Jump to content

Drikke noen øl på sjøen


Sjøogvind

Recommended Posts

Men la alkoholen stå igjen? :cheers_wine:

Som jeg skrev må de ta med sakene sine.

Men om de skulle glemme alkoholen, hadde det vært meg en sann fryd og helle den ut i sjøen.

 

Jeg har aldri smakt alkohol, og er stolt av det. Men det betyr ikke at jeg nekter andre å gjøre det (Bare ikke i min båt/bil/hybel). Jeg tror stort sett folk er i stand til å følge de lover og regler som gjelder :thumbsup:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Det går jo an å være litt forutseende og føre var når en skal kose seg.Enkle ting som f.eks.å bare ha et minimum av vann under kjølen når en fortøyer,bare sånn at en er på trygg grunn om en skulle glemme seg litt når det skal slåes lens om natten evt.

Link to post
Share on other sites

Seilaren: Noe sier meg at du tilbringer mye av tiden alene ombord...

Finnes mange som ikke drikker, eller som helst ikke vil drikke. Men det er flere som ikke sier det høyt fordi de er lei av slike nedlatende kommentarer som den du kom med nå. Støtt og stadig.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Finnes mange som ikke drikker, eller som helst ikke vil drikke. Men det er flere som ikke sier det høyt fordi de er lei av slike nedlatende kommentarer som den du kom med nå. Støtt og stadig.

 

All respekt for folk som ikke drikker/nyter alkohol.

Samme måten som jeg er stolt av at jeg aldri i mitt liv har prøvd så mye som ett trekk av en sigarett eller aldri prøvd og snuse t.o.m dette kommer det latterlige kommentarer på.

 

Selv drikker jeg veldig sjeldent,det er omtrent kun i sommer månedene og kan nok si jeg ikke nyter alkohol oftere enn max 12 ganger i løpet av året.

 

Da kommer 4-5 av disse gangene på pub i manchester og under fotballturer er det lov med en pint :cheers:

 

Har en sosial omgangskrets som liker og samles ofte og nyte en god vin o.l jeg er som regel alltid med på sammenkomsten men sjelden på alkoholen .

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Hva f... tror du svaret er på det? Ser du ikke forskjellen på båt og bil? :rolleyes:

 

Jeg ser godt forskjellen, men bil- og båtkjøring i fylla kan også sammenliknes. Begge deler utgjør en unødvendig risiko for en selv, passasjerer og andre medtrafikanter på veien eller til sjøs. Når du skriver at du drikker endel øl mens du kjører båt, kan man lett forstå det som at du drikker så mye at du får en promillegrense på over 0,8- det skal ikke så mange øl til. Hvor mange øl synes du det er greit at du drikker mens du kjører båt? Er du en like god båtfører etter at du har drukket disse ølene? Jeg er helt enig i at det er ok med en snekkepils eller to som mange unner seg, det er fyllekjøringen jeg ikke aksepterer. Jeg synes det er tragisk med alle ulykkene til sjøs som er en direkte følge av at båtfører har drukket for mye.

Link to post
Share on other sites

Jøye meg, her var det mange med til dels ekstremistiske haldningar til alkohol om bord.

Det er ein viss skilnad på å drikke to øl og å drikke ti øl. Det er også ein viss skilnad på å suse avgarde i ein Princess 50 i 30 knop og å putre av garde i 6 knop i ei snekke/seglbåt.

La nå folk få nyte sine "snekkepils" i fred. Dei promillerelaterte båtulykkene ein høyrer om i media er ikkje eit resultat av to øl.

Link to post
Share on other sites

Det blir alltid 1-2 øl på vei ut fjorden på Fredagene. Dette er rett og slett fordi da er det HELG og det smaker fortreffelig etter en lang arbeidsuke og stress med å komme av gårde.

