Jump to content

Valg av ny båt. Windy, Sessa, Nidelv , Bavaria eller Norstar?


Julie III

Recommended Posts

Hei. Vi er også litt på utkikk etter ny båt. Vi har kikket litt på Windy GM, NorStar 350 og Marex 350 Cabrliolet. Er det noen her som vet noe om sjøegenskapene på Marex og Norstar opp mot GM? GMene er jo endel dyrere enn Marexen og Norstaren, så derfor kikker vi litt på disse også. Liker godt innredningen på Marex, og at kjøkkenet er ute.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde Marex 350, og var svært godt fornøyd med den. Det som gjorde at vi solgte den, var mangelen på salong og plass under dekk. Jeg vurderte sterkt GM 37, og hadde noen svært gode kjøp på hånden. Badeplattformens utforming, med dårlig innstigningsmulighet fra siden ble imidlertid avgjørende for oss. Kona er ikke helt sterk i balansen. Jeg fikk aldri prøvekjørt en, men jeg tar de andre sine uttalelser om sjøegenskapene for god fisk. Antakelig best. Finest og mest gjennomført også, men helt klart dyrest.

 

Jeg prøvekjørte en NorStar 350 i blank stille sjø. Kan derfor ikke si noe om sjøegenskapene, men denne båten tiltalte meg mye. Hadde jeg funnet et eksemplar i rett årsmodell (Dvs. nyere enn 2008)i fjor høst, hadde det antakelig blitt en NorStar på oss. Hadde en 2010 på hånden, men den ble solgt før jeg var klar til å handle.

 

Vi endte opp med å kjøpe en Gobbi 345. Veldig bra løsninger, og mer romslig enn NorStar, men langt fra samme finish som de Norske. Løsningsmessig ligner den mest på GM 37. Sjøegenskapene har jeg fortsatt ikke fått testet skikkelig. Ser en på båtene i sammenligning, så er ikke Gobbi på langt nær så gjennomført i detaljene som de Norske. Men i tilsvarende årsmodel så er den jo 6 - 800 000 billigere enn en GM 37, med identiske motorer. Det er jo også noe å ta med seg. :thumbsup:

 

Anbefaler at du prøver båtene nøye, og ta gjerne med Gobbi i dine vurderinger. Granchi 34 også, om du kommer et fint eksemplar. Lykke til. :cheers_wine:

Redigert av Puffen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Håper du fikk imen min i går. valget mellom

F34 og W32 avhenger av hva som er viktig for dere. Først må dere like stilen, den skiller mye. Fairline er størst under dekk Windy har best cockpit. Jeg tror

Windy over tid er en mer kurant båt når/om den skal selges igjen. Fairlinen tåler godt store motorer. Kanskje bedre enn

Windyen

Link to post
Share on other sites

jeg tror trådstarter etterhvert har fått seg et svært godt utgangspunkt til å vurdere båt og løsninger som virkelig spiller rolle. Det å ikke se seg blind, men faktisk gjøre gode vurderinger av både sittegrupper og cabiner er alfa omega. Sjøegenskaper er en ting, men det å oppholde seg ombord i en båt med krummet nakke pga lav takhøyde under dekk, korte, knølete sengeplasser og benkesofa som man ikke kan slappe av i, er vel så slitsomt som en båt med mindre gode sjøegenskaper. Høyde på kjøkkenbenk kan alltids også ha noe å si dersom man har lyst til å ha en topp ferie/ turbåt.

 

Det å få komme ombord i en båt man ikke skal kjøpe og snakke med en som ikke skal selge båten, gir sikkert uvurderlig informasjon.

Da jeg var på båtmesse forleden, var jeg obs på helt andre detaljer enn jeg gjorde for 3-4 år siden. Samtlige båter ble forsøkt entret fra siden, skoa ble tatt av på badeplattformen og jeg krøyp rundt i alle cabiner, satt meg på dassen, stilte meg under dusjen, hvilte meg over toalettvasken, stilte meg foran koketopper og oppvaskbenker og tenke "får jeg lyst til å lage mat her?", opp med motorromsluke og satte hånda på sentrale tilsynspunkter/ motordeler, slappet av i sofaer, balanserte på dollbord, lyttet etter dieselvarmerstøy, størrelse på vindusviskere, så etter krakkelering i gelcoat på kalesjefester og rekker, og opplevelsen av å gå/stå i kø rundt i båten... Steike artig når man begynner å erfare selv og ikke være helt blank.

