Jump to content

Drikke noen øl på sjøen


Sjøogvind

Recommended Posts

Godt skrevet egilwh.

 

Personlig så skrev jeg at jeg ikke tar ei pils under fart i og med jeg trodde det var det det var spørsmål om.

Om andre tar seg ei pils eller 5-6 driter jeg i.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Dette ble akkurat som forventet.jeg postet noen litt teite svar,og ganske riktig,der kom fundamentalistene for fulle seil.

Gratulerer. Alle som har andre meninger enn deg er teite. Du fremstår som en skikkelig moden og respektfull person :lipseal:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Ombord rører jeg ikke alkohol før vi er trygt fortøyd for kvelden.

Jeg skal ikke legge meg opp i om andre tar en styrepils eller ikke, men jeg forventer faktisk at man som båtfører er skikket til dette.

Desverre har jeg sett flere tilfeller der det ikke er slik.....

Link to post
Share on other sites

Jeg for min del er ikke skikket til å føre noe som helst med 1 i promille, ikke engang en tråsykkel. Men om andre med høyere tålegrense er skikket til det får de selv stå for. Ulovlig er det i alle uansett...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er man ikke skikket til å kjøre båt med 1 i promille , er man antageligvis dårlig skikket i utgangspunket.

 

dummeste jeg har hørt

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

:giggle: Det var nok litt hardt tatt i.. Men at jeg i 8 knop ikke utgjør noen som helst fare for samfunnet med 1 i prommille er jeg rimlig \helt sikker på.. Er forsiktig som f... på sjøen som sagt.. Og jeg har selvsagt ikke altid 1 promille men drikker somregel øl uansett hvor jeg skal..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Tror det er svært individuellt hvordan folk regarer på både 0,5 0,8 og 1,0 i promille, men en grense må man jo ha. Dette har jo vi også sett tester på blant annet "Mythbusters".

 

Uansett om du er avholds eller ikke, eller om noen foretrekker både 3 og sex styrepils (i sakte fart) vil vi uansett mengde kontroller, få folk som kjører drita fulle på land/holmer/skjær/andre båter osv. Vi vil aldri få samme kontrollen på sjøen som på veien og på veien kjører fulle folk seg selv og andre ihjel ukentlig... På samme måte vil vi aldri bli kvitt skandaleoppslagene... Uansett grense eller hvordan holdning man har.

 

Reguleringspolitikk har jeg forøvrig liten tro på (selvsagt skal vi ha regler) og folk flest forholder seg til regler/lover men tøyer gjerne disse. Selv anser jeg fartsgrenser på landevei som veilende... :cool::wink: Alkoholforbruket i Norge går ikke ned med mere avgifter.. (jo med en økning på 400% men da med masse smugling og flere blinde/døde som resultat)

 

Det er like mye slåssing i Lillestrøm selv om matsjappene stenger 00.00 i stedet for 04.00..

 

 

Selv tar jeg meg noen få i solen... Prøver å være bevist på 0,8 grensen men over lange strekk i sakte fart har jeg sikkert tatt 1 eller 2 for mye en gang i blant.

 

Når det er sagt repekterer jeg både de som tar en styrepils eller 4, avholdsbevegelsen og de som bare tar alkohol når de er fortøyd. "Kjenn din engen begrensing" kan brukes i mange sammenhenger. De som ikke gjør det, finnes det hverken piller eller lover som fungerer for uansett.

 

Ha en Chaotisk sommer på sjøen :)

 

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

De skriver også dette (. Ved en slik promille er faren stor for at man mistolker signaler fra omgivelsene, sier Hilde Gundersen.)

Dette må da være folk som aldri har drukket? Man er ikke full ved 0,8 i praksis, beruset ja , men hjernen dør ikka av slike lave promiller.. Har dere ikke selv hatt 1 prom eller mere noen gang og klart dere greit idet dere ser etter biler når dere krysser veien osv?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Man er ikke full ved 0,8 i praksis, beruset ja , men hjernen dør ikka av slike lave promiller..

Jeg har ingen anelse... :giggle:

Men dette hva som som står i faktabøkene;

 

Slik blir kroppen påverka av kor høg promille ein har:

 

0,2 Auget får dårlegare evne til å fokusere raskt og venje seg frå lys til mørke.

0,5 Ein er det vi kan kalle ”litt pussa”. Ein blir dårlegare til å oppfatte ein situasjon og reagere riktig på han.

