Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

Hei, ser at det er noen modeller (feks Viksund 310) som er satt opp med Volvo sine KAMD motorer på fast aksling. Ser på en med slik motor nå. Hvordan er disse båtene med tanke på at kompressoren er beregnet kun for å få båten opp av vannet? På drevbåter (da med KAD) vil det vel bli litt annerledes enn båter med fast aksling? Er det fare for at kompressoren vil bli liggende inne i større fartsområder, og da slites fortere på båter med aksling? Er det enkelte fartsområder som en bør unngå?

Er det noe forskjell på hvordan disse motorene er satt opp fra fabrikk, i forhold til om de skal gå med drev eller aksling?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
GeirFrode skrev On 14.4.2020 at 8.50:

Hei, ser at det er noen modeller (feks Viksund 310) som er satt opp med Volvo sine KAMD motorer på fast aksling. Ser på en med slik motor nå. Hvordan er disse båtene med tanke på at kompressoren er beregnet kun for å få båten opp av vannet? På drevbåter (da med KAD) vil det vel bli litt annerledes enn båter med fast aksling? Er det fare for at kompressoren vil bli liggende inne i større fartsområder, og da slites fortere på båter med aksling? Er det enkelte fartsområder som en bør unngå?

Er det noe forskjell på hvordan disse motorene er satt opp fra fabrikk, i forhold til om de skal gå med drev eller aksling?

 

Såvidt meg bekjent er det kun drevinstallasjon som har kompressor på Volvo Penta sine motorer. Dette gjelder også for nyere D serie motorer. Men man kan uansett på de motorer uten elektronisk styring (KAD 32, 42 og 43) montere bryter på styrestrøm til rele for kompressorinnslag, slik at man kan koble ut kompressor om man må/vil gå i det turtallsområdet hvor kompressorene ligger innkoblet.

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

dobbaen skrev for 10 timer siden:

Ser natene er løsnet på sidene hvor jeg stiger ombord.

 

Natene, da har du teak på badeplattformen?

 

Teaken burde ikke ha noe å si for tetteheten i/ved gjennomføringen. Det er en o-ring under lokket i gjennomføringen, og så er det brukt sikaflex eller tilsvarende tettemasse mellom gjennomføringen og plattformen. Lekkasjen må være en av disse to stedene. 

 

Jeg har ikke teak og vet derfor ikke hvordan dette er løst hos deg. Et bilde hadde hjulpet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Kjetil1 skrev for 12 timer siden:

 

Såvidt meg bekjent er det kun drevinstallasjon som har kompressor på Volvo Penta sine motorer. 

De bruker samme motorene med gear og aksling. Befinner meg i en 310 nå, med vp kamd 300. Fant egentlig aldri ut om det var en dårlig løsning eller ei. Lite info å finne på nettet om det har vært problemer med disse. Så da ble det til at vi må finne det ut selv. :smiley: Har ikke hatt båten mere enn ca 3 uker, og ikke fått vært ordentlig ute på tur enda. Men så langt fungerer det bra. 

I følge historikken på båten, har det vært byttet clutch på kompressor for en tid tilbake. Hvorfor, vet jeg ikke. Så får tiden vise om det blir flere bytter.

Link to post
Share on other sites

GeirFrode skrev 23 minutter siden:

De bruker samme motorene med gear og aksling. Befinner meg i en 310 nå, med vp kamd 300. Fant egentlig aldri ut om det var en dårlig løsning eller ei. Lite info å finne på nettet om det har vært problemer med disse. Så da ble det til at vi må finne det ut selv. :smiley: Har ikke hatt båten mere enn ca 3 uker, og ikke fått vært ordentlig ute på tur enda. Men så langt fungerer det bra. 

I følge historikken på båten, har det vært byttet clutch på kompressor for en tid tilbake. Hvorfor, vet jeg ikke. Så får tiden vise om det blir flere bytter.

Gratulerer med ny båt😀

Du som kjøpte den i Bergen kansje?

Link to post
Share on other sites

@GeirFrode Gratulerer med ny båt 👍

 

På D6-370 som var mye brukt på 340 med fast aksling er det ikke kompressor. Motorvarianten som heter 370 I (I for inboard antar jeg) har ikke kompressor. Dette er helt uproblematisk i og med at en fastpropell har høyere slipp i akselrasjonsfasen sammenlignet ned drev og duoprop. 

 

Om det viser seg at du blir å gå mye i turtallsområder hvor kompressoren er innkoblet går det kanskje å koble den ut og se hvordan båt/motor oppfører seg da. Kan godt hende at kompressoren ikke er nødvendig for å få båten opp i plan. 

 

Hvordan kompressoren i så fall skal kobles ut vet jeg ikke. Om den har egen drivreim går det kanskje an å fjerne denne. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 3 timer siden:

 

Natene, da har du teak på badeplattformen?

 

Teaken burde ikke ha noe å si for tetteheten i/ved gjennomføringen. Det er en o-ring under lokket i gjennomføringen, og så er det brukt sikaflex eller tilsvarende tettemasse mellom gjennomføringen og plattformen. Lekkasjen må være en av disse to stedene. 

 

Jeg har ikke teak og vet derfor ikke hvordan dette er løst hos deg. Et bilde hadde hjulpet. 


jeg skal ned i båten i dag, skal ta noen bilder

Link to post
Share on other sites

Snartbåt? skrev for 2 timer siden:

Gratulerer med ny båt😀

Du som kjøpte den i Bergen kansje?

Takk! 😀Nei, det var ikke meg. Jeg hadde bare hentetur fra Sandefjord til Moss.

