Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk


Norfront

Recommended Posts

Det er en kombinasjon mellom et marked "uten kjøpere" og at man i et slikt marked må dumpe prisen i hvert fall 20% under rimeligste tilsvarende båt for å "vekke" de som kan være aktuelle kjøpere.

 

Funka i hvert fall for meg.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Solgte selv i sommer etter å ha prøvd i 3 sesonger, og la meg si det slik prisen måtte ned.

Surt var det men det er bare å ta innover seg at skal man få solgt må prisen, da kommer kjøperene.

Ser båter som kommer inn på finn som blir solgt i løpet av en uke, og dette er båter fra 200000 til 1500000 kr . Men grunnentil de blir solgt er prisen. Mange tror det blir bedre til neste år men det viser seg å ikke stemme. Trodde selv også det inntil jeg solgte selv får bud.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde båten avertert i fjor høst og skal gi Mouche rett i en ting han sa: Den blir i hvert fall ikke mere verdt i løpet av vinteren !

Selv tenkte jeg at de ikke kostet så mye å ha den på land en vinter, men hva jeg kunne fått i fjor høst er mere enn jeg fikk i våres.

 

Det slo meg også at det vi i 2007 kjøpte som "feriebolig" nå ble solg som weekend- og fiskebåt !

(om jeg ikke missforsto ny eier)

 

For øvrig står NB 870 for meg frem som en meget kurrant båt. Tror neppe båten er feil annet enn at den kanskje i dagens marked, som jeg er inne på overfor, faller mellom 2 stoler.

Weekend- og fiskebåten kan være mindre, mens "ferieboligen" må være større..... ?

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

ref ikke napp på 4mnd, da er prisen hel urealistisk, dump den 100k, også kanskje 50 til hver 2 uke? . jeg hadde mye henvendelser på epost og telefon på de litt over 7 dagene mine var ute, og har i ettertid fått henvendelser og telefoner og sier de desverre ikke fikk fikset finansisering, på den korte tiden annonsen var ute og føler de gikk glipp av en god deal, så kjøperne er der.

 

De som tror de får 1 mill for en rib med bensin, når en 28 ghibli koster en halv med diesel (ref sap 2000s svoger), drømmer.

 

Mange har rett og slett ikke realistisk forhold til priser. og ca ingenting går for det de står til, er flere hundre k i rabatter ute å går

 

Om man bruker mer enn si 1, max 2mnd på å selge er nok prisantydning for høy, eller tilstand for dårlig på båten.

 

Ref selge på høsten, du kan fint slå av 50k til, for opplag, service, ditt og datt, koster MINST 50 på en 30 foter med forsikring, kanskje litt renter, ditt og datt småting, vedlikehold osv.

 

Båt er tapsprosjekt, en 3 år gammel bil, nedskrives til 40-50% av original verdi på 3år og 30-40% ca på 5 år, i båtverden er det ikke riktig så ille, men vil si at på en 10 år gammel båt, må du under halv pris, av nypris, kanskje helt ned i 40% på kjente merker, og helt ned i 30% på ukjente merker. En ny båt har trossalt 5 års garanti på mye, og også 10 år på endel, og ref bavaria og andre nye er det mye båt for pengene, forutsigbare kostnader etc.

 

Finnes folk som tjener på båt, jeg har absolutt aldri vært en av de ;)

 

En mercedes jeg hadde kostet ny nesten 1.5 mill og gikk for 539.000 etter 3 år og 3mnd... følte meg ikke som en luring da, i tillegg viste det seg at alle dører var rustne ved overtakelse og naf kontroll...

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette dreier seg om hovedsaklig 2 ting er min erfaring.

Omtrent 95% av annonsene på Finn er svake. Det er dårlige /få bilder og tekst som ikke gir kjøper mye info. Mener selv at jeg evner å få både rette bilder og skrive slik at båten blir presentert på en rett måte. Neste er mange med urealistiske prisforventninger. Siste båt jeg solgte var denne uken. 2 visninger og nr. 2 kom med et bud etter 4 dager på Finn som jeg aksepterte. Sist gang jeg solgte var det etter 3 dager.

 

Leter nå etter en større seilbåt og de som etter min mening har urealistiske prisforventninger ringer jeg ikke på en gang. Før jeg kan begynne å prute må jeg overbevise selger om at rett startpunkt for prisdiskusjoner er 200 000 under hans forventning - det får andre ta seg av. De som har dårlige annonser faller også fort ut dersom det ikke er noe spesielt som gjør at jeg likevel fatter interesse. Når det gjelder dårlige annonser overrasker det nesten at de mest brukte båtmeglerne får solgt noe. Sitter jo igjen med fler spørsmål enn svar etter å ha lest annonsene.

