Jump to content

Valg av ny båt. Windy, Sessa, Nidelv , Bavaria eller Norstar?


Julie III

Recommended Posts

Må innrømme at jeg har sett fryktelig lite på Windy-båter, har aldri vært i en og har ikke sett en eneste en her på nordvestlandet hittil. Men nå har jeg jo kommet litt inn i terminologien hva gjelder Windy-navn og bladd meg gjennom det som er på finn.no.

 

 

Er det noe i denne gata du ser på?

-fremstår som oppgradert å passe store utgiftsposter, hvilket bør tas med i regnestykket.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=27452976

 

Kan ikke finne noen -99 modell i Kr.sand på finn, så da er det vel en annen plass du har den fra? En båt fra -99 er vel moden for noe oppgradering om det ikke er gjort.

 

Bare se på hvor fresh denne Typhoonen fra -98 ser ut med nyetrekt salong oppe

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28049540

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Er det noe i denne gata du ser på?

-fremstår som oppgradert å passe store utgiftsposter, hvilket bør tas med i regnestykket.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=27452976

 

Er noe i den duren ja, men den jeg har på hånd har eldre dash og bysse.

Den ligger ikke på Finn

 

Bare se på hvor fresh denne Typhoonen fra -98 ser ut med nyetrekt salong oppe

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28049540

 

Langt over mitt budsjett. :smiley:

 

 

Det er alltid gøy å handle båt, men hvilke motorer står det i den Sciroccoen?

 

Det står 2 X KAD 44

 

 

Men nå har jeg blitt litt skeptisk. Fikk vite av selger at båten har lekket saltvann i mange år. Han har hatt flere til å se på det, og t.o.m hatt motoren og drevet av for å finne lekkasjen uten hell. Tenkte kanskje det kunne være vann fra targaen som det blir navnt her inne, men eieren mener bestemt det er saltvann. Lekkasjen er der fortsatt og de skal prøve å tette det...

Veldig betenkelig, for har det lekket saltvann over flere år, kan det vel kanskje bli tæreing eller at glassfiberen trekke vann? Hva tror dere?

Redigert av Julie II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lekket SALTVANN... det er jo ikke så mange steder det kan komme inn foruten drev/transom/styrehjelm og evt festebolter til flaps etc.. dette MÅ du få klarhet i da en slik mangel gjør at DU igjen kan tape mange penger den dagen båten skal bytte eier igjen..

 

Men det er i motorom det kommer eller??

 

Vet flere båter som har hatt dårlig plastet baugpropell tunnel hvor det da har lekket vann inn i laminatet og båten...

 

Hvis mavefølesen blir dårlig så.....

 

Edit: Jeg har hvert borti flere båter hvor eier ikke har fettet styrgaffel/hjelm og det da har piplet vann inn der.. men det er elementert servicepunkt på VP drev båter og fette gjennomføringen.. slik at styring går lett og at plastforingene ikke blir utslitt fort.

 

Uannsett lykke til. :flag_bp:

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Ja det samler seg vann under den ene motoren. ca 3-4 liter på en 14 dagers periode. Lekkasjen har vært forsøkt funnet i mange år av forskjellige firmaer, men nå skulle verkstedet frese ut noen skjøter og tette de på nytt samt "gå over med silicone" på punkter det er mulig å komme inn. Må si jeg ikke likte det siste, for dersom det er her lekkasjen har vært, blir det jo bare en midlertidig løsning og kanskje være like langt om et par sesonger når siliconen er tæret bort/løsnet.

 

Båten er forøvrig godt holdt, og eieren har sørget for service på drev og motor årlig...

 

Mavefølelsen sier egentlig nei nå... :cryin:

Redigert av Julie II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må nok si meg enig her.. hvilke skjøter er det som skal fikses da?? det er jo ingen skjøter under vannlinje..

 

Hvis du aner uråd så finn en annen båt.. nok av båter.. kanskje du finner en som du ikke skaller i også :smash: En kikk på en T34 kanskje :smiley:

 

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Selger er ihvertfall ærlig, og det er jo et godt tegn. Ikke la deg stresse opp, det kommer mange båter til salgs fremover. Husk, det er mange som vil opp til større eller nyere båt, og som ikke fikk solgt i fjor, og de fleste må selge før de kjøper nytt. Et båtkjøp er ikke noe du gjør hver dag, og det skal ikke inneholde ukjente faktorer som man ikke kjenner omfanget av.

