Jump to content

Valg av ny båt. Windy, Sessa, Nidelv , Bavaria eller Norstar?


Julie III

Recommended Posts

Må si jeg personlig heller vil bytte dørken til 20 båtpenger enn å hele tiden lure på om det kommer vann inn. Hadde det vært ferskvann hadde jeg ikke vært så skeptisk.

 

I dag har vi vært å sett på en T34 i finværet, og på vei hjem snakket vi om at det kanskje var bra Sciroccoen glapp... :rolleyes:

Jeg synes finishen og kvaliteten virket veldig bra, og føltes som en veldig mye større båt enn Sciroccoen.

 

Nede under dekk hadde jeg mer enn ståhøyde (Slipper å skalle Thorlyn) og salongen var passe liten uten å ta for mye plass. Her kan jeg sitte å se madammen lage mat, eller jobbe med pc :thumbsup: ) Vi liker byssa og skapplassen bedre i Sciroccoen, men var ikke så halvgæærnt her heller. Får plass til det man trenger. Rart at de har brukt hele det ene overskapet til sikring/bryterskap. Vet noen eksemplarer har det rett over benken mot cockpit også, noe som virker bedre for meg) Knallbra med stekeovn :thumbsup:

 

Størrelsen på badet var mye bedre i T34. Her hadde jeg full ståhøyde, bedre armslag og det var dedikert dusjhode som satt i holder på veggen med eget blandebatteri. I Sciroccoen er jeg nødt til å sitte og holde dusjhodet som kommer fra vasken.

 

Lugaren fremme er jo noe vi har hatt lyst på. Sengen var helt på/litt over grensen for min del, men er ganske vant til å ligge med tottelottene utenfor. Greit å få luftet dem om natta :smiley: Litt lite skapplass.

 

Stikkabinen var kanskje litt mer klønete enn Sciroccoen, og ser ikke helt poenget med at de har kastet bort så mye plass på den vasken som er der. Men lengden på sengene og høyden under taket var ok. Likte at det var 3 vinduer her. Ett ut på hver skrogside, og ett ut i cockpit.

 

Førermiljøet er klart bedre i Sciroccoen følte jeg, og når man er ute på tur er det jo hyggelig med selskap i den flotte dobbelt-stolen. Men samtidig tenker jeg at det er kun under gange denne er praktisk? Ved stilleligge finner jeg det ikke helt naurlig å "henge" her :smiley: Dette er vel den eneste fordelen jeg finner med L-sofaen i T34 for vår del. Man kan bruke den under begge omstendigheter.

 

U-sofaen bak er en annen verden i Sciroccoen, men den var ørlite grann større i T34 enn jeg hadde forestilt meg. Putene var mye bedre enn i Cranchien, men ryggstøtten er fortsatt ikke bra. Der ryggen vender akterover var verst for der er det ingen "vegg" som kompenserer. Men tror jeg har funnet en løsning som kan bli et vinterprosjekt :smiley:

Dørkteaken på dette eksemplaret var byttet ut til et tykkere. Eieren hadde da fått problemer med bunnen i rommet under sofaen, så dette var skåret ut og lagt inn en "resteplate" av finer. Ikke pent utført.

Natingen rundt platen på badeplattform var også veldig dårlig utført.

 

Stueplass er også noe bedre i Sciroccoen, og der likte jeg spesielt godt det store rommet som er i dørken utenfor kabinen. Perfekt for grillen... for hvor gjør man av den i T34 :confused::smiley: Eneste stedet vi kunne komme på var i motorrommet.

 

Motorrommet var ganske likt på begge båter, og det meste var lett tilgjengelig.

 

Vi likte båten meget godt selv om akkurat dette eksemplaret fremsto som slitt og litt dårlig behandlet. Stoffet som er på sofa i kabinene og eller rundt er jo katastrofalt :lipseal: Men vi mener at med litt egeninnsats og små endringer samt "norskifisere" kan dette bli en båt midt i blinken for oss innenfor budsjett. Rett over påske skal jeg kikke på en annen og håper denne er bedre...

