Zach Svart 7.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2018 NOR = Skipsregisteret. OK. Misforsto. Trodde NOR var noe eget. Sitér dette innlegget Link to post
Bivros Svart 1.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2019 Noen som vet om det er plass til en Raymarine Axiom 12 i den nedsenkbare festebraketten på en St.Cruz 310? Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 1.April.2019 Link til dette innlegget Svart 1.April.2019 Er det noen som har montert vannvarmer i en 340? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 15.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2019 Prosjekt: Bytte til LED-dimmere i salong og i forlugar. Vår 2005-modell ble levert med halogenspotter og tilhørende dimmere. LED var jo knapt kommet på markedet den gangen. Har tidligere byttet mange av pærene til led, men dimming av ledpærer er ikke rett fram. Jeg kjøpte, etter tips her på forumet, noen led-pærer som etter sigende skulle være dimbare med gammel halogendimmer. Var bare passe fornøyd med disse, og det er også rapportert på forumet tilfellet av varmgang/branntilløp i disse pærene. Så derfor bestemte jeg meg for å oppgradere med ordentlige led-dimmere og tilhørende dimbare led-pærer. Jeg endte opp med å kjøpe dimmere fra Båtsystem, levert av Maritim. Kjøpte så en tipakning dimbare G4 SMD ledpærer fra Kina. Begynte med forlugaren hvor det er seks spotter på samme dimmer. Den gamle halogendimmeren så slik ut: Hullet var litt for lite for den nye dimmeren. Brukte Dremelen til å frese litt større hull. Så var det bare å koble sammen. Og skru dimmeren fast. Her er gamle og nye pærer. De nye (flate) hadde litt for lange ben slik at jeg måtte klippe av disse litt. Her er pæra montert i spotten, før glasset er satt på plass. Pæra er litt for stor for reflektoren, men det gikk akkurat å få på glasset. Fortsettes ... Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brigg Svart 15.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2019 Så var turen kommer til salongen. Her er det fire spotter over en dimmer. Dimmeren er til venstre i dette panelet. Dette er en type paneler som brukes mye i bobil/campingvogn. Har uten hell forsøkt å finne en led-dimmer som passer direkte inn i panelet. Jeg valgte derfor å kjøpe et blinddeksel til panelet med tanke på å montere inn en standard dimmer i dette. Her er dimmeren fra Båtststem plukket fra hverandre og montert gjennom nyborret hull i blindplaten. Jeg ønsket å bruke dimmerens bakdeksel for å ha en viss beskyttelse av elektronikken. Dette var det imidlertid ikke plass til, jeg klipte derfor vekk hjørnene på det hvite bakdekselet og festet det med tape. Da ble det plass i rammen. Også her måtte Dremelen til pers for å utvide hullet. Og så koble sammen. Og slik ble resultatet: Jeg ble ikke helt fornøyd med fargen på dimmerknappen. Men Brigg kan være utrolig spontan bare han får tid til å tenke seg om. Hva med knappen på den gamle dimmeren, den har jo riktig farge? Klarte etter litt tankevirksomhet å tilpasse denne slik at den passet på den nye dimmeren. Og da ble det slik: Dette kan jeg absolutt leve med. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
JRK Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Ser jo veldig bra ut Brigg. Hvor kjøpte/bestilte du blind dekslet? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 16.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 (redigert) Her tror jeg det var: https://www.ebay.co.uk/itm/CBE-Blanking-Plate-Campervan-Motorhome-Caravan-C-line-blanking-Socket-Inner-/272929766147 Lagt til: Mulig at dette er mulig å få kjøpt over disk hos norske bobil/campingvognforhandlere. Dette har jeg ikke sjekket. Redigert 16.April.2019 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