Om anslaget på 3-4 liter vann på 14 dager stemmer, så er det jo en "sporbar" lekkasje på over 2 dl i døgnet. Dersom man har en slik mystisk lekkasje, og ikke har den ringeste anelse om hvor den kommer fra, tenker jeg man kan gjøre følgende: tørk ut av motorrommet og kjølen fullstendig. Bruk slikt blått merkepulver på bommulssnor, sånn som snekkere bruker. Lag blå linjer i dørken og akterspeil etc. Etter en dag eller to bør man i det minste få en tydelig indikasjon på hvilken retning vannet kommer fra ettersom vannet vil dra med seg kritt idet det krysser linja..

Link to post
Share on other sites

Da har jeg gitt beskjed om at jeg trekker meg fra avtalen og rykket tilbake til start :headbang::smiley: Har aldri vinglet så mye før :rolleyes:

Skal se på en T34 imorgen...

 

Må nok si meg enig her.. hvilke skjøter er det som skal fikses da?? det er jo ingen skjøter under vannlinje..

 

Hvis du aner uråd så finn en annen båt.. nok av båter.. kanskje du finner en som du ikke skaller i også :smash: En kikk på en T34 kanskje :smiley:

 

 

Vet ikke, han sa bare "frese ut skjøter". Var han som hadde båten i opplag jeg snakket med dette om.

:lol: Skjønner hva du mener med å skalle rundt, men det finnes tydelighvis ikke en båt som er perfekt for oss i vårt fattigmanns prisleie. :smiley:

 

Selger er ihvertfall ærlig, og det er jo et godt tegn. Ikke la deg stresse opp, det kommer mange båter til salgs fremover. Husk, det er mange som vil opp til større eller nyere båt, og som ikke fikk solgt i fjor, og de fleste må selge før de kjøper nytt. Et båtkjøp er ikke noe du gjør hver dag, og det skal ikke inneholde ukjente faktorer som man ikke kjenner omfanget av.

Om anslaget på 3-4 liter vann på 14 dager stemmer, så er det jo en "sporbar" lekkasje på over 2 dl i døgnet. Dersom man har en slik mystisk lekkasje, og ikke har den ringeste anelse om hvor den kommer fra, tenker jeg man kan gjøre følgende: tørk ut av motorrommet og kjølen fullstendig. Bruk slikt blått merkepulver på bommulssnor, sånn som snekkere bruker. Lag blå linjer i dørken og akterspeil etc. Etter en dag eller to bør man i det minste få en tydelig indikasjon på hvilken retning vannet kommer fra ettersom vannet vil dra med seg kritt idet det krysser linja..

 

Ja han var veldig ærlig på det og satte meg i kontakt med de som har båten i opplag.

Det med krittsnoren var veldig smart. Skal videreformidle det til han selv om jeg nå ikke kjøper båten. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Da har jeg gitt beskjed om at jeg trekker meg fra avtalen og rykket tilbake til start :headbang::smiley:

 

:

 

Hei igjenn!

 

Skjønner at det var båten jeg tipset deg om som du nå har trekt deg fra. Synd at det skal dukke opp sånne ulumskheter, forstår godt at du da blir skeptisk......

Det er viktig å ha litt is i magen, huske det er deg som sitter med alle kortene på handa.......Dersom den Fairlinen du skal se på har teak på dørk og badeplattform så ta en ekstra god titt......En som ligger på brygga hos oss har problemer med at teaken er veldig tynn og med flaskveden opp. Teaken har fliset seg opp og løsnet. Må freses opp og legges nytt....tipper at det ikke er noen liten utgift.

Link to post
Share on other sites

Teaken på Fairlines er/har vært dårlig da den er meget tynn og laber kvalitet.. de nyere båtene har god teak.

 

En får kjøpt nye teak paneler fra uk til dem hvor alt er ferdig i hele paneler med epoxy og duk støpt på baksiden likt som Windy får fra sandøy båtdekk. Et sett til for eks badeplattform ligger på ca 7000.- og ca 17-20 for komplett cockpit teak.

