Jump to content

Drikke noen øl på sjøen


Sjøogvind

Recommended Posts

Det er sikkert fint for deg å kose deg med en pils, trådstarter, men vis skikkelig måtehold når du er underveis. Dulter du borti båten min i 6 knop, og du snøvler (det gjør man, selv om man ikke selv hører det, selv med lavere proille enn 0,8) så er det sikkert best for deg at du ringer politiet selv, før vi ordner opp oss i mellom.

 

Men, utover en noe krass kommentar, ønsker jeg deg en trivelig og trygg sommer, gjerne med en snekkepils, for min del :-)

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Jeg har til dags dato ikke drukket alkohol mens jeg står til rors, og har vel knapt drukket alkohol mens andre har ansvar heller. ( Danskebåten er vel unntatt...)

 

Jeg har nulltoleranse for min egen del og liker dårlig å ha fulle folk ombord under gange. Dette er fordi jeg har ansvar for sikkerheten for de som er ombord og dersom det skulle oppstå en prekær situasjon så er ikke fulle medpassasjerer noe særlig.

Dersom jeg ligger for anker drikker jeg neppe heller alkohol. Ligger jeg til ei større gjestebrygge, så blir det en vurdering.

 

Man kan jo også se for seg en situasjon, midsommer lørdag kveld ved brygge i Bergen. Ikke uvanlig at det ligger 10 til 15 båten utenpå hverandre. Sett at det oppstår en stor eksplosjonsartet brann i en av båtene ved midnatt og 40 animerte båtførere skal manøvrere båtene sine rundt i vågen.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sett at det oppstår en stor eksplosjonsartet brann i en av båtene ved midnatt og 40 animerte båtførere skal manøvrere båtene sine rundt i vågen.

Ser helt klart poenget. Men skal en gå rundt å tenke på alle eventualiteter som kan oppstå her i verden er det like greit å konvertere til avholdsrørsla fortere enn svint. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg drikker ikke øl, men er glad i både vin og en liten pillekvinter, som man sier i lokalmiljøet her. Men nytelsen vil jo i stor grad forstyrres dersom jeg ikker er sikker på at de udiskuterbart reduserte åndsevnene jeg setter meg i ikke medfører risiko. Med fare for å bli karakterisert som avholdsfanatiker og andre uttrykk som for noen er nedsettende, så må jeg innrømme at alkohol før båten er behørig fortøyd er uaktuelt. Men når båten er fortøyd, tar jeg meg gjerne en belønning. Det har et par ganger medført at jeg har måttet nekte å flytte båten etter fortøyning. Første gang var i Sverige, der den lokale havneskipper, som også var skipper på den lokale redningsskøyten, forsøkte seg med en overtalelsesøvelse. Han ga seg da jeg spurte om han var villig til å dekke eventuelle utgifter ved skade på egen/ andres båt (jeg hadde da inntatt en alkoholmengde som helt sikkert lå under lovgrensen). Den andre gangen var da jeg hadde lagt til ved en brygge som det viste seg skulle benyttes til overnatting for en skyssbåt. Jeg sa fra om at jeg hadde tatt en ankerdram, og var lite lysten på å flytte båten. Skipperen på skyssbåten var krystallklar: Da tar vi en fellesøvelse i morgen. Da han kom neste morgen for å flytte båten så jeg kunne legge fra, var han krystallklar på at han heller tok en tidlig morgenøvelse enn at en fritidsbåtskipper som virket edru, men som hadde tatt en ankerdram, skulle virre rundt i havnen.

Med en viss profesjonell kunnskap om løsemidlenes effekter er det for meg en klar konklusjon at angstfordrivernes skal inntas nå båten er behøring fortøyd, ikke før det.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Jeg drikker heller ikke alkohol når jeg kjører båt, men det er ikke fordi "de" (?) har innført en regel, men kort og godt fordi alkohol og båt- / bilkjøring ikke passer sammen. Enkelt og greit.

 

(Merk at i avataren til venstre har ikke båten motor, den ligger helt stille, derfor er ølboksa akseptabel ... :wink: )

Redigert av Skvulpen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvert eneste år er det noen idioter som kjører båt på skjær, grunner, land i fylla og forvolder skader på folk og utstyr. Noen ganger går det enda verre og ender opp med dødsfall. Så at promillereglene til sjøs vil endres til det strengere er nok noe vi må innse vil komme før eller senere. Om det vil hjelpe på ulykkesstatistikken er en annen sak. Men har absolutt tro på at en strengere promillegrense vil virke preventivt i noen tilfeller.

Link to post
Share on other sites

Stikk motsatt for meg Hifo.

