Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk


Norfront

Recommended Posts

Vi er en familie på 5 som trenger en god halvplaner med mange sengeplasser. Noen gode tips? Prisleie er 5-600 båtlapper...

Har du prøvd å gjøre et søk på finn hvor du avgrenser prisen til det du sier (500`-600`) og størrelsen til f.eks. 29-31 fot eller hva du måtte ønske? Da får du en pekepinn på hva du kan få for den summen du snakker om :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Prisene er på vei ned og salg av bruktbåter er rekord lavt.

 

Link

 

Om en liker eller ikke liker det er en helt annen sak. En kan også forsette å ikke akseptere realitetene også, men solgt båten får de ikke.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Iflg en bekjent som leverer komponenter til båtindustrien så er det ca 600 000 fritidsbåter i Norge, hvorav ca 330 000 er forsikret. D.v.s. at ca 3% av fritidsbåtflåten er til salgs p.t. Det er ganske nøyaktig samme prosent bruktbiler som er til salgs sammenlignet med bilparken. Jeg kan derfor ikke se at antall båter til salgs er oppsiktsvekkende høyt. At noen har overdrevne prisforventninger skyldes nok at mange har kjøpt i en periode da det var for få bruktbåter til salgs. Det er nok en normalisering vi ser nå.

Link to post
Share on other sites

Jeg bare klarer ikke å holde meg unna tråden her... Tross ekstrem mengde hjernedøde kommentarer :crazy:

 

Om en liker eller ikke liker det er en helt annen sak. En kan også forsette å ikke akseptere realitetene også, men solgt båten får de ikke.

Seriøst, hvilken realitet er det du sikter til?

Jeg har ikke anelse om hva du sikter til, så setter pris på at du forklarer :thumbsup:

 

Jeg har 8-9 "powerboats" på listen min på finn.no, som jeg har fulgt nøye fordi jeg har vurdert disse selv. Så og si alle bare blitt solgt i år :worry:

Det er merker som f.eks. Windy, Nor-Tech, Goldfish, Hydrolift og Fountain. Hvorfor har jeg bare sittet og sett på salgsannonsene? Jo, fordi jeg har krysset fingrene for at prisene skulle falle mer enn hva de har gjort. Nå er det kun to Fountain-båter igjen på listen min... :sad:

 

Fra artikkelen:

"- De tidene da du som bruktbåtselger kunne gjøre regning med å få minst like mye for båten som du i sin tid betalte da den var ny, er over, sier Topland til Dagens Næringsliv"

Skikkelig ille tider vi er inne i :giggle:

En bra artikkel fra dn.no, om en båtselger som sutrer over at de har problemer med å selge innbyttelageret sitt av bruktbåter.

 

 

Her er noen av båtene jeg har hatt i kikkerten:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=24688902

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=27948920

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28874628

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=26062303

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28216144

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=26900909

Link to post
Share on other sites

Ser på flere muligheter, men uansett hva jeg ender på så skal båten hjem til Norge... Det å ha båt liggende i middelhavet når man ikke bor der ser jeg ikke poenget med.. Blir lang reise for en helgetur

 

Enig i at freddagsrallyet kan bli litt i overkant heftig hvis en må helt til hellas. Jeg har jo lekt litt med tanken selv, men er skeptisk mtp avgifter, godkjenninger, og andre eventuelle problemer som kan dukke opp i etterkant. Kommer du til å ordne kjøp selv eller kommer du til å bruke megler?

Link to post
Share on other sites

Jeg bare klarer ikke å holde meg unna tråden her... Tross ekstrem mengde hjernedøde kommentarer :crazy:

 

Saklig. :rolleyes:

 

Hvis du hadde løftet nestippen litt utover dine såkalte powerboats så hadde du sett hva som skjer på FINN, eller kanskje rettere sagt ikke skjer.

 

Ja, det selges båter, men langt færre enn vanlig. De aller, aller fleste som får solgt har redusert prisen. Ofte mye. Også f.eks Windy båter har måttet gjøre det for å få solgt.

