Jump to content

Valg av ny båt. Windy, Sessa, Nidelv , Bavaria eller Norstar?


Julie III

Recommended Posts

Det er jo du som setter grensen. Poenget er at det er utrolig stor forskjell på en "30" foter fra Marex. Nidelv og NordStar og en Windy 32. Og på en Windy 37 får man faktisk ikke så veldig mye mer - bortsett fra egen kabin i baugen og ganske mye bedre sjøegenskaper.

 

Ja Windy 32 blir det nok. Men tror bare ikke jeg tar meg råd til 2000+ modellen :smiley:

Men vil nok ta en rask titt på Bavaria også...

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale deg å styre klar av 31 Scirocco med kort badeplatform. Den tror jeg er litt ukurant. Og ikke så funksjonell heller. Bavaria 32 er også en fin båt synes jeg. Men du bør prøvekjøre i litt sjø før du bestemmer deg. Da skjønner du hva vi snakker om :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale deg å styre klar av 31 Scirocco med kort badeplatform. Den tror jeg er litt ukurant. Og ikke så funksjonell heller. Bavaria 32 er også en fin båt synes jeg. Men du bør prøvekjøre i litt sjø før du bestemmer deg. Da skjønner du hva vi snakker om :smiley:

 

Ja har legt merke til den korte plattformen. Blir nok litt knapp som du sier...

Hehe, har sett de to videoene... "Men Windy'n har det bra..." :thumbsup: Synd det ikke ligger flere videoer ute av båter...

Det er Scirocco jeg vil ha, men skal være så sær at jeg vi se Bavaria med egne øyne før jeg bestemmer meg 100%. Nå er vel både AAby og Lunde stengt til etter messen er ferdig, så får smøre megmed tålmodighet og heller nyte de nye blanke på der :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Vi ville også helst ha pantry oppe. Synd ikke Windy har det...

Vi hadde 90 overnattinger / 110 bruksdager totalt i 2010. Vi spiser mesteparten av måltidene i båten, dog ikke bestandig. (Vi lager dog ikke for mange "Søndagsmiddager" der mor står over grytene hele dagen).

 

Vi liker derfor Windys kjøkken nedenunder fordi det gir oss mer plass oppe (der vi befinner oss), og at våre venner (som alltid er i vår båt fordi vi har den mest sosiale cockpiten :cool: ) ikke behøver å sitte midt i oppvasken.

Link to post
Share on other sites

Vi hadde 90 overnattinger / 110 bruksdager totalt i 2010. Vi spiser mesteparten av måltidene i båten, dog ikke bestandig. (Vi lager dog ikke for mange "Søndagsmiddager" der mor står over grytene hele dagen).

 

Vi liker derfor Windys kjøkken nedenunder fordi det gir oss mer plass oppe (der vi befinner oss), og at våre venner (som alltid er i vår båt fordi vi har den mest sosiale cockpiten :cool: ) ikke behøver å sitte midt i oppvasken.

 

Oppvasken har jeg faktisk ikke tenkt på! :lol:

Ser Windy har imotsetning til mange andre en stor skyveluke over pantry som sikkert hjelper veldig mye, men blir det ikke allikevel en del stekeos i sengetøyet når man feks svir av baconstrimlene til frokost?

Kan jo kanskje ikke sammenlikne, men i Maxumen vår er pantryet rett innenfor inngang med luke over i tillegg til en stor dør man kan åpne vedsiden av blusset. Allikevel tar vi med oss blusset ut når baconet skal stekes. Kanskje det sier mer om mine kokkeferdigheter... :blush: Blir vel kanskje anderledes med større volum nedunder...

Link to post
Share on other sites

... men blir det ikke allikevel en del stekeos i sengetøyet når man feks svir av baconstrimlene til frokost?

Jeg får nok ikke egg&bacon til frokost hver dag .... Bacon steker vi i gass-stekeovnen. Blir sprøtt og perfekt stekt uten os og sprut. Vi bruker nok stekovnen til mer enn vi hadde tenkt opprinnelig. Vi er ihvertfall ikke plaget av fett og stekeos, vi er nok mer enn alminnelig perfeksjonistiske og vare for slikt ... :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Var det deg? Hentet du båt eller bare på tur?