 

Drikker ikke alkohol mens jeg fører båt. Kjenner heller ingen andre som gjør det, bortsett fra en Svensk lett øl eller to.

 

For 25 år siden var situasjonen en helt annen. Da ble det til tider alt for mange snekke pils under veis. Har heldigvis lært uten at det ble person skade.

 

Er jeg sikkert fortøyd, kommer ankerdram øl ølbokser fram, men ikke før.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Utrolig hvor mange som er edru på sjøen da! Er det et kriterium for å poste på Baatplassen?

 

Trur ikke det. Men etter å ha driti meg ut i meget påseilet tillstand i yngre dager, har det blitt ett prinsipp for meg.

 

Jeg mente også at jeg hadde full kontroll når uhellet skjedde. Men dengang ei. Bedømte situasjonen helt feil. Hadde jeg vært edru hadde jeg garantert ikke kommet opp i situasjonen overhode.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Drikker endel øl når jeg kjører båt. :cheers: Det gjør stort sett de fleste jeg kjenner , så denne avholdskampanjen dere legger opp til her tror jeg har lite føre seg..

 

Dette dreier seg ikke om en avholdskampanje, dette handler om ansvarlighet. Det at du drikker endel når du ferdes på sjøen vitner om en umodenhet som vi desverre ser konsevensen av alt for ofte til sjøs. Synes du det er greit å bare drikke "noen få øl" før du setter deg i bilen med familie og venner? Dersom svaret er ja, så sier vel det sitt!!

Redigert av bc45 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som kjent så florerer det med prektige buksevanntyper i fleng på båtplassn. Ingen her hverken lager hekkbølger, kjører fort nære land, ankrer opp annet enn milevis fra folk da med det beste tau og kjetting kjøpt i merkebutikk og er stille som mus, drikker mens man går elr noe som kan ligne noe man lærte på søndagsskolen man ikke måtte gjøre. Førøvrig minner dette forumet meir og meir på nevnte sted. Dvs en gjeng skvaldrekjerringer uten noe å komme med annet enn pjatt og passe på hva andre gjør

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg nyter en øl eller to for den saks skyld også under seilas... foretrekker det svenske "folkölet" siden det har mindre alkohol, eller norsk lettøl levert av Grans bryggeri(billig er det også)... Er mange år siden jeg sluttet å drikke for å bli beruset, både til lands og til vanns..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Klart det er skvaldrekjærringer som respekterer lov og orden, og som ikke vil komme i klammeri med forsikringsselskapet sitt ved et evt. forsikringsoppgjør etter en skade forvoldt i fylla! Det er sikkert allright å få et regresskrav på to millioner mot seg fordi man ikke klarte å holde seg edru mens man kjørte båten sin, og til og med skadet folk og redskap :thumbsup: :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg nyter en øl eller to for den saks skyld også under seilas... foretrekker det svenske "folkölet" siden det har mindre alkohol, eller norsk lettøl levert av Grans bryggeri(billig er det også)... Er mange år siden jeg sluttet å drikke for å bli beruset, både til lands og til vanns..

Samme som meg, til vanns. På land må jeg innrømme at jeg også liker en svak følelse av å være småberuset. Dvs. ca. ca. 2-3 glass GOD vin.

Link to post
Share on other sites

For noen år siden gjorde jeg en test i et selskap vi holdt. 14 personer til bords og ølet ble servert ferdig helt opp i glass fra kjøkkenet. På forhand var ølet fylt over på et fat som en tappet fra. Det gjestene ikke viste var at de fikk alkoholfritt øl i glasset og reagerte overhode ikke på dette utover mot kvelden. Ølet var godt og smakte utmerket som øl skal gjøre. Etter denne testen har jeg mang en gang undret meg over om det virkelig er alkoholen (smaker jo ikke noe) en er ute etter ved slike anledninger.

 

At vi senere på kvelden gikk over til ekte saker og andre goder er en annen historie :cheers_wine: & :cheers:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Det gjestene ikke viste var at de fikk alkoholfritt øl i glasset og reagerte overhode ikke på dette utover mot kvelden. Ølet var godt og smakte utmerket som øl skal gjøre.

Hvilket alkoholfritt øl er dette da.. jeg har forsøkt å finne noen som ikke smaker vann, men har ikke funnet noen? Drakk noe tysk Weissbier i Tyskland som smakte ok, og det var alkoholfritt men har ikke funnet det i Norge

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det vet ikke jeg engang fordi det var kameraten min som satte sammen drikken med en blanding av forskjellige typer alkoholfritt øl slik at ingen skulle kjenne igjen hva som var på dunken. Og det smakte som ekte øl skal smake.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...