 

At man kan finne enkelte salg der man kjøper til for høy pris ift hva dagens markedpris er vil alltid skje. Det finnes en del som ikke "følger med i timen", og kjøper for dyrt.

 

Så kan du gjerne tro det du måtte ønske, men fakta er ikke vanskelig å finne ut av hvis man vil.

 

Skal man kjøpe båt så må man inn i salgsprosessen, prute og forhandle seg til en pris. Det har sikkert de fleste kjøpere av båtene du linker til gjort. Man kan ikke sitte på gjerdet når man skal kjøpe en spesifikk båt.

 

Lykke til med kjøp av båt!

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så kan du gjerne tro det du måtte ønske....

 

Nettopp. La oss gjøre det, så sover vi bedre om natta :yesnod:

 

Forsøk nr 1.: Jeg tror at bruktbåtsalget nå har tatt noe så skikkelig av. Båtene blir nærmest revet bort. "Finn" rekker ikke å holde følge med tempoet og det som fremgår av deres nettsider er ikke oppdatert. Virkeligheten er en helt annen. Nesten alle båtene som tilbys for salg, er allerede solgt. Borte. Til fantasipriser etter heftige budrunder. Løp og kjøp....eller bli skuffet. Kjøp til prisen selger forlanger, eller forbli båtløs.

 

Heldigvis har jeg allerede båt, stakkars de som ikke har rukket å få kjøpt seg en....

 

Aaaaah... føler meg bedre allerede :giggle:

 

Tusen takk for tipset Olpi :wink:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.........

Vi er en familie på 5 som trenger en god halvplaner med mange sengeplasser. Noen gode tips? Prisleie er 5-600 båtlapper...

 

En Nimbus 3003 er ikke spesielt romslig, og for en familie på 5 blir det veldig trangt. Vurderte en slik selv en gang. Hadde da nettopp solgt en Scand Nordic (27 fot), men da jeg så at Nimbus faktisk var trangere enn Nordic`n så slo vi den raskt fra oss. Nimbus går lett vannet pgs konstruksjonen i bl.a. bunnen/kjølen som er meget spesiell. Håndtverksmessig er det også bra hverken mer eller mindre.

Hadde jeg hatt en famile på 5 så hadde jeg imidlertid valgt noe annet enn denne.

Med så mange familemedlemmer er det sikkert lurt å se etter båter med AC, og de er det jo mange av.

 

 

Kanskje DENNE er noe hvis dere blir enige om pris? Tar jo innbytte også.

Eller noe lignende... .

 

Bør kanskje sjekke hvordan kompressoren på KAMD 43 fungerer ved forskjellige hastigheter. Er usikker på om slike kompressoermotorer fungerer 100% tilfredstillende i halvplanere der man kan variere marsjfart relativt mye.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nettopp. La oss gjøre det, så sover vi bedre om natta :yesnod:

 

.......

 

Heldigvis har jeg allerede båt, stakkars de som ikke har rukket å få kjøpt seg en....

 

Aaaaah... føler meg bedre allerede :giggle:

 

Tusen takk for tipset Olpi :wink:

 

??? Hva vil du egentlig frem til?

Har du lest innlegget som jeg kommenterer?

Tror vel ikke det.

Link to post
Share on other sites

Det er vel kanskje akkurat det jeg har gjort :wink:

 

Finn gir nok et realistisk bilde av situasjonen, slik du skriver. Men som du også skriver... man kan velge å tro hva man vil.... :thumbsup:

 

Når det er sagt så skulle jeg virkelig ønske at det var Quaoar som hadde rett og ikke du :lipseal:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal du selge båten nå eller snart da eller?

 

Hvis ikke er da ikke dette så mye å bry seg om... .

Skal du beholde båtene i mange år fremover betyr jo ikke det noe. Skal du bytte båt til en større så betyr det heller ikke så mye så lenge du ikke skal ha en ny/nyere båt.

Link to post
Share on other sites

...som jeg skulle ha sagt det selv :wink:

 

Du har selvfølgelig også rett i at det er mellomlegget som betyr noe. I disse tider kan man selge en del billigere fordi man får mer for pengene når man så skal kjøpe. Kan nesten se ut til at mange ikke tenker på det.

