Jump to content

Drikke noen øl på sjøen


Sjøogvind

Recommended Posts

Ahh, men hvor mange har ordentlig øl med seg? :)

 

Se det sier historien ikke noe om.. :)

 

Jeg er veldig gladi pils, og pils som ikke er brygget under renhetsloven gidder jeg simpelthen ikke å befatte meg med. I Sarpsborg har vi Borg pilsner, som er min klare favoritt. En Iskald pils underveis i sommervarmen, det er rett og slett en perfekt symbiose hva nytelse angår.

 

 

hvis du føler at du MÅ ha alkohol når du fører båt har man ett drikkeproblem - enkelt og greit

gammeldags kalt alkis

hvis du ikke klarer å vente med å drikke til du er fremme kan du like godt selge båten og sittehjemme og drekke aå vi andre slepper dere utpå

 

Så jeg som sjeldent tar meg en fest, men elsker en iskald pils underveis har et drikkeproblem, og dessuten er jeg alkis? Jaja. Den var det fart i du.

 

Nå er det stor forskjell på og MÅ ha en pils og ta noen for kosen sin del. Blir som en god middag med noen glass vin til, må ikke ha det men det smaker bedre med det til.

 

I rest my case

 

 

så hvis jeg mener at alkohol ikke bør nytes mens man fører båt så er jeg en fanatiker?? :confused:

syntes egentlig synd på dere som vil/ må / nyte / kose seg med alkohold underveis jeg ,,,,,

håper vertfall at jeg og fam min har flaks og ikke møter en av dere som drikker underveis og feilvurderer inntaket og feildømmer en situasjon ....

 

Det sier vel mer om deg enn om meg vil jeg si. Jeg har sagt det før, og sier det igjen. Jeg får virkelig håpe du treffer en som f.eks meg om du og familien skulle havne i uføret utpå. Jeg må si at du utgjør en større fare selv, enn en som ikke går av veien for å unne seg en iskald pils underveis. Årsaken til det? jo, om du er så livende redd for å føre båt på sjøen at du mister fatningen om du ser en pils i nabobåten, så forteller det meg at du overveiende sansynlig er så anspent i utgangspunktet at du garantert ikke vil ta riktige avgjørelser i en kritisk situasjon. ( satt på spissen, men argumentene som kommer fra purist-hold har omtrent samme vinklingen. )

 

Eg synest synd på folk som synest synd på folk som vil nyte ei pils på sjøen.

 

Ja, vi har det fælt gett. Når vi gulper i oss en til to pils fordelt over et partre timer mens en er i fart. Jeg husker spesielt en gang det virkelig var ille. Da var det til og med noe grillmat fra kjøttdisken jeg måtte true ned sammen med den fæle pilsen. Ja, det var en grusom tur. :giggle: :giggle: :giggle:

 

Avslutningsvis vil jeg bare si:

 

Ærlig talt dere. Denne diskursjen blir vel noe søkt i og med at puristene krangler med entilto-pilsfolket som overveiende sansynlig er langt under tillatt promille etter endt seilas. Konsentrer dere om å føre deres eget fartøy, og ikke tro at en pils er synonymt med flatfyll.

 

Når det er sagt, så snakker jeg om saktegående båter som snekker etc. Motorbåter som går raskere enn ditt og datt knop bør det være null-toleranse slik som i bil.

Redigert av Lovart låring (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

 

Når det er sagt, så snakker jeg om saktegående båter som snekker etc. Motorbåter som går raskere enn ditt og datt knop bør det være null-toleranse slik som i bil.

 

 

Jeg kjører dritten av deg hvilken som helst dag i uka men jeg kan og kjøre like sakte å det gjør jeg som regel.

 

 

med nulltoleranse mener du antagelig grensen på 0,8 promille da? eller nulltoleransen på bil som er 0,2?

