Jump to content

Valg av ny båt. Windy, Sessa, Nidelv , Bavaria eller Norstar?


Julie III

Recommended Posts

Er nå på utkikk etter en ny båt og har etter lengre søk her og finn.no kommet frem til følgende båter:

 

Nor Star 29 ca 02 mod.

Windy Scirocco 31/32 ca 97/98 mod

Sessa c30 ca 04 mod

Nidelv 300 Sport ca 98 mod

Bavaria 29/32 sport ca 04/05

 

Har enda ikke fysisk vært ombord i noen av båtene, men foreløpig liker jeg svært godt linjene og mange av løsningene til Windyen veldig godt, så må vel innrømme at dette er en foreløpig favoritt :smiley:

 

Windy/Nidelv VS Bavaria:

Har lest en del innlegg der folk peker på kvalitetsforskjeller på disse båtene, men gjelder dette selv i denne forbindelse der Windy og Nidelv er av litt eldre årgang? Kan disse fremdeles sammenliknes?

I såfall: Er det noen her inne som har hatt sjøbeina sine plantet i begge disse båtene og kan dele litt erfaring? :smiley:

 

Sessa C 30

Jeg finner utrolig lite informasjon om disse båtene på norsk. Er det noen her inne som har førstehåndsinfo?

 

Nidelv 300 Sport

Synes inngangen til stikkabin ser veldig trang og kronglete ut?

 

 

Vet jeg nesten legger opp til krangling om hvem som har den beste båten, hvorfor Windy-eiere blir sure på Bavaria-eiere og visa versa. Men håper vi kan spare poppcornet denne gangen og heller får saklige gode svar. :cheers_wine::smiley:

Link to post
Share on other sites

Båtene du lister opp ligger vel i prisskiktet rundt 1 mill. -men årsmodellene du ser på spriker veldig, 97 til 04 modell? er det for å komme inn under prisavgrensningen?

 

Kan ikke si så mye konkret om båtene du har listet opp, annet enn at jeg kan snakke godt om Grandezza 31 DC og OC. Da bykser du opp mot 1,3 mill for en 2007 modell. Sikkert nok av folk her som har noe vettugt å si om de du har tittet på på finn.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kun besiktiget og kjørt prøvetur med en Sessa. Min konklusjon etter dette, var svært negativ. Bavaria 29 har jeg hatt en sesong. Det ligger en tråd om dette på erfaringsdatabasen. Jeg fant en god del å irritere meg over, for å si det sånn. De er imidlertid mye mer solid bygget enn enkelte vil ha det til.

 

NorStar 29 er nok et en bra båt, men den er trang. Windy er gjennomførte saker. Du må ned i årsmodel en del for å få prisen til å matche de andre. Derfor bør du bruke god tid på å gå historikken til det enkelte ekemplar, nøye etter i sømmene.

Redigert av Puffen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her går du bredt og godt ut :smiley:

Vi har hatt en Nidelv 300. Det står mye om den her https://baatplassen.no/i/topic/7941-en-baat-blir-til-naa-er-baaten-ferdig/page__p__89703__hl__%2Bnidelv+%2B300+%2Bd6+%2B310__fromsearch__1#entry89703

 

Vi hadde den bare en sesong. Etter første natta ombord fant vi ut at båten var et feilkjøp for oss. Vi fant ingen gode steder å sove ombord. Veldig trang stikkabin, ingen rette senger i køya foran. Og alt er rett og slett titet og trangt. Vi hadde en feilliste lang som et vondt år da båten var ny - og jeg vet andre Nidelv 300 eiere har opplevd det samme. Nidelv 300 er en trang 28 foter. Styr unna :smiley:

 

Bavaria 32 Sport er nok en god båt. Kvaliteten kan på ingen måte måle seg mot Windy. Men mange sier at det er "mye båt for pengene". Jeg tror at de mener at de får stor båt for lite penger. Kvalitetsforskjellene går på sjøegenskaper, kvalitet på beslag, hvordan ting er montert, tekniske installasjoner, treverk, lydisolering mm. Du får rett og slett det du betaler for. En 2005 modell er en ganske tidlig modell i Bavarias motorbåtproduksjon - de startet vel så smått rundt 2002.

