-morten- Svart 14.Januar.2014 Del på Facebook Svart 14.Januar.2014 (redigert) Hos de aller fleste er det vanlig å varsle om ulykker enten det er til lands, i lufta eller til vanns! under forlis er det ganske vanlig å ringe eller på VHF kontakte enten redningsselskap eller hovedredninssentralen eller en annen instans når man kommer ut for en ulykke eller forlis. Når man fører båter over 15 m så har man ofte inngående kunnskaper om båt og sikkerhet på sjøen, og har både VHF sertifikat og Kystskipper/fritidsbåt sertifikat. Nattseilas uten komunikasjonsmiddel skurrer veldig for min fornuft. Redigert 14.Januar.2014 av -morten- (see edit history) Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Sydvesten Svart 14.Januar.2014 Del på Facebook Svart 14.Januar.2014 If har vel skadetelefon som er døgnbemannet de som andre selskaper.. 02400 er vel døgnåpen om en har behov for assistanse døgnet rundt.. Videre kan man sende mail til de, den er åpen 24/7.. Men kundesentret er åpen fra 08.00 hverdager og fra 09.00 lørdag og 12 på søndag... Så jeg regner med skaden ble meldt inn umiddelbart og angitt posisjon for ulykken rapportert. Vidre er det vel vanlig at en melder fra til Tjøme Radio om forlis, enten via telefon eller VHF. .Hadde de ikek VHF, så ringte de vel umiddelbart når de fikk strøm på telefonen i bilen på morgenkvisten.. Slik at unødig søkt ikke ville bli igangsatt om vrakdeler.. Dette er erfarne sjøfolk, med 250 båter i eie.. så dette vet de Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
sunseeker 62 Svart 14.Januar.2014 Del på Facebook Svart 14.Januar.2014 de ringte kl 11 dagen etter .det tokk lang tid før de hørte noe fra if ca 1 uke så så viktig kan det ikke være Link to post
Kaskazi Svart 14.Januar.2014 Del på Facebook Svart 14.Januar.2014 Etter å ha lest deler av denne tråden, og den skjødeløshet og mangl på sjømannskap som med all tydelighet er utvist: Hadde eierne av denne 62 fot båt nødvendige sertifikater for foreta dette slepet. Det er vel minimum DL5 krav? Link to post
finnmarken Svart 14.Januar.2014 Del på Facebook Svart 14.Januar.2014 Dette er erfarne sjøfolk, med 250 båter i eie.. så dette vet de Det er jo dette som gjør det hele så suspekt. Og da spesielt når de har kjøpt en båt som de visste hadde vært under fra før. Ja, de visste også at motorene var koblet fra. Da er det mer enn spesielt å ikke sjekke motorrommet. Vi snakker nesten 20 meter båt. Link to post
sunseeker 62 Svart 14.Januar.2014 Del på Facebook Svart 14.Januar.2014 Etter å ha lest deler av denne tråden, og den skjødeløshet og mangl på sjømannskap som med all tydelighet er utvist: Hadde eierne av denne 62 fot båt nødvendige sertifikater for foreta dette slepet. Det er vel minimum DL5 krav? svaret er ja Link to post
sunseeker 62 Svart 14.Januar.2014 Del på Facebook Svart 14.Januar.2014 (redigert) Det er jo dette som gjør det hele så suspekt. Og da spesielt når de har kjøpt en båt som de visste hadde vært under fra før. Ja, de visste også at motorene var koblet fra. Da er det mer enn spesielt å ikke sjekke motorrommet. Vi snakker nesten 20 meter båt. mesklig svikt .hurtigruta kjører på grunn rett som det er.da snakker vi om og ikke følge med Redigert 14.Januar.2014 av 017801780178 (see edit history) Link to post
Bertramsen Svart 14.Januar.2014 Del på Facebook Svart 14.Januar.2014 Etter denne oppklaringen fra 0718 så er jeg ennå mer sikker i min sak. hvor mange prosent sikker er du nå da? Link to post
