Jump to content

Valg av ny båt. Windy, Sessa, Nidelv , Bavaria eller Norstar?


Julie III

Recommended Posts

Frekventerer finn.no relativt ofte, så fikk med meg Sciroccoen. Så en til salgs i høst også med Targa. Er kanskje litt vel kesent å si, men synes badeplattformen blir for liten for meg som liker å tilbringe litt tid bak der :smiley:

 

Hva med Windy Mistral 33 (35 fot)? Kikket på den som kom ut i dag. Ikke blitt nevnt her... Kanskje litt rart med åpningen i sofaen. Hvor er denne mindre enn GM?

Link to post
Share on other sites

I morgen flyr jeg over til Bergen for å se på en T34... Blir veldig spennende. Har snakket med eier, mottatt bilder og alt ser bra ut. Eieren plukker meg opp på Flesland og det setter jeg pris på. Håper på en flott dag på sjøen rundt Bergenstraktene! :thumbsup:

 

Tenkte å lage en checkliste jeg kunne ta med meg over. Noen som har tips til gode punkter, og hva som er spesielt for T34?

Link to post
Share on other sites

Skulle vi hadt båt i den prisklassen så måtte vi selge huset og flytte i båt med kone og 2 små unger :crazy:

 

Det er det vi gjør nå. Bor i gapahuk på land og har solgt biler og hus. Så lenge vi har en god båt er vi fornøyd :tongue:

 

Neida, men det har kanskje litt med prioritering å gjøre?

Redigert av Julie II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen punkter:

 

Be om å starte motorene helt kalde hvis det er mulig. Observer unormal røyk og ujevn gange.

 

Gå sakte med full sving og hør etter ulyder i drivknuter.

 

Tapp en skvett av forfiltere og se etter vann. Tapp litt av dreneringshullet på toppen av dieseltanken også hvis du har mulighet.

 

Peil olje og se på farge og nivå gjerne både før og etter prøvetur.

 

Sjekk toppfart, bør vel greie rundt 34 kn.

 

Manøvrer mye for å se etter uregelmessigheter i elektronikken for spakene. Noen spaksett gjør feil som f eks henge i gear noen ganger.

 

Se etter vann over alt før og etter prøvetur.

 

Se om strømkabel til sidelanterner går utettet gjennom sideruter. I så fall, sjekk for fukt i skap på innsiden.

 

Sjekk innredning for hvite felt, noe som tyder på fuktskader. De vannrette flatene bak sofarygg og ved siden av køyene blir mørke av fukt.

 

Sjekk innvendig lakk, utvendig gelcoat, dekksluker og sideruter for krakellering.

 

Sjekk puter ute og inne og madrasser for fukt og jordslag.

 

Sjekk at all teak sitter fast til underlaget.

 

Sjekk at dører går godt, at luker fungerer og at myggnetting er hel.

 

Teste doen, septiktank, slanger og kraner.

 

Og mye mer.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært å prøvekjørt i det fantastiske været. Sjøen lå blikk stille.

Båten er levert av Fairline Norge i Oslo, og alle papirer samt orginal instruksjonsbok følger med. Bøker til absolutt alt annet også forøvrig i båten. Slikt liker jeg :thumbsup:

Gikk igjennom hele lista med tips jeg fikk samt noen fler. Denne båten var i mye bedre stand enn forrige. Minuset var at han var mildt sagt ikke veldig glad i å polere. Den var litt matt i gelcoaten, men så det bare var å polere. Han innrømmet at han aldri har brukt verken rubbing eller polermaskin.

"Feilene" jeg fant var ødelagte flaskeholdere på dekk, men dette forstår jeg er et problem på de fleste, og de ville jeg byttet ut med syrefast uansett. Døra til lugaren i front tok litt i karmen, og eieren sa den ble bedre i varmere vær. Var en del å justere på der så skal nok fikses.

Ellers fremsto resten av forskipet som tilnærmet nytt eller lite brukt. I ovnen lå fortsatt bruksanvisningen :smiley:

Teaken var ok, men han hadde ikke behandlet den med annet enn grønnsåpe og skrubb, så var litt grå etter minn smak.

 

Det var svært få riper, kun noen på hjørnet akter styrbord side men det er jo litt utsatt sted. Ingen sår annet enn et lite skall som hadde gått av på luken til badretrappen. Kosmetisk trenger den en skikkelig vårpuss! men det er jo gøy...

Under vannlinjen var den strøken og var kalkblåst i 2009 med 3 eller 4 lag epoxy primer og brukt kun VC17M i årene etter, uten at jeg har noen erfaring med det bunnstoffet. Er visst teflonbasert og lavtbyggende.

 

Jeg har som nevnt tidligere ingen erfaring med diesel-maskiner og ble overrasket under oppstart da det røyk ganske mye, men dette er vel normalt?

Synes også det røyk mer enn bensinmotorer etter at vi hadde vært utpå å testet litt. Her er en video:

 

 

Er dette mye røyk, og er det "riktig" farge? Ellers gikk motorene som en klokke og fant ikke noen uregelmessigheter. Kompressoren var jeg ikke veldig glad i, men at den slår litt inn/ut har jeg forstått er ganske normalt?

