Jump to content

Sunseeker 62 Manhattan - tatt opp fra 107 meters' dyp


bliss X

Recommended Posts

Hvis du hadde kjøpt en 62' båt i Frankrike og hadde rent mel i posen, hadde du....:

* Brukt 1mill på å kjøpe en båt usett.

Helt klart om det er å regne som et røverkjøp man kan tjene penger på og vil ha båten

* Valgt å sjøsette den i Strømstad, eller fått frakten den de siste 5 milene til Fredrikstad også.

Om man ville vente med å momse den inn så hvorfor ikke, evnt pågrunn av veiforhold i Norge

* Slepet den midt på natten

Om man ikke har tid på dagtid så hvorfor ikke

* Hadde du åpnet alle vinduer og åpninger i skroget

Om den trengte luft og været var veldig godt så hvorfor ikke , men det er dårlig sjømannskap å ikke ha gjort sjøklart men ikke alle er flinke på dette

* Sjekket at du hadde strøm på mobilen, hvis dette var eneste kommunikasjonsmiddel du hadde.

Det er ikke uvanlig i en stresset situasjon med lyst å komme seg hjem sen natt at man ikke tenker på dette eller ?

* Hadde du klart å påvise sånn cirka hvor du mistet den enorme båten din...

Om man ikke var ute av seg av redsel/deprimert/forvirret så burde det være mulig, men var de det ?

 

Alt kan ses fra flere sider, nå er de dømt og vi må vel stole på det Norske rettsvesenet, indisier er noe drit i mange sammenhenger men dømt er vel dømt til noen anker og blir frikjent

Link to post
Share on other sites

Referat fra Båtmagasinet:

 

Det fremkom i retten at de to båteierne var svært misfornøyd med tilstanden til båten de hadde kjøpt usett i Frankrike, selv om de var gjort kjent med at luksusyachten hadde ligget under vann der også.

 

Når en ser på bildene i annonsen på finn (dersom dette er den aktuelle båten)er det vanskelig å skjønne hvordan virkeligheten kan ha overrasket båtkjøperne. Båten ser rett og slett bombet ut...

Håper og tror retten har dømt riktig. Jeg har såpass tro på rettsvesenet i Norge.

 

 

 

35_1666376345_xl.jpg

Link to post
Share on other sites

båten ble som sagt kjøpt som et vrak .motorer og gir har en salgsverdi for ca 1 mil kroner båten kostet til svegie ca 1 mil.virker som alle tror på det di leser i leser og hører i media er sant.if har mye makt her vil jeg tro.tenk vist det er sån at dem ikke har gjort dette med forsett da har 2 stk familier blit ødelagt.vist det er prestisje så må jo noen ha dårlig samvitighet.synes det er trist at noen blir dømt på indisier i et land som norge ikke mange land i verden som har et sån system.

Redigert av 017801780178 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men å heve forsikringssummen, jeg har lest både til 1,5 og to mill. Var det på bakgrunn av avgifter som ennå ikke var betalt?

Jeg har lest et sted at motorinstallasjonen skulle gjøres ferdig i Norge, hadde motorene vært demontert?

Link to post
Share on other sites

motorer satt i båten forsikringsummen ble hevet pga toll hk og moms men den var ikke gyldig før en måned etter forlise så dem hadde fått utbetalt 1.5 mil båten kom på 1590000 ferdig inn i norge så dvs ta får gutta

 

håper gutta anker og får den prøvd i lagmansretten høte det har dukket opp nye bevis i saken .kan desverre ikke nevne hva men jeg har trua

Link to post
Share on other sites

motorer satt i båten forsikringsummen ble hevet pga toll hk og moms men den var ikke gyldig før en måned etter forlise

Hvorfor var den ikke gyldig før? normalt gjelder jo en forsikring fra den dagen man tegner den? Var de klar over at forsikringen ikke var trådt i kraft?

 

Hvordan forklarte de tiltalte den åpne bunnventilen?