Sydvesten Svart 14.Januar.2014 Del på Facebook Svart 14.Januar.2014 (redigert) svaret er ja Det er skremmende at så "dumme" mennesker kan inneha D5L sertifikat.... Her bør de absolutt levere sertifikatet tilbake og kreve skolepengene refundert fra studiestedet, for eventuell vranglære om de ikke er dumme Dette er noe av læreplanen i D5L, som en skal kunne om en har dette på plass, har kun sakset ut litt av det en skal kunne 4.1d kunne gjøre rede for Sjødyktighetslovens begrep "sjøudyktig skip", hvilke konsekvenser det kan føre til om en går til sjøs med et slikt fartøy og hvem som har ansvaret for at fartøyet er sjødyktig 4.2 Mål 2 Fartøysbehandling Elevene skal ha kunnskap om ansvaret som følger med å være øverste ansvarlig ombord, hvordan fartøyet på beste måte kan behandles under vekslende forhold og kunne sikre fartøyet og de ombordværende mot uønskede hendelser Hovedmomenter Elevene skal 4.2a kunne definere fartøyets hoveddimensjoner, dypgang, og kunne beskrive hvordan størrelse angis 4.2b være kjent vanlige fartøystyper som brukes på norskekysten. Kjenne til spesielle egenskaper som påvirker manøvrerbarheten til et fartøy, for eksempel planende fartøy vs. deplasemetsfartøy, tre og stål vs. plast (masse/fart) 4.2c kunne forklare hvordan fartøyet gjøres sjøklart og betydningen av å sikre og kontrollere at åpninger er forsvarlig lukket 4.2d være kjent med de "farlige sjøområdene" langs norskekysten og den aktsomhet som er nødvendig i uvær 4.2e kunne gjøre rede for de belastninger fartøy og overbygg utsettes for når det presses fram i grov sjø og hvordan disse kan reduseres 4.2f kunne forklare hvordan fartøyet klargjøres for å møte hardt vær, hvordan fartøyet kan "legges på været" for å redusere belastningene og hvordan bølgedemperolje kan anvendes 4.2g kunne gjøre rede for farer ved å gå med stor fart i medsjø ("Broaching"), og forsiktighetsregler som må iakttas 4.2h kunne beskrive hvordan ror og propeller virker under manøvrering og være godt kjent med mindre fartøyers styre-, sving- og stoppevne og faktorer som påvirker manøverevnen 4.2i ha gode kunnskaper om sikker fortøyning, ankring, sleping og virkningen av fartøyers trykkbølger ved passering av andre fartøy eller nær land og grunner Hovedmomenter Elevene skal kunne gjøre rede for handlinger som må iverksettes og hvordan fartøyet skal behandles i følgende situasjoner: 4.3a når person faller overbord 4.3b ved søking etter person som er forsvunnet 4.3c ved søking etter nødstedt fartøy/redningsfarkost 4.3d ved redning av personer fra sjøen og fra farkost 4.3e når fartøyet får assistanse fra redningsfartøy eller helikopter 4.3f ved større brann som oppstår ombord 4.3g ved skadebegrensing etter kollisjon og grunnstøting 4.3h når fartøyet må forlates Redigert 14.Januar.2014 av Sydvesten (see edit history) Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
sunseeker 62 Svart 14.Januar.2014 Del på Facebook Svart 14.Januar.2014 Det er skremmende at så "dumme" mennesker kan inneha D5L sertifikat.... Her bør de absolutt levere sertifikatet tilbake og kreve skolepengene refundert fra studiestedet, for eventuell vranglære om de ikke er dummedet er jo en helt annen sak.man kan jo ikke få fengsel for og ha litt lavere iq en deg Link to post
Zitt Svart 14.Januar.2014 Del på Facebook Svart 14.Januar.2014 Er du 100% sikker på det, 0178? Link to post
JRK Svart 14.Januar.2014 Del på Facebook Svart 14.Januar.2014 mesklig svikt .hurtigruta kjører på grunn rett som det er.da snakker vi om og ikke følge med Her tar du feil! Med tanke på at det er mange båter med døgnkontinuerlig drift, er det svært sjeldent at de går på grunn. I fredstid finnes det faktisk bare ett eneste totalforlis. Dette gjør hurtigruten til den desidert tryggeste ferdselsårene I norge Link to post
finnmarken Svart 14.Januar.2014 Del på Facebook Svart 14.Januar.2014 Dette er jo en fantastisk artig tråd da. Her har vi et medlem som har opprettet et eget nick for å forsvare noen som helt åpenbart synes å være i trøbbel med politi og rettsvesen. Dette nicket har i tillegg et artig navn som til forveksling ligner skurkene i Donald Duck & Co. Link to post
