Jump to content

Drikke noen øl på sjøen


Sjøogvind

Recommended Posts

En styrepils i løpet av de nesten to timene fra Son og over til Kommersøya tillater jeg meg, men ikke mer. Men lurer på om han i seilbåten som ligger ved siden av oss her på Oscarsborg nå har brukt pilsen til å styre etter, kanskje som overrettmerke? Strategisk plassert var i hvert fall pilsen. Og obs, det var tre personer ombord og tre pils.

 

styrepils.jpg

Lars H. :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bør nevnes at jeg nå en kveld tok 2stk 0,5 med øl, var jo over noen timer, men ca 30 min etter siste øllen ble jeg stoppet av onkel og måtte blåse, resultatet ble 0.00, så det går ganske fort ut av kroppen må sies.

 

Er ikke umulig det der. Lærte en eller annen gang at kroppen forbrenner ca. 0.15 promille i timen. Selvfølgelig forskjellig fra person til person, men sånn ca. i snitt.

 

Teoretiskt kan man drikke øl hele dagen uten å få nevnerverdig mengde alkohol i blodet, man må bare drikke sakte nok.

Men hvem i all verden liker å nippe til en boks med daut øl i flere timer? Ikke jeg i allefall.

Derfor 0 øl under veis, men ett par kjappe :drink::drink: og ankerdram når jeg er kommet fram og fortøyd.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Rare holdninger på oss!! Og jeg tar med meg selv, det er ikke sikkert at jeg er den som har det rette vettet!!!

 

JA, det er en lovlig grense på 0,8 promille.

 

Men må man ha promille selv om man har lov?? NEI!

 

Hva med å respektere hverandre litt i diskusjonen? Jeg kan selv ta en øl på en båttur som varer i 2-3 timer. Men båten min går i 7 knop, så derfor våger jeg, det. Er ikke sikker på om jeg hadde gjort det om båten gikk i 50 knop.

 

Men om andre gjør det, er det greit. Og helt ærlig, jeg dritier i om promillen din er 0,7!!!! om du ikke behersker båten din og ødelegger liv eller verdier fordi du feilbedømmer, da driter jeg i om du er innenfor lovlig grense, om det var derfor du gjorde feil! (er ikke sikkert at det var derfor, så det får en ta når det skjer...)

 

Se på biolkjøring; et land (lurer på om det var Spania), kan du drikke hvor mye du vil om du kjører. Men koløliderer du, og det er din skyld, og promillen er over 0,0, da har du et problem!!!

 

Ja, vi reagerer forskjellig på mengde alkohol, og det må vi bare respektere. Enige om denne saken blir vi aldri, det ser jeg på innleggene. Bare ikke la alkoholen ødelegge, sier nå jeg!

 

Ha en fortryllende sommer i båtene!! Med og uten alkohol!

Link to post
Share on other sites

Er ikke umulig det der. Lærte en eller annen gang at kroppen forbrenner ca. 0.15 promille i timen. Selvfølgelig forskjellig fra person til person, men sånn ca. i snitt.

 

Teoretiskt kan man drikke øl hele dagen uten å få nevnerverdig mengde alkohol i blodet, man må bare drikke sakte nok.

 

 

Støtter den... tidligere har jeg vært på byen, på nachspiel som ble avsluttet i elve tiden om morgenen.

Dro til politikammeret kl 14.30 for å sjekke da bilen sto forran utested vi hadde nachspiel på og blåste faktisk grønt ,

 

Politimannen som tok alkotesten kontrollsjekket og tok ny test med et annet og med samme resultat men mente jeg så såpass sliten ut at jeg ikke burde kjøre lengere enn hjem som var 5km unna.

 

Senere gikk jeg på en treningssmell som resulterte i at magen sluttet å ta opp fast føde ,drakk to hootch som var populært da og følte meg svimmel, var en politimann i nærheten så jeg fikk testet om jeg hadde promille av disse to. hadde gått en halv time siden siste flaske og hadde skyllet munnen og blåste faktisk gult....

 

 

Dagsform/vekt og div ting spiller en del inn hvor mye man tåler av alkohol...