Link to post
Share on other sites

så hvis jeg mener at alkohol ikke bør nytes mens man fører båt så er jeg en fanatiker?? :confused:

syntes egentlig synd på dere som vil/ må / nyte / kose seg med alkohold underveis jeg ,,,,,

håper vertfall at jeg og fam min har flaks og ikke møter en av dere som drikker underveis og feilvurderer inntaket og feildømmer en situasjon ....

Nei, men du mener åpenbart at alle som drikker en øl (hvilket også er fullt lovlig) bak roret gjør det fordi de ikke klarer å vente til de kommer fram og dermed er alkiser? Ikke fanatisk, men ekstremt fordomsfull, dét er du. Og ikke får du ekstrapoeng for å synes synd på meg heller :o)

Link to post
Share on other sites

Jeg kjører dritten av deg hvilken som helst dag i uka men jeg kan og kjøre like sakte å det gjør jeg som regel.

 

 

med nulltoleranse mener du antagelig grensen på 0,8 promille da? eller nulltoleransen på bil som er 0,2?

 

Skjønte ikke helt den med å kjøre dritten ut av meg i denne dirskursjen, men skitt au. Mener du dritten ut av meg mens begge er edru, en av oss er beruset eller begge?

 

Jeg ønsker meg 0.2 der, av den enkle grunn at enkelte farkoster går så vannvittig fort at du bør være skjerpet for å føre en slik. Med slike båter hadde jeg ønsket meg skjerping av regler mhp bruk av flyteplagg samt nulltoleranse på 0.2. Jeg ser selvsagt at med mine ønsker så ville en stor del av av den raske fløy av båteiere bli rammet. Men heller det enn en småpussa fritidsbåtskipper i et fartsmonster av en båt ute i skjærgården. Ellers er 0.8 grensen generelt sett helt ok. I en perfekt verden så hadde det ikke vært behov for regulering, men pga diverse uansvarlige bør man se på hvilket segment av fritidsbåtflåten som bør ha strengere regler enn andre.

Redigert av Lovart låring (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Nei, men du mener åpenbart at alle som drikker en øl (hvilket også er fullt lovlig) bak roret gjør det fordi de ikke klarer å vente til de kommer fram og dermed er alkiser? Ikke fanatisk, men ekstremt fordomsfull, dét er du. Og ikke får du ekstrapoeng for å synes synd på meg heller :o)

 

Vi får vel heller gå sammen om å gi enkelte av puristene vår massive sympati. Synes synd på en som koser seg innenfor hva som både er forsvarlig og dessuten lovlig. :giggle: :giggle: :giggle:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Eg synest synd på folk som synest synd på folk som vil nyte ei pils på sjøen.

 

Jeg kan ikke for alt kveget i texas forstå hva du bygger din sympati på, med oss som vil nyte ei pils på sjøen kompis.

Redigert av Lovart låring (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Skjønte ikke helt den med å kjøre dritten ut av meg i denne dirskursjen, men skitt au. Mener du dritten ut av meg mens begge er edru, en av oss er beruset eller begge?

 

 

Båten min kan kjøre fortere enn din helt enkelt, det betyr ikke nødvendigvis at jeg kjører fortere enn deg. Du skal få lov å tøffe rundt med 0,8 i promille men ikke jeg fordi båten min kan gå raskt? Nei jeg skal og kunne tøffe rundt med en pils i handa.

 

Ingen av oss bør kjøre beruset uansett fart, det er ikke farta som dreper, som regel er risikoen høyest når en slår lens, (å da mener jeg pisser) å da bør en ikke ha fart i det hele tatt.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

For ein fantastisk tråd :)) tror ALLE mulige argumenter har kommet med her !!

 

Konklusjonen min er at de 2-3 kalde velfortjente jeg bevilger meg underveis er OK.

Det er liksom ein naturlig del av kosen på ein varm sommerdag på vei ut i skjærgården for min del.

 

Samtidig må eg si at det er stor forskjell fra å drikke øl på fest til og nyte noen få i båten.

Har stor respekt for sjøen og det å være klar for alle eventualiter til sjøss respekters så det blir med di 2-3 intill eg er fortøyd.

