Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