 

Slik det blir fremstilt høres det jo ut som om de kun hadde å tape på å senke den, mao at det ikke finnes noe motiv.

Retten har tydeligvis likevel kommet til at de hadde et motiv, hva ligger bak dette?

Ligger dommen på nett?

Link to post
Share on other sites

bga de måtte monteres en sporeenhet .dem mener ventilen var åpen når båten kom og marskinrumet var uyilgjenglig pga monterte deler som targa og div lå på akterdekk og båten måtte fort av henger da den ble satt på sjøen med en gang

Link to post
Share on other sites

Og dette hastverket skal liksom vi andre betale for? Dette er jo ren løgn. En av de tiltalte skal ha uttalt at båten ble sjekket etter å ha ligget på vannet et døgn og da var det ikke vann i motorrommet.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke på et ord av bortforklaringene til disse gutta. Og som Oteren skriver; båtens tilstand burde ikke overraske noen, hvis man skal dømme ut fra bildene i annonsen. Disse gutta tror åpenbart at det finnes noe som heter gratis lunsj....

Link to post
Share on other sites

Synes vi skal slutte å komentere denne saken, de bortforklaringene der tror jeg ikke det norske retsvesenet godtar sånn uten videre!

Har man en såppas stor skute forventes det at dem som eier den har kunskap nok til å behandle den!Nå venter vi på sakens utfall om det blir anke!! Synes ikke noe av det dem har gjort virker logisk ut fra det en normalt oppegående båteier! Den viktigste regelen og det første man sjekker ved sjøsettning av en båt, uansett størrelse, er om bunnplugger og bunnventiler er forsvarlig sikkret!

Link to post
Share on other sites

Forøvrig hadde skuta sunket en gang tidligere og det er vel grunn til å stille spørsmålstegn ved om de nye eierne med kjennskap til dette gjorde nok for å forsikre seg om at årsaken til det var rettet.

Link to post
Share on other sites

Dommen er nok riktig. Hvordan forklares det at de ikke varslet om at båten hadde problemer, hevdet at telefonene lå hjemme for så at tele selskap viser til aktivitet og bytting av basestasjoner på begge? Hva var grunnen til de andre forlis/ brannene de tiltalte har hatt? Jeg vet av egen erfaring at man instinktivt sikrer seg i hue og ræva når man skal ta en båt på slep. Å legge ut på et såpass langt slep med åpne skrog gjennomføringer over sekken i mørket viker bare som om man ønsker trøbbel. Da jeg slepte en snekke med vanninntrenging i samme område hadde vi på forhånd avklart med ragni berg ( Tidligere redningsskøyte i området)at hun skulle kunne komme på kort tid hvis båten begynte å ta inn vann igjen. Vi pluggga gjennomføringer over vannlinja og vi planla på hvilke strender vi kunne sette båten på grunn hvis vi ikke klarte å få tauet den hjem. I i tilegg til at vi hadde stor pumpe og batterikapasitet ombord. mitt tilfelle snakker vi om en trebåt som kanskje var verdt 10000 kroner. At man ikke tar minst samme forholdsregler på et båtprosjekt man har betalt over 1 million kroner for tror jeg rett og slett ikke noe på.

Link to post
Share on other sites

Rem jeg kan være enig i at det kan være rimligere og kjøpe en som er i orden. Vis man setter bort mye av arbeidet .Men vis man gjør det meste selv og tar restureringa over en4 til 5 år. Så må det bli billigere en og kjøpe en tilsvarende båt som er i orden. Bygde hus i 99 på 380 kvm i sveitser stil folk i bygda trodde jeg var gal men jeg satte det opp for 630000 takst i dag 4,2. Men gudene skal vite at går man igang på et slikt prosekt så må man jobbe. :-)

Link to post
Share on other sites

Det er vel slett ikke uvanlig å bli dømt på indisier, spesielt ikke hvis disse er mange og klare. Spør bare Orderud-gjengen.....