Link to post
Share on other sites

Thorlyn: I den aktre luka i dørken i salongen. Der luktet det veldig kloakk, og var litt fukt og liitt vann i bunn. Er dette "vanlig" for båten? Slangene så litt spinkle ut og hadde det vært mitt ville jeg kanskje byttet dem.

Eier sa opplagsfolka hadde vinterkonservert, men da skal det vel ikke bli slik stank?

Link to post
Share on other sites

Hei sann..

 

Godt du fikk kikket på en T34 også.. regnet med at du ikke ville skalle i den nei hehe.

 

Vær oppmerksom på at det er 2 versjoner av pantry utførelse på T34.. en tidlig modell fram til 00 eller 01 mener jeg.. den nyere er klart og foretrekke..

 

Litt brunt vann er vanlig hvis det har hvert kondensert litt iløpet av vinteren.. hvis båten står tørt eller en bruker avfukter så er ikke dette problemet der.. merk at American cherry ineriøret blir ødelagt av fukt (blir melkehvitt) hvis en ikke har det fuktfritt/kjører avfukter.. Jeg så et eksempel I UK på PH 48 06 modell.. der var hele intr ødelagt fordi eier ikke hadde det fuktfritt nok.. "Alle" eiere der nede kjører avfuktere høst,vinter for og ikke skade møbelet..

 

Kloakk/septik lukten kommer av at eier ikke har byttet slanger garrantert.. lukt får man selv etter kun 5 år på septik slanger og de fleste UK båtene har ikke diffusjonstette slanger.. så der må det byttes ut.. Alt dette henger gjerne på normalt vedlikehold og skiller seg fra båt til båt.

 

PS: skjønner godt at du banner ryggene i targaene opp og ned.. alle er lave desverre.. Her har Princess MYE bedre rygger.. Selv har jeg vent meg til de.. alt annet veier opp og spesielt sjøegenskaper.. de er MEGET gode sjøbåter..

 

Hvor gammel var den du kikket på??

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Lenge siden jeg har hvert i UK nå.. men skal til Nice på Lørdag og myse på noen potensielle skuter.. kan jo hende jeg dumper over en T34 som kunne passet :smiley:

 

Ellers er prisene her hjemme VELDIG presset for at det skal lønne seg og hente en utaskjærs.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Så fint at dere likte denne båten også :-) det er en stor 34 foter med prioritert plass under dekk. Dette med dårlig lukt er et problem jeg har kjent på flere fairliner. For meg er det uforståelig at det skal være slik, men mange kaller dette båtlukt ;-) og synes visst det er greit. jeg har krabbet rundt i en T30 og et par større på 47 og 52. Det var interessant å høre forklaringen på den melkehvite finishen. Jeg har sett det på flere eksemplarer. Det er for meg like uforståelig som dårlige septik slanger og jukse teak fra et verft som leverer kvalitets båter.

Link to post
Share on other sites

Det var nok ikke noe sjakktrekk å la kona bli hjemme....Nei vær heller litt tilbakeholden å la kona se på godsakene.. :eek::easter::lol:

 

 

PS!!!!!

 

Skal du ha en feilfri Fairline så kan det se ut som du må leite en stund,regn med å trekke den om invendig....Se opp for melkehvit interiør, dårlige teakdørker, dårlige septikslanger og vond lukt..... Kjøper du en bør du ha god rygg og vende deg til nye sittevaner, den bør helst lagres inne med varmeovnen på borsett fra juni, juli og august....... Hilsen Windymafian :giggle: :giggle: :giggle:

Redigert av Finn Erik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten.. nå er da ikke melkehvit innredning noe typisk Fairline feil.. men noe alle båter med highgloss finish får hvis de utsettes for fukt.