OveHelgeland Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Heisann godtfolk. For en fantastisk påske. Vi bruker båten hele året men nå var d første gang i år vi tok i bruk flybridge. Merket i begynnelsen av påsken at d var noe rart med styringa. Litt sånn sirup ratt. Kjørte resten av turen via autopilot å alt var i skjønneste orden. Komm fram å la inntil brygge ved hjelp av rattet på flybridge skulle hjem i dag å rattet var likt. Tenkte å fylle litt olje å lufte litt når jeg kom til havn. Gikk ikke lang tid før vi mistet all styring på flybridge tenkte d var best å unngå rating gjorde derfor alt med autopilot fra der. Når jeg la inntil skulle jeg fylle på olje på flybridge å det ble aldri fullt. Fylte til slutt en hel liter olje. Å begge rattene fungere ikke. Veldig ustabile å veldig ustabilt i hvordan ting sjer. Tenkte her må det være en stor lekkasje en plass. Kjente å sjekket rattpumpe på flybridge, og i salong. Og disse skjøtene som er bar i styrbord skap på akterdekk å selve rorsylinderen nede i mottorommet. Og ingen tegn til lekkasje. Er det noen som har vert borti lignende? Må jeg bare kjøpe mer olje å fylle på? Eller støtter dere meg ved at her må det være en stor lekkasje? Å eventuelt hvor kan jeg lete etter denne? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 22.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 (redigert) Hmm, mystisk. Typisk lekasjested er styresylinderen bak på roret, men om det renner ut mye der vil du jo se dam under. Ville vært merkelig om det rant ut en hel liter der. Styreslangene er hele lengder, med unntak at de er koblet sammen med T-stykker inne i skapet på SB side av akterdekket. Der er også autopilotpumpa montert hos oss (dvs jeg monterte den der selv). Dette er skikkelige hydraulikkslanger og det er nermest utenkelig at disse skulle begynne å lekke pga gnag eller lignende. Utligningsslangen derimot, den er av tynn pvc og er koblet med hurtigkoblinger. Du bør sjekke denne bak på hver styrepumpe og i skapet på SB side på akterdekket. Når du skriver at også nedre styrepumpe ikke fungerer er det naturlig å tenke at lekasjen ligger i nedre del av systemet. Slangene går bak pentryet, og får du olje bak der er det vrient å komme til for å tørke opp. Jeg ville ikke fylt på mer olje før hele opplegget er nøye sjekket for lekkasjer. Redigert 22.April.2019 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
OveHelgeland Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Takk for svar. Jeg la ut samme tekst på Facebook også å der var det 2 stk 340 eiere som hadde begge 2 fått lekkasje bak pentryet eller bak kjøleskap så får reise til båten i morgen å sjekke bak kjøleskap gleder meg virkelig til å tørke olja opp der om det da er der det er lekkasje. Har som sakt sjekka begge styrepunpene alle 3 slangene å inne i sb luke bak. Så kan liksom ikke fatte hvor ellers lekkasjene kan oppstå. Men får sjekke bak kjøleskapet i morgen. Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 22.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Om du får mye oljesøl bak der vil du nok også kjenne lukten av olje. Det er også mulig å komme til gjennom inspeksjonsluker bak komfyren eller bak skuffa under komfyren. Bak skuffa er det ganske trangt, bedre bak komfyren men litt mer arbeid å demontere denne. Vanskelig å komme til lengst bakover bak pentryet bare fra kjøleskapet. Er det mye søl bak pentry kan oljen renne ned i motorrommet fremst på SB side der ledningene kommer ned i motorrommet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
dobbaen Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Det blir ikke noe lukt synes jeg men oljen følger kablene ned i motorrom. anbefaler å bytte alle retur slangene når du først er i gang. Jeg klarte å tørke opp ved å gå inn i skuffe under komfyr. Veldig trangt men det går. Sitér dette innlegget Link to post
OveHelgeland Svart 23.April.2019 Link til dette innlegget Svart 23.April.2019 Heisann godt folk:) da har jeg vert i båten å d viste seg å være denne blå slangen. Den hadde ligget å gnisset inntil ei slangeklemme til dieselvarmeren. Å gått hull på. Byttet slangen å fylte olje å alt var bra. Men du verden for en vaskejobb. I dag var jo oljen forflyttet seg godt. Hele rommet bak pwntry var fult alle slange kabler å rør til varmere. Rommet hvor eberen står hele eberen alle kabler å videre ned under vanntank. Likedan hadde oljet fulgt alle kablene fra pwntry å ned til motorrom hvor det fint var drypper langs hele kabelkanal på sb side. Å renner nedover veggen på sb side. Vasket å vasket å vasket å håper at oljelukta forsvinner. Men når jeg var nede nå igjen rett før jeg skulle hjem så var det enda lukt. Men det må vel jeg bare regne med? Kan det være at lukta forsvinner litt etter litt. Når vi lufter godt ut osv? Har noen noen synspunkter på det? Takker for alle bra svar. Å en stk letter båteier kan legge seg i dag. Å vite at turen i helga blir gjennomførbar. Takk alle sammen. ;) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 11.