Jump to content

Sunseeker 62 Manhattan - tatt opp fra 107 meters' dyp


bliss X

Recommended Posts

Jeg er ingen jurist, men min personlige oppfatning er at vi må ha tillit til det norske rettsvesenet, er man frikjent så er man uskyldig, er man dømt så er man skyldig.
Slike saker som dette er vanskelig for meg både som moderator og ansvarlig for baatplassen.
All den tid jeg ikke har anledning til å ansette en jurist på deltid så foretrekker jeg at så kontroversielle diskusjoner som om en frikjent er skyldig eller ikke er uønsket på forumet.

Navnene står i dommen som det er linket til.

Kan se ut som om en "poll" om de ikke er skyldige allikevel nå er slettet på forumet


Som nevnt, jeg har ingen jurist ansatt, så jeg fjernet derfor personopplysninger fra dommen etter at det oppstod diskusjon omkring lovligheten av dette.

Benytter anledningen til å berømme deltagerne i tråden for å ha fulgt mitt ønske om å ikke oppgi navn etc. :smiley:

Pollen er slettet så la det være et avsluttet kapittel.

Link to post
Share on other sites

Forstår deg Ingar, men tenk også litt på ytringsfriheten og hvor ofte det diskuteres og stilles spørsmål rundt politikere, presse og rettsvesen uten at set blir noe rabalder av den grunn.

 

Ja, de er frikjent i en straffesak, men er det dermed opplest og vedtatt at båten sank pga en meget lang rekke av uheldige omstendigheter eller ikke.

Det er det jeg mener det må være lov og diskutere.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

dere skulle skamme dere over å trekke i tvil verdens beste rettssystem som det har tatt hundrevis av år og bygge opp..

Vet du egentlig hva disse ble frikjent for?

 

Nå er jeg helt enig i at denne avstemningen ble stengt. Blir langt i overkant å stemme på et internettforum om noen er skyldig eller ikke. Dog er det på ingen måte i overkant å uttrykke at man mener det er vanskelig å tro på disse gutta. Det å uttrykke av man har vanskelig for å tro på disse gutta er heller ikke på noen måte å overprøve retten. Dommen er riktig den så lenge bevisene ikke holdt.

 

Så vil tiden vise den videre utviklingen i denne saken. Disse gutta ble frikjent for straffeansvar, men de ble altså ikke tilkjent erstatning. Det er jo det som blir det spennende her. Hvor uaktsomt kan man opptre og likevel tilkjennes erstatning?

 

Mitt tips er at denne dommen blir stående, men at det blir en ny rettssak om forsikringsoppgjøret.

Link to post
Share on other sites

Forstår deg Ingar, men tenk også litt på ytringsfriheten og hvor ofte det diskuteres og stilles spørsmål rundt politikere, presse og rettsvesen uten at set blir noe rabalder av den grunn.

 

Ja, de er frikjent i en straffesak, men er det dermed opplest og vedtatt at båten sank pga en meget lang rekke av uheldige omstendigheter eller ikke.

Det er det jeg mener det må være lov og diskutere.

Jeg er veldig glad for at vi har ytringsfrihet, og veldig glad for at vi ikke har innført ytringsplikt!

Link to post
Share on other sites

De du kaller misstengte, kaller jeg frikjente. Ja, jeg syns det er verre å henge ut navngitte personer enn ikke navngitte personer!

 

Beklager at jeg kallte de misstenkt, det var en glipp fra min side. Men både i denne tråden og i tråden som ble fjernet, gikk enkelte medlemer langt i henge ut både andre medlemmer og de frikjente. Ingen av delene hører BP til spør du meg!

Redigert av ashfirelate (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til Ingar!

Det står fortsatt navn på begge frikjente i dommen som stå på side 14

Det finner jeg ikke.

Derimot hadde jeg gjort en beklagelig tabbe når det gjelder Tingrettsdommen, lastet opp feil fil. Dette er rettet nå.