 

En siste ting jeg lurer på. Det var litt forskjell i overgangen fra nøytral til gir akterover på maskinene. Den ene var myk og fin, men den andre hogg litt mer. Nå er jeg vant til Mercruiser som nesten river båten i filler, og det var ikke såå ille, men du merket overgangen. Forover var den silkemyk på begge...

 

Har sagt til selger at jeg i utgangspunktet tar den, men ønsker et par dager til å snakke med "sjefen"... :smiley: Hva tror resten av folket?

Link to post
Share on other sites

Dette høres jo lovende ut......Det kosmetiske med teak og polering er nesten bare morro når det gjeder en nyanskaffelse. Det forundrer meg likevel at ikke selger har sørget for å fåt dette gjort........Ville tro han kunne fått en bedre pris da, men det teller jo bare til din fordel...... :flag_bp: Lykke til......

Har du flere bilder av båten.......

Redigert av Finn Erik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja synes det er litt rart selv, men skjønner det litt allikevel etter å ha møtt typen :diving: Han sa selv at han ikke brydde seg så veldig mye om at han kunne speile seg i den. Viktige for han var at alt fungerte.

Har faktisk prutet den ned en god del, så føler det er en god deal :smiley:

Glemte kamera, og hadde bare iPhonen med slitt plastikk, så ble dårlig med bilder...

Men hva mener du om røyken? Er det normalt etter ca 45-60 min gange?

Link to post
Share on other sites

jeg antar at denne upolerte perlen ikke ligger på finn.no siden du ikke har noen link til den, eller er det for å holde den for deg selv ? :)

 

Det høres lovende ut det der. Matt gelcoat som ikke er skadet eller kraftig ripet er det jo bare gøy å kose seg med i vårsolen. Du vil jo definitivt se resultat av jobben.

 

Hva med kalesjen? var den hel og fri for jordslag? Regntettheten fikk du jo ikke erfart.

 

Instumentering?

 

Apropos " jeg tar den". jfr en anne tråd her, så var du jo bra du la til et forbehold om at du måtte avklare med generalmajoren.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok. Altså det smeller ikke, men "klakket" litt. Det jeg stusset over var at det var forskjell på maskinene.

Han ringte mekanikeren som har båten hvert år, og han mente det var helt normal gange på gearet. Han sa også at det som regel blir litt forskjell på 11 år gamle maskiner/gear.

Link to post
Share on other sites

jeg antar at denne upolerte perlen ikke ligger på finn.no siden du ikke har noen link til den, eller er det for å holde den for deg selv ? :)

 

Det høres lovende ut det der. Matt gelcoat som ikke er skadet er kraftig ripet er det jo bare gøy å kose seg med i vårsolen. Du vil jo definitivt se resultat av jobben.

 

Hva med kalesjen? var den hel og fri for jordslag? Regntettheten fikk du jo ikke erfart.

 

Instumentering?

 

hehe... noen har fått det med seg, men vil jo være litt hemmelighetsfull også :wink:

Ja poleringen gleder jeg meg til!

Kallesjen så veldig bra ut uten slitasje noe sted. Han hadde også skiftet vinduer og sydd borrelåser på alle klaffer som gikk over glidelås. :thumbsup: Regntetthet vet jeg ikke, men dersom den skulle lekke noe sted, var han så sikker i sin sak at han skulle kjøpe ny til meg.

Alt av elektrisk fungerte. Eneste feil var 8 grader missvisning på "rormåler" og at timetellerene bare glimtvis fungerer. Men han har montert ekstra teller under dash :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Grattis med "snart" ny båt da :flag_bp:

 

Og polere en engelsk mann er VELDIG GØY da de har tjukk gelcoat som blir DYP blank og som ny.. kose jobb som virkelig motiverer en til og fortsette :flag_bp:

 

Ang drevene.. hvor mange timer har de?? det er sjeldent at en opplever "slitt" kon i revers da revers netopp blir lite brukt i forhold til forover.. ellers så har jeg selv merket forskjellig innslag på to drev uten at det nødvendigvis har hvert noe feil. MEN er du usikker så få dreva tatt av og be VP ta en helsesjekk på de.. du sparer MANGE penger på det.. til info er prisen på et nytt DPE som det står på denne 70 000.- overhalt ligger på alt fra 25-45.. alt etter hva som er feil.. nytt overhus(gearet med konen) som det oftest er feil på koster bare 37 for et nytt et.. men alt kan repareres hvis det blit tatt FØR det går til Hel... og selve konen er "billig" med tilhørende lager og annen innmat.. som du ser så koster dette og en helsesjekk er VELDIG lurt.. evt at en vp mek kommer ombord og gjør seg opp en mening.. uannsett skal du ALLTID sjekke oljens farge/lukt/konsistens/spor etter spon etc ved et brukt kjøp.. (spon er vist ikke unormalt på disse dreva.. men hvor mye??)

 

Husk.. vi tar ofte NAF test etc på en sliten bruktbil til 25 lapper.. her får man knapt et propellsett for den prisen.. engasjer en VP mek så er du og selger 100% sikre på hva dere selger/kjøper..

 

Lykke til

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

hei

volvo drevene skal smelle så du hører det godt når du kobler i gir

visst det ikke gjør det er det konen så begynner å bli slitt, når du kobler i gir med drevet er det viktig å gi litt gass slik at konen setter seg , visst du ikke gir gass risikerer du at konen ligger å slurer å dermed blir gradvis dårligere

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...