 

Da vet du prisnivå hvis den viser seg og være dårlig.. du ser det med en gang om den er det da den gamle typen har finer under teaken som kommer igjennom.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Teaken på Fairlines er/har vært dårlig da den er meget tynn og laber kvalitet.. de nyere båtene har god teak.

 

En får kjøpt nye teak paneler fra uk til dem hvor alt er ferdig i hele paneler med epoxy og duk støpt på baksiden likt som Windy får fra sandøy båtdekk. Et sett til for eks badeplattform ligger på ca 7000.- og ca 17-20 for komplett cockpit teak.

 

Da vet du prisnivå hvis den viser seg og være dårlig.. du ser det med en gang om den er det da den gamle typen har finer under teaken som kommer igjennom.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Godt du som er Fairline-entusiast bekrefter en utalelse fra et medlem av Windymafian :giggle: Thorlyn.

Det kan tilsi en kostnad på bortimot 25000.- pluss arbeid og lim. Og det med samme dårlige teaken som lå der fra før av eller får man da kantskåren tykkere og bedre teak? Jeg har nemlig sett at engelskmennene og andre produsenter bruker flaskskåren teak på nyere båter.......

Redigert av Finn Erik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjenn!

 

Skjønner at det var båten jeg tipset deg om som du nå har trekt deg fra. Synd at det skal dukke opp sånne ulumskheter, forstår godt at du da blir skeptisk......

Det er viktig å ha litt is i magen, huske det er deg som sitter med alle kortene på handa.......Dersom den Fairlinen du skal se på har teak på dørk og badeplattform så ta en ekstra god titt......En som ligger på brygga hos oss har problemer med at teaken er veldig tynn og med flaskveden opp. Teaken har fliset seg opp og løsnet. Må freses opp og legges nytt....tipper at det ikke er noen liten utgift.

 

Hei! Ja det var den båten du sa fra om. :smiley:

Ja jeg kjøper ikke hva som helst. Vil være mest mulig fornøyd når jeg legger sparepengene på disken...

Takk for tips ang teaken. Det skal jeg se opp for, eller blir vel kanskje ned... :diving:

Og skulle jeg trenge nytt håndlaget, vet jeg hvem jeg kommer til å spørre først! :wink:

 

 

Teaken på Fairlines er/har vært dårlig da den er meget tynn og laber kvalitet.. de nyere båtene har god teak.

 

En får kjøpt nye teak paneler fra uk til dem hvor alt er ferdig i hele paneler med epoxy og duk støpt på baksiden likt som Windy får fra sandøy båtdekk. Et sett til for eks badeplattform ligger på ca 7000.- og ca 17-20 for komplett cockpit teak.

 

Da vet du prisnivå hvis den viser seg og være dårlig.. du ser det med en gang om den er det da den gamle typen har finer under teaken som kommer igjennom.

 

Ok, veldig nyttig info. Skulle det bli aktuelt, kan jeg spørre deg om hjelp til bestilling?

Link to post
Share on other sites

Godt du som er Fairline-entusiast bekrefter en utalelse fra et medlem av Windymafian :giggle: Thorlyn.

Det kan tilsi en kostnad på bortimot 25000.- pluss arbeid og lim. Og det med samme dårlige teaken som lå der fra før av eller får man da kantskåren tykkere og bedre teak? Jeg har nemlig sett at engelskmennene og andre produsenter bruker flaskskåren teak på nyere båter.......

 

Tror nok jeg skulle klare å lime på ferdige paneler selv, men er veldig fristet til å lage de selv...

Husker ikke hva flaskskåren var... er det når du ser åringene?

Link to post
Share on other sites

Tja nå er jo teak dekk kun en estetisk ting som kun er til pynt for det meste... En vannlekasje av saltvannkarakter som i tilegg er ukjent og mulig inntrenging i laminat (kun hyptese fra min side) kan og har langt større konsekvenser for båtens verdi og foringelse. Dekket er jo bare og bytte ut og vil naturlig nok slites og eldes etter årene..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Konsekvensene kan være stor skrog skade

 

Nettopp... det har hvert flere båter både windyer,fairlines ja alle merker som har hvert kjørt for hardt i grov sjø og igjen utviklet delamineringer i skrogbunn..

 

Det er dette som er faren med og kjøpe båter som er kjente for meget gode sjøegenskaper... eierne vet også dette og kjører kankje båten FOR hardt med skader som følge av dette.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...