 

Windy Scirocco 31/32 er min klare favoritt i dette segmentet. Byggekvaliteten er meget god. Sjøegenskapene av det beste. Og båten er en stor 32 foter med masse plass. Og du vil elske den store cockpiten som faktisk bare er litt mindre enn på Windy 37. Ulempen er naturligvis at båten er eldre enn Bavariaene. Men prisene på Windy har falt mye i det siste. Jeg så nesten nye 37'er til salgs for nesten 1 mill under nypris på finn nå. Om du får tak i en 2000 eller nyere 32 med 2xKAD 32 for 1,1-1,2 så har du gjort et godt kjøp tenker jeg. Mindre motor enn 2xKAD 32 bør ikke denne båten ha.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båtene du lister opp ligger vel i prisskiktet rundt 1 mill. -men årsmodellene du ser på spriker veldig, 97 til 04 modell? er det for å komme inn under prisavgrensningen?

 

Kan ikke si så mye konkret om båtene du har listet opp, annet enn at jeg kan snakke godt om Grandezza 31 DC og OC. Da bykser du opp mot 1,3 mill for en 2007 modell. Sikkert nok av folk her som har noe vettugt å si om de du har tittet på på finn.

 

Ja det stemmer. Ønsker ikke å ta opp lån på båten, så har en grense jeg må under.

Mange båter som blir fristende dersom jeg legger på litt til, men slik vil det vel alltid være uansett pris? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har kun besiktiget og kjørt prøvetur med en Sessa. Min konklusjon etter dette, var svært negativ. Bavaria 29 har jeg hatt en sesong. Det ligger en tråd om dette på erfaringsdatabasen. Jeg fant en god del å irritere meg over, for å si det sånn. De er imidlertid mye mer solid bygget enn enkelte vil ha det til.

 

NorStar 29 er nok et en bra båt, men den er trang. Windy er gjennomførte saker. Du må ned i årsmodel en del for å få prisen til å matche de andre. Derfor bør du bruke god tid på å gå historikken til det enkelte ekemplar, nøye etter i sømmene.

 

Kunne du sagt litt mer om konklusjonen din ang Sessa? Ser at den kanskje kan se litt "plastikk" ut?

Mener du Nor Star er trang i forhold til Windyen eller i forhold til andre i samme klasse? Bredden ser ihvertfall ut til å være den samme som tilsvarende båter?

Som nevnt kikker jeg på Windy fra 97/98. Er det noe spesielt jeg bør se etter?

Link to post
Share on other sites

Her går du bredt og godt ut :smiley:

Vi har hatt en Nidelv 300. Det står mye om den her https://baatplassen.no/i/topic/7941-en-baat-blir-til-naa-er-baaten-ferdig/page__p__89703__hl__%2Bnidelv+%2B300+%2Bd6+%2B310__fromsearch__1#entry89703

 

Vi hadde den bare en sesong. Etter første natta ombord fant vi ut at båten var et feilkjøp for oss. Vi fant ingen gode steder å sove ombord. Veldig trang stikkabin, ingen rette senger i køya foran. Og alt er rett og slett titet og trangt. Vi hadde en feilliste lang som et vondt år da båten var ny - og jeg vet andre Nidelv 300 eiere har opplevd det samme. Nidelv 300 er en trang 28 foter. Styr unna :smiley:

 

Har lest den tråden ja :thumbsup:

Da var mistankene mine rett ang soveplass. Men føles den like trang i cockpit? Har lest at en annen her skriver den føles "enorm"...? Siden du sier det er en trang 28.

 

Bavaria 32 Sport er nok en god båt. Kvaliteten kan på ingen måte måle seg mot Windy. Men mange sier at det er "mye båt for pengene". Jeg tror at de mener at de får stor båt for lite penger. Kvalitetsforskjellene går på sjøegenskaper, kvalitet på beslag, hvordan ting er montert, tekniske installasjoner, treverk, lydisolering mm. Du får rett og slett det du betaler for. En 2005 modell er en ganske tidlig modell i Bavarias motorbåtproduksjon - de startet vel så smått rundt 2002.