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2019 Intervallvisker. Jeg observerer fra tid til annen Viksund 340/360 som har intervall på vindusviskerne. Dette er antagelig nyere båter enn vår 2005-modell. Er det noen som har slikt i sin båt som kan beskrive hvordan dette er løst. Gjerne med bilde av brytere o.l. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Martine29 Svart 11.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2019 Ja ja, noe må man jo fundere på når man ligger i rægnet på Kongensvoll. Og RBK gjør ingen god figur på Åråsen. Men god hælg☺ Sitér dette innlegget Link to post
OveHelgeland Svart 11.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2019 Heisann hos meg er det montert et Java intervall bryterpanel. https://www.maritim.no/java-sea-intervallbryter-til-2009 Funker fint. Båten er 2006 modell. Måtte bytte dette etter jeg overtok båten da det plutselig ble dødt. Men før å etter dette funker det fint. Dimmer opp og ned automatisk lyset på kontrollpanelet alt etter hvor mørkt det er i båten. Å koster mindre enn å bytte carling bryterne til de med intervall ink. Ove. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 11.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2019 Hmm. Dette kan være en mulighet @OveHelgeland. Vet du om dette var montert fra fabrikk? Og kanskje du har et bilde av hvordan panelet er montert. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
OveHelgeland Svart 11.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2019 Eg kan ta bildet i morgen å legge ut om jeg får det til. Jeg aner ikke om dette er fabrikk montert. Sitér dette innlegget Link to post
OveHelgeland Svart 11.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2019 Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 11.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2019 Jeg og har Java intervall. Kjøpte hos maritim og monterte sjøl. Veldig enkelt Sitér dette innlegget Link to post
Skallebank Svart 11.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2019 Har også Java. Funker veldig fint. De tre viskerene på min NB går i sekvens når Java panelet er aktivt. Barnslig underholdende :) Vesentlig laver pris på https://www.pcdeal.no/baatutstyr/elektrisk-utstyr/elektronikk/vindusviskere/java-sea-iw-interval-wiper Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 12.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2019 Takk for innspill. Vil dette si at Java seas variant er løsningen om man ønsker intervallfunksjon på viskerne, eller finnes det andre alternativer? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Skallebank Svart 12.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2019 Vetus leverer et penere (synes jeg) panel med samme funksjon. Dog til høy pris. https://www.vetus.com/en/boat-windows/windscreen-wipers/vetus-windscreen-wiper-control-panel-for-up-to-3-wipers-12-24-v.html Ellers kan vel tre gode gamle Hella eller Bosch vriknotter fungere. Enkelt og greit, men krever litt oppfinnsomhet for å få et pent resultat :) https://cat.hella.com/web/public/hella/en/100000/100613/Switch-%2BRelay/$catalogue/2/$product/5WA%2B001%2B871-071_751/index.xhtml Sitér dette innlegget Link to post
OveHelgeland Svart 12.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2019 (redigert) Du har jo også mulighet til å bytte ut selve carling bryterne me carling bryter med denne elektronikken innebygd. Uten tvil det peneste. Men også nokså dyrt? https://www.maritim.no/pine-intervallbryter-ct41 Redigert 12.Mai.2019 av OveHelgeland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 13.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 Takk for gode innspill. Det hadde egentlig vært kjekt å kunne montere intervallbryteren i stedet for en Carling-bryter. Har ledige brytere i panelet. Denne CT41, denne er vel ment for en visker slik at det egentlig behøves tre slike for mine tre viskere. Men ved hjelp av noen vekslende releer burde det være mulig å styre alle viskerne med en bryter. Men denne bryteren har etter det jeg kan lese både høy og lav hastighet, i tillegg til intervallfunksjonen. Noen som har erfaring med denne bryteren som kan beskrive hvordan den virker i praksis? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.