Jump to content

Lys under båten!


Astor

Recommended Posts

  • 13 år senere...
1 minute ago, index said:

Det er få ting som ser så tåpelig ut på sjøen som blått lys under båten synes jeg. Men noen synes sikkert det er kult;-)

stort stereoanlegg og bauglys er vel i samme gata!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

index skrev 17 minutter siden:

Det er få ting som ser så tåpelig ut på sjøen som blått lys under båten synes jeg. Men noen synes sikkert det er kult;-)

Var sikkert kulere i 2009 når tråden ble starta, men kan ting være praktisk uten å være kult? :-D
Trenger jo ikke bruke det når folk ser på, om man syns det blir for dust.

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 22 minutter siden:

stort stereoanlegg og bauglys er vel i samme gata!

 

Absolutt! Like harry alle tre!

 

hansa82 skrev 5 minutter siden:

Trenger jo ikke bruke det når folk ser på, om man syns det blir for dust.

 

Nei, det er sant. Derfor har jeg aldri montert det. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 48 minutter siden:

Det er få ting som ser så tåpelig ut på sjøen som blått lys under båten synes jeg. Men noen synes sikkert det er kult;-)

 

-morten- skrev 44 minutter siden:

stort stereoanlegg og bauglys er vel i samme gata!

Virkelig informativt i forhold til hva som han ønsker råd om.. 

Link to post
Share on other sites

Er ikke det meste med lystbåt ganske Harry?

Å bruke så mange timer som mange gjør på polering etc.. istedenfor familien er vel Harry.

Å bruke så mange penger som mange gjør på båt,istedenfor familien er vel Harry.

Å ha en så stor cabincruiser eller yacht, som man ikke kan ligge med baugen mot fjellet med anker ute, er vel Harry.

Å ha baugpropell på seilbåt er vel Harry

 

Jeg er 63 år og har hverken baug, undervannslys eller for stort stereoanlegg. Hva andre skaffer seg er deres sak, og av og til hyggelig for meg, så lenge de ikke plager meg med det.

Men nå vurderer jeg faktisk et ekstra bauglys, fordi synet er dårlig, og da kan jeg lete opp navigasjonsmarker eller passere trange plasser, enda noen år. Men man må selvfølgelig bruke den med fornuft med tanke på å blende andre. Har også montert en 3. plotter, som blir plassert 25 cm fra øynene, for å kunne lese dybdemerkene. (Har i tilleg 2 andre skjermer). Ja dette er virkelig Harry for andre, men ikke for meg.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

bilde

 

I boken "Motorbåten, Praktisk Håndbok for Motorbåteiere" fra 1955 fant jeg dette, kanskje speil kunne vært aktuelt også i dag? Men det ville vel blit litt Hayy det også.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 44 minutter siden:

Er det feil å være harry og nå eller 🤣

 

Jeg kjenner ikke min egen harryfaktor. Den får andre avgjøre .

Men jeg trives som regel ganske godt blant harryfolk. Tror det har noe å gjøre med deres ærlige mangel på tilgjorthet.

 

Så har du blålys under båten kommer jeg gjerne på besøk . . Men du kan godt dempe stereoanlegget en smule :wink:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Pro tip: prefiks setningene deres med "jeg synes at", så holder de fleste påstander. Ingen problem å være autoritet ift egne preferanser. Første-person-perspektiver er trygt og greit. Inntar man tredje-person-perspektiv og sier at noe _er_ sånn og sånn, så bør man ha det underbygget med studier og meta-studier. 

Link to post
Share on other sites

Karlsenkystfiske skrev On 27.11.2022 at 16.38:

Sparker liv i denne tråden da undervannslys fortsatt er både stilig og nyttig. Tenk så kjekt å se storkveita i god tid før den bryter vannflata. Eller få hjelp til å se hva som nå har hengt seg på ror eller skrue

 

Karlsenkystfiske løftet denne tråden opp av dvalen fordi han liker undervannslys, samtidig som han ser en praktisk nytte i det. Hvorfor ikke svare på det han spør om:

Karlsenkystfiske skrev On 27.11.2022 at 16.38:

Noen som har montert Denne modellen?

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har montert tilsvarende, men til en mye lavere pris, fra e-bay. Mest som protest mot dem som sier de hater sånt.

 

Lysene virker bra inntil de blir dekket av rur utover i sesongen. I forurenset Oslofjord når ikke lyset særlig langt uansett.

Har enda ikke sett noen storsei under båten . . :smiley:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Karlsenkystfiske skrev On 27.11.2022 at 16.38:

Sparker liv i denne tråden da undervannslys fortsatt er både stilig og nyttig. Tenk så kjekt å se storkveita i god tid før den bryter vannflata. Eller få hjelp til å se hva som nå har hengt seg på ror eller skrue ;)

 

Noen som har montert Denne modellen?

Jeg er skeptisk til alt som krever hull i skroget under vannlinjen,  men jeg ser poenget med lys under båten når man drar opp fisk. Det er ikke det samme med arbeidslys som speiler seg i overflaten og som da ødelegger nattsynet. 

 

Tenker du på til din nye 34" ?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...