 

Jeg skal ikke uttale meg om hva jeg tror andre mener, men for min egen del tenker jeg "stor båt for lite penger" ja, så du kan nok ha mye rett i det :yesnod:

Støynivå er noe som betyr

Har lest at Bavaria har fått mye skryt for sjøegenskapene sine. Har du tilfeldigvis vært i begge båter og kan si litt mer om hva du opplever er forskjellene mellom Bavaria og Windy?

 

Windy Scirocco 31/32 er min klare favoritt i dette segmentet. Byggekvaliteten er meget god. Sjøegenskapene av det beste. Og båten er en stor 32 foter med masse plass. Og du vil elske den store cockpiten som faktisk bare er litt mindre enn på Windy 37. Ulempen er naturligvis at båten er eldre enn Bavariaene. Men prisene på Windy har falt mye i det siste. Jeg så nesten nye 37'er til salgs for nesten 1 mill under nypris på finn nå. Om du får tak i en 2000 eller nyere 32 med 2xKAD 32 for 1,1-1,2 så har du gjort et godt kjøp tenker jeg. Mindre motor enn 2xKAD 32 bør ikke denne båten ha.

 

Det med årgang på båten er noe av det som gjør meg litt usikker. Bavariaene jeg ser på er jo 7-8 år nyere... Hadde jeg hatt penger nok til en 2005 Windy, ville jeg ikke vært i tvil. Hvordan oppleves en 1998 mod Windy opp mot 2005 mod Bavaria? Merker man aldersforskjellen når det gjelder "look and feel"?

Cockpiten ser helt fantastisk ut. For mitt bruk virker dette nesten som en optimal løsning. Ser mange andre bla BMB har 2 sofaer, og klarer ikke helt se fordelen med dette?

Men når det gjelder setene foran i Windy. Hvordan oppleves dette når man er alene i båten? Det å måtte "jogge ut/rundt" fra førerplassen? :tongue:

Windy 37 forblir nok bare en drøm foreløpig. I første omgang må jeg kjøpe båtplass til 250-300 også, og vil som nevnt tidligere ikke sitte med noe lån på båt (Mon tro om jeg kommer til å bli bitt av 3 fot syken og angre på dette om kort tid :confused: ). Hadde det ikke vært for båtplassen, ville nok 37 vært et selvskrevent alternativ :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Kjøpte i høst en Nidelv 300 Sport 2002 modell. Er så langt fornøyd med den, men har ikke fått noen overnattinger i den ennå. Er enig i at den være noe trang i stikkcabinen, men det er ikke verre enn at det skal gå an og sove der for min del. Salongen framme er kanskje litt i rundeste laget, men tar man bort ryggputene så får en litt bedre plass om en skal sove her.

Ellers å må en huske på modellskiftet som var i 2004, angående cockpitløsningen. Da kom det en stor U-sofa på babord side, mens det før var en mindre sittegruppe midt i, og en åpen plass akter. Jeg ville gjerne ha denne U-sofaen, men lommeboka mi ville ikke det, og dermed så ble det "bussversjonen". Har i ettertid lært meg og sette pris på denne plassen, da en kan sette fra seg ganske mye der, og skal en f.eks ha med barnevogn så er det en glimrende plass til den der. Det er også en fin plass og fiske fra. Sjøegenskapene er jeg fornøyd med, og jeg gleder meg til videre prøving for å se om det er rette båten for meg. Motoren, KAD 300, er grei nok, men kunne vært litt sprekere i akselerasjonen.

Her var iallfall noen av min synspunkt om Nidelv, så ønsker jeg deg lykke til videre i prosessen med ny båt. Blir spennende og høre hva det blir til slutt :wink:

 

Haugi

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjørt Nidelv 300 med KAD 300 og den brukte ca 30 sekunder på å komme i plan. Vi hadde D6 310 - den var markant raskere. Mulig propellvalg er viktig her.

