Jump to content

Valg av ny båt. Windy, Sessa, Nidelv , Bavaria eller Norstar?


Julie III

Recommended Posts

 

Kan det allikevel være der, men tettet selve hullene på utsiden?

Har aldri ført en båt med 2 motorer, så litt usikker på om jeg skal kjøpe en uten montert baugpropell og få Windy til å ettermontere en. Eller er ikke dette noe vits? Takler 2 motorer noe særlig sidevind?

ar aldri hørt om noen som har støpt igjen en tunnell.

 

Vi brukte sjeldnere og sjeldnere baugpropellen. Man klarer seg stort sett greit med to motorer. Men om det er mye sidevind er det godt å ha baugpropell i tillegg som sikkerhet. Den tar deg uta v de situasjonene du får litt hjertebank av.

Med 2xKAD 300 gjør W37 38-40 knop. Det pleier å holde for de fleste. Vår 37Ht gjorde 37 med 2xD4 260 - men den har større vindfang enn åpen båt

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om jeg skulle hatt en 32 Scirocco ville jeg hatt 2x kad 32..... på grunn av pålitlighet økonomi servicekostnader og at den går bedre i vannet i de hastighetene som det oftest er behaglig å kjøre i 3 - 30 knop.

Dersom du har penger nok og virklig elsker fart skal du ha en med 2x kad 300. Etter hva jeg har forstått står det samme blokka på Kad. 42-43-44 og 300.... Med 2 stk. av den i kjelleren mener mange med meg at båten blir for tung i hekken. Det er en av grunnene til at 33 Sciocco kom. Den takler større vekt bak.

Redigert av Finn Erik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om jeg skulle hatt en 32 Scirocco ville jeg hatt 2x kad 32..... på grunn av pålitlighet økonomi servicekostnader og at den går bedre i vannet i de hastighetene som det oftest er behaglig å kjøre i 3 - 30 knop.

Dersom du har penger nok og virklig elsker fart skal du ha en med 2x kad 300. Etter hva jeg har forstått står det samme blokka på Kad. 42-43-44 og 300.... Med 2 stk. av den i kjelleren mener mange med meg at båten blir for tung i hekken. Det er en av grunnene til at 33 Sciocco kom. Den takler større vekt bak.

 

Grunnen til at 33 Scirocco kom var vel D4 motorene og ikke 40-serien som 32 Scirocco har vært levert med i alle år og som fungerer utmerket. 2 x D4 er ca 250kg tyngre en 40 serien. Dette er mye ekstra vekt helt bak på en 32 foter (mye av ekstra vekten er i drevene).

 

Service kostnader på KAD32 kontra 40 serien er vel ubetydelig. Bortsett fra mengde motorolje er vel servicekostnadene like? Drev er lik, antall reimer og filter er lik..

Jeg kan heller ikke se at 40-serien skulle være noe mindre pålitelig motor en KAD32.

 

32 Scirocco har et skrog som er fantastisk i fartsområdet 30-40 knop. Dette får du ikke utnyttet med KAD32.

 

 

Til Julie II:

Du kan få mange gode råd her på Båtplassen,men ikke alle er basert på folks egne erfaringer angående forsjellige typer motorisering etc. Og vi er ikke alltid like objektive..

Jeg anbefaler deg å se på og prøvekjøre den båten du er interessert i og se om det fungerer for deg.

 

Windy 32 Scirocco en utrolig flott båt som vil fungere helt greit så lenge du har minimum 2xKAD32 i den.

Lykke til med båtkjøpet!

Link to post
Share on other sites

... du venter jo på noe godt da Julie II :yesnod:

 

Ja, men når man venter på noe godt, virker tiden såååå mye lenger! :crazy::giggle:

 

Service kostnader på KAD32 kontra 40 serien er vel ubetydelig. Bortsett fra mengde motorolje er vel servicekostnadene like? Drev er lik, antall reimer og filter er lik..

Jeg kan heller ikke se at 40-serien skulle være noe mindre pålitelig motor en KAD32.

