Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

Hei Viksundere.

Vi har per i dag en Viksund 310, men ønsker å gå opp en fot eller to.

Primært grunnet ønske om innvendig dusj.

Vi har sett på 320, og har hørt at det har blitt gjort endringer fra 2007- 2008 modellene. Hva består endringene i, bortsett fra dasjbord, targabøyle  og møblering på fly? 

Vi har god erfaring med Viksund og ønsker å fortsette med merket, har dere erfaring med 320, 335 eller 340?

Kom gjerne med fordeler og evt. ulemper.

 

Link to post

Viksund 340 er bygd over samme lest som 310, bare litt større. Tekniske installasjoner er langt på vei løst på samme måte. 

 

340 har eget dusjrom og stor midstilt køye i forlugar (fra ca 2004). Større bredde, større fly og større badeplattform er andre forskjeller.

 

Akterdekket på 340 er litt for kort og vanskelig å møblere skikkelig (bl.a pga. stige til flybridge). 310 har lengre men smalere akterdekk, men dette virker enklere å møblere og utnytte plassen. 

 

Og så drikker 340 +/- 1 liter mer per nm i marsjfart. 

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Takk for info, er det samme skroget på 340 og 360? Ser ut som 360 kun er strukket litt.

På begge virker instrumenteringen å bli litt skjult av plotter, men er vel likt 310 i utformingen.

360 blir nok litt for stor for oss, da vi stort sett er jeg og kona..

 

Det ser ut som 320 og 335 har noe mer moderne linjer.

Hørte at flybridge på 320 var for tung på 2007 modellene og at dette ble endret, stemmer det?

Link to post

340 og 360 er samme skroget, bare at 360 er noe lengre. Den ekstra lengden gir litt lengre akterdekk, litt lengre salong og litt større gang nede ved badet. 

 

Har hørt at de første 320-ene var topptunge, og at dette var årsaken til at de gikk fra masiv mast til ordinær targabøyle. Har også hørt at det ble støpt inn betong som balast for å nå stabilitetskrav, om dette stemmer vet jeg ikke. 

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Heisann 

 

Det er en stund siden jeg har vert på besøk. Jeg har også en olje lekkasje i rattet , det er ikke mye som lekker . Jeg brukt rattet til å dra meg opp i stolen, veldig dumt ble konklusjonen. Må jeg bruke den originale rattolje eller kan jeg gå over til rød automat gir olje.

" Ikke gjør som meg, kjøp batteri hos de som kan batteri "

 

Jan Martin

Redigert av Stella Ulefoss (see edit history)
Link to post

Fly er den samme, i kombinasjon med lengre akterdekk gir dette skrå kalesje bak på 360. Fra 2010 (ca) fikk 360 en bøyle som forlenget kalesjen slik at den ble mer rett ned bak. 

 

Det bakerste skapet i pentry er bredere på 360 enn på 340, så noe forskjell er det i salongen også. 

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
Skipparen skrev for 6 timer siden:

Heisann. Har nylig kjøp ein 270 - 97 fly med nokre djupe riper i seg. Tenkte å bruke gelcoat filler for å fikse desse. Lurte difor på om nokon veit kva for fargekode det er på desse flotte båtane våre? 

Jeg har også prøvd å finne riktig fargekode til min 270 94 mod. Har fått opplyst fra Viksund at 3032 er riktig farge, men jeg får ikke match med denne. Har også prøvd 2000 uten hell. Jeg tenker å blande meg frem til best mulig match.

Setter pris på om du deler dine erfaringer når du har prøvd deg frem:smiley:

Link to post
JRK skrev for 3 timer siden:

 

Bruker denne fra Biltema, på min Viksund fra 2007. Ser ikke forskjell:

https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/polyester/gelcoatsparkel-2000017195

 

 

Det kom opp mange ulike i den linken. Er det 36-079 Hvit du bruker?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Tenker du på metalltråden som markerer endestoppen på Engbo-vinsjen? Har alltid tenkt at dette er kobber, men har aldri sjekket nermere. Det står kanskje i brukerveiledningen?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Kom til å tenke på at selv om tråden min er messingfarget og blir svart etterhvert, så kan jo dette bare være en overflatebeskyttelse på en ståltråd slik at den ikke skal ruste.

 

Man kan kanskje lure vinsjen om man kommer til. Funksjonen er jo at når tråden som er frestet i blytauet passerer sensor på vinsjen så reduseres hastigheten. Man kan jo bare slippe ut ankeret og så kjøre det inn. Prøv så med en skrutrekker, messingbit eller kobberbit, så vil jo vinsjen reagere, og da vet man jo hva sensoren reagerer på

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...