Jump to content

Valg av ny båt. Windy, Sessa, Nidelv , Bavaria eller Norstar?


Julie III

Recommended Posts

Har denne noen fordeler i forhold til Nor Star?

Den er generelt litt større ellers ganske lik. Den er litt større i cabin, på uteplassen er det en u sofa slik at du får 2 sitteplasser mer en NS. Vi er 2+2 har hatt den i en sesong nå og er kjempefornøyd, plass nok.Vi tittet på NS 290,bavaria 29/30 og marex 290 når vi skulle ha ny båt. NS og Marex er ganske like i kvalitet og utførelse men marex er ca 1.5 større som sagt vi er kjempefornøyd med marexen.

Redigert av leopard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Husk at NS290 er en 27 foter som som blir målt til 29 med nebb og klør.. altså for trang for familieturer etter mitt syn.

 

Støtter meg til de andre her og anbefaller W32sc meget romlig båt med kvalitet og sjøegenskaper som de andre bare kan drømme om.

 

Det kommer helt sikkert fler w32sc tilsalgs snart.. en klarer og hente seg en slik fra uk nyere enn 2000mod for under 1,2 hvis en følger litt med.. og det dukker sikkert opp noen flotte eksemplarer her hjemme om noen uker.

 

Denne burde du få inn for under 1,2.. 02 mod. http://www.essexboatyards.com/boats/view.php/493/Windy%2032%20Scirocco.html

 

forhandleren den ligger hos er UK største Fairline forhandler.

 

Hyl ut hvis du vil ha kontakt med sales manager der borte da jeg har handlet der endel ganger..

 

Berthon i uk (windy forhandleren) har også en 1998 tilsalgs for £77000.. den blir billig hjem.(under en mill) http://www.berthongroup.co.uk/New_UK/main.asp?-vessel_basic_info.asp-&vessels_id=103445&curr_id=10&vd=1

Men den har "ukurante" motorer

De har også en 97 med hvitt skrog.. den også med "ukurante" motorer.

Lykke til :flag_bp:

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Ta deg en tur til Aaby og se hva de har liggende i hallen.

 

God ide. Det skal jeg gjøre ved første anledning

 

Ut i fra behovene deres synes jeg ikke du skal la være å ta en kikk på 31 Tornado heller. Finn Erik har en lekker slik en.

 

Den falt fort bort for oss. Har litt mer "daycruiser preg", og har ikke spesielt behov for så stor solseng som tar opp mye plass i forhold til sofagruppe. Jeg er 190cm og samboer har antydninger til klaustrofobi. Så det er viktig med ståhøyder og luftig stikkabin. Mulig jeg tar feil med tanke på høyder og plass her da, men skal ta en kikk hvis Aaby har en slik liggende også :smiley:

Vi drar mye på tur og trenger også en targa til gadgets og en ny båtplassen-vimpel! :flag_bp::wink:

 

Ikke meningen å snakke "dårlig" om båten din Finn. Forskjellig smak og behov :smiley:

 

Tusen takk for alle svar. Du er en stor ressurs her inne Bitteliten!

Link to post
Share on other sites

... Det er kvaliteten på installasjonen jeg tenker på. Alt er gjort veldig skikkelig - det tar lengre tid og koster ...

Bilder sier mer enn 1000 ord sies det. Her noen bilder fra Scirocco under produksjon

 

Omfattende og nøyaktig tilpasset motorromsisolasjon

motorromsisolasjon.jpg

 

Enkelt å komme til all utrustning, eks. vannpumper

pumper.jpg

 

 

Alle snakker om at "dieseltanksjau" er slitsomt, vanskelig å komme til. Her er tanktoppen helt i dagen

tank.jpg

 

 

Har mange flere slike bilder.

 

Link to post
Share on other sites

Den er generelt litt større ellers ganske lik. Den er litt større i cabin, på uteplassen er det en u sofa slik at du får 2 sitteplasser mer en NS. Vi er 2+2 har hatt den i en sesong nå og er kjempefornøyd, plass nok.Vi tittet på NS 290,bavaria 29/30 og marex 290 når vi skulle ha ny båt. NS og Marex er ganske like i kvalitet og utførelse men marex er ca 1.5 større som sagt vi er kjempefornøyd med marexen.

 

Marexen ligger også litt høyere i pris for et bra eksemplar. Ser nok ut til at det blir en Scirocco, eller kaaaaaanskje Bavaria foreløpig. Men takk for forslaget! Og vil ta denne med i betrakning. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Bilder sier mer enn 1000 ord sies det.

