Jump to content

Drikke noen øl på sjøen


Sjøogvind

Recommended Posts

det er også forbudt å kjøre i 81 km i timen på hardangervidden en lys fin sommernatt.Sikkert ingen som ville finne på noe så tåpelig heller.Vil jo forlenge reaksjonstid og bremselengde mye,og akkurat den ene km.ville nok fått skylden uansett hva som måtte skje.

Link to post
Share on other sites

Er avholds under fart pga 6 enkle ting der en må ha assistanse,og vil da vere edru når hjelp kommer.

 

1.Treffe flytende gjenstand i fart

2.Motorstopp

3.Tauverk eller garn i propell

4.Brann ombord

5.Kjøre på grunn.(Etter noen styrepils er vel dette utelukket)

6.Faren for å bli stoppet for kontroll,selv om den er minimal.

 

Men når jeg er i havn så skål.........

Link to post
Share on other sites

Vil jo forlenge reaksjonstid og bremselengde mye.

 

nja, nå tror jeg du blander litt. Reaksjonstiden vil nok være den samme, men bremselengden blir riktignok lenger. Stopplengden, reaksjonstid pluss bremselengde, blir da også lengre.

 

Nå er det en gang slik at det er reaksjonsevnen som blir påvirket under alkoholrus, mekaniske installasjoner er som oftest ganske absolutte under de ulike omstendighetene. Mennesket er som oftest det svakeste ledd.

Link to post
Share on other sites

Pils og Pils. Det er vel en forskjell på f.eks. 2,8% Carlsberg eller 10,7% Kopparbergs. Men prosenten har vel kanskje ikke så mye å si... Jeg kan kyle nedpå en halvliter av den førstnevnte over et par timer til rors en varm dag. Dessuten er jeg formann i MPV, MorgenPilsens Venner. Ferie er å være oppe tidlig når solen så vidt har begynt å varme, duggfrisk Carlsberg til fuglekvitter og måkesang. Det er ferie det.

Link to post
Share on other sites

Om en har nyere bil med føler, bremser jo bilen av seg selv om det dukker opp fremmedlegemer foran slik at reaksjonstid er her uten interesse. En trenger kun å forholde seg til ratt og gass :giggle:

 

Setter en samme installasjon inn i båt da er det bare tut å kjør :lol:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

tja, det ligger vel en Targa politibåt i Sandnessjøen, og kystvakten er jo ogås i området av og til. Så muligheten for å bli stoppet er jo der.

 

ja det kan nok hende, men det tar i alle fall 1.5 time på full speed fra sandnessjøen til innerst i vefsn fjorden og da er nok fuglen fløyet. drikker aldri selv på sjøen, men jeg tror nok uansett at sjangsen er liten her. er på sjøen nesten hver dag hele sommeren og jeg har aldri i hele mitt liv sett en politibåt i fjorden her.

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

Jeg bor i et (bolig) område hvor det er 30km/t som fartsgrense og lite trafikk, kan jeg da heve meg over regelen om 0,2 for å følge logikken til enkelte her?

 

Det må du ikke finne på. For i følge enkelte her hadde du sikkert kjørt inn i 8-10 hus. kjørt over alt og alle som kom i veien, fått livsfarlig brann i motoren m.m. Og du ville ha vært uta av stand til å gjøre rede for deg om du var så uheldig å få motorstopp. Og alt dette med 0,3 i promille, selvfølgelig!

 

KK ;-)

Link to post
Share on other sites

Jeg bor i et (bolig) område hvor det er 30km/t som fartsgrense og lite trafikk, kan jeg da heve meg over regelen om 0,2 for å følge logikken til enkelte her?

 

 

For å ha sagt det så er jeg ikke for høy promille, tar gladlig en pils eller flere på fjorden så grensen på 0.8 har nok blitt overskredet nå og da...

I bilsammenheng drikker jeg ikke en lettøl engang da jeg er totalt imot alkohol og bilkjøring.

 

Å sammenligne bilkjøring og båtkjøring er for drøyt... i en 30 sone er det stor sansynlighet for at det skjer uforutsette hendelser iform av løpende barn etter ball osv i veien og mye flere ferdene iform av gående, sykklende og møtende biler... og veien er vel ikke bredere enn 6m heller som alt dette skjer på..mot større tumleplass på sjøen.

 

For å ha sagt det så synes jeg 0.2 grensen for bil er er tull, fungerte helt bra som før med 0.5.

Å kjøre båt ute på fjorden med 1 i promille i 6 knops fart er lite fare for omgivelsene vil jeg si men det kommer jo ann på personen som fører båten.

Ville heller vært mer bekymret over å møte herr Jensen i ny 40 foter med "varmt" båtbevis i full plan mot meg enn "tørstebjørn" med 1 i promille i snekken sin møtende i 6 knop mot oss et trangt sund...