 

Midlertidig båtløs:-)

Link to post
Share on other sites

Aker Yachts stiller i særklasse når det gjelder superlativer i hvert fall. Ikke er det økonomisk substans i firma heller.

Ar Røkke gidder, eller "har gitt dem lov" er meg et stort spørsmålstegn : http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=32279883

(det må ha med firmanavnet å gjøre)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ar Røkke gidder, eller "har gitt dem lov" er meg et stort spørsmålstegn : http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=32279883

(det må ha med firmanavnet å gjøre)

Er vel noen år siden Røkke eide enne vel?

Han solgte denne allerede i 2003 til et amerikansk charterselskap ifølge DN

 

Her er en litt vel optimist kanskje, selv om det ifølge annonsen er gjort en del utbedringer.

Det står også Ny Pris 380.000,- så prisantydning har nok vært høyere.

Dessuten ble vel flere av disse bygget som halv fabrikat uten at det står at denne er det.

Likevel, her bør det rom for selger å fire en god del på pris.

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=41945117&segment=120&q=halco+29

Redigert av Zenit (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ligger mange båter ute med priser som ligger mange prosent over helt tilsvarende båter.

Om det er eiere som er tvunget av øvrigheta til å avertere båten, eller at de vurderer å selge

hvis det dropper en "sucker" innom, vites ikke.

Men alle disse annonsene med ekstrempriser gjør at markedet virker enda mer håpløst enn

det egentlig er.

Link to post
Share on other sites

Min båt koster nå 1,7 mill ny med det utstyret den har, halv pris etter 9 år er 850'.

Skal jeg helt ned i 750' for deretter å senke med 50' pr uke, er det bedre å trekke båten fra markedet og leve lykkelig med 3.500 i vinterhavnsutgifter + strøm.

Får jeg ikke det jeg skal ha neste år heller, blir båten ikke solgt.

Forøvrig er nok kommentaren om at båten faller mellom 2 stoler helt korrekt i dagens marked.

Samme det, båt skal jeg fortsatt ha.

Link to post
Share on other sites

hva kostet den ny da? ikke nå.

 

Jeg vet ikke om noen båter som omsettes for over 50% av kjøpskost ny, etter 9-10 år desverre, i "gamle" dager var det jo annererledes,

 

Hva er hovedgrunn til at du selger? det kan jo veldig gjerne hende at du vet båten er bra, og bruksnytten for deg er større enn evnt tap du må spise ved å selge?

Link to post
Share on other sites

Regnskapsmessig er det vanlig å nedskrive kapitalvarer med 10% i året,

og i en del tilfeller aksepteres større nedskrivninger.

På en båt til 1.7 millioner vil den etter 9 år være nedskrevet til 660.000 -

og det vil det vel være mulig å selge den for. Men egentlig er det innkjøps-

prisen for 9 år siden som skal legges til grunn. Ser at 2004 NB 870 ligger

mellom 700-900.000, men det er muligens for høyt.

Link to post
Share on other sites

Det er bare NB'n til 700' som blir (ble) solgt. Har fulgt med en del spesifikke type båter i flere sesonger nå.

En NB 870 m/222 Yanmar kostet langt fra 1.7 i 2004. Selv idag er det ingen som betaler det for en ny slik. Må heller ikke se på veil/villedende pris idag.

Har av de fleste som har fått solgt (er jo ikke så mange ;-) ) også fått vite salgspris.

Selv de som har hatt prisantydning lavt i forhold til andre tilsvarende båter så har de gått enda litt ned i pris.

De aller fleste har en overdreven og lite opplyst formening om egen båts verdi i dagens marked vil jeg påstå. Derfor selges det jo også svært få båter. De som setter riktig pris får jo solgt. Har selv opplevd at båter som har vært interessante har blitt solgt. Tilsvarende båter ( samme type, årsmodell etc) på FINN ligger som oftest 150000 og mer høyere i prisantydning. Noen har i løpet av sommeren nesten halvert "forspranget", mens andre såvidt har senket prisen.

 

Nesten rørende å se de skriver på Broom ..." Prøve seg...

Selgere som har hatt båten liggende ute til salgs lenge og som nå ser at høsten kommer, kan absolutt være villige til å gå ned i pris.Det skader uansett ikke å forsøke seg med et bud under prisantydning, så kan man jo også eventuelt forhandle seg fram til en pris begge parter er fornøyd med hvis man får nei ved første forsøk. "

 

I de aller fleste tilfeller er dette fånyttes da utgangsprisen er alt for høy, men noen unntak finnes jo.

