Jump to content

Drikke noen øl på sjøen


Sjøogvind

Recommended Posts

Å si at det er greit å ha noe promille sålenge man kjører sakte er like dumt som han som for mange år siden ble tatt for promillekjøring med bil. Han kunne ikke forstå hvordan de oppdaget ham. Han hadde jo kjørt på sykkelstien, med alle lys avskrudd

 

He he. Morsom historie, men er ikke helt enig i å sammenligne sjø og land.

 

For noen år siden hadde jeg en snekke som gikk i Max 7 knop. Da var det heller unntaket når jeg ikke tok meg en pils eller to underveis. Så ikke noe problem med dette da, og ser ikke noe problem med det nå heller...

 

Nå har jeg en større båt som marsjer i 23 knop. Da blir tingene litt annerledes. Båten går fortere, og konsekvensene av å kjøre på en annen båt eller land blir vesentlig større. Derfor venter jeg stort sett med å jekke meg en kald en til båten er fortøyd. Men det hender. Skinner solen, og jeg sitter på flybridgen i knallvær, så føler jeg ikke meg uansvarlig fordi om jeg nyter en halvliter underveis:-)

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Nop :lipseal: ikke en dråpe alkohol under fart, kjøleskapet er alltid fylt opp med flere bokser "uten anger" Clausttaler 0%. da er det ingen ting du har gjort som en kan angre på i ettertid.. ikke er jeg avholdsmann en iskald sprettes umiddelbart etter at vi ligger trykt fortøyd... :cheers:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Å si at det er greit å ha noe promille sålenge man kjører sakte er like dumt som han som for mange år siden ble tatt for promillekjøring med bil.

Det må du nesten forklare :-) Kjør debatt (igjen) ... ikke at problemstillingen virker særlig relevant når jeg kikker ut av vinduet ...

Link to post
Share on other sites

Alkohol og båtkjøring (bilkjøring) hører ingen plass til. Er det det bedre å dø med promille på sjøen eller dø i trafikken med promille eller hva? Høres ut som enkelte mener det er bedre å dø på (i) sjøen. Dette er satt litt på spissen men alikevel. :rolleyes:

Å sette likhetstegn mellom bilkjøring og «båtkjøring», dét hører ingensteds hjemme. Men det ser det jo ut til at det er færre og færre som forstår, desverre.

Link to post
Share on other sites

Here we go again... Unyanserte innlegg om at ein øl til sjøs = livsfarlig galskap.

Det er ikkje farleg å køyre båt under normale forhold med 2-3 øl i magen. Promillegrensa på 0,8 er heilt grei.

Problemet er dei som ikkje har 0,8 i promille, men 2,8 i promille når dei køyrer båt!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke bare drikke noe annet? Alle vet hvilken virkning alkohol har på kroppen. Og når vi sitter med den kunnskapen kan jeg ikke fatte og begripe hvorfor noen velger å drikke alkohol når det finnes så mye annet rart i kjøledisken :crazy:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke bare drikke noe annet? Alle vet hvilken virkning alkohol har på kroppen. Og når vi sitter med den kunnskapen kan jeg ikke fatte og begripe hvorfor noen velger å drikke alkohol når det finnes så mye annet rart i kjøledisken :crazy:

Godt skrevet Seilaren. Sundt sjøvett er alltid god ballast. Og så har man noe å glede seg til når ankerdrammen tas vel fortøyd.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Og så har man noe å glede seg til når ankerdrammen tas vel fortøyd.

Alkoholfri ankerdram? Nå har jeg hørt det også :o)

 

Og til Seilaren; Ja det er vel nettopp alkoholens innvirkning på kroppen (hjernen er som kjent en del av kroppen) som gjør at folk drikker den (alkoholen altså). Snåle greier ... :crazy:

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke bare drikke noe annet? Alle vet hvilken virkning alkohol har på kroppen. Og når vi sitter med den kunnskapen kan jeg ikke fatte og begripe hvorfor noen velger å drikke alkohol når det finnes så mye annet rart i kjøledisken :crazy:

 

Kvifor drikke noko anna?