 

Det er ingen ting med Nidelv 300 som er stort. Cockpit sofaen bak kan på ingen måte sammenlignes med Windy 32. Jeg ser det ligger N300er til 1,3-1,4 på Finn. Greit at de er noen år nyere enn W32 - men de er ikke verdt pengene mener jeg. Jeg er en av flere fornøyde eiere av mindre Nidelver som kjøpte N300 - og så feil kan man ta. Trangt motorrom, trang bysse, trang førerplass, trang under dekk, trangt bad. For oss var det et feilkjøp og jeg er glad vi klarte å selge den uten stort tap. Mulig jeg tråkker haugi på tærne :smiley: - men vi var rett og slett veldig lite fornøyde med båten vår. VI kjøpte N300 som feriebåt - og det funker den ikke som om man er 2+2. Og jeg vet om flere som har samme erfaring som oss.

 

Jeg ville heller hatt haugi sin bussversjon enn den store U sofaen. Sofaen ved førerplassen er uegnet til å sitte godt i. Bordet på usofaen bak er vaklete og ustabilt.

 

Jeg ville ha W32 da vi bestemte oss for å bytte ut N300 - men kona var lei av båtbytter og ville ha stor nok båt - derfor ble det W37 på oss. Den var vi utrolig fornøyde med. Jeg syntes det var trist å levere den fra oss da vi hentet vår NordWest. Det er med glede vi ser hvor godt den blir brukt av Bonus og kona nå. Jeg har både kjørt og vært mye i Windy 32/33. Noen av de tingene som skiller W32 ut fra andre er : Sjekk motorrommet, sjekk stuerom ved førerplassen. Førerplassen er fantastisk for familien. Sett ungene ved siden av deg så lærer de navigering og sjømannskap - også føler de seg trygge. Sjekk installasjonen av varmeren, sjekk kvaliteten på vindrutene, sjekk kvaliteten på gelcoaten. Sjekk tykkelsen på rekkene. Sjekk kvaliteten på ankerrulle foran og vinsjen foran. Sjekk hvor godt du sitter i sofaen i cockpiten, sjekk kvaliteten på putene. sjekk den store badeplatformen ungene kommer til å elske. Sjekk el installasjonen med landstrømsentralen. Sjekk størrelsen på stikkabinen. En velholdt 2000 modell er verdt å betale litt mer for (les www.hannah2.net - det er KOBs hjememside). Disse Windyene er rett og slett best i klassen etter min mening. Og det er en usedvanlig rommelig 32 foter. Jeg har ikke hørt om en eneste eier som har vært misfornøyd. Eneste jeg har hørt er at 2KAD32 er kanskje litt lite med fullastet båt og 2xKAD44/KAD 300 er litt for tungt i hekken.

 

Det skal tillegges at da vi bestilte vår Nidelv 300 så hadde KOB en W32. Han rådet oss like klart som jeg råder deg til å velge W32 i stedet. Vi fulgte ikke det rådet - desverre. Sånn kan det gå når man ikke lytter til erfarne folk tenkte jeg etterpå :smiley:

 

Jeg legger ut noen av KOBs bilder her for å vise hva jeg mener

motorrom.jpg

hakesund_2003_hannah2_5.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et moment som jeg har nevt i andre tråder i det siste er å finne en båt som har ståhøyde i mest mulig av området du oppholder deg. For min del, med mine 189 på lesten, teller dette nesten mere enn m2 man kan bevege seg på.. Ved byssbenken under dekk, og der man normalt går, er det viktig ihvertfall. Det er slitsomt å gå med lett krummet nakke i lengden ved flere dagers tur og overnattinger. Dersom du er 200 cm er det uansett bare å glemme det i denne båtklassen, og bare erkjenne at liver er kjipt. Men dersom du er 160 cm så spiller det jo ingen rolle.

Tilsvarende moment er det ved bakveggen på kalesjen. Kan du sitte oppreist og slappe av i en sofa i akter, eller må du bøye deg fremover rå ikke sitte med bakhodet i kalesjebakveggen..

 

Gode løsninger på køyer/ senger gir et voldsomt mye mere allsidig båtliv. Dersom kapteinsenga er en ombyggingsseng, er det alfa omega å ha en løs overmadrass. -Denne må man kunne stue bort på dagtid.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kunne du sagt litt mer om konklusjonen din ang Sessa? Ser at den kanskje kan se litt "plastikk" ut?