 

 

Nja... Ikke når det kommer til fortellinger om henting av ny båt. Der er du, KOD og Bitteliten overlegne alle bilder :wink:

 

Det var flotte installasjoner! Men gjelder dette for eldre modeller også?

 

Litt OT: Hva går de forskjellige pumpene til? Skjønner jo at en er vann, men de to andre? Spillvann? og er den lille runde faktisk en pumpe, eller er det filter?

Redigert av Vegar Flo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Husk at NS290 er en 27 foter som som blir målt til 29 med nebb og klør.. altså for trang for familieturer etter mitt syn.

 

Støtter meg til de andre her og anbefaller W32sc meget romlig båt med kvalitet og sjøegenskaper som de andre bare kan drømme om.

 

Det kommer helt sikkert fler w32sc tilsalgs snart.. en klarer og hente seg en slik fra uk nyere enn 2000mod for under 1,2 hvis en følger litt med.. og det dukker sikkert opp noen flotte eksemplarer her hjemme om noen uker.

 

Denne burde du få inn for under 1,2.. 02 mod. http://www.essexboatyards.com/boats/view.php/493/Windy%2032%20Scirocco.html

 

forhandleren den ligger hos er UK største Fairline forhandler.

 

Hyl ut hvis du vil ha kontakt med sales manager der borte da jeg har handlet der endel ganger..

 

Berthon i uk (windy forhandleren) har også en 1998 tilsalgs for £77000.. den blir billig hjem.(under en mill) http://www.berthongroup.co.uk/New_UK/main.asp?-vessel_basic_info.asp-&vessels_id=103445&curr_id=10&vd=1

Men den har "ukurante" motorer

De har også en 97 med hvitt skrog.. den også med "ukurante" motorer.

Lykke til :flag_bp:

 

Har vel innsett at NS blir litt trang ja... :smiley:

 

Har vært inne på import. Men er litt skeptisk. Er av de som må "se og ta på" det jeg kjøper :smiley: Ut fra prisene du viser til blir det vel ikke så veldig mye billigere i forhold til feks denne ? Men nå har ikke jeg noe greie på import... Vil gjerne ha annen motorisering og treverk på dørk og plattform. Er kanskje litt kresen... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det var flotte installasjoner! Men gjelder dette for eldre modeller også?

 

Litt OT: Hva går de forskjellige pumpene til? Skjønner jo at en er vann, men de to andre? Spillvann? og er den lille runde faktisk en pumpe, eller er det filter?

Ja - installasjonene på Windy har vært bra lenge.

 

Jeg gjetter på at ene er ferskvannspumpe og den med filter er sjøvannspumpe til toalett

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt gleden av å rengjøre to slike filtre for brennmaneter. Utrolig hvor mye tråder det blir i en brennmanet som blir sugd inn i et slikt filter

 

Tilbake til trådstarters tema. Om du har mulighet til å strekke deg til litt mer enn det du har skrevet er grensen din for en Windy 32 så er poenget til flere av oss antakelig at da slipper du å tenke noe særlig mer på båt på en god stund. Du får en båt som tåler rufsete vær, som er fantastisk badebåt og som er god å bo i fordi den har god bysse, gode senger, bra bad og en herlig cockpit å "slange seg i". Windy har desverre gått bort fra de gode sofaene på sine siste modeller, hvilket er helt uforståelig for meg - de har vært verdens beste på cockpiter - og nå jukser de også.

 

Vi er flere her inne som hadde kronisk 3 fots syke og la ned mye tid, energi og penger på å finne den optimale båten. Jeg lurer fortsatt på hva som gikk av meg, og hver gang faller jeg tilbake på noe Ingvar Johnsen i Rednignsselskapet skrev en gang: "Kjøp båt som du vokser inn i, ikke kjøp båt du vokser ut av". Og jeg vet i hvertfall om 2 av oss som nå er veldig fornøyde og har funnet den båten som passer oss akkurat. Jeg våger å påstå at med en godt holdt Windy 32 har du gode muligheter for å få ro i sjelen en god stund fremover. Den følelsen er deilig synes jeg - jeg gleder meg over å gå på båtmesser og hver gang konkludere med at jeg ikke ønsker meg annen båt. Den følelsen hadde jeg med Windy 37 og den følelsen har jeg nå. Det var ikke jeg som ville bytte ut Windyen - det var kona og ungene. Jeg var motstander - men jeg la ikke ned veto :smiley: Og jeg innrømmer at vi nok ikke hadde fått med ungene som vi gjør nå om de måtte fortsatt å dele midtkabin og ikke hatt dusj mulighetene nå (ene er på den alderen der håret må fønes før vi går på skitur i fjellet...)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva med å se på en Gobbi 315 eller 345, flotte båter

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

 

 

Ut i fra behovene deres synes jeg ikke du skal la være å ta en kikk på 31 Tornado heller. Finn Erik har en lekker slik en.

