Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk


Norfront

Recommended Posts

Har hatt maken båt. Samme årsmodell og samme motor. For liten motor ja men den funker bra i 7-8 knop som jo er den farten man vanligvis farter rundt i. Kjøpte min for 400.000 i 1999 og solgte den for 515.000 i 2002. Lettsolgt båt ja.

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post

tror ikke på noe priskrakk nei. det er helt utrolig hva enkelte tror at båten sin er verdt når de legges ut på finn. jeg så i dag en tullebukk som hadde lagt ut en gammel robåt/trebåt uten motor med en gammel henger for 35 000!!!! :giggle::lol: finn kode 27854264

Redigert av Yamaha. (see edit history)

KNS medlem

Link to post

Syens denne virker å være fornuftig priset... med litt pruting så kan en få en rimelig kvalitetsbåt.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
  • 2 uker senere...

i kategorien "cabincruiser" er det 3000 båter. Nesten nøyaktig halvparten av disse er fra før år 2001 og resten er fra etter 2001.

Blar en igjennom de nyeste sidene når det er rangert etter dato, så er det veldig mange av eldre karakter. Så en kan jo få et intrykk av at det er mange som har lyst til å kvitte seg med det gamle, og kanskje kjøpe nytt eller større...

 

Det hadde vært artig å vite litt om hvor mange båter som årlig "går ut av bruk" ved at de vrakes, brenner opp eller settes i hagen til evig forfall. Dersom dette tallet ikke er særlig stort og kun en promille av nybåtsalget, så må det enten bli veldig mange flere nye båteiere, den enkelte har flere båter eller tja.. stopp i omsetningen.

Kombinert med at det ikke nødvendigvis er stor utbygging av båthavner, så blir det jo litt trått.

Link to post

Det hadde vært artig å vite litt om hvor mange båter som årlig "går ut av bruk" ved at de vrakes, brenner opp eller settes i hagen til evig forfall.

 

Et interessant spørsmål. Glassfiberen holder jo nesten uendelig og det virker jo sannsynlig at antall båter som "går ut" vil være langt færre enn antallet som produseres og selges nye hvert år.

 

Kanskje en smittsom plastpest ville ha gjort godt for omsetningen :lol:

Link to post

Har en formening om at prisene har gått litt ned det siste året/halvannet. Følger med min egen båt, Scand Tropic, og den ligger i alle fall en del lavere nå enn sammenlignbare båter for 1 - 2 år siden. Så det virker som at en korreksjon ned har skjedd, det tyder på det for noen båttyper.

Vennlig hilsen Capt'n.

Link to post

prisen vil rette seg ut fremmover.

80 talsbåter er priset for høyt i forhold til antal båter fra 2000 og oppover( er ikke mange båter fra 90 tallet.

og prisene på 2000 mod å nyere blir jo presset for att det er så mange av dem.

det er ikke så veldig mange 80 tallsbåter så derfor tar de vel litt tid før folk innser att de må ned i pris for att folk vil kjøpe dem.

solgte selv en meget fin oppgrdert ddraco 21 fra 87 med ny motor høsten 2010 og tok meg litt tid å innse att jeg måtte ned i pris for å få solgt. alternativet er jo å beholde den å ikke komme videre i oppgradering av båt. men når makede er som det er så hentet jeg det inn på nye båten TRUR jeg da. og da er jeg fornøyd

:yesnod:

Redigert av Cathrine. (see edit history)
Link to post

Blir interesant og se hva som skjer fremover.. Mange båttyper går for langt under importpris her hjemme nå om dagen.. virker som enten eierne vil frigjøre kapital kjapt eller er lei av at markedet henger og henger og da heller "dumper" pris på sin båt for og kunne komme "videre".

 

Som nevnt lenger oppe i tråden så er det en drømme situasjon for de som har kapitalen frigjort til og handle båt.. Kjipt og være selger om dagen tror jeg.. men hvis man skal bytte så er det jo mellomlegget som betyr noe.. og kunne dra bukta i begge ender med og selge dyrt og kjøpe billig er forbi.

 

Jeg tror det blir VELDIG mange stayere på finn iår..

 

Ute i Europa har merkedet stabilisert seg ser det ut som.. de som måtte selge har gjort det og prisene er normalisert.. mens her i norge henger vi nok 1 år eller 2 etter før det normaliseres.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

båtprisene: rock bottom!!!...hvor mange båter er skrotet de siste 30 årene? det er ikke mange..markedet må mettes snart...spesielt for de båtene som er "si på drivstoff"....hvem gidder å betale 16 kr literen for å spy ut disse *80 en time....1000kr timen for å kjøre båt...galskap!!

 

 

Seibåt kommer til å bli det nye store!!trust my words!!

Link to post

Ja du kan nok få rett Andk..

 

Vet flere som ikke er fristet av 30-45 fotere med dobbel inst hvor en gulper unna 70-110 liter pr time med dagens drivstoffpriser.. blir nok fler og fler i dorgefart framover da det koster mer enn det smaker med 1000.- timen.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Markedet er i alle fall selgers for små Rib`er. Vi solgte vår i løpet av en dag, og til 2000,- over prisforlangende. Og denne prisen hadde jeg lagt høyt for å ha prutningsmonn. Egentlig så tror jeg man kunne fått tak i tilsvarende båt- / motorpakke ny hos rette forhandleren.....

Redigert av smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...