Link to post
Share on other sites

For å ha sagt det så synes jeg 0.2 grensen for bil er er tull, fungerte helt bra som før med 0.5.

Å kjøre båt ute på fjorden med 1 i promille i 6 knops fart er lite fare for omgivelsene vil jeg si men det kommer jo ann på personen som fører båten.

Ville heller vært mer bekymret over å møte herr Jensen i ny 40 foter med "varmt" båtbevis i full plan mot meg enn "tørstebjørn" med 1 i promille i snekken sin møtende i 6 knop mot oss et trangt sund...

 

Jeg har en vag formening om at de yrkesutøvere som stadig forholder seg til personer som har promille, eller annen ruspåvirkning, og i den sammenheng gjør en faktisk måling av alkoholkonsentrasjon i blod eller utåndingsluft, har noe erfaring med promille og hvilken påvirkningsgrad dette gir på mennesket.

 

Jeg tar Mouches oppfordring og fatter meg i klarhet: Det er uomtvistelig at alkohol, selv i lave konsentrasjoner, påvirker menneskets evne til å oppfatte, vurdere og handle.

 

Hva er godt sjømannskap i forhold til rusmidler?

Link to post
Share on other sites

Jeg bor i et (bolig) område hvor det er 30km/t som fartsgrense og lite trafikk, kan jeg da heve meg over regelen om 0,2 for å følge logikken til enkelte her?

Hvor har det blitt hevdet at det gjelder bilkjøring? Må man ty til ufine midler for å få rett , er det bedre å tie stille..

 

Jupp, det kan du Mouche. Ikkeno problem, hvor vanskelig kan det være å vri på et ratt og trykke på noen pedaler :)

En som henger seg på uten å ane forskjellen på bil og båt. :rolleyes:

 

Jeg tar Mouches oppfordring og fatter meg i klarhet: Det er uomtvistelig at alkohol, selv i lave konsentrasjoner, påvirker menneskets evne til å oppfatte, vurdere og handle.

 

Mange synes ikke en fjordtur i lite traffikert lei er ekstremsport . For andre ligger det tydeligvis i grenseland for hva kroppen\hue klarer. Så en nedsettelse av reaksjonsevne med 7% er helt hinsides fornuft.. :eek:

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Jeg har, som nevnt tidligere, et rimelig avbalansert forhold til Øl og båt. Det er stor forskjell på det å barbere seg og det å skjære av seg hodet.

 

Det som forunderer meg er denne graden av å legge en annen mening enn det enkelte forfattere av innlegg har ment.

 

Dette er da ikke en saklig debatt om en øl eller 4 til sjøs dette har utviklet seg til å bli, men et forum for kverulanter som blant annet sidestiller bil og båtkjøring med promille.

 

Jeg bor i et (bolig) område hvor det er 30km/t som fartsgrense og lite trafikk, kan jeg da heve meg over regelen om 0,2 for å følge logikken til enkelte her?

 

Jeg forslår at du forsøker det, og forteller her inne hvordan det gikk med deg da du forsøkte deg på promillekjøring.

 

 

 

Jupp, det kan du Mouche. Ikkeno problem, hvor vanskelig kan det være å vri på et ratt og trykke på noen pedaler :)

 

...som sagt var mouche, fortell oss hvordan det gikk.

 

 

Til dere andre: En bekjent av meg ble rutinemessig stoppet i fjor på vei til en holme for grillig, bålbrenning ogovernatting. Han var veldig forundret over at politiet ønsket han god tur videre etter at han hadde blåst. En annen person som skrev i en tilsvarenede tråd i fjor kunne berette at han fikk ti tusen i bot etter båtfyll i en saktegående båt. Jeg tipper at ved håndhevelse av denne loven blir det utvist skjønn, samt at dagsformen til lovens lange arm spiller en vesentlig rolle. Og selvsagt din egen holdning over det å bli sjekket av politiet.

 

Denne 0,8 grensen var en grense man landet på for å ha en promillegrense for småbåtfolket som en følge av for mange drit-fulle båtførere. Det ble vist stor forståelse for at kald pils og saktegående fartøy var en del av vår kultur... om dere husker utspill i media fra den gang denne grensen kom.

 

Vi kan diskutere masse og hint om dette. Men, for all del, forsøk å unngå denne litt useriøse debattformen.

:wflag::sailing:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Vel. Jeg har en god venn (som også tidligere skrev på forumet) som var heldig som klarte og få med seg kona og komme seg ut av båten i tide da den ene motoren gikk i luften. De hadde såvidt kommet over i livbåten før hele overbygget (som var i tre) sto i en eneste lys lue. De var heldige.