Brigg skrev for 2 timer siden:

@GeirFrode Gratulerer med ny båt 👍

 

Om det viser seg at du blir å gå mye i turtallsområder hvor kompressoren er innkoblet går det kanskje å koble den ut og se hvordan båt/motor oppfører seg da. Kan godt hende at kompressoren ikke er nødvendig for å få båten opp i plan. 

 

Hvordan kompressoren i så fall skal kobles ut vet jeg ikke. Om den har egen drivreim går det kanskje an å fjerne denne. 

Takk! 😀  Tviler på om det er mulig å koble ut kompressoren på kamd som har edc? Her er det vel en elektronikkboks som styrer dette? 

Uansett, så tror jeg ikke det kommer til å by på så mye problemer. Ved fart opp til ca 7 knop, så ligger motoren på ca 1500 omdreininger, og vi kommer nok til å ligge på den farten, eller opp i marsj, som er rundt 17 knop og rett over 3000 omdreininger. Og da er vel ikke kompressor så mye inne, hvis jeg har forstått riktig.

Link to post
Share on other sites

dobbaen skrev for 5 timer siden:


jeg skal ned i båten i dag, skal ta noen bilder

Da har jeg testet og funnet ut at det kommer vann mellom teak og veggen. Tømte vann langs kanten å så vanne renne ut i rorhull så jeg får nate på ny langs kanten inn mot rommet hvor gassflasken står. Fikk ikke lagt inn bilder.

Redigert av dobbaen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vil dette si at gjennomføringen for nødstyringen bare tetter mot teaken og ikke mot plattformen under?

 

i så fall synes jeg dette er en dårlig løsning. Hadde dette vært min båt ville jeg demontert gjennomføringen og tettet med Sika e.l. slik at det også ble tett mellom gjennomføringen  og selve plattformen under teaken. Da vil det ikke være risiko for lekkasje inn i motorrom selv om det skulle komme vann inn under teaken. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 1 time siden:

Vil dette si at gjennomføringen for nødstyringen bare tetter mot teaken og ikke mot plattformen under?

 

i så fall synes jeg dette er en dårlig løsning. Hadde dette vært min båt ville jeg demontert gjennomføringen og tettet med Sika e.l. slik at det også ble tett mellom gjennomføringen  og selve plattformen under teaken. Da vil det ikke være risiko for lekkasje inn i motorrom selv om det skulle komme vann inn under teaken. 


Er ikke uenig med deg om at dette er en dårlig løsning men redd for at vannet vill ligge igjen under teaken noe jeg tenker ikke er så bra. Jeg tror  om jeg skal få dette ok igjen så må jeg nate langs kanten.

Fikk lastet opp bilder til slutt😃

IMG_0908.jpg

IMG_0904.jpg

IMG_0901.jpg

IMG_0907.jpg

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev On 16.5.2020 at 12.12:

@GeirFrode Gratulerer med ny båt 👍

 

På D6-370 som var mye brukt på 340 med fast aksling er det ikke kompressor. Motorvarianten som heter 370 I (I for inboard antar jeg) har ikke kompressor. Dette er helt uproblematisk i og med at en fastpropell har høyere slipp i akselrasjonsfasen sammenlignet ned drev og duoprop. 

 

Om det viser seg at du blir å gå mye i turtallsområder hvor kompressoren er innkoblet går det kanskje å koble den ut og se hvordan båt/motor oppfører seg da. Kan godt hende at kompressoren ikke er nødvendig for å få båten opp i plan. 

 

Hvordan kompressoren i så fall skal kobles ut vet jeg ikke. Om den har egen drivreim går det kanskje an å fjerne denne. 

 

Tror ikke det er noe spesielt mht. drev eller aksel som avgjør om motor er med eller uten kompressor. På min forrige båt var det faste akslinger og 2 stk. D6 med kompressorer, og de hadde betegnelse I (inboard).  Kompressor benyttes også på flere IPS-varianter med D6 som jeg har sett.

 

Kompressor kan frakoples ved å ta av drivreima. Tar man ut strømpluggen får man alarm på EVC.

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev On 1.9.2017 at 7.58:

Ved bytte av pære i denne lampen gjør du dette innenfra motorrommet og det er da ikke nødvendig å løsne lampen utvendig.

 

Tilsvarende lampe står også i dusjen, og her er tilkomsten til pæren under kartplotteren. Lampene som står over akterdekket må derimot skrues løs for å bytte pære, men disse er ikke limt fast på samme måte som lampene som står utsatt for vann. 

 Hvordan får du ut pæren fra innsiden? Er trangt, så jeg klarer ikke å se skikkelig bak på den. Skal man bare vippe ut det bakerste lokket ved f eks å stikke et lite skrujern inni skjøtet mellom lokk og selve «beholderen»?

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

@Goodspeed Om du har samme lampe som på vår 2005-modell er det bare å vippe ut lokket som du er inne på. 

 

Om du ønsker kan du løsne en av lampene over akterdekket (4 skruer) for å se hvordan lampene ser ut og hvordan de åpnes. Disse er ikke fuget/limt og dermed enkle å løsne. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 4 minutter siden:

@Goodspeed Om du har samme lampe som på vår 2005-modell er det bare å vippe ut lokket som du er inne på. 

 

Om du ønsker kan du løsne en av lampene over akterdekket (4 skruer) for å se hvordan lampene ser ut og hvordan de åpnes. Disse er ikke fuget/limt og dermed enkle å løsne. 

Takk! Da prøver jeg det, ser neste slik ut at det er tilsvarende variant. 

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

Hvis du mener versjonen med strak aksling skal gearet ha ATF-olje. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...