 

Nå er det utforbakke til våren og ønsker alle en fin Vår / Sommer :) Flott vær er bestillt !!

 

Til dere fanatikere : God bedring!! å være edru er falsk morro ;)

Link to post
Share on other sites

Er helt enig med ekroken.Har dog lyst til å nevne at noen liker også boblevann :giggle:

 

Det er kun mørkemenn og moralister som bekymrer seg om en øl eller 2 på sjøen. La dem være i den troen så kan alle vi andre kose oss med både en øl,to øl, og kanskje ett glass boblevann underveis i finværet. En cognac og cigarrr når vi har ankret opp. Ja, sågar kanskje en øl til og et glass hvitvin om været tillater det. :flag:

 

Dere stakkars moralister og mørkemenn kan sannerligen neppe ha det særlig godt. Kjøp camping vogn og plasser den på det høyeste fjell og kos dere alene i eget fjellvann :lol: Vi båtfolk klarer oss uten dere. :flag:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Hver ting til hver sin tid: Drikker ALDRI før jeg skal suse av gårde i bil, men sier ikke nei når jeg tusler fra pub-til-pub.

 

Ville aldri drukket om jeg skulle sust avgårde i 20+ knop, men kan bli HARDT straffet om jeg hadde tøffet i 2-3 knop med en liten promille.

 

Alt med måte, og beregning: http://www.promillekalkulator.no/ :drink:

 

 

:sailing:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

Uansett alkohol eller ikke når man er ute og går med båten så er man neppe moralist for at man har en annen mening enn de som drikker underveis. I en slik tråd belyser man egen situasjon. Det er vel nettopp denne tråden er til for? Hvis man ikke har forskjellig syn på ting blir livet fort kjedleig. Men moralist, tja de finnes kanskje i begge leire?

 

Selv tar jeg mer enn gjerne et glass med sprudlevann men ikke før ankerdrammen er unnagjort og tampene godt knyttet til kai. :cheers_wine:

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

 

Dere stakkars moralister og mørkemenn kan sannerligen neppe ha det særlig godt. Kjøp camping vogn og plasser den på det høyeste fjell og kos dere alene i eget fjellvann :lol: Vi båtfolk klarer oss uten dere. :flag:

 

Båtfolk sa han? Ja, de karakteristisk seg vel som det, særlig når øynene går i kryss slik at de gjør all krysspeiling unødvendig. Ja jeg har sett en del av disse, men helst inne i fjorden slik at de kan følge landet i innenfor rekkevidne av sitt tåkesyn. Når de kommer i land rigger de seg opp på evnt. bryggekant med bord, stoler og skrål, legger jolla på tvers og tar opp et par båtplasser for kompiser som kanskje kommer senere

 

Alle de andre som venter med beskjenkingen til en kommer i land og lar dette foregå i rimelig rolige former, og som blir betegnet som moralister og mørkemenn, vil jeg kalle båtfolk.

Link to post
Share on other sites

Er vel ingen som kaller noen for moralist fordi de velger ikke å ta en øl på fjorden, moralistene derimot er dem som er ute med pekefingeren fordi noen av oss andre trives med én eller to øl underveis, som tross alt er lov.

 

Må si jeg blir litt oppgitt av denne diskusjonen, som har rundet 400 innlegg og fortsatt bare inneholder et knippe gode argumenter, merkelig nok er majoriteten av dette knippet fra dem som blir fremstilt av visse andre som "drukkenbolter" uten kontroll over egne lyster. Har man lyst har man lov sier noen, det stemmer strengt tatt ikke helt her, men jeg har lyst, jeg har lov, og da gjør jeg det med god samvittighet.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Jeg drikker ikke alkohol og bruker ikke noen form for tobakk. (det er godt med et fingerbøl conjakk på fløteis, og en dasch vin i sausen).

 

Etter å ha lest denne tråden ser jeg at jeg per definisjon er en avholdsfanatiker og moralist.

