Jump to content

Drikke noen øl på sjøen


Sjøogvind

Recommended Posts

Her i Ålesund, forsåvidt hele sunnmøre, er det ikke politibåt. Kontroller er det lite av og ulykker skjer av og til. Under en musikkfestival i fjor, på ei av øyene nord for byen, lå det omlag 25 båter for anker med innsyn til scenene. Det ble gjennomført promillekontroll i samarbeid med Kystvaktskipet Titran og jeg mener å huske det ble positivt utslag på halvparten av båtførerene og opprettet sak mot en håndfull som hadde ulovlig høy konsentrasjon.

 

Forhåpentligvis er ikke dette representativt for folk flest, men er noe som skjer ved spesielle anledninger.

Link to post
Share on other sites

"Båtulykker har krevd 529 liv på 15 år. Mer enn hver tredje som dør etter en ulykke med fritidsbåt har promille."

 

Sitat slutt..

Synes promillerelaterte dødsulykker var forsvinnende liten ,med tanke på hvor mange som har promille på sjøen.. Skal man tolke sitatet riktig er det ca like farlig med som uten promille.

Eller skal man tolke det som, at det er farligere uten promille da flere omommer edru enn motsatt? :lipseal:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

"Båtulykker har krevd 529 liv på 15 år. Mer enn hver tredje som dør etter en ulykke med fritidsbåt har promille."

 

Eller skal man tolke det som, at det er farligere uten promille da flere omommer edru enn motsatt? :lipseal:

 

Går jo nesten ikke an å være uenig med deg her. Hvem tar sjansen på å kjøre båt uten promille når sannsynligheten for å omkomme er dobbelt så stor uten promille? Nei, nå tror jeg jammen du har avslørt hvordan politikere bruker statistikk. :lol:

Link to post
Share on other sites

"Båtulykker har krevd 529 liv på 15 år. Mer enn hver tredje som dør etter en ulykke med fritidsbåt har promille."

 

Ettersom "bare" 20%,til nå, ikke synes det er ok med øl på sjøen, og 1/3 ulykker skjer med promille så kan det vel tenkes at det mest lukrative må være å tilhøre de resterende 80% som har stemt "JA! til øl" og seile/kjøre rundt med bedre ods :tongue:

Link to post
Share on other sites

 

 

 

Hvis jeg havner i en alvorlig ulykke en gang håper jeg du er i nærheten. Du som alltid tenker klart og holder hodet klart i alle situasjoner.

 

Så sent som i fjor sommer tenkte jeg klart da en storm i august kom noe bardust på for de fleste i Østfoldbyene. Tak blåste av hus, redningsselskapet hadde henda fulle den timen dette pågikk. Tro det eller ei, så hadde jeg drukket pils også. Jeg fikk evakuert en høygravid ung kvinne, fra en holme, via min båt og fikk tilslutt embarkert denne vettskremte kvinnen ombord i Røde kors sin båt, da de var tilkalt grunnet denne kvinnen. De kom i en 14 fot GH med en påhenger. 3 redningsfolk ombord, 1 pannelykt og en lommelykt. Vi fikk signalisert til de at de ikke skulle gå der de gikk, da de holdt på å renne på et skvalpeskjær. Vi kontaktet redningsselskapet fortløpende, og de var sjokkert over røde kors sin rednings-aksjon.

 

Her er forskjellen: Vi som tok hånd om denne kvinnen hadde drukket øl. Røde kors, som utviste dårlig dømmekraft, dårlig sjømannskap dårlig det ene og det andre, var på vakt og kan antas å være nyktre.

Vi fraktet røde kors, denne kvinnen samt et knippe barn til lands hvor de ble tatt hånd om.

 

Jeg har bedrevet redningsarbeid til sjøss tidligere over en periode på 15 måneder. Brann, maskinstans, personsøk, båtsøk, sprunget lekk osv.

 

Ja, du skal prise deg lykkelig om du havner i havsnød og du treffer meg eller andre med en kosepils innabords. Vi er ikke fulle eller har vesentlig svekket dømmekraft om vi har drukket et par flasker pils. Hovedtyngden av pollen var vel 3 pils? Du vil være i de beste hender og kan hjelpe deg med stort sett det meste. alt fra motor, seil til skrogproplem. Førstehjelp er det garantert mange av oss som har mer enn god kjennskap til og kunnskap om. Spørsmålet blir vel om vi i det hele tatt slipper ombord til deg da vi har drukket alkohol. ( du nevnte noe der tidligere i tråden. )

 

Som sagt var, så er det forskjell på noen få pils ( innen det lovlige på 0.8 ) og båt-fylla. De fleste fritidsbåtskippere er samvittighetsfulle og opptatt av egen og andres trygghet på sjøen. Enkelte drittsekker som setter andres liv i fare finnes selvsagt, og de finnes i begge leire; både av de som mener som deg, og de som mener som meg.

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

"Båtulykker har krevd 529 liv på 15 år. Mer enn hver tredje som dør etter en ulykke med fritidsbåt har promille."

 

Sitat slutt..

Synes promillerelaterte dødsulykker var forsvinnende liten ,med tanke på hvor mange som har promille på sjøen.. Skal man tolke sitatet riktig er det ca like farlig med som uten promille.

