Jump to content

Sunseeker 62 Manhattan - tatt opp fra 107 meters' dyp


bliss X

Recommended Posts

Så de hadde ikke betalt avgiftene før de foretok slepet?

Man får ikke betalt en vare som ikke er innført enda.. tro meg jeg har prøvd da jeg hadde en båt liggende i strømstad som skulle hjem.. selv om jeg hadde alt papirer etc så må selve varen bringes over norsk grense og innmeldes til nærmeste tollkontor. ikke spør meg hvorfor men slik praktiseres det..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Mener og ha lest at tollvesenet gjorde krav om dette etter at båten sank, noe de nå frikjente ikke var enig i...

Hvorfor var de ikke enige i det? Mente de at havbunnen var internasjonalt farvann? :giggle:

 

Red : så opplysningen fra Thorlyn litt for sent.Men litt spøk må man koste på seg,er jo mandag... :yesnod:

Redigert av Banarne (see edit history)

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Hele saken ble tapt/vunnet, alt etter hvem man holder med, på usikkertheten rundt egenskapene til kjølevannsslangen. Av det som kommer frem i dommen sank båten første gang når kjølevannslangen var frakoblet motor, den må da ha falt ned mot dørken eller blitt tvunget ned. Når båten ble hevet lå slangen ned mot dørken og vann kunne strømme inn, mens ved rekonstruksjon står slangen av seg selv. De frikjente har sagt at kjølevannsslangen sto i den posisjonen når slepet begynte, men de sa også at de ikke kunne se den før slepet...

 

Med usikkerheten om kjølevannsslagen er det rett at de ble frikjent, det jeg stusser over er at det ikke ble utført flere tester av den eller sammenligning med ny slange av samme type og lengde for å se om den er like stiv eller slapp. Mulig det ikke kunne blitt brukt i retten, men kunne i det minste roet folket her om en ny slange av samme type er så stiv at den retter seg opp.

Link to post
Share on other sites

Javel...Du er nok av den typen som ikke har selvironi,eller ironi i det hele tatt du? Var ikke meningen å såre deg,men regner med de fleste tålte den der.Tenk om jeg skulle blitt sur hver gang jeg gjorde noe dumt/rart og noen lo av meg,da hadde jeg hadde jeg jaggu vært mye sur :yesnod: Hvis noen av mine innlegg er støtende,så rapporter de eller overse de.

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Vedr kjøleslangen så benytter sunseeker ofte slike "gummi" armerte svarte slanger.. lik slike man bruker til eksos slanger.. disse er langt ifra bøylige og spesiellt ikke i 3".. siden slangen er montert i en vertikal vinkel opp mot vannpumpehus som har stussen vendt nedover mot dørk så er det ikke overaskende hvis denne står av seg selv i en vertikal stilling.. pekende oppover.Hvis da pumpehuset/stussen ligger over vannlinjenivå så vil det ikke komme vann inn fra denne før en får evt vanntrykk pga slepet/farten..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Det hadde de heller ikke plikt til. Først når de kommer til norsk havn!

Hvis du skal henge deg så fryktelig i opp i hva jeg skriver så les i det minste alt...

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Men hvorfor var da båten full av vann før de begynte slepet? Det lurer jeg litt på.Det at en 3" slange antageligvis er stiv og fæl er sannsynlig,men lengden på slangen har også litt å si.

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Javel...Du er nok av den typen som ikke har selvironi,eller ironi i det hele tatt du? Var ikke meningen å såre deg,men regner med de fleste tålte den der.Tenk om jeg skulle blitt sur hver gang jeg gjorde noe dumt/rart og noen lo av meg,da hadde jeg hadde jeg jaggu vært mye sur :yesnod: Hvis noen av mine innlegg er støtende,så rapporter de eller overse de.

Jo da Banarne, Jeg er drittfull av ironi og selvironi, men jeg syns det er fryktelig dårlig gjort at noen av BP`s medlemmer fortsatt dømmer uskyldige mennesker!

Link to post
Share on other sites

Jo da Banarne, Jeg er drittfull av ironi og selvironi, men jeg syns det er fryktelig dårlig gjort at noen av BP`s medlemmer fortsatt dømmer uskyldige mennesker!

Så du mener jeg har dømt noen? Ja jeg stiller spørsmål ved en del punkter,men det er vel langt ifra å dømme noen? Jeg har vel heller aldri sagt at de har svindlet? Hvis du mener at ved å sette spørsmål vedrørende punkter i hendelsesforløpet til dette,at jeg da dømmer de frikjente.Ja da er nok du raskere til å dømme meg,enn dommeren var til å frikjenne de.

Redigert av Banarne (see edit history)

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Båten var ikke full av vann når slepet begynte hvor får du det fra.det var litt van i båten.kan være regnvann hul i dekket.eller fra slep i frankrike eller fra havari i frankrike hvem vet .ikke jeg

Link to post
Share on other sites

Båten var ikke full av vann når slepet begynte hvor får du det fra.det var litt van i båten.kan være regnvann hul i dekket.eller fra slep i frankrike eller fra havari i frankrike hvem vet .ikke jeg

Det står i forklaringen til gutta.Vannet/oljen sto ca 1 cm over gulv rist i motorrom,og derfor kunne de ikke se bunnventilene.. Det skal regne mye før det samler seg såpass med vann i en så stor båt vil jeg tro?

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Hvorfor var de ikke enige i det? Mente de at havbunnen var internasjonalt farvann? :giggle:

 

Red : så opplysningen fra Thorlyn litt for sent.Men litt spøk må man koste på seg,er jo mandag... :yesnod:

 

Det er helt riktig,men i dette innlegget så gjorde jeg oppmerksom på at Thorlyn hadde kommet med opplysninger vedr. innførsel og moms,og at jeg hadde lest og forstått de.

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...