 

32 Scirocco har et skrog som er fantastisk i fartsområdet 30-40 knop. Dette får du ikke utnyttet med KAD32.

 

Servicekostnader på de to blir vel kanskje det samme, men driftskostnadene er vel noe dyrere?

Som regel pleier vi å "cruise" rundt 24-27 knop. Det synes vi er passe fart på transportetapper i ferien. Vil det oppleves noen store forskjeller på motorene rundt denne farten da? Og rent økonomisk?

 

 

Til Julie II:

Du kan få mange gode råd her på Båtplassen,men ikke alle er basert på folks egne erfaringer angående forsjellige typer motorisering etc. Og vi er ikke alltid like objektive..

Jeg anbefaler deg å se på og prøvekjøre den båten du er interessert i og se om det fungerer for deg.

 

Windy 32 Scirocco en utrolig flott båt som vil fungere helt greit så lenge du har minimum 2xKAD32 i den.

Lykke til med båtkjøpet!

 

Nei smaken er jo som baken den.. :smiley: Men i dette tilfelle har jo både Bonus og Bitteliten vært innehaver av en Scirocco og Finn Erik tror jeg har vært å kikket/prøvd flere av de i sin jakt på ny båt. Så ser derfor på de som en stor ressurs og de har gitt meg gode innspill :smiley:

Men er enig med deg at jeg må finne det som fungerer for meg :smiley:

 

Takk for velmente ord og løkkeønskninger. Det blir spennende!

 

For de som har fulgt tråden er som dere skjønner valget tatt. Det blir Windy :cool:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med et godt valg :yesnod:

 

Ender du opp med en båt hvor du skal ettermontere utstyr, f.eks. baugpropell eller annet, så kontakt Jon Geirr hos Vollen Båtservice og be om pris. De har mange års erfaring med Windy - opplag, service og reklamasjoner. Jeg har selv hatt 2 båter der i tilsammen 6 år, og fikk ettermontert mye utstyr på GM37 da jeg kjøpte den ny fra Windy. Sparte mye penger på det og har alltid fått gode priser på oppgraderinger. Hils gjerne fra meg.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Nei smaken er jo som baken den.. :smiley: Men i dette tilfelle har jo både Bonus og Bitteliten vært innehaver av en Scirocco og Finn Erik tror jeg har vært å kikket/prøvd flere av de i sin jakt på ny båt.

Å nei du - jeg har bare hatt en 37GM :smiley: Men jeg har lært av egen prosess da vi vurderte Nidelv 300 og KOB poengterte så sterkt han kunne at vi burde se på Windy 32. 33 Scirocco har jeg kjørt ved et par anledninger - med D6 350. Nydelig båt. Ganske stor forskjell mellom 33 og 37 i sjøegenskaper. 32 er en meget god sjøbåt i den størrelsen - men 37 er nok noe av det bedre som er lagt i den klassen.

 

Dette forumet er som alle andre forum. Man må ta mye med en klype salt og finne ut hvem man kan stole på i de enkelte tilfellene. Tidligere eiere av W32/33 som KOB og Bonus veier tungt hos meg.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grunnen til at 33 Scirocco kom var vel D4 motorene og ikke 40-serien som 32 Scirocco har vært levert med

 

Service kostnader på KAD32 kontra 40 serien er vel ubetydelig. Bortsett fra mengde motorolje er vel servicekostnadene like? Drev er lik, antall reimer og filter er lik..

Jeg kan heller ikke se at 40-serien skulle være noe mindre pålitelig motor en KAD32.

 

32 Scirocco har et skrog som er fantastisk i fartsområdet 30-40 knop. Dette får du ikke utnyttet med KAD32.

 

Windy 32 Scirocco en utrolig flott båt som vil fungere helt greit så lenge du har minimum 2xKAD32 i den.

Lykke til med båtkjøpet!

 

 

Jeg er klar over at det var pga. den nye D-serien, men likevel hevder flere med meg at W-32 med 2 stk. seksere i kjelleren er i tyngste laget. Om du går i ltt tung sjø kan du fort bli liggende å slå med en høy bau.... Med 2 x kad 32 kommer du lettere opp og ligger høyere med rumpa i minder og kansje behaglgere fart. Sjekket mye rundt dette da jeg kjøpte for et par år siden. Klikk inn på KOB sin side og les om henting av Hannah 2

Hadde/har den 2 x kad 32 ??