 

ang septik lukt så har jeg da hvert borti like mange windyer,princesser mfl som lukter like dritt.. dette sier bare noe om eiers vedlikehold ikke båtens tilstand. Alle septik slanger slipper igjennom lukt selv windy sine.. eller kanskje det bare lukter blomster av windyeiere som har hvert på toalettet :wflag:

 

Jeg liker windy sine båter svært godt men de er ikke hellige :saint:

 

Og ang jukse teaken... windy bruker nøyaktig den samme patenten som fairline idag.. :giggle:

 

Tror nesten Windymafian ble litt skuffet jeg over at kandidaten falt igjennom :wflag:

 

Mon tro om windy blir min neste båt... kan hende det.. typhoon 43 er etter min smak..

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Du spør om noen har førstehåndskjennskap til Sessa?

Ja, med en C-35. Og i motsetning til "Puffen" har jeg gode erfaringer.

 

Fordeler:

-Lettdrevet skrog med nydelige sjøegenskaper. Rask og stabil. Lav planingsterskel med god sikt.

-Veldig god uteplass. Stor sofa bak, plass til 2-3 i sofa foran som har utsikt forover under kjøring.

-Skikkelig stol til fører, ikke noe sofa-tull

-Åpning i vindu for enkel adkomst

-Hav av plass i motorrom, med skilleplater for bagasje

-Ryddig installasjon av alle komponenter. Sjekk f.eks. el-skapet og sammenlign med Windy!

-Meget stort bad

-Targa bakover

-Bra med skapplass, luker og lys

-Meget enkel kalesjehåndtering (båten hadde en oppgradert kalesje)

-Stort kjøleskap, gode skap, gass m.m. i bysse

-Store tanker for "alt" gjør det enklere å ligge på øyene

 

Ulemper:

-Alt for liten sittekrok nede. De har prioritert stort bad fremfor sitteplass. Egner seg best til et par med opp til to mindre barn

-Dårlig med plass til TV-montering

-Ingen plass til innebygget kartplotter over 10 tommer

-Ingen justeringsmuligheter for ratt og stol

-Litt mye italiensk design noen steder. F.eks. vannkran på badet er lekker, men upraktisk

-Ikke plass til gass stekeovn nede

-Dollbordene er litt smale fordi hovedinngang er bak eller gjennom vinduet

-Lite kjent merke i Norge. Høyt verdifall de første årene.

 

Generelt mener nå jeg at det er svært få problemer som er relatert til selve båten. Uansett hva du velger.

De fleste bekymringer er relatert til den høyst usikre kvaliteten på Volvo Penta og diverse elektronikk!

Link to post
Share on other sites

Hvis du har kommet opp på fairline T34 nivå, så bør du også kikke på Gobbi 345. Prøv å finn et velholdt eksemplar. Vi har akkurat komm hjem fra første overnattingstur, og er storfornøyd med løsningene. Italiensk design er ikke helt min smak, men som sagt, kjempebra løsninger. Ser at en framholder at Sessa er bedre enn min oppfatning. Det kan godt være. Prøv en, og gjør din egen erfaring.

Liker du løsningene i Gobbi, så sett av 25 - 30 000 i budsjettet til tilpassninger, da her du en flott båt.

Link to post
Share on other sites

Hei. Vi var innom Gobbi og den falt desverre ikke helt i smak hos oss, samt at den er over budsjett. Smaken er som baken :smiley:

 

Jepp, sånn er det. :thumbsup:

Også er det slik at hvis du først har begynt å se på Windy så blir det vanskelig med alt annet. De er best på drt meste, utenom badeplattformer og takhøyde :yesnod: Slik som du har har sondert og spekulert, så er mitt klare tips: Snakk med banken og finn deg en GM37.

Link to post
Share on other sites

Hehe... ja det er vanskelig å gi slipp på uteplassen, kvaliteten og stuerom. Foreløpig er vi kanskje litt gammeldagse og liker å eie det vi har. Men kan jo hende du med flere her får rett når huslånet er betalt ned med en del :wink:

Hørtes rar ut den siste setningen. Vil ikke ha lån, men har lån... :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...