Link to post
Share on other sites

Håper du fikk imen min i går. valget mellom

F34 og W32 avhenger av hva som er viktig for dere. Først må dere like stilen, den skiller mye. Fairline er størst under dekk Windy har best cockpit. Jeg tror

Windy over tid er en mer kurant båt når/om den skal selges igjen. Fairlinen tåler godt store motorer. Kanskje bedre enn

Windyen

 

Det fikk jeg vettu. Har bare ikke fått svart på den. Junior er syk og krever mye oppmerksomhet :smiley:

 

cabiner er alfa omega. Sjøegenskaper er en ting, men det å oppholde seg ombord i en båt med krummet nakke pga lav takhøyde under dekk.

 

Det å få komme ombord i en båt man ikke skal kjøpe og snakke med en som ikke skal selge båten, gir sikkert uvurderlig informasjon.

 

Er litt av dette som har gjort valget vanskelig. Jeg kan ikke stå oppreist i Sciroccoen, men uteplassen og sittekomforten er uten tvil bedre på Sciroccoen.

Samtidig vet jeg jo at under dekk oppholder jeg meg bare når jeg skal sove, på toalettet eller koke kaffe. Det vil jo egentlig si man burde vektlegge uteplassen mer kanskje.

Link to post
Share on other sites

Synes det virker litt "skummelt" å gå med ukjent båt og utstyr i ukjent farvann. Er vel kanskje litt pysete :blush:

Er det noen som tilfeldigvis skal gå fra Kristiansand og nordover jeg kunne hektet meg fast i halen på i begynneslen av mai? Har planlagt "guttetur" ihvertfall fra Kragerø og der er det ikke noe problem å gå resten alene sammen med gutta.

Planen er også å kjøpe en dedikert IPad til kartplotter. Da kan jeg sitte i sofaen med papirkart på bordet, "padda" på fanget og kaffen i hånda, og planlegge turen :yesnod: Fin måte å få satt meg inn i den før turen.

Link to post
Share on other sites

Kanon :-) jeg vet om en til i tillegg til meg som kanskje vil være med på turen om det passer slik :-) det er en kjempe tur gjenom Blindleia og videre hjem. Ikke noe problem i en slik båt. Går på en lang dag om man bytter på litt og været er ok. Jeg deler din prioritering mellom ute og inne plass. Det er først på 37 du får i pose og sekk der.

Link to post
Share on other sites

om jeg regner litt i hodet, så tror jeg sittegruppen under dekk ble brukt 5 ganger i løpet av sesongen 2010 for å oppholde seg i utover soving og matlaging. All annen tid brukes oppe. Så, utedelen har definitivt høyest prioritet. :) Salong under dekk brukes til "avlastning"..

Link to post
Share on other sites

Gode nyheter! Jeg og selger har kommet til enighet om en 1999 mod Windy Scirocco :cool: Dvs avtalt at jeg flyr ned søndag 8 mai og tar hjem båten dersom en utbedring blir utført og båten står i stil med det jeg har blitt fortalt og sett på bilder. Dette blir spennende. :smiley:

Lukter eimen av hentetråd! :yesnod:

 

Litt artig at det er dere som har stått for mye av kjøpet. Og dersom vi ikke blir fornøyd vet jeg jo nå hvor de største pådriverene her befinner seg :giggle:

 

Kanon :-) jeg vet om en til i tillegg til meg som kanskje vil være med på turen om det passer slik :-) det er en kjempe tur gjenom Blindleia og videre hjem. Ikke noe problem i en slik båt. Går på en lang dag om man bytter på litt og været er ok. Jeg deler din prioritering mellom ute og inne plass. Det er først på 37 du får i pose og sekk der.

 

Her ville jo du bli et naturlig valg, og hadde vært supert å bli guidet gjennom perlene der. Har alltid vært et mål, men har ikke følt båten har vært stor nok tidligere. Hvordan ser søndag 8 mai ut? :smiley:

 

om jeg regner litt i hodet, så tror jeg sittegruppen under dekk ble brukt 5 ganger i løpet av sesongen 2010 for å oppholde seg i utover soving og matlaging. All annen tid brukes oppe. Så, utedelen har definitivt høyest prioritet. :) Salong under dekk brukes til "avlastning"..

 

Ser ikke helt at vi kommer til å bruke salongen vi helelr til annet enn seng for matrosen og evnt gjester vi har med. Når det gjelder litt mer avansert matlaging, sender jeg ned admiralinnen uansett og hun er 160cm på slippersen så for henne er det jo rene ballsalen nedi der :giggle:

Link to post
Share on other sites

Hvis det er 32 sc og T34 det står i mellom så er det to helt forskjellige båter.. plassmessig er t34 mye mer lik 37 til Windy..