 

Mht nye båter, særlig over 30 fot skal det bli spennende og se hvor mange flere produsenter som i år og før neste sesong ikke klarer å "holde hodet over vannet lenger". Kjøpere av slike har ofte bruktbåter de må selge først ..... .

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en NB870 liggende tilsalgs hos forhandler på Østlandet. Ikke et napp på 4 måneder; er det båten, markedet eller forhandler det er noe galt med?

Forhandler. annonse, bilder eller prisen er da feil.

 

Jeg leverte min båt til forhandler, fikk 2 innbyttebud jeg takket nei til første uken, uke 2 var båten solgt. Overtakelse kommende helg. Nå gjorde jeg en skikkelig jobb med bildene inne i båten samt rengjøring osv så den er presentert skikkelig og prisen ble satt til det jeg mener var korrekt mtp å selge, ikke vise den fram på finn over tid

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Folk er rare.

Nå ligger det en splitter ny godt utstyrt Dufour 385 ute til DK949.000 pluss moms og hk avg. I tillegg ligger det ute en ditto 8 år gammel til 920.000.

Den tredje båten som ligger på Finn er 7 år gsmmel og er priset til 1.400.000.

Snakk om optimist. Jeg kan ikke begripe poenget med slikt. En annonse på finn koster jo litt penger...

Link to post
Share on other sites

Min båt kostet kr 1,2 mill med alt utstyr i 2004. Er klar over at en halvering kan være worst case her, men det er ikke aktuelt å avhende båten for det. Jeg delte med sambo på 900', betalte 100' i fjor og 100' i år, så dermed skylder jeg 250'. Det er ikke allverden å skaffe, selv for en pensjonist. Forfall: Neste år.

Men en pris på 780' eller litt under kan jeg leve med.

Link to post
Share on other sites

Du kan jo "ta opp kampen" med tilsvarende båter på FINN. Sett pris til 770' og se om responsen kommer.

Om du får solgt for det gjenstår jo å se, men da kommer det kanskje potensielle kjøpere i kontakt med deg /megler.

Da kan man jo forhandle om pris og se om enighet oppnås.

Bilder av teknisk, motor er også greit å ha med.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pris=nesten all betydning for salg. Jeg fikk solgt min 22fot DC midt i 17. Mai styret på 4dager. Fordi jeg hadde en bra annonse og en veldig bra pris. Prutet tilsvarende på den nye båten vi kjøpte.

Men; jeg er villig til å betale litt "unødvendig ekstra" dersom båten er spesielt fin, motoren er bra eller utstyret er bra. Og at selger er hyggelig. Jeg bryr meg ikke like mye om jeg taper noen prosent penger sålenge jeg er trygg på at jeg får en bra båt/motor/handel. Mens andre her på forumet holder på hele sommeren for å finne "det optimale kjøpet" så bruker jeg mye tid på å finne riktig type båt og motor og hvilket utstyr jeg ønsker. Så kjøper jeg når jeg finner noe som har en grei pris og som fyller kravene. At jeg kan ha blitt "lurt" for noen penger kan være så, men det får stå sin våge. Jeg får iallefall båt når jeg vil og når det passer meg.

Link to post
Share on other sites

Folk er rare.

Nå ligger det en splitter ny godt utstyrt Dufour 385 ute til DK949.000 pluss moms og hk avg. I tillegg ligger det ute en ditto 8 år gammel til 920.000.

Den tredje båten som ligger på Finn er 7 år gsmmel og er priset til 1.400.000.

Snakk om optimist. Jeg kan ikke begripe poenget med slikt. En annonse på finn koster jo litt penger...

 

Jeg vurderer ny båt og for å ytterligere illustrere poenget over kommer etpar eksempler til, riktignok ikke like slående som over, men allikevel :

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43247475&folderId=830406 2013 helt ny Delphia 37, 1050k

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43305258&folderId=830406 2010 Delphia 37, 1050k

 

Samme pris for en helt ny som en fire år gammel, urealistisk prisforlangende.

 

Dessuten kan man få en 40' enda billigere :

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43363639&folderId=830406

 

Denne fra 2007 er mer riktig priset til 790k, tror prisforhandlingene burde starte på rundt 790k for 37' fra 2010.

Delphia 37' er signifikant mindre enn 40'. Etter å ha sett på Final deal på Discovery føler men nesten at men burde hyret inn en proff innkjøper.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...