 

...men dessverre ingen trøst for dem som ønsker seg ut av markedet :nonod:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror ikke det blir noe dramatisk reduksjon i prisene de neste ukene.... det er vel svært få som må selge, selv om mange gjerne vil selge... Jeg tror de må lide litt mere før skambudene kan legges inn..

 

Men jeg ser helt klart fordelen med å sitte med cash og ikke båt nå, og med lyst på båt

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Prisene kommer vell neppe til å rase sånnover natta.. men det er vell en mulighet for at en vil se lavere priser neste år. Markedet går tregt og etterhvert som rentene endres så vil antall som må selge øke og så er karusellen igang.

 

Har forøvrig flere kjenninger med campingvogner, som prøver å få solgt disse... markedet der er vist omtrent ikke eksisterende i år. kan jo være været.. hvem vet. Jeg har en følelse av at det etterhvert er blitt så dyrt å bo i norge at mange ikke lengre kan ta seg råd verken til båt eller camping.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor det?

Kjøper man båt så er det vel for å ha den i en del år?

 

Det er nå man kan tjene penger! Kjøpe båt mens det er billig, og vente igjen til prisene stiger og etterspørselen øker, så har man tjent et par kroner. :)

Link to post
Share on other sites

Som en som ser etter ny (brukt) båt så observerer jeg følgende:

 

En god del annonser på Finn burde vært slettet, da båtene er solgte. Har opplevd dette på flere båter som jeg har ringt på.

 

En del selgere er egentlig ikke så interessert i å selge, men er bare på fisketur. De selger dersom de oppnår ønsket pris.. som er i utgangspunk satt alt for høy.

 

En del annonser er så dårlig utformet, tekstet og med håpløse bilder at jeg bli skeptisk med en gang. Det virker useriøst.

 

En del selgere svarer ikke på tlf, sms eller e-post. Reist bort? Gidder ikke svare? Båten er solgt? Hvem vet?

 

Jeg ser etter en 22 24 fots daycruiser inntil Kr250,000 :fishing:

 

Bill

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Denne Grandezza31'ern har ligge ute siden tidlig i sommer mener jeg og har vært over 1.3. I går så jeg at den var nede i 1.2 og i dag har den blitt solg på 1.15. ihvertfall satt ned til 1.15.

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28002378

 

Selger skriver jo tydelig hvorfor han selger, og har vel sett at han kan gå ned på prisen siden neste kjøp kanskje er gunstig i pris.

 

uansett, hyggelig å se at det omsettes båter.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en følelse av at det etterhvert er blitt så dyrt å bo i norge at mange ikke lengre kan ta seg råd verken til båt eller camping.

Morsomt. Nordmenn flest har aldri hatt mer penger mellom hendene og høyere forbruk enn nå. At markedet er mettet på båter tyder mer på den voldsomme omsetningen vi har hatt de senere år. 18.000 båter på finn.no tyder ikke akkurat på et land i nød ... F.eks. nybilsalget inneværende år er visstnok på veg mot nye høyder, så Ola har nok penger, ja. Men i år kan kanskje det dårlige sommerværet i Sør-Norge spille en viss rolle for tregheten spesielt i båtmarkedet (og campingvogn-markedet), men slikt jevner seg ut på sikt.

 

For øvrig solgte jeg nylig min daycruiser (i prisområdet litt over 300.000) etter kun 14 dager på finn.no. Første henvendelsen kom bare en halvtime etter at annonsen var lagt ut. Fikk mange henvendelser, to - tre konkrete bud, og etter to uker var båten solgt til en grei pris, ikke verken overpriset eller underpriset.

 

Det handler om å ha en velholdt båt av anerkjent merke, god og informativ annonse med mange illustrerende bilder, og man må ha en utgangspris og et prutningsmonn som er fornuftig. Da er det sjelden noe problem å få solgt er min erfaring, etter flere kjøp og salg av bruktbåt gjennom finn.no de siste 15 år.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...