Alkohol i båt er farlig det... når ein er FULL.

Fattar ikkje kvifor folk er så opptekne av å forby noko så mange har glede av. Eit par pils medan ein tøffar rundt på sjøen er ikkje farleg. Eller har de kanskje statistikk som underbygger påstandane om at talet på båtulykker stig etter to øl? (No snakkar eg ikkje om ti øl).

Link to post
Share on other sites

Har ikke orka å lese alle innleggene her, men mener :

Hvorfor skal det være så viktig med ØL på sjøen? :confused:

Har enda til gode å ta med alkohol i båten, opplevelsen med båt og sjø (+fiske!) er beruselse nok for meg!

Men, tar gjerne en øl eller tre hjemme + annet mere edelt drikke :thumbsup: til egnede anledninger! :cheers_wine:

Ser at over 75 % av svarene er for øl i båten.... :lipseal:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

I år har vi vel dessverre sett litt for mange eksempler på at folk synes det er OK å drikke øl og andre ting mens de fører båt...

 

Alle var trygge på at de visste hva de gjorde..

 

Alle mente de kunne hanskes eng\hver situasjon de kom opp i

 

Alt for mange gav faen i redningsvesten

 

Hvor mange liv må vi miste??? Mange båtulykker skjer der fører er alkoholpåvirket, mange av disse kunne en ha ungått, tror jeg1

 

Jeg drikker selv en øl mens jeg fosser frem i 7 knop. Men det holder med en!! Og jeg mener også at det er forskjell på 7 knop og 30 knop!! Og det gjenspeiler vel ulykkene også - de aller fleste har skjedd med hurtiggående båter..... :confused:

 

Men ikke ta fra oss ankerdrammen!!!!! :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Har det vært noen ulykker de siste årene som skyldes at man har vært påvirket av 0,8" eller mindre??

Synest det blir for dumt å lage en masse oppstuss om problemer som ikke finnes hvis folk respekterer 0.8 grensen.

 

Det er kun i fantasien til ihuga avholdsfolk at evnen til å kjøre båt på en fornuftig og sikker måte forsvinner ved inntak av et par brune.

Link to post
Share on other sites

I år har vi vel dessverre sett litt for mange eksempler på at folk synes det er OK å drikke øl og andre ting mens de fører båt...

 

 

Alt for mange gav faen i redningsvesten

 

Hvor mange liv må vi miste??? Mange båtulykker skjer der fører er alkoholpåvirket, mange av disse kunne en ha ungått, tror jeg1

 

Jeg drikker selv en øl mens jeg fosser frem i 7 knop. Men det holder med en!! Og jeg mener også at det er forskjell på 7 knop og 30 knop!! Og det gjenspeiler vel ulykkene også - de aller fleste har skjedd med hurtiggående båter..... :confused:

 

Men ikke ta fra oss ankerdrammen!!!!! :flag_bp:

 

De fleste dødsulykkene som var i år var ikke ruskjøring men stor fart i mørket og manglende vest...

 

Jeg er en stor forkjemper for fortsatt ha muligheten til å ta noen øl mens man tøffer rundt, det er ikke et must men er stemningen rett vil jeg ha muligheten...og den vil jeg ikke at noen tar ifra meg da det ikke foreligger noen dokumentasjon på at tidligere ulykker kom av promille under 0.8.

 

I år til sammenligning har jeg ikke sprettet en øl i båten....noe som har vært frivilligt ikke pålagt fra avholdsfanatikere :smash:

Link to post
Share on other sites

Men det er jeg enig i! Jeg tar selv en øl mens jeg tøffer rundt. Men rask båt i høy fart i mørket... ingen skal fortelle meg at ikke alkohol er inne i bildet!

 

Det var denne evnen til risikovurdering som forsvinner i fylla....

 

Men en snekkeøl og to må vi kunne ha. Å ha promillegrense til sjøs på 0,8 er flott! Bare vi respekterer den!!!

 

Ha en båtflott vinter!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...