Link to post
Share on other sites

Må starte en ny tråd. Ser så dumt ut hvis vi alle svarer akurat det samme flere ganger i samme tråden, år etter år :lol:

 

 

Eller så kan det jo hende at noen faktisk oppdager at de ikke er utilregnlige etter tre pils og fører skuten greit alikevel og en ny verden "åpner" seg... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg drikker aldri om jeg vet jeg skal kjøre båt eller bil etterpå.

Jeg vet ikke hva du tenker, men jeg hadde aldri kunnet levd med annklagen for å ha drept et menneske eller skadet det for livet, fordi jeg tok noen øl og fikk tregere reaksjonsevn osv.

skal jeg kose meg med ei øl eller fler så gjør jeg det når det er overnattingstur eller når noen edru kan kjøre.

alkoholen er ikke SÅ viktig i livet mitt.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Det er den i livet mitt. :tongue: I mitt farvann trenger man ikke reaksjonsevne men vurderingsevne. Og jeg vurderer meg høyst ( eller like ) kompetent med 3-4 små brune innabords som uten. Jeg ser faktisk ikke at det skulle være noe problem for noen at mange velger å drikke samtidig som man kjører en SAKTEGÅENDE båt, sålenge man er skikkelig ved sans og samling og ikke har en utagerende rus.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

litt morsomt og se hvor mange som faktisk konstaterer at di tar gjerne en øl eller tre men ikke i plan - ikke når dem heiser seil og når dem ikke trenger rekasjonstid osv osv - ikke ditt og ikke datt - dere innrømmer faktisk at det kan redusere sikkerheten på sjøen

 

Kjører gladlig i +60 knop med 0.8 i promille, eller tar flere øl på flyen når jeg fører en 48 foter men seiler ikke med promille da jeg er på ukjent farvann og har all fokus på kart/omgivelse og opplevelsen av seiling så kos i seg selv.

 

 

Alt har med hvor du er og, utaskjærs en rolig solfylt dag kan det og bli en pils med seilet oppe men ikke et must...

 

 

Har ingenting med at jeg føler meg redusert av to tre øl... men i hyggeligt selskap kan det nå og da bli litt flere og det passer ikke inn med seiling da man flyr på dekk og jobber i team som ikke er sterkere enn det svakeste ledd.

 

Hjelper lite om jeg tåler 0.8promille greit siden kompis er uerfaren i båten og litt svimmel av de samme pils, ikke bra kombinasjon i en seiler som er mye mer utsatt for uforutsette hendelser enn i en motorbåt hvor det ikke er noe problem at det sitter en "full" mann i et hjørne i sofaen .

 

kjører jeg seiler for motor i samme fart som man seiler spretter jeg gjerne en øl eller tre hvis stemningen er der da visse faktorer for ekstra uforutsette hendelser i båten ikke er tilstede lengere...

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

litt morsomt og se hvor mange som faktisk konstaterer at di tar gjerne en øl eller tre men ikke i plan - ikke når dem heiser seil og når dem ikke trenger rekasjonstid osv osv - ikke ditt og ikke datt - dere innrømmer faktisk at det kan redusere sikkerheten på sjøen men enda så må vi ha den ølen ...........

Men hvorfor holder du deg ikke på land, Jarle? Tryggest det ...

 

Det er vel ikke så vanskelig å forstå dette? Man har en risikoterskel som man ikke ønsker å overstige, og kombinerer man promille og fart (evt. seiling i trangt farvann, sterk vind etc. etc.) anser man at man kommer over denne grensen.

 

Det er ikke noe problem å fjerne alkoholen fra denne ligningen og legge inn noe annet isteden, så kan du gjøre narr av vind-junkies, farts-junkies ... «dere innrømmer faktisk at det kan redusere sikkerheten på sjøen men enda så må vi ha den [insert your favourite joy here].»

 

Min begrensa erfaring med utagerende avholdsfolk er at de slett ikke har noe avklart forhold til alkohol i det heletatt. Uten sammenligning forøvrig ...

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Å si at det er greit å ha noe promille sålenge man kjører sakte er like dumt som han som for mange år siden ble tatt for promillekjøring med bil. Han kunne ikke forstå hvordan de oppdaget ham. Han hadde jo kjørt på sykkelstien, med alle lys avskrudd...

Liker selv ei halve kalde, men kun ved landligge etter turen, eller på land i god tid før turen...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...