 

Jeg har vært med på mange festligheter der alkohol har vært primære ingredienser. For meg er det knekkende likegyldig hva andre spiser, drikker eller nyter. Jeg har valgt å være der, jeg viste hva jeg gikk til. For meg var det helt greit å være der edru.

Det som trøtthet meg er at det er et problem for noen at jeg ikke drikker. Jeg bryr meg ikke med hva andre gjør, det er en rettighet de har.

Hvorfor kan ikke vi som ikke bruker alkohol få lov til det? Det er tydelig at for noen er det ikke akseptert å være edru.

 

Jeg synes å merke noe av den samme holdningen av "alkoholfanatikerene" i denne tråden. Dere vil ha frihet til å ta en øl eller tre, men kan ikke la andre som ikke ønsker det ha frihet til å la vær. Da er de avholdsfanatikre og moralister.

Link to post
Share on other sites

Er helt enig led Lars Moe her. Hver og en må selv få lov til å bestemme hva de ønsker å drikke under gange så lenge loven følges. Det samme gjelder også ved anker. Om en ønsker 1 eller 10 ankerdrammer har ingen noe med.

 

Nå er det skjelden de som tar seg en styrepils de som blir opprørt om en annen gjør det samme. Det er ofte moralistene og avholdsfanatikerene som besitter den barrikaden og topper seg naturligvis når de hører at noen har tatt 2 øl under gange. Ja, i følge dem utgjør 2 øl i skallen at sikkerhet og helvete er løs på fjorden. :giggle:

 

Ofte er det de samme menneskene som forbyr øl salg etter kl 20 selv om butikkene er åpne til kl 22 og prosederer den livsfarlige holdningen ved å handle øl en lørdag fem over seks. :giggle:

 

Om flere konsentrerer seg om sitt og sine tror jeg vi kommer langt. Alle er vi forskjellige og bra er det.

 

Var forsten en tur på Beito for ikke lenge siden. Snakket da med en super moralist i heisen oppover. Han hadde jobbet i flere år for å få slutt på afterski. Etter hans syn var det livsfarlig å selge alkohol så lenge bakkene var åpne. :giggle::headbang:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Salige sir Francis Chiechester sa en gang "at å seile godt er ingen kunst", men "å seile godt når en var full er en kunst". Nå har verken jeg eller de fleste båtfolk hans ferdigheter, derfor velger jeg å unngå denne "kunstriske" utfordringen. Det har ikke noe med moralisme, fanatisme eller andre ismer å gjøre, men kun fornuft slik jeg ser det.

Link to post
Share on other sites

Kom nå faktisk på en episode noen år tilbake.

 

En nabo på hytta hadde en Colin Archer, ketch rigget, som lå i bøye. Dette var babyen hans som han mer eller mindre hadde egenhendig pusset opp. Han seilte av prinsipp alltid inn til bøya men hadde alltid problemer i edru tilstand å få skuta til å stoppe og ligge stille foran bøyen slik at en bare kune hekte på kroken.

 

Nå var dette skjelden et problem da han var kjent som en relativt tørst kar men de eneste gangene han fikk til å få båten til å ligge pal ved bøya var da han var litt på snurr. :yesnod::giggle:

 

Unntaket var den gang han glemte å ta ned mesanen i sterk vind, satte motor i full speed akterover men fikk ikke med seg at mesanen var oppe :giggle: Da var han ikke på snurr men dritings. Det hører også med at han flyttet bøya og moringen et stykke og tok med 2-3 bøyer til i samme slengen :lol:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Problemet er vel ikkje dei som er totalavholds på sjøen, men dei som er totalavholds på sjøen og også forlangar at alle andre skal vere det. :cheers:

 

Når det gjeld salstider på alkohol i butikken, som Contraband nemner, meiner eg det er eit større problem at ein får kjøpe alkohol klokka 09 om morgonen enn at ein får kjøpe det klokka 21 om kvelden.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...