 

Har du små barn vil du elske salongen nede (da de bruker den til og tegne,spille spill, se på tv etc).. har du en frue som liker og ta seg en daglig dusj så er det t34 som er båten.. badet i windy er desverre ikke egnet til daglig understelsbehandling uten og søle både her og der.. T34 er bedre i sjøen grunnet godt skrog og mer vekt og lengde.. den er 11,04 lang totalt (36 ft 3in) skroglengde på 10,49m og 3,45 bred. Vekt med kad 44 er 6,1T. Fuel: 592L Water: 232L.

 

Husk at Windyen før 02 har gammelt layout på daschbord som igjen vil gjennspeile seg i pris frammover.. Hvis du vurderer en med KAD 32 er den i minste laget da den nødig topper 32 knuter og har problemer med og gå i plan fullastet uten og plage de små kadene ihjel...

 

Uteplassen er bedre i T34 da du har salonger i 2 plan som igjen er sosialt når dere samles i båten på kvelden og er en 8-10 mann ombord.. Windyen har kun bue salongen som blir litt cramped etter min smak ved solsoialt sammvær.

 

Lykke til

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

når det gjelder båt og kroppslengde, så skulle det vært fradragsberettiget ettersom vi over over 189 cm må kjøpe større båter enn andre for å opprettholde et minimum av livskvalitet. :)

 

Dette høres knallbra ut!! -skjelden er det så posisitvt å bli utsatt for gruppepress. Vi ser frem til hentetråd.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er 32 sc og T34 det står i mellom så er det to helt forskjellige båter.. plassmessig er t34 mye mer lik 37 til Windy..

 

Har du små barn vil du elske salongen nede (da de bruker den til og tegne,spille spill, se på tv etc).. har du en frue som liker og ta seg en daglig dusj så er det t34 som er båten.. badet i windy er desverre ikke egnet til daglig understelsbehandling uten og søle både her og der.. T34 er bedre i sjøen grunnet godt skrog og mer vekt og lengde.. den er 11,04 lang totalt (36 ft 3in) skroglengde på 10,49m og 3,45 bred. Vekt med kad 44 er 6,1T. Fuel: 592L Water: 232L.

 

Husk at Windyen før 02 har gammelt layout på daschbord som igjen vil gjennspeile seg i pris frammover.. Hvis du vurderer en med KAD 32 er den i minste laget da den nødig topper 32 knuter og har problemer med og gå i plan fullastet uten og plage de små kadene ihjel...

 

Uteplassen er bedre i T34 da du har salonger i 2 plan som igjen er sosialt når dere samles i båten på kvelden og er en 8-10 mann ombord.. Windyen har kun bue salongen som blir litt cramped etter min smak ved solsoialt sammvær.

 

Lykke til

 

Hvorfor kom ikke du på banen før Thorlyn! :confused: hehe

Har vært et særdeles vanskelig valg dette her... :crazy:

Link to post
Share on other sites

når det gjelder båt og kroppslengde, så skulle det vært fradragsberettiget ettersom vi over over 189 cm må kjøpe større båter enn andre for å opprettholde et minimum av livskvalitet. :)

 

Dette høres knallbra ut!! -skjelden er det så posisitvt å bli utsatt for gruppepress. Vi ser frem til hentetråd.

 

:lol::lol::lol:

Link to post
Share on other sites

8. Mai er en flott dag. Jeg er på skitur omtrent to hundre mil unna -:) kan ikke endre den. Men dette løser vi her. Start hentetråden nå og be om tips for ruter. Første del er bankers: Blindleia. Så på utsiden oppover til Arendal eller Risør. Overnatting her, gå innsiden av

Jomfruland og Stråholmen så over Rakke innsiden av Svenner. Så Tønna og Vrengen, ned til Torgersøygapet over til Moss. grei skyting det. Og er det finværet går du utenfor det meste rett på Færder

Link to post
Share on other sites

Thorlyn har samme poeng som meg på

F34. Den er større inne men har etter min mening ikke på langt nær samme komfort ute. Og salong nede har jo begge båtene. Badet på både W32 og 37 er deres ankepunkt sammenlignet med nyere båter. Bra bad får du etter min mening først på større båt. Motormessig ville jeg lest på KOB sin hjemmeside om W32. Også har vi detter med kuranthet da. Hvor mange

Fairline 34 ser du på vannet vs Windy 32? Og hvorfor er det slik? Kanskje importørene ikke har vært gode nok? Ikke vet jeg. Jeg bare registrerer at det går mange fler

Sciroccoer her. Og det har betydning når kona skal få egen lugar forut ;-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...