Eller skal man tolke det som, at det er farligere uten promille da flere omommer edru enn motsatt? :lipseal:

 

Tallenes tale, og alle gode eksemplers mor!! Hehehe.... :sailing:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Ja, du skal prise deg lykkelig om du havner i havsnød og du treffer meg eller andre med en kosepils innabords.

Meget bra innlegg som forteller det meste om situasjoner i og med båt :flag_bp: :flag_bp:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

For noen år siden var det i en av de store avisene litt statestikk på drukning og fritidsbåt,

Der var det påfallende stor prosent av druknende menn i alder 30-45 med buksene på knærne, hvor mange av de druknede som er kapten med promille under 0.8 som har kollidert/grunnstøtt og dødd av dette er heller ikke opplyst i oversikter, vil tro denne prosenten heller er veldig liten.

Vil tro de druknede er en stor prosent av fyllebadere, menn med buksen på knærne og andre fulle som ramler over bord..

 

En "båtulykke" er jo ikke kun krasj og grunnstøting men alle drukninger forbundet med benyttelse av fritidsbåt og osv, vil tro mange av disse ulykkene er ulykker relatert til alkohol men ikke har noe med selve båten å gjøre som jeg har henvist til over...

 

Tror ikke akkurat personene i kategorien en til fem kosepils under 0.8promille er hovedtyngden i disse krasj/ grunnstøtings drukningsulykkene heller, det er vel heller "sørpe"fulle folk som ofte opptrer like uansvarlig til lands

som til sjøs...

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, du skal prise deg lykkelig om du havner i havsnød og du treffer meg

Du er sikkert en flink person som har gjort mye bra. Tviler ikke på det :thumbsup:

Men du er nok ikke den eneste på forumet som har gjort en god gjerning, og du har nok også i likhet med alle oss andre tatt noen feil avgjørelser i livet.

Jeg har sansen for jordnære folk som ikke skryter seg selv opp i skyene. Kanskje lurt og jekke seg ned noen hakk :rolleyes: Finnes mye bra i janteloven hvis du tolker den på rett måte.. :wflag:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Har faktisk til gode å se noen med vest på cb dekket men har ofte sett at vest har blitt byttet ut med blazer og tørkle i halsen utstyrt med cognac og cigarrer av god årgang der det tittes ned på almuen. :giggle: Når sant skal sies har jeg også registrert blazere som må holde seg fast i leideren under nedstigning fra de øvre gemakker, sågar hilst på fiskene iført både blazer,cognac og havana. Kanskje dette med vest ikke er så dumt i allefall :lol: :lol: :lol:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

 

Men du er nok ikke den eneste på forumet som har gjort en god gjerning, og du har nok også i likhet med alle oss andre tatt noen feil avgjørelser i livet.

Jeg har sansen for jordnære folk som ikke skryter seg selv opp i skyene. Kanskje lurt og jekke seg ned noen hakk

 

Kveruline, jeg synes du bør ha deg for god til å trekke fra en halv setning, åpenbart med det for øye å skape en mening jeg ikke har ytret! Ei har jeg skrytt meg selv opp i skyene, snarere har jeg nevnt at jeg over en 15 månedersperiode har drevet med redningsarbeid til sjøss. Det er fakta for å forsøke å berolige deg, som synes en smule hysterisk, med at en øl eller 3, så er det fritidsbåtskippere som er opptatt av sikkerhet på sjøen. Vi kan hjelpe deg med det du måtte trenge av bistand selv om du fremstår som en bedreviter og en kverulant.

 

Jeg skrev da vitterlig "Ja, du skal prise deg lykkelig om du havner i havsnød og du treffer meg eller andre med en kosepils innabords. Vi er ikke fulle eller har vesentlig svekket dømmekraft om vi har drukket et par flasker pils."

 

 

Jeg skrev da ikke "Ja, du skal prise deg lykkelig om du havner i havsnød og du treffer meg"

 

- Er det rart det er krig i verden?

Jeg for min del, sjalter deg glatt ut av diskusjonen om øl på vannet og ser frem til en videre god og prinsipielt viktig diskusjon med seriøse debattanter her inne.

 

Lykke til

:sailing:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

:lol: :lol: :lol:

Dette minner meg om en av mine mange episoder som sjømann. Vi var på veg fra Galveston til Rotterdam med kornlast pÅ en 22000 tonner.

På julaften var det et lystig lag på skuta, 1st. styrmannen gikk på vakt kl 2400 preget av de edle dråper, ga så ordre til påtroppende rormann om å styre mot Galveston ( Vi var like uten for Asorene)Dette var i de gyldene 60 åre. Dette hadde nok blitt slått hardt ned på i dag. Hvordan forsinkelsen , og loggen ble manipulert den gangen, tja, det vet jeg ingenting om, men vi kom trygt i havn i Rotterdam. Om det var øl, eller noe annet som ble konsumert,hvem vet? Dette har nok ikke noe med hva trådstarter hadde i tankene.

Mvh

spilli

Redigert av spilli (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hehehe... en god en...

Denne minner meg om en tidligere skipsjef på en MTB i marinen. Han hadde, etter historiene, to medisinskap. Et med rødt kors, og et med blått kors. Mannen var ganskje alkoholisert ja.

 

Han klarte en kveld/natt å renne båten i land, og drepte en uskyldig ku!!

Rett etter hørte gastene i fra intercomen ombord: Karer!! Dette betyr på ingen måte at dere er innvilget landlov!!

 

Hehehe... :sailing:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...