-morten- Svart 14.Januar.2014 Del på Facebook Svart 14.Januar.2014 (redigert) På nippet til at det kunne blitt laga tegneserie av alle noen utdrag fra innleggene her inne ihvertfal... tallene stemmer ikke helt, men vanligvis er dem tre stykker da 176-167 ,176-671 ,176-761 Redigert 14.Januar.2014 av -morten- (see edit history) Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Sydvesten Svart 14.Januar.2014 Del på Facebook Svart 14.Januar.2014 Tråden er morsom, uten tvil.. og mesteparten av moroa er det 0178 som står for.. men er fortsatt usikker på om innleggene ganger saken hans.. Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
tobixen Svart 14.Januar.2014 Del på Facebook Svart 14.Januar.2014 Vi får vente til endelig dom kommer! Det kommer nok et svar på alle spørsmål. Nei, uansett hvor langt saken blir anket, så er det bare tiltalte som vet fasitsvaret - og jo eldre saken blir, jo uklarere blir bevisene. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 14.Januar.2014 Del på Facebook Svart 14.Januar.2014 Og hvem skulle de varsle, har IF døgnåpent, og får man levert inn en slik anmeldelse hos politiet på nattestid, og i så fall hvilken betydning ville det hatt? Når man går til www.if.no så er noe av det første man møter der "Meld skade - Raskt og enkelt, døgnet rundt". Det står vel i de fleste forsikringsavtaler at en skade skal "meldes inn uten opphold"? Det er imidlertid et poeng at når båten først har gått ned, så vil jo uansett ikke noe bli gjort i saken før next business day. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
adeneo Svart 14.Januar.2014 Del på Facebook Svart 14.Januar.2014 Når man går til www.if.no så er noe av det første man møter der "Meld skade - Raskt og enkelt, døgnet rundt". Det står vel i de fleste forsikringsavtaler at en skade skal "meldes inn uten opphold"? Det er helt riktig, jeg sjekket IF før jeg stilte spørsmålet, slik at jeg vet at man kan fylle ut et skjema på nett eller ringe kundeservice, som stenger klokken 21, for å melde skade. Det heter forøvrig "uten ugrunnet opphold", og det vil normalt si at man melder i fra så snart man har anledning, og er en svært skjønnsmessig formulering. Vanligvis er det aldri noe problem å vente et par dager med å melde inn skade, det er ikke slik at man må ringe å melde skaden til selskapet samtidig som huset brenner for å være dekket, man kan helt fint vente til dagen etter, slik at dette er egentlig et "ikke tema" og taes bare opp for å skape tvil, og jeg tror personlig at dersom min egen båt hadde sunket sent på kvelden og det ikke var noe som kunne gjøres umiddelbart for å redde verdier, så ville jeg nok ventet til dagen etter med å melde skaden, men de fleste her hadde tydeligvis umiddelbart hivd seg på nettet og fylt ut et slikt skjema, dem om det, du tok i det minste poenget, det er ingen til stede hos IF som gjør noe med denne saken samme kvelden uansett. Link to post
Banarne Svart 14.Januar.2014 Del på Facebook Svart 14.Januar.2014 Ved å unnlate å melde ifra så kunne de risikert å satt igang en større leteaksjon, om en fisker, eller hva som helst hadde sett denne båten gå ned og ringt politiet hva slags ressurser hadde da blitt satt i sving for å bistå en forulykket? At båten brukte litt tid på å synke og dermed valgte de å vente til påfølgende dag med å melde for å være sikre på at ingen fant båten med baugen i vannskorpa er mer nærliggende å tro for mitt vedkommende. . At IF skulle heve båten fra over 100 meters dyp og finne avkappede eksos slanger og masse åpne vinduer hadde de nok ikke regnet med. Så da spiller de på "idiot"kortet og håper de ikke blir dømt.. Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