 

Det er nok ikke mye feil........ :thumbsup:

Thorlyn har ikke bare hentet en båt over, han er nok den rette mann å spørre når det er snakk om kostnad ved import fra England........Ikke uten grunn at han liknket til den Sciroccoen i England lengere fram i tråden.

Som han skreiv var det bare å hyle.......han har handlet der en deeeel ganger.... :eek:

Redigert av Finn Erik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var jeg som kjørte Bavarian som lå bak windyen, det er en grunn til at jeg solgte den tre mnd etter at jeg fikk den hjem. iløpet av den turen som det er filmet ifra som var på 160nm så fikk jeg følgende problemer: Oljelekkasje ifra impellerpumpe, mistet servo(reima datt av), tette filtre pga dritt som ble virvlet opp, overskapene i pentry datt nesten ned da skruene som holder det oppe knakk, kjøleskapet falt ut, sprekk i panelet som deler midtkabinen ifra salongen.

Hadde tenkt å kjøre denne helt hjem til Norge, men turde faktisk ikke å gjøre det. Måtte ta den på container skip. Bavarian er en 01 mod 330 sport,Bavaria forhandleren i norge mente at de ble bedre etter at de byttet til to siffer i modellbetegnelsen, men jeg er ikke overbevist om det. Uansett så blir det ikke bavaria på meg en gang til, skulle også hørt på erfarene folks meninger før jeg kjøpte :headbang:

Nå har jeg en Sealine S34 som jeg er veldig fornøyd med. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei !

Har sett litt på Windy 37 GM og dette er en flott båt. Har også vurdert Sunseeker Portofino 375 opp mot denne.

Synes Sunssekeren er topp kvalitet og tvers igjennom solid bygget. Selv om den har noen år på nakken så holder den mål.

Vi beveger oss kanskje litt bort fra trådstarters spørsmål, men jeg heller litt til å heller velge en solid eldre båt enn en nyere som gjerne er fin å se på men som "faller fra hverandre" etter en stund.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Endelig! I dag var jeg, admiralinnen og lille matrosen på Aaby i solskinnet for å kikke på en Scirocco. Spenningen var stor når vi gikk ut av bilen, men båten var desverre ikke kommet på vannet enda og lå i opplag i Skien. Den utrolig hyggelige selgeren tok oss derfor med opp i en Khamsin som han mente kunne illustrere litt størrelse og løsning.

Jeg har bare sett bilder av Scirocco, men trodde den var litt høyere/romsligere i kabinen og at sofaen var noe "lenger"? Jeg er 190cm på strømpelesten og håpet å bruke forpiggen som seng for oss, og midtkabinen som seng for matrosen :) Selgeren sa jeg hadde nok rett, men at det ikke kunne dreie seg om noe særlig mye.

Skal tilbake der til uken igjen da båte kommer på plass :smiley:

Hva mener dere? Kan de sammenlignes?

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ditt inntrykk er rett - at de er omtrent like, men at Sciroccoen er litt mer rommelig. Windy haqr løsning for forheng i kabinen som skiller mellom bysse og "seng" forut om du vil at jr skal få ligge i fred der.

 

Optimalt blir det nok ikke før du kommer deg ombord i en Grand Mistral :lipseal:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet du hvor ca høyt det er nedi der? :smiley:

Hvis det blir til at vi sover i midtkabin og matrosen i forpiggen er det ikke så nøye å skjerme av. Er dette noe som følger med standard, eller ekstrautstyr?

Synes bare det virker så rart at sengen i forpiggen er så kort. I denne artikkelen står det at 3 stykker fint kan sove sammen. Selgeren mente at da må man være særdeles glad i hverandre :giggle:

Noen som forresten vet hvor mye det koster å ettermontere baugpropell?

 

Ikke frist meg med GM!! :smash::lol:

Redigert av Julie II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hehe... ok :smiley:

 

Tror ikke det er tunell på den aktuelle. Synes ihvertfall ikke på bildet. Kan det allikevel være der, men tettet selve hullene på utsiden?

Har aldri ført en båt med 2 motorer, så litt usikker på om jeg skal kjøpe en uten montert baugpropell og få Windy til å ettermontere en. Eller er ikke dette noe vits? Takler 2 motorer noe særlig sidevind?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...