 

 

Kjenner saken godt og kjenner/kjente lars før han fikk siste dommen der.... hadde sonet ferdig for opprinnelige lovbrudd for salg/ulovlig våpenbesittelse gjennom lang varetekt... så anket aktoratet og han fikk max straff.... han gikk rett i kjelleren... :lipseal:

Synes skikkelig synd på lars der.... :lipseal:

 

Kjenner flere og har selv blitt dømt på indisier uskyldig.... problemet er at man andre ganger går fri for ting man er skyldig i og så blir man "tilslutt" dømt på indisier...

 

Siste sak tok jeg for meg lekdommer og lurte på hvorfor jeg ble dømt og da var svaret fra han at jeg var dømt før rettsaken og de fikk beskjed av hoveddommer og aktorat at jeg skulle dømmes og eneste de skulle være med på var å finne ut rett straff... :lipseal:

 

problemet med norskt rettsvesen er at aktoratet og dommer ofte sitter og spiser lunsj sammen... de er rett og slett kamerater som ofte gir feil dommer... og ofte er det ingen røyk uten ild som kan spille feilaktig inn nå og da...

 

Tviler ikke det spor på at guttene kan ha blitt dømt på indisier .... om de er skyldige eller ikke skal ikke jeg begi meg inn på men ...

 

Har selv kjørt båt hvor vi har glemt wc og lugarvindu og kommet opp i bølger som har gjort lugarer rimelig våte...

 

Er de uskyldige håper jeg de anker og står på sitt.... justismord er noe dritt som har skjedd mange ganger... men er du "kriminell" i påtalemakt sitt øyesyn er det straks verre å bedyre sin uskyld....

Link to post
Share on other sites

Jeg følger deg på det meste du skriver, bukt. Men, hadde jeg hatt tidligere dommer og gått for et slikt prosjekt med 100% ærlige hensikter hadde jeg sikret meg at jeg hadde gjort på det på en måte som hadde vært uklanderlig. F.eks. kontakt med forsikringsselskap og forklaring av hvordan slepet er tenkt gjennomført, kontakt med tollmyndigheter osv.

 

Når jeg tenker meg om så er forresten så streit og forsiktig av meg at jeg hadde gjort det på en uklanderlig måte selv uten å være tidligere straffedømt...

Link to post
Share on other sites

Bygde hus i 99 på 380 kvm i sveitser stil folk i bygda trodde jeg var gal men jeg satte det opp for 630000 takst i dag 4,2. Men gudene skal vite at går man igang på et slikt prosekt så må man jobbe. :-)

 

Har også fått penger igjen for investeringer i boligmarkedet. Bygde ikke nytt, men kjøpte et hus med "større behov", i et passe atraktivt strøk. Takst endte ca 60% over kjøpekost og matriell. Ved salg havnet jeg ca 50% over. Det som uansett ikke er med i regnestykket er at jeg sikkert jobbet 2-3 timer i snitt hver dag etter vanlig jobb, samt mye mer i helgene, over en lengre periode for å få huset slik jeg ville ha det. Vet ikke hva "timelønna" hadde vært om jeg hadde gjort jobben for å tjene disse pengene, men det var mye arbeid.

Jeg sier dette, for jeg regner med at du har jobbet myyyyye mer en meg. Så har du "timelog", slik at du kan se hvor mye du har igjen for innsatsen?

 

Ha du også fått med deg alle "små kjøp" i regnestykket ditt? Jeg er sikker på at hvis jeg hadde fulgt ekstra godt med så hadde kanskje totalsummen min vært noe høyere, da en spikereske hær, noen skruver dær, litt maling +++++ blir noen kroner til slutt :smiley:

 

Kunne også tenkt meg overnevnte prosjekt, og gjort det meste selv over 3-5 år.

 

Hvis nåværende eier har problemer med å bli kvitt den så kan den greit plaseres i hagen hos meg :smiley:

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...