 

 

Takker for godord Bitteliten. :blush:

Som vel noen her inne vet var jeg veldig i tvil om jeg skulle velge en 32 Scirocco eller en 31 Tornado da vi kjøpte ny båt.....Var aldri i tvil når det gjaldt båtmerke.....

Heller en noe eldre Windy enn feks. en nyere Bavaria.For vårt bruk: Dagsturer ,weekend og småturer på 3-4 dager var valget helt riktig. 31 Tornado har en utrolig uteplass.

Vi stortrives i båten.......Hadde vi derimot vært ute etter en turbåt hadde det vært riktigere og valgt 32 Sciricco....eller en mer lukket båt.......

Link to post
Share on other sites

Det som konemor syntes er dumt med disse båtene er at pantry og salongen er nede i "kjelleren". Sånn er Marexen vår fin, god plass til lugarer og toalett nede. Salong og pantry under hardtoppen og et akterdekk på 180 x 300 cm...God uteplass her. Samtidig med bredde på 330 cm, så er Marex 350 Scandinavia en utrolig snerten båt...

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

....eller en mer lukket båt.......

:yesnod: 37HT :thumbsup:

 

Det som konemor syntes er dumt med disse båtene er at pantry og salongen er nede i "kjelleren".

I og med at W32 har den store skyveluka ved trappa ned er stor del av byssa faktisk med fri åpning oppover. Men så åpen som på 350 CC er det ikke :smiley: Mest åpne "kjøkkenet" er grill på flybridgden - som er under albuen på han som ligger henslengt i sofaen

nw420_flybridge.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg må si meg enig i det med flybridge Bitteliten. Jeg skulle nok ønske at jeg var tøff nok til å kjøpe en båt vi kunne vokse inn i som du sa her tidligere. Men det er et par aspekter for oss og det er kronene dette koster, samt at jeg er redd for å ha en så stor båt at jeg ikke kan manøvrere den. Vi startet med en 17 fot august 2009. Gikk fra den til 20 og så til 28 fot og har i dag 35 fot. For min og familiens del så fungerte dette for oss. Men jeg må si at en Nord West 42, Azimut 42 eller en Sealine 42 er forhåpentlig i våre hender i løpet av 2012... Det er båter jeg liker utrolig godt.

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Tilbake til trådstarters tema. Om du har mulighet til å strekke deg til litt mer enn det du har skrevet er grensen din for en Windy 32 så er poenget til flere av oss antakelig at da slipper du å tenke noe særlig mer på båt på en god stund. Du får en båt som tåler rufsete vær, som er fantastisk badebåt og som er god å bo i fordi den har god bysse, gode senger, bra bad og en herlig cockpit å "slange seg i". Windy har desverre gått bort fra de gode sofaene på sine siste modeller, hvilket er helt uforståelig for meg - de har vært verdens beste på cockpiter - og nå jukser de også.

 

Ser den. Men er redd for at dersom jeg strekker meg litt lenger, er det plutselig ikke så langt opp til 37 GM heller :crazy:

Tror 32 blir stor nok for oss, ellers får jeg vel gå gradene som dere har gjort før meg :wink:

Link to post
Share on other sites

Hva med å se på en Gobbi 315 eller 345, flotte båter

 

Har kikket litt på de og er ikke tvil om at det er flotte båter. Blir et direkte alternativ til Windy og liker Windy sine løsninger bedre. Vil heller ha større plass i cockpit enn en stor solseng.

Link to post
Share on other sites

Det som konemor syntes er dumt med disse båtene er at pantry og salongen er nede i "kjelleren". Sånn er Marexen vår fin, god plass til lugarer og toalett nede. Salong og pantry under hardtoppen og et akterdekk på 180 x 300 cm...God uteplass her. Samtidig med bredde på 330 cm, så er Marex 350 Scandinavia en utrolig snerten båt...

 

Vi ville også helst ha pantry oppe. Synd ikke Windy har det...

Link to post
Share on other sites

Ser den. Men er redd for at dersom jeg strekker meg litt lenger, er det plutselig ikke så langt opp til 37 GM heller :crazy:

Tror 32 blir stor nok for oss, ellers får jeg vel gå gradene som dere har gjort før meg :wink:

Det er jo du som setter grensen. Poenget er at det er utrolig stor forskjell på en "30" foter fra Marex. Nidelv og NordStar og en Windy 32. Og på en Windy 37 får man faktisk ikke så veldig mye mer - bortsett fra egen kabin i baugen og ganske mye bedre sjøegenskaper.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...