 

Det var mange som også hevdet at Kad 32 er blandt de mest pålitlige og slitesterke motorene Volvo har laget. 42 og 43 er vel stort sett samme motoren bare med 6 sylindre. Kad 42 har fått et ufortjent dårlig rykte pga. en del " feilmonteringer" : Montert i for tunge halvplanende båter, med det resultat at de har fått slite alt for tungt og ikke fått nok kjøling. Dette blei forbedret på Kad 43 ...en motor jeg vil hevde er meget bra. Disse to motorene har vel da også tilnærmet samme servicekosnader, bortsett fra oljen du nevner...

 

Når det gjelder Kad 44 og Kad 300 har disse motorene 24 ventiler og en del mer elektonikk, som jeg vet at det har vært litt greier med. Dette er ikke så lett å styre med selv og kan fort bli kostbart, har hørt mekanikre som heller ikke er så glade i denne elektronikken. I tillegg så kommer en mer omfatende ventiljustering som vel på disse motorene skal utføres hver 200 time. Ikke noen billig fornøyelse det heller om en ikke er så sprek og kyndig at en kan gjøre det selv. 8 - 10.000.- kr. pr. motor.......? Må ha stålproppeller...ikke billig :nonod:

( Søk på ventiljustering her inne på forumet) Dette er med i mitt regnestykke når jeg hevdet at det er større servicekostnader........

 

 

At det er morro å kjøre en 32 Scirocco i 40 -45 knop +++ er det vel ikke noen tvil om ....i alle fall for oss gutta, men spørsmålet er jo om det er verd hva det koster......

Om en tar to identiske båter årstal , timer på telleren osv. ++++ så vil nok prisen også skille 2 -300.000.- for en med 2 x kad 32 og en med 2 x kad 300.....

 

Dette er betraktninger jeg gjorde da jeg kjøpte..... Ikke uten grunn at det står 2 x kad 32 i min 31 Tornado

Redigert av Finn Erik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Er enig i mye av det Finn Erik skriver. KAD 44 og 300 kan bli dyrere i drift pga mer elektronikk og ventiljusteringen tar litt lengre tid.

 

Angående KAD 42-300 i 32 Scirocco så ville jeg ikke utelukket dette. Det er bare rågøy! Jeg har tidligere hatt en 32 Scirocco med 2 x KAD42 i 5 år. Det var ingen problem å gå i rusken sjø selv med ferielastet båt og jolle bakpå.

Jeg har også hørt noen hevde at det blir tungt med 6-ere. Felles for de fleste er at de aldri har kjørt en sånn båt med 6-ere. (Jeg sikter ikke til noen her :wink: , for det vet jeg ikke noe om)

 

 

Marsjfart er forsjellig fra båt til båt. Om 24-27 knop føles greit i en båt så kan 28-32 føles like avslappene og greit i en annen. Dette har å gjøre med hvordan båten går i sjøen og motorene jobber.

En 32 Scirocco med 6-ere vil naturligvis trives med høyere marsjfart enn en med KAD32. Men så sitter båten bedre i sjøen og motorene går ikke med noe høyere belastning, så det oppfattes ganske likt.

KAD 42-300 har også en roligere gange enn KAD 32.

 

Jeg sier på ingen måte at man skal utelukke de med KAD 32. Tvert imot, jeg oppfordrer heller til å være åpen for flere motoralternativer.

 

Det er mye fint med internett, men det beste er å prøve båten man er interesert i.

Redigert av GM37 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

da hadde jeg valgt en 33 med D6 350 i stedet.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=27289382

 

Helt enig Bitteliten, men vi har nok da begynt å bevege oss over den prisen jeg har forstått er akseptabel.....

Fra min side var det ment for å ilustrere prisforskjellen, de to båtene hadde omtrent samme alder........

Når det gjelder den siste linken er jeg ikke så begeistret for det dershbordet.......Heller en nyere båt med mindre motorer og driftsutgifter :drink::wflag: :wflag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...