:

 

Men så mye jeg tenker på dette så lurer jeg på hvordan jeg kommer meg i båsen når jeg skal styre og samtidig få ned seilet.... onehand altså...

 

Å komme meg trygg inn i havna derimot og bli landfast igjen på den ene eller andre måten skal jeg vel klare :yesnod: .

Link to post
Share on other sites

Men jeg trenger ikke å lade for å ligge et døgn i uthavn.

 

Så fint for deg, da. Det er ikke sånn at jeg for enhver pris må lade jeg heller, det er veldig avhengig av tilstanden til batteriet når jeg nærmer meg havn, faktisk :o) Men autopilot, kjøleboks og annet krever sitt, og jeg føler egentlig ikke noe behov for å skvise batteriet fullstendig før jeg tillater meg å kjøre litt motor. Nå har jeg investert i nytt gel-batteri så jeg er spent på hvordan ladebehovet blir neste sesong. Det gamle batteriet burde nok vært byttet forlengst - 8 år gammelt og knapt istand til å fore Raymond (styrmann) ...

 

Og i vår serie folkibåt vs. båtfolk kjører vi igang nok en ny debatt: Er det en brist i nasjonalfølelsen om man må se på klokka for å vite om flagget skal ned?

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...