I ferien derimot eller på Lørdagen klarer jeg meg utmerket uten om jeg skal utpå å kjøre. Kjøper også vanligvis med noen six-pack av den svenske 3,5% for å ha en type som kan drikkes uten fare for at det blir noen ulovlig promille. For min del er det smaken som gjelder, ikke alkoholen. Det alkoholfrie derimot klarer jeg meg uten. Har til gode å smaken noe alkoholfritt øl som minner om øl.

 

Tanken på å skulle legge til land og ha drukket så mye at man kjenner det "svinger i bollen" er uggen, så vondt vil jeg ikke meg selv !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

I mangel av båtplass er jeg nødt til å ta båten opp på henger og kjøre den hjem med bilen etter hver tur,slik at en liten styrepils er uaktuelt.

 

 

Plager meg ikke egentlig,men hadde muligheten til en styrepils eller to vært tilstede vile den blitt benyttet.

 

 

Noen form for fyll er aldri aktuelt.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Når du skriver at du drikker endel øl mens du kjører båt, kan man lett forstå det som at du drikker så mye at du får en promillegrense på over 0,8- \

:yesnod: Av og til ja helt klart.. Ligger dog nesten bare i uthavner og har aldri hatt problemer med tillegging osv på grunn av promillen.. Kjører stort sett ut en lang bred fjord og båten min er ikke bygd for grisekjøring så at andre skal komme i fare pga meg ser jeg som utelukket.

Skulle jeg derimot kjøre båten og ikke husket det etterpå , så er jeg enig .:-)

Kjører heller "aldri" i mørket.. Egentlig ser jeg meg selv som ebn pyse på sjøen , og har respekt for det meste der..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Jeg var på festival på Hitra for et par år siden. Kjørte da båt for og fortøyde for kvelden. Planen var å ta et par pils og kose meg på konsert. Et par pils ble etterhvert mange og noe sprit. Tenkte da at jeg kan ikke kjøre hjem. Så spurte jeg politiet som var der om jeg kunne få blåse en alkotest(viste at promillen var langt over 0,8) da sa de at jeg kunne sikkert kjøre, bare ta det med ro og vær forsiktig. Ble litt overrasket over det svaret?? Endte med at jeg ruslet ned i båten, satte nøkkelen i tenninga, og la meg til å sove i dørken på min lille skjærgårdsjeep.sov godt da. Under åpen himmel. Våkna etterhvert og kjørte hjem:)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det er deilig med en kald øl på vei ut en fredags ettermiddag, men er det lov? I bilen mister du vel lappen hvis du drikker, eller holder en øl når du kjører så langt jeg vet, selv om du ikke har 0,2 i promille. Men hva i båten, er det lov å kjøre og drikke samtidig så lenge du har under 0,8? Man kan jo være på oppadgående rus og testes om noen timer dersom politiet insisterer på det.

Link to post
Share on other sites

En kald eller to går jo helt fint.......

 

Det er bare det at det så altfor lett kan bli litt mer enn det. Dette vet vi så inderlig godt. Derfor er det også viktig med debatt og oppmerksomhet om dette temaet. Bevissthet i forhold til å stoppe i tide, selv om kameratene tar en til er viktig. Bevissthet i forhold til å "ta det rolig" når man har drukket litt (for mye kanskje) er også veldig viktig. Hvis man har drukket (endel) og i tillegg "drar på" og "tøffer" seg, kan bli meget farlig.

 

Bevissthet i forhold til hva man holder på med er i det hele tatt svært viktig.

 

Men hvorfor minne om noe så selvfølgelig som dette? Vel, jeg har sett nok av dem som tydelig viser at de har "gått på en smell", så mange er tydeligvis ikke bevisst nok i forhold til båt og alkohol. :cheers:

Link to post
Share on other sites

En kald eller to går jo helt fint.......