Link to post
Share on other sites

Mulig ikke direkte, men det blir hvertfall diskutert i kommentarfeltet under og i debattprogram på fjernsyn om beviskrav er for høye og for mange går fri etc..

 

Ja, generell diskusjon er selvsagt ok, selv om den da bør foregå på OT forumet. Men i denne tråden diskuteres det en konkret sak, det blir noe annet.

Link to post
Share on other sites

Forstår deg Ingar, men tenk også litt på ytringsfriheten og hvor ofte det diskuteres og stilles spørsmål rundt politikere, presse og rettsvesen uten at set blir noe rabalder av den grunn.

 

Og de diskusjonene er vel ikke akkurat noen "høydare" og ikke brukes det omtale som man hadde valgt som tiltale om/hvis man hadde møtt de samme personene så sånn sett synes jeg det er helt greit at de diskusjonene ikke får prege forumet og heller legges til VG-nett og slike "seriøse" fora.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om engang vgd.no tillater slikt, de bruker iallfall store ressurser på å plukke vekk navn fra diskusjoner om aktuelle hendelser, hvilken kjendis som har blitt tatt for å sloss på byen etc.

Mulig det er ok på hegnar-forumet....

Link to post
Share on other sites

Det finner jeg ikke.

Derimot hadde jeg gjort en beklagelig tabbe når det gjelder Tingrettsdommen, lastet opp feil fil. Dette er rettet nå.

Nå vises det 2 dommer fra tingretten på side 14 nr 276. En med navn og en uten.

Redigert av Uff forsiktig (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Beklager at jeg kallte de misstenkt, det var en glipp fra min side. Men både i denne tråden og i tråden som ble fjernet, gikk enkelte medlemer langt i henge ut både andre medlemmer og de frikjente. Ingen av delene hører BP til spør du meg!

Ja, er enig med deg. Syns bare at veldig mange gikk alt for langt i kommentarene sine, selv etter de var frikjent. Noen av kommentarene virket nesten som en personlig vendetta.

Link to post
Share on other sites

Uansett frifinnelse eller ikke har jeg gjort meg opp min mening å den har ikke utviklingen her i tråden greid å endre. De er skyldige som f.. Og har gullhår i ræva som greier å komme unna med det

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Bare for ordens skyld, den ligger i dokumentarkivet som kun er tilgjengelig for de som er innlogget. Ikke søkemotorer. Mao finnes det ingen risiko for at Google har fått tak i navn etc.

Har nå også fjernet linkene jeg postet.

Link to post
Share on other sites

Jo, begge dommene ligger her på BPs sider.

 

Det var voldsomt til engasjement du hadde i denne saken, nesten samtlige innlegg du har skrevet den korte tiden du har vært medlem er i denne saken... Fristende å spørre om du direkte eller inndirekte er berørt?

 

Står dessuten i domsavsigelsen; "Ingen begrensninger i adgangen til offentlig gjengivelse"

Redigert av gla laksen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var voldsomt til engasjement du hadde i denne saken, nesten samtlige innlegg du har skrevet den korte tiden du har vært medlem er i denne saken... Fristende å soørre om du direkte eller inndirekte er berørt?

Det har jeg svart på tidligere. Jeg har ingenting med saken og gjøre. Mange her på BP som har hatt et volsomt engasjement men av en annen mening enn den jeg har.

Redigert av Uff forsiktig (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange her på BP som hatt et volsomt engasjement men av en annen mening enn den jeg har.

 

Men det er vel derfor dette er et diskusjonsforum.. ? Virker som om du ikke tåler at andre har sterke meninger som går på tvers av dine.Om jeg synes domsavsigelsen er feil,så må jeg kunne si det uten at du skal ta deg nær av det? akkurat på samme måte som jeg må respektere din mening.Måten du tar til ordet for de "tiltalte" på er påfallende... Og rett skal være rett : de er nå frifunnet,men det er også det eneste argumentet du kommer med..(det er et bra argument,men ikke som diskusjonstema) Selv synes jeg at de bevis som ligger i rettsboken er alt annet enn til fordel for deres sak.Og det må jeg få lov til å mene!

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...