adeneo Svart 14.Januar.2014 Del på Facebook Svart 14.Januar.2014 Ved å unnlate å melde ifra så kunne de risikert å satt igang en større leteaksjon, om en fisker, eller hva som helst hadde sett denne båten gå ned og ringt politiet hva slags ressurser hadde da blitt satt i sving for å bistå en forulykket? Det er jo forsåvidt sant, men forsøk å finn noe statistikk på hvor mange unødvendige redningsaksjoner som blir iverksatt hvert år, og du vil nok snart innse at det å ikke melde i fra på ingen måte er et fenomen som bare skjer når noen ikke har rent mel i posen, og at tusenvis av mennesker ikke varsler om langt mer alvorlige ting enn dette hvert år som utløser kostbare redningsaksjoner, og tenk da på alle de tilfellene som ikke "oppdages". Poenget er vel at det ikke er noen automatisk sammenheng mellom det å vente til dagen etter med melde et havari og forsikringssvindel, uavhengig om man hadde fungerende telefon eller ikke, det er faktisk helt vanlig og godt innenfor gjeldende lovverk. Hva du eller andre mener er nærliggende å tro er helt irrelevant, man kan ikke dømmes for ting som er nærliggende å tro, man skal dømmes ut i fra at det ikke er noen annen sannsynlig årsak til havariet, da det alltid vil være noen som har en oppfatning av hva som har skjedd, slik som Sydvesten som konstruerer hendelsesforløp i sitt eget hode, og er 100% sikker på at det var slik det var, og skulle man risikere fengsel hver gang noen fikk slike ideer, så ville Sydvestens lille hode vært nok til at alle medlemmene på Båtplassen satt bak lås og slå. Link to post
finnmarken Svart 14.Januar.2014 Del på Facebook Svart 14.Januar.2014 Greit nok at det å vente med å melde fra til dagen etter ikke er et bevis for forsikringssvindel, men med en så stor båt hadde det nok likevel vært naturlig å melde fra så snart man fikk mulighet. Link to post
sunseeker 62 Svart 14.Januar.2014 Del på Facebook Svart 14.Januar.2014 Greit nok at det å vente med å melde fra til dagen etter ikke er et bevis for forsikringssvindel, men med en så stor båt hadde det nok likevel vært naturlig å melde fra så snart man fikk mulighet. gutta var hjemme ca kl 5 på natten og ganske slitene.5 timer etter ble det ringt inn ml.så det er vell ikke så lang tid Link to post
puddingen Svart 14.Januar.2014 Del på Facebook Svart 14.Januar.2014 Fra 5 til 11 er det seks timer på klokka mi.... Link to post
sunseeker 62 Svart 14.Januar.2014 Del på Facebook Svart 14.Januar.2014 dem sier ærlighet varer lengst men hadde ikke gutta pekt ut stedet der båten sank så hadde den aldrig blitt funnet.de bommet på 50 meter på kordinatene og det ut fra et papir kart og det var så vidt de fant båten.dem skulle vel sakt 500 meter lenger sør så hadde aldrig båten blitt funnet og båten hadde liggi på svensk side og dypere. og da sluppet og betale toll Link to post
tobixen Svart 14.Januar.2014 Del på Facebook Svart 14.Januar.2014 (redigert) gutta var hjemme ca kl 5 på natten og ganske slitene.5 timer etter ble det ringt inn ml.så det er vell ikke så lang tid Nei, alt i alt anser jeg det som forståelig at man ventet til dagen derpå - helt uavhengig av om båten ble senket med overlegg eller ikke. Det er mye grums i denne saken, at begge parter hadde med seg mobilladere for bruk i bil, og lot disse bli liggende igjen i hver sin bil, mens de hverken hadde mulighet for å lade mobiltelefon ombord, VHF tilgjengelig eller batteri på de to mobiltelefonene ... det fremstår som litt vel usannsynlig for meg. Uansett hvilken hypotese som er sann (de hadde nok strøm på en eller begge mobiler vs de ble ladet opp med en gang de kom til bilene sine) så er det i grunnen helt irrelevant nårtid forsikringsselskapet ble varslet. Redigert 14.Januar.2014 av tobixen (see edit history) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts