Bitteliten Svart 19.April.2011 Del på Facebook Svart 19.April.2011 Windy mafiaen var morsomt Thorlyn. det er ikke mye som er mer overbevisende enn fornøyde eiere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 19.April.2011 Del på Facebook Svart 19.April.2011 (redigert) Må innrømme at jeg har sett fryktelig lite på Windy-båter, har aldri vært i en og har ikke sett en eneste en her på nordvestlandet hittil. Men nå har jeg jo kommet litt inn i terminologien hva gjelder Windy-navn og bladd meg gjennom det som er på finn.no. Er det noe i denne gata du ser på? -fremstår som oppgradert å passe store utgiftsposter, hvilket bør tas med i regnestykket. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=27452976 Kan ikke finne noen -99 modell i Kr.sand på finn, så da er det vel en annen plass du har den fra? En båt fra -99 er vel moden for noe oppgradering om det ikke er gjort. Bare se på hvor fresh denne Typhoonen fra -98 ser ut med nyetrekt salong oppe http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28049540 Redigert 19.April.2011 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
båtn2 Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Det er alltid gøy å handle båt, men hvilke motorer står det i den Sciroccoen? Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 KAD 32x2 er vanligst. Det finnes en del med KAD 44x2 og KAD 300x2. Jeg har også sett et eks med en KAD300. Den siste vil jeg tro har for liten motor Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Julie III Svart 20.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2011 (redigert) Er det noe i denne gata du ser på? -fremstår som oppgradert å passe store utgiftsposter, hvilket bør tas med i regnestykket. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=27452976 Er noe i den duren ja, men den jeg har på hånd har eldre dash og bysse. Den ligger ikke på Finn Bare se på hvor fresh denne Typhoonen fra -98 ser ut med nyetrekt salong oppe http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28049540 Langt over mitt budsjett. Det er alltid gøy å handle båt, men hvilke motorer står det i den Sciroccoen? Det står 2 X KAD 44 Men nå har jeg blitt litt skeptisk. Fikk vite av selger at båten har lekket saltvann i mange år. Han har hatt flere til å se på det, og t.o.m hatt motoren og drevet av for å finne lekkasjen uten hell. Tenkte kanskje det kunne være vann fra targaen som det blir navnt her inne, men eieren mener bestemt det er saltvann. Lekkasjen er der fortsatt og de skal prøve å tette det... Veldig betenkelig, for har det lekket saltvann over flere år, kan det vel kanskje bli tæreing eller at glassfiberen trekke vann? Hva tror dere? Redigert 20.April.2011 av Julie II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 (redigert) Lekket SALTVANN... det er jo ikke så mange steder det kan komme inn foruten drev/transom/styrehjelm og evt festebolter til flaps etc.. dette MÅ du få klarhet i da en slik mangel gjør at DU igjen kan tape mange penger den dagen båten skal bytte eier igjen.. Men det er i motorom det kommer eller?? Vet flere båter som har hatt dårlig plastet baugpropell tunnel hvor det da har lekket vann inn i laminatet og båten... Hvis mavefølesen blir dårlig så..... Edit: Jeg har hvert borti flere båter hvor eier ikke har fettet styrgaffel/hjelm og det da har piplet vann inn der.. men det er elementert servicepunkt på VP drev båter og fette gjennomføringen.. slik at styring går lett og at plastforingene ikke blir utslitt fort. Uannsett lykke til. Redigert 20.April.2011 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Julie III Svart 20.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2011 (redigert) Ja det samler seg vann under den ene motoren. ca 3-4 liter på en 14 dagers periode. Lekkasjen har vært forsøkt funnet i mange år av forskjellige firmaer, men nå skulle verkstedet frese ut noen skjøter og tette de på nytt samt "gå over med silicone" på punkter det er mulig å komme inn. Må si jeg ikke likte det siste, for dersom det er her lekkasjen har vært, blir det jo bare en midlertidig løsning og kanskje være like langt om et par sesonger når siliconen er tæret bort/løsnet. Båten er forøvrig godt holdt, og eieren har sørget for service på drev og motor årlig... Mavefølelsen sier egentlig nei nå... Redigert 20.April.2011 av Julie II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TICORA Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Ikke kjøp den da. Du kommer alltid til å lure på om båten lekker. Det vet jeg av egen erfaring sel om lekkasjen ble funnet og tettet. Kjøp en båt du har god følelsen for. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 (redigert) Må nok si meg enig her.. hvilke skjøter er det som skal fikses da?? det er jo ingen skjøter under vannlinje.. Hvis du aner uråd så finn en annen båt.. nok av båter.. kanskje du finner en som du ikke skaller i også En kikk på en T34 kanskje Redigert 20.April.2011 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Denne hadde jeg stått over. Konsekvensene av salt vanns lekkasje over flere år er ødelagt laminat. Ikke bra! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
båtn2 Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Du har god grunn til å bli skeptisk. Jeg hadde en Bavaria 30 hvor maskinrommet ble fylt med vann, der viste det seg at det lakk inn mellom transumen og hekken på båten. Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Selger er ihvertfall ærlig, og det er jo et godt tegn. Ikke la deg stresse opp, det kommer mange båter til salgs fremover. Husk, det er mange som vil opp til større eller nyere båt, og som ikke fikk solgt i fjor, og de fleste må selge før de kjøper nytt. Et båtkjøp er ikke noe du gjør hver dag, og det skal ikke inneholde ukjente faktorer som man ikke kjenner omfanget av. Om anslaget på 3-4 liter vann på 14 dager stemmer, så er det jo en "sporbar" lekkasje på over 2 dl i døgnet. Dersom man har en slik mystisk lekkasje, og ikke har den ringeste anelse om hvor den kommer fra, tenker jeg man kan gjøre følgende: tørk ut av motorrommet og kjølen fullstendig. Bruk slikt blått merkepulver på bommulssnor, sånn som snekkere bruker. Lag blå linjer i dørken og akterspeil etc. Etter en dag eller to bør man i det minste få en tydelig indikasjon på hvilken retning vannet kommer fra ettersom vannet vil dra med seg kritt idet det krysser linja.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Julie III Svart 20.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2011 Da har jeg gitt beskjed om at jeg trekker meg fra avtalen og rykket tilbake til start Har aldri vinglet så mye før Skal se på en T34 imorgen... Må nok si meg enig her.. hvilke skjøter er det som skal fikses da?? det er jo ingen skjøter under vannlinje.. Hvis du aner uråd så finn en annen båt.. nok av båter.. kanskje du finner en som du ikke skaller i også En kikk på en T34 kanskje Vet ikke, han sa bare "frese ut skjøter". Var han som hadde båten i opplag jeg snakket med dette om. Skjønner hva du mener med å skalle rundt, men det finnes tydelighvis ikke en båt som er perfekt for oss i vårt fattigmanns prisleie. Selger er ihvertfall ærlig, og det er jo et godt tegn. Ikke la deg stresse opp, det kommer mange båter til salgs fremover. Husk, det er mange som vil opp til større eller nyere båt, og som ikke fikk solgt i fjor, og de fleste må selge før de kjøper nytt. Et båtkjøp er ikke noe du gjør hver dag, og det skal ikke inneholde ukjente faktorer som man ikke kjenner omfanget av. Om anslaget på 3-4 liter vann på 14 dager stemmer, så er det jo en "sporbar" lekkasje på over 2 dl i døgnet. Dersom man har en slik mystisk lekkasje, og ikke har den ringeste anelse om hvor den kommer fra, tenker jeg man kan gjøre følgende: tørk ut av motorrommet og kjølen fullstendig. Bruk slikt blått merkepulver på bommulssnor, sånn som snekkere bruker. Lag blå linjer i dørken og akterspeil etc. Etter en dag eller to bør man i det minste få en tydelig indikasjon på hvilken retning vannet kommer fra ettersom vannet vil dra med seg kritt idet det krysser linja.. Ja han var veldig ærlig på det og satte meg i kontakt med de som har båten i opplag. Det med krittsnoren var veldig smart. Skal videreformidle det til han selv om jeg nå ikke kjøper båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Finn Erik Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Da har jeg gitt beskjed om at jeg trekker meg fra avtalen og rykket tilbake til start : Hei igjenn! Skjønner at det var båten jeg tipset deg om som du nå har trekt deg fra. Synd at det skal dukke opp sånne ulumskheter, forstår godt at du da blir skeptisk...... Det er viktig å ha litt is i magen, huske det er deg som sitter med alle kortene på handa.......Dersom den Fairlinen du skal se på har teak på dørk og badeplattform så ta en ekstra god titt......En som ligger på brygga hos oss har problemer med at teaken er veldig tynn og med flaskveden opp. Teaken har fliset seg opp og løsnet. Må freses opp og legges nytt....tipper at det ikke er noen liten utgift. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Teaken på Fairlines er/har vært dårlig da den er meget tynn og laber kvalitet.. de nyere båtene har god teak. En får kjøpt nye teak paneler fra uk til dem hvor alt er ferdig i hele paneler med epoxy og duk støpt på baksiden likt som Windy får fra sandøy båtdekk. Et sett til for eks badeplattform ligger på ca 7000.- og ca 17-20 for komplett cockpit teak. Da vet du prisnivå hvis den viser seg og være dårlig.. du ser det med en gang om den er det da den gamle typen har finer under teaken som kommer igjennom. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Teaken på Fairlines er/har vært dårlig da den er meget tynn og laber kvalitet.. de nyere båtene har god teak. En får kjøpt nye teak paneler fra uk til dem hvor alt er ferdig i hele paneler med epoxy og duk støpt på baksiden likt som Windy får fra sandøy båtdekk. Et sett til for eks badeplattform ligger på ca 7000.- og ca 17-20 for komplett cockpit teak. Da vet du prisnivå hvis den viser seg og være dårlig.. du ser det med en gang om den er det da den gamle typen har finer under teaken som kommer igjennom. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Finn Erik Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 (redigert) Godt du som er Fairline-entusiast bekrefter en utalelse fra et medlem av Windymafian Thorlyn. Det kan tilsi en kostnad på bortimot 25000.- pluss arbeid og lim. Og det med samme dårlige teaken som lå der fra før av eller får man da kantskåren tykkere og bedre teak? Jeg har nemlig sett at engelskmennene og andre produsenter bruker flaskskåren teak på nyere båter....... Redigert 20.April.2011 av Finn Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Julie III Svart 20.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2011 Hei igjenn! Skjønner at det var båten jeg tipset deg om som du nå har trekt deg fra. Synd at det skal dukke opp sånne ulumskheter, forstår godt at du da blir skeptisk...... Det er viktig å ha litt is i magen, huske det er deg som sitter med alle kortene på handa.......Dersom den Fairlinen du skal se på har teak på dørk og badeplattform så ta en ekstra god titt......En som ligger på brygga hos oss har problemer med at teaken er veldig tynn og med flaskveden opp. Teaken har fliset seg opp og løsnet. Må freses opp og legges nytt....tipper at det ikke er noen liten utgift. Hei! Ja det var den båten du sa fra om. Ja jeg kjøper ikke hva som helst. Vil være mest mulig fornøyd når jeg legger sparepengene på disken... Takk for tips ang teaken. Det skal jeg se opp for, eller blir vel kanskje ned... Og skulle jeg trenge nytt håndlaget, vet jeg hvem jeg kommer til å spørre først! Teaken på Fairlines er/har vært dårlig da den er meget tynn og laber kvalitet.. de nyere båtene har god teak. En får kjøpt nye teak paneler fra uk til dem hvor alt er ferdig i hele paneler med epoxy og duk støpt på baksiden likt som Windy får fra sandøy båtdekk. Et sett til for eks badeplattform ligger på ca 7000.- og ca 17-20 for komplett cockpit teak. Da vet du prisnivå hvis den viser seg og være dårlig.. du ser det med en gang om den er det da den gamle typen har finer under teaken som kommer igjennom. Ok, veldig nyttig info. Skulle det bli aktuelt, kan jeg spørre deg om hjelp til bestilling? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Julie III Svart 20.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2011 Godt du som er Fairline-entusiast bekrefter en utalelse fra et medlem av Windymafian Thorlyn. Det kan tilsi en kostnad på bortimot 25000.- pluss arbeid og lim. Og det med samme dårlige teaken som lå der fra før av eller får man da kantskåren tykkere og bedre teak? Jeg har nemlig sett at engelskmennene og andre produsenter bruker flaskskåren teak på nyere båter....... Tror nok jeg skulle klare å lime på ferdige paneler selv, men er veldig fristet til å lage de selv... Husker ikke hva flaskskåren var... er det når du ser åringene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Finn Erik Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Flaskskåren : Flammete årtegninger (Det vil du/vi ikke ha) Ustabilt, størrebevegelse, slår seg lettere,større fare for sprekker og kan lettere flise opp + mindre slitestyrke Kantskåren: Stripete årtegninger Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 21.April.2011 Del på Facebook Svart 21.April.2011 Ok, veldig nyttig info. Skulle det bli aktuelt, kan jeg spørre deg om hjelp til bestilling? Bare og hyle ut det så fikser vi det vet du Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 21.April.2011 Del på Facebook Svart 21.April.2011 Å fikse en vannlekkasje virker som et mindre problem enn å fikse dårlig håndverk på interiøret..... Dessuten tåler jo båten saltvann da, både i motorrom og andre steder Høres sannsynlig ut at det kommer inn via styrearmen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 21.April.2011 Del på Facebook Svart 21.April.2011 Tja nå er jo teak dekk kun en estetisk ting som kun er til pynt for det meste... En vannlekasje av saltvannkarakter som i tilegg er ukjent og mulig inntrenging i laminat (kun hyptese fra min side) kan og har langt større konsekvenser for båtens verdi og foringelse. Dekket er jo bare og bytte ut og vil naturlig nok slites og eldes etter årene.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 21.April.2011 Del på Facebook Svart 21.April.2011 Salt vann er greit det så lenge det ikke kommer mellom glass fiber lagene i skroget. Og en ukjent lekkasje som kanskje kommer fra et hull i skroget er ikke til å feie under teppet på en eldre båt. Konsekvensene kan være stor skrog skade Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 21.April.2011 Del på Facebook Svart 21.April.2011 Konsekvensene kan være stor skrog skade Nettopp... det har hvert flere båter både windyer,fairlines ja alle merker som har hvert kjørt for hardt i grov sjø og igjen utviklet delamineringer i skrogbunn.. Det er dette som er faren med og kjøpe båter som er kjente for meget gode sjøegenskaper... eierne vet også dette og kjører kankje båten FOR hardt med skader som følge av dette. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.