Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk


Norfront

Recommended Posts

Vel, siden den boligen jeg bor i idag har seksdoblet seg i verdi på 25 år så vil jeg hevde at jeg vet det! Hytta ved sjøen har tidoblet seg på 20 år så der har jeg nå cashet inn, skattefritt sågar! Og så har jeg kjøpt meg hus på Kreta til halv pris av hva naboene der betalte for to/tre år siden. Men for all del, fint om noen velger å leie så har vi noen å leie ut tiltil! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er på jakt etter bobåt i prisklassen 500-700 tusen og som er ca 27-30". Jeg har sluttet helt å søke på båter eldre enn 95 mod. Har funnet ut at jeg kan få en båt med rett utstyr som er ca 8-12 år gammel til samme pris som en 80 tallsbåt. Da gidder ikke jeg å se på gamle falmete båter fulle av jordslag og med en dinosaurmotor. Klart det finnes pærler blant svina, men dem kan entusiastene bara ha i fred for med.

Noe krakk tror jeg ikke på, men at det kommer en korreksjon på eldre båter er jeg ikke i tvil om med dagens priser...

Link to post
Share on other sites

Beste tegnet på krakk, er at drivstoffslukende "monstre" ikke blir solgt...

 

Denne

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28216144

denne

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=27478533

og en Nor-Tech båt, har blitt solgt de siste dagene...

 

:giggle:

 

Krakker det mer nå, så må vi vel selge båt + hus + katt + gressklipperen :diving:

Link to post
Share on other sites

Her snakkes det som om en båt er en båt er en båt, men vi snakker om alt fra kajakker til store gamle bensinhungrige motorbåter så bildet er selvfølgelig segmentert og nyansert. For egen del hadde jeg tenkt å legge ut for salg en seiljolle for en ukes tid siden, men akkurat da ble en tilsvarende båt lagt ut, og jeg ventet litt for å se an resppnsen. Denne jolla ble solgt raskt og jeg ringte selger og forklarte hvorfor jeg ringte, fikk svar på det jeg lurte på samt navn og telefonnummer på flere av de som hadde vist sin interesse. Ringte den av dem som bor nærmest meg, de var interessert og kom, så og kjøpte noen dager senere.Jeg har med andre ord solgt uten å annonsere og uten å vite om kjøperen!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er på jakt etter bobåt i prisklassen 500-700 tusen og som er ca 27-30".

 

Vet om en kar på Sætre som skal selge et smykke av en Nord West i din prisgruppe. Jeg mener denne er 100% tvers i gjennom. Selger heter Ove Dybvik. Ment som et godt tips!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv fulgt med på en del båter i størrelsen 35-40 fot med flybridge og det er ikke noe som tyder på at det er tregt nå.

Båtene bli annonsert med stadig høyere utropspris og de selges ! Det er vel ingen stor overraskelse da vi nå definitivt er ved den tiden på året hvor båter selger best....

 

(jeg tror faktisk man må ha statistikken til FINN for å kunne se trendene klart og tydelig, men i det segmentet jeg har sett på er trenden høyere omsetning og priser)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv fulgt med på en del båter i størrelsen 35-40 fot med flybridge og det er ikke noe som tyder på at det er tregt nå.

Båtene bli annonsert med stadig høyere utropspris og de selges !

 

Jeg har osgå fulgt med det siste halvåret en del og jeg har stikk motsatt inntrykk. At noen båter selges stemmer jo, men det er ikke veldig mange. De jeg har sett blir solgt har gunstige salgspriser som ligger langt under "normalen", dvs prisantydingen som normalt settes. "Skal selges" eller "må selges" i annonsene gir jo også kjøprene håp om et godt kjøp.

At bildet er nyansert tror jeg helt sikkert slik Mouche skriver. At det er enklere å selge rimlige båter og joller stemmer sikkert.

At det nå er kjøpers marked (de luxe) er det imidlertid ingen tvil om. Spørsmålet er hvordan veien går videre. Flere tror faktisk at bunnen er langt fra nådd. Selv skal jeg ikke spå noe om det, men blir ikke overrasket hvis de har rett.

Flere har sagt til meg at de tror folk vil kvitte seg med båt for å begrense tapet som begynner bli betydlig for en del folk.

Som jeg har nevnt før er det mange som har lånt til båt. Når renta når går oppover, for der gjør den så vil renteutgiftene bli større. Hadde vært helt greit hvis båten verdi hadde holdt seg. Når også båtens verdi synker tildels mye og driftsugiftene øker (ref service og drifstoffpriser) så burde ikke noen bli overrasket over det som er i ferd med å skje i bruktmarkedet. Selv om noen vil være villige til å betale mye for å ha et komfortabelt båtliv så gjelder nok ikke det alle. For de fleste vil det gå en grense for hvor mye kroner de vil legge igjen på sjøen. Noen faller fra, noen vil bytte til en rimligere båtliv og det vil selvsagt også være noen som opprettholder dagens nivå eller også øker båtbudsjettet sitt. Hadde vi vært garantert stabilt godt vær fra tdilig vår til tidlig høst så hadde jo kr/døgn også sett bedre ut :wink:

 

Nå skal jeg hverken kjøpe eller selge båt pr idag, men følger bare med på FINN i tillegg til at jeg snakker med en del båtfolk.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan du sikkert ha rett i. Har fulgt med litt på Bavaria rundt 800-1000000, og der har ikke jeg registrert at det har skjedd veldig mye salg. Kikker litt da brodern skal selge en i dette segmentet.