 

Men hvorfor minne om noe så selvfølgelig som dette? Vel, jeg har sett nok av dem som tydelig viser at de har "gått på en smell", så mange er tydeligvis ikke bevisst nok i forhold til båt og alkohol. :cheers:

Enig med deg i dette :cheers:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Bevisste holdninger før man inntar alkohol hjelper dessverre bare noe siden den faktiske virkningen ved mindre inntak av alkohol ikke nødvendigvis gjør så mye med prestasjonen , men på likegyldigheten og selvkritikken. Dette er det forsket godt på bl.a ved bruk av racerbilsjåfører som må ta avgjørelser svært hurtig.

Det som var mest påfallende var at de "ga blaffen" om det gikk litt skeis.

Dette overrasket dem når de observerte at det skjedde samtidig som de kunne observere at det var slik: Selv-monitoreringen virket mens selv-kritikken led, den som skal gjøre oss forsiktige når vi gjør feil.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tips til trådstarter, legg til en meningsmåling, dette gjør du ved å poste et nytt svar i tråden, da vil du få opp denne muligheten. (redigere meningsmåling)

Viktig å tenke litt igjennom alternativene, er målingen først lagt ut er det for sent å endre. Og i denne sammenheng er det sikker ikke lurt å lage den offentlig, altså at alle kan se hva alle har stemt. Eget valg for dette.

Link to post
Share on other sites

Dette ble akkurat som forventet.jeg postet noen litt teite svar,og ganske riktig,der kom fundamentalistene for fulle seil.trengte ikke mye bensin på det bålet,nei.Gå planken,kastes i land,forsvinne fra min båt,trues til å ringe politiet selv,ellers...Har aldri smakt alkohol,og er stolt av det.Det virker som om enkelte velger seg ut en religion,setter seg på sin høye hest,og har ingen grenser for hva en kan ytre overfor andre ikke troende.Det er enkelte ting som får folk til å bli yppersteprester.Svært ofte Alkohol,tobakksrøyking(her er de verste de som nettopp har sluttet),målsak,og jeg skal la vær å nevne seilbåt.Ole Paus sa en gang noe om at Kristenfolket i Norge hadde vært akkurat like raske til å steine ihjel syndere som de er i Arabiske land.men lar være fordi det vil bli så mye bråk av det.Det er ikke viljen det står på.Jeg trodde lenge at dette var en morsomhet,men mannen har helt rett.Ser jeg en tomflaske i en båt i sommer,så skal jaggu båteieren få høre det. god jakt,alle sammen.Er det forresten noen som vet hvor en får kjøpt cola etiketter til å lime på bokser med annen drikke?

Redigert av cosmic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette ble akkurat som forventet.jeg postet noen litt teite svar,og ganske riktig,der kom fundamentalistene for fulle seil.trengte ikke mye bensin på det bålet,nei.Gå planken,kastes i land,forsvinne fra min båt,trues til å ringe politiet selv,ellers...

Oi Oi Oi Oi, så langt i denne tråden har vi som velger å ikke drikke mens vi fører båt blitt kalt for bastante avholdsfolk, fundamentalister og hårsåre... og sikkert en hel masse annet.

 

Vi svarte på et åpent spørsmål om hva vi syntes om å drikke mens man fører båt....

De fleste fundamentalistene svarte da at "det gjør ikke jeg" og "så lenge man holder seg innenfor promillegrensen så er det vel ikke så galt?"

Og så er det faktisk en som er så frekk at han velger å bestemme over sin egen båt... hørt på makan til frekkhet?

 

Når det gjelder håret, så synes jeg vel det er fundamentalistene på andre siden som har utvist mest sårhet. Er det noen som føler seg truffet, tro?

 

Og til sist, når man faktisk skriver innlegg som er ment å provosere, så skal man vel ikke bli så fornærmet over at man klarer å provosere?

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Dette ble akkurat som forventet.jeg postet noen litt teite svar,....

 

Så stolt du må være av deg selv nå? Av meg får du i allefall plusspoeng for å innrømme at du opptrådde som et internett-troll - en person som skriver innlegg egnet til å provosere folk og fremkalle en hissig diskusjon.. som det står i Wikipedia. Premien for slikt varierer nok litt fra fora til fora.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...