Hadde de hatt promille og ikke klart og handle raskt i den situasjonen kunne det gått riktig galt. Selv i edru tilstand blir man klønete og glemmer ting i slike situasjoner

 

Da jeg var i 12-årsalderen ble jeg desverre vitne til en dødulykke på sjøen der føreren var påvirket av alkohol. Men ikke mer enn at han selv mente han hadde kontroll. Føreren overlevde. Bilder som kanskje er en av hovedgrunnene til at jeg holder meg langt unna alkohol, og ikke vil ha det ombord.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Synes det er viktig å skille mellom fyll og det å ta en øl eller tre. Jeg personlig tar et par små ølbokser i løpet av en tur på ca 2-3 timer. Men aldri sprit eller sterkt. Ser ikke på dette som båtfyll. Ankerdrammen(e) inntas så snart båten er forsvarlig festet/fortøyd. En i hver fot.

:flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Nå syntes jeg du hadde mye peiling, litt peiling. Gi meg dokumentasjon på alle ulykkene som med stor sannsynlighet skyldes en promille på under ,08 eller enda mindre som følge av en pils i timen, så skal jeg revidere mitt standpunkt. Det kan dessuten oppstå situasjoner til kai også, eller ved grillen hjemme for den sak skyld. Så dette med destllert vann eller grønn te underveis og påfølgende fri flyt henger heller ikke helt på greip.

Link to post
Share on other sites

1.Treffe flytende gjenstand i fart

2.Motorstopp

3.Tauverk eller garn i propell

4.Brann ombord

5.Kjøre på grunn.(Etter noen styrepils er vel dette utelukket)

6.Faren for å bli stoppet for kontroll,selv om den er minimal

 

Savner ein ting på lista her som er viktig og det er evnen til å hjelpe andre om en er beruset!

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

 

Hadde de hatt promille og ikke klart og handle raskt i den situasjonen kunne det gått riktig galt. Selv i edru tilstand blir man klønete og glemmer ting i slike situasjoner.

 

For det første: Hva har denne historien som gikk bra med denne debatten å gjøre? Er du helt sikker på at det ville ha gått galt om føreren hadde tatt seg en øl eller to underveis, og var godt under det styresmaktene mener er forsvarlig? For det andre: Om man blir klønete og glemmer ting i slike situasjoner, og atpåtill er helt edru har man ikke tenkt igjennom eventuelle scenarier som kan forekomme på forhånd, og burde vel strengt talt ikke vært fører av båt, spesielt om man hadde med seg andre enn kun seg selv. En viktig regel er å ha tenkt gjennom hvilke scenarier båten din kan havne i, slik at man kan opptre med sikkerhet, og på den måte ta de riktige beslutninger Sitat skipsjefen på KV Volstad Jr..

 

Da jeg var i 12-årsalderen ble jeg desverre vitne til en dødulykke på sjøen der føreren var påvirket av alkohol. Men ikke mer enn at han selv mente han hadde kontroll. Føreren overlevde. Bilder som kanskje er en av hovedgrunnene til at jeg holder meg langt unna alkohol, og ikke vil ha det ombord.

 

Trist at du skulle oppleve det, men man kan da ikke generalisere nøkterne og fornuftige mennesker som holder seg innenfor hva loven fordrer av alkoholinntak til sjøss på grunn av èn ulykke. Tenk også på ulykker til sjøss hvor fritidsbåtskipperen har vært edru mens han har satt andres menneskeliv i fare.

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

men man kan da ikke generalisere nøkterne og fornuftige mennesker som holder seg innenfor hva loven fordrer av alkoholinntak til sjøss på grunn av èn ulykke.

Nei, og hvor i alle dager mener du å ha lest at jeg har sagt det???? :lipseal:

 

Poenget med begge historiene var å komme med konkrete eksempler der utforutsette ting har skjedd. Flere her har skrevet at hvis man tar det rolig og er på lite trafikkerte steder så er omtrent alt lov og ufarlig. Jeg mener ikke at vi skal bli hysteriske og gå rundt og være redde. Med vi skal være best mulig forberedt på det som kan skje.

Hvis jeg havner i en alvorlig ulykke en gang håper jeg du er i nærheten. Du som alltid tenker klart og holder hodet klart i alle situasjoner.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Vet om flere HUNDRE båtturer med over 0,8 i promille. ALDRI skjedd noe som helst...Er dette nå da en pekepinne som at det skjedde EN ulykke EN gang da noen drakk? :confused: Også sett en båt kjøre rett på en øy...Mannen drakk ikke men utsagne var at han fikk solen i øya... :confused: Rare greier.... Sier ikke man blir bedre fører av alkohol...Men i noen tilfeller blir man ikke egenet for sjøen samme hvor edru man er heller

Link to post
Share on other sites

Foreløpig er det vel 25 %, dvs over kvartparten av de som har stemt, som mener MER enn tre - 3 - øl (antar det er snakk om halvlitere) er helt OK når man fører båt. Det forklarer mye, og refleksjonene gir seg selv, både mht. hvorfor det er så mange ulykker med druknede berusa mannfolk i båt i Norge, og hvordan sammensetningen av medlemsmassen i dette forumet er. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...