Ellers ser jeg stort sett på motorbåter i prisklassen 800 - 1500000,- av ren nysgjerrighet. Tidligere så jeg også en del på skjærgårdsjeep`er og daycruisere.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De importeres hele tiden Fairline/Princess/Sealine etc. som selges. Det har også blitt solgt båter som lå ute for salg i fjor, men markedet er enklere/bedre i år. Det selges også nye båter av samme merke. Vi har også en her på BP som ganske nylig kjøpte en Sealine SC35.

Dette er det jeg har fulgt med på. Andre båter har jeg ikke lagt merke til så det aner jeg ikke.

 

Krakket er avlyst :wink:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Beste tegnet på krakk, er at drivstoffslukende "monstre" ikke blir solgt...

 

Denne

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28216144

denne

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=27478533

og en Nor-Tech båt, har blitt solgt de siste dagene...

 

:giggle:

 

Krakker det mer nå, så må vi vel selge båt + hus + katt + gressklipperen :diving:

 

sunseekern var spennende, uten tvil noe jeg kunne ha kjøpt, meget gunstig pris var det også på den!

Link to post
Share on other sites

De importeres hele tiden Fairline/Princess/Sealine etc. som selges. Krakket er avlyst :wink:

 

Det er jeg enig i, og da er prisene også lavere enn på "norske" båter. En del har begynt tilpasse seg disse prisene.

Blir nok feil å kalle det krakk, det har ikke jeg gjort.

Prisene på de båtene du refererer til har jo fått en ganske kraftig priskorreksjon fordelt over kanskje 1-2 år nå.

Link to post
Share on other sites

Blir nok feil å kalle det krakk, det har ikke jeg gjort.

Prisene på de båtene du refererer til har jo fått en ganske kraftig priskorreksjon fordelt over kanskje 1-2 år nå.

 

Neida, refererer ikke til deg når jeg sier "krakk", men til trådstarter. Det er helt korrekt som du sier at det har vært en priskorreksjon siden 2009.

Den korreksjonen har vi vært i gjennom og når trådstarter snakker om krakk i en tråd fra mars i år så blir det feil.

Et annet aspekt ved båtprisene er inntoget av modeller fra Jeanneau og Benneteau. De bygger nå båter med kvalitet "godt nok" og presser prisene på ny-båter til dels kraftig. Når de sammen med Bavaria faktisk dominerer markedet for ny-båt i segmentet jeg refererer til(35-40 fot) så har det mye å si for brukt prisene, men som du også er inne på olpi, korreksjonen har vært og omsetningen er på vei opp igjen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er jeg enig i, og da er prisene også lavere enn på "norske" båter. En del har begynt tilpasse seg disse prisene.

Prisene på de båtene du refererer til har jo fått en ganske kraftig priskorreksjon fordelt over kanskje 1-2 år nå.

 

De siste 3-4mnd har flere av disse godt for langt under hva man klarer og importere disse for.. hva sier dette??

 

At prisene i norge ligger lavere enn en båt i EU uten norsk mva og Hk mener jeg kun vitner om at enkelte trenger og frigjøre kapital om dagen.. og at trenden med sååå lave priser på slike båter vil fortsette er da umulig..

 

Når man kan nermest kjøpe seg en Sealine/fairline/princess fra 90 tallet og oppover for prisen av en baltic fra 80 tallet så er det noe skjevt i markedet mener jeg.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Er nok sistnevnte som er feilpriset...

Baltic`ene har begynt å gå ned de også. Rimlig mange til salgs. 900` for en 2004 m/290 Hk Yanmar har foreløpig ikke blitt solgt. De fleste liggre mye høyere, og er nok overpriset i forhold til hva markedet vil gi.

Ref ellers mitt litt lengre innlegg lengre opp.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det har du nok rett i Olpi.. Visse båter trenger korreksjon mens UK båtene virker til og har korrigert seg Laaaaangt ned i markedet.

 

Det var jo en her på BP som handlet seg en 2000 mod t34 her om dagen.. Stavanger marinesenter utalte jo da selv at den prisen er laaangt under hva som en klarer og importere seg en for.

 

Og være i markedet etter båt om dagen må jo være kjempe gøy.. velge og vrake i gode kjøp og til priser under EU nivå :clap:

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...