Mener du Nor Star er trang i forhold til Windyen eller i forhold til andre i samme klasse? Bredden ser ihvertfall ut til å være den samme som tilsvarende båter?

Som nevnt kikker jeg på Windy fra 97/98. Er det noe spesielt jeg bør se etter?

 

Sessa har et fott design. Det er også alt. Plstikk er en ting, men løsninger og finish er så ruskete og simpelt, at jeg aldri har sett maken.

 

NorStar er en liten 29 foter, og du vil oppleve mye av det samme som Bitteliten beskriver for Nidelv 300. Det handler rett og slett om hvor mange og store dere er, samt hvor mye dere vil bo i båten.

Når det gjelder hva du skal se etter med Windy, så er det enkelt og greit det generelle som en bør undersøke på en båt som nærmer seg 15 år. Jeg kjenner ikke disse årgangene spesielt, men det er helt klart båter som tåler å bli noen år. Det blir mer et spørsmål om hvordane eierne har vært, enn om båten :crazy:

Link to post
Share on other sites

Bitteliten har sagt det som skal sies. W32 er en utrolig flott båt i dette segmentet. Det er er veldig godt valg. Jeg har sagt det før - hadde ikke jeg falt for 3-fotsyken og kjøpt W37 hadde jeg nok ennå hatt min 2000 W32 m/2xkad32, og mye mere penger i banken :yesnod:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjørt Nidelv 300 med KAD 300 og den brukte ca 30 sekunder på å komme i plan. Vi hadde D6 310 - den var markant raskere. Mulig propellvalg er viktig her.

 

Det er ingen ting med Nidelv 300 som er stort. Cockpit sofaen bak kan på ingen måte sammenlignes med Windy 32. Jeg ser det ligger N300er til 1,3-1,4 på Finn. Greit at de er noen år nyere enn W32 - men de er ikke verdt pengene mener jeg. Jeg er en av flere fornøyde eiere av mindre Nidelver som kjøpte N300 - og så feil kan man ta. Trangt motorrom, trang bysse, trang førerplass, trang under dekk, trangt bad. For oss var det et feilkjøp og jeg er glad vi klarte å selge den uten stort tap. Mulig jeg tråkker haugi på tærne :smiley: - men vi var rett og slett veldig lite fornøyde med båten vår. VI kjøpte N300 som feriebåt - og det funker den ikke som om man er 2+2. Og jeg vet om flere som har samme erfaring som oss.

 

Jeg ville heller hatt haugi sin bussversjon enn den store U sofaen. Sofaen ved førerplassen er uegnet til å sitte godt i. Bordet på usofaen bak er vaklete og ustabilt.

 

Basert på hva haugi skrev, og det du sier her ser det ut til at jeg utelukker Nidelv ihvertfall. Jeg er 190 cm på strømpelesten, og vil ha litt plass rundt meg. Var som sagt også litt skeptisk til den stikkabinen...

Vi er en familie på 3 hvor sønnen min snart blir 1 år. Da blir det til at vi tar med paraplytrille, så parkering for barnevogn trenger vi ikke :smiley:

 

 

Jeg ville ha W32 da vi bestemte oss for å bytte ut N300 - men kona var lei av båtbytter og ville ha stor nok båt - derfor ble det W37 på oss. Den var vi utrolig fornøyde med. Jeg syntes det var trist å levere den fra oss da vi hentet vår NordWest. Det er med glede vi ser hvor godt den blir brukt av Bonus og kona nå. Jeg har både kjørt og vært mye i Windy 32/33. Noen av de tingene som skiller W32 ut fra andre er : Sjekk motorrommet, sjekk stuerom ved førerplassen. Førerplassen er fantastisk for familien. Sett ungene ved siden av deg så lærer de navigering og sjømannskap - også føler de seg trygge. Sjekk installasjonen av varmeren, sjekk kvaliteten på vindrutene, sjekk kvaliteten på gelcoaten. Sjekk tykkelsen på rekkene. Sjekk kvaliteten på ankerrulle foran og vinsjen foran. Sjekk hvor godt du sitter i sofaen i cockpiten, sjekk kvaliteten på putene. sjekk den store badeplatformen ungene kommer til å elske. Sjekk el installasjonen med landstrømsentralen. Sjekk størrelsen på stikkabinen. En velholdt 2000 modell er verdt å betale litt mer for (les www.hannah2.net - det er KOBs hjememside). Disse Windyene er rett og slett best i klassen etter min mening. Og det er en usedvanlig rommelig 32 foter. Jeg har ikke hørt om en eneste eier som har vært misfornøyd. Eneste jeg har hørt er at 2KAD32 er kanskje litt lite med fullastet båt og 2xKAD44/KAD 300 er litt for tungt i hekken.