0,8 Ein blir dårlegare å koordinere rørsler og får lengre reaksjonstid.

1,0 Ein blir dårlegare til å konsentrere seg, og det er vanskelegare å følgje med. Ein kan kjenne seg trøytt, få dårlegare balanse og problem med rørsler.

1,5 Endå større problem med rørslene, det blir vanskeleg å snakke klart, ein tek til å snøvle

2,0 Ein misser kontroll over seg sjølv, og kroppen reagerer som når han blir forgifta.

3,0 Ein har ikkje kontroll over urinblæra og kan tisse på seg. Ein kan bli bevisstlaus.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Er man ikke skikket til å kjøre båt med 1 i promille , er man antageligvis dårlig skikket i utgangspunket. Snakker da om vanlig tur ut tur inn i lite traffikert farvann.

 

 

Enig i den... folk tåler forskjelligt. . selv står jeg glatt bra snowboard og slalom etter 12 halvlitere og noen cognac på afteski , eller vannski etter rundt en helflaske tequila...

Alt har med "drikketrening", kropsbeherskelse, dagsform og vekt å gjøre.

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen anelse... :giggle:

Men dette hva som som står i faktabøkene;

0,8 Ein blir dårlegare å koordinere rørsler og får lengre reaksjonstid

 

 

Hvor stor koordinasjonsevne må man ha for å vri på et båtratt eller dra i en gasshendel i rimlig åpent farvann? Man skal ikke balansere på slakk line heller.. :lipseal:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Hvor stor koordinasjonsevne må man ha for å vri på et båtratt eller dra i en gasshendel i rimlig åpent farvann? :lipseal:

 

Så da holder du deg i åpent farvann til du er edruelig?

 

Nå er det jo en gang slik, ihvertfall etter min erfaring, at selv i åpent farvann kan man møte hindringer som det er en fordel å manøvrere utenom. Hindere som ikke forholder seg til vikeplikt, lanterneføring mm, slik som tømmerstokker, palle og tau. Det er marginer det står om og hvilket utfall det får.

Uhell og ulykker skjer selv når man er edru, man er neppe i bedre stand til å håndtere dem og følgende av de selv med lavpromille.

 

Jeg hadde vært temmelig flau dersom det oppstod en situasjon jeg ikke håndterte like godt/dårlig som edru, kun fordi jeg ville ha smaken av pilsnerøl eller den lett bedøvende rusen en boks eller to gav.

 

Alkohol, som smaksnytelse eller rus, drikker jeg fortøyd og går ikke på akkord med det.

Litt rart igrunn, men her dyrker vi godt sjømannskap i mange andre diskusjoner, er flinke til å henvise til regelverk, men når det kommer til alkohol, da hever men seg over gitte regler og et lass av klinsk forskning.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Folk som er sjøvante og har ført båt i et langt liv har ikke noe problem med å styre en båt med relativt høy promille. Det er mer et spørsmål om du greier å ha kontroll på deg selv. Har du en del promille kjører du i 5 knop, ikke noe mer. Men så er det de som ikke har kontroll på seg selv og måker på med full gass. Jeg har ikke noe problem med å drikke 4-5 øl og kjøre båt i tøffefart.

 

Selv har jeg og noen kompiser slukt ganske mange øl på vei inn til Aker Brygge en solfylt lørdag. Der legger vi til og går på byen.

Jeg ligger dog alltid over i båten til dagen etter, for etter en fuktig bytur er ikke hjernen klar nok til å kjøre båt i mørket. Der ligger min grense.

 

Det er som en over skrev: Drikk så mye som du vet du tåler og samtidig er en trygg båtfører. Da er det det samme om du har 0,1 eller 4 i promille for min del.

 

kald øl, sol og tøffing i båt hører sammen for meg.

Link to post
Share on other sites

Nå er det jo en gang slik, ihvertfall etter min erfaring, at selv i åpent farvann kan man møte hindringer som det er en fordel å manøvrere utenom. Hindere som ikke forholder seg til vikeplikt, lanterneføring mm, slik som tømmerstokker, palle og tau. Det er marginer det står om og hvilket utfall det får.

 

Husk at hvaler heller ikke bryr seg om vikeplikten. Og husk at det kan komme en flodbølge også!

 

Seriøst. Folk blir ikke helt blinde og ligger å sover selv om man har tatt noen øl. Det er foskjell på å være ape dritings og ha promille i overkant av 0,8.

 

KK :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...