 

Du trekker frem bla varmeren og landstrøm. Hva er spesielt her? Stuerom er det desverre skjelden bilder av, så det vet jeg ingenting om...

Skulle gjerne hatt en 2000 mod med nytt pantry og førermiljø, men da blir prisen for høy :sad: Som du ser av dette innlegget har jeg lest ihjel nettsidene til KOB :lol:

Ser mange kommer med KAD42/43 og vet om faren med 42. Hva mener du er de beste maskinene til denne båten?

Uff... skulle ønske det var noen Windyer her på østlandet til salgs som jeg kunne kikket på. Blir så mange spørsmål... :headbang:

Link to post
Share on other sites

Vi har hatt både Nidelv 300 og Windy Scirocco. Her en tråd der jeg belyser litt forskjell i sjøegenskapene. Send meg gjerne en IM om du vil diskutere litt på telefon. Ikke no er som en god båtprat; all jobb kan skyves til side da ... :lol:

 

Takk for tilbudet. Det skal jeg benytte når jeg kommer litt nærmere en beslutning :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hei

hvorfor ikke ta en tit på Marex 290 sport

har hatt en selv de siste tre åra og er kjempe fornøyd

Er allerede noen som har foreslått dette, men for et greit eksemplar blir den dyrere enn en Nor Star og ser derfor ikke helt fordelene med denne da de er nokså like :smiley:

Link to post
Share on other sites

Bitteliten har sagt det som skal sies. W32 er en utrolig flott båt i dette segmentet. Det er er veldig godt valg. Jeg har sagt det før - hadde ikke jeg falt for 3-fotsyken og kjøpt W37 hadde jeg nok ennå hatt min 2000 W32 m/2xkad32, og mye mere penger i banken :yesnod:

 

Hei KOB! Ja jeg hører mye positivt om den og synes jo den er utrolig lekker. Men de fleste snakker om 2000 modellen som da blir litt i overkant for meg. Er det slik å forstå at båten føles lik dersom man ser bort fra pantryet og førermiljøet? Er det de eneste forskjellene på båter før og etter 2000?

Link to post
Share on other sites

Du trekker frem bla varmeren og landstrøm. Hva er spesielt her? Stuerom er det desverre skjelden bilder av, så det vet jeg ingenting om...

 

Ser mange kommer med KAD42/43 og vet om faren med 42. Hva mener du er de beste maskinene til denne båten?

Uff... skulle ønske det var noen Windyer her på østlandet til salgs som jeg kunne kikket på. Blir så mange spørsmål... :headbang:

Det er kvaliteten på installasjonen jeg tenker på. Alt er gjort veldig skikkelig - det tar lengre tid og koster mer i produksjonen, og det holder lenger. Og ikke minst er det lett tilgjengelig for serivice. Ta deg en tur til Aaby og se hva de har liggende i hallen. De har nok en 33Scirocco der. Planløsningen er den samme. Det som skiller er dashbord, stil på byssa og større badeplatform.

 

Stuerommet er stort og meget lett tilgjengelig.

 

1xKAD er altfor lite i denne båten. Minimum er 2xKAD 32.

 

Bare vent....det kommer. Det er mange til salgs som ennå ikke har kommet ut på finn.no

:yesnod: de kommer. Og prisene synker mer og mer. Jeg er ganske sikker på at du kan få en 2000 for 1,1 million om du har pengene på hånden tidlig på sesongen.

 

Ut i fra behovene deres synes jeg ikke du skal la være å ta en kikk på 31 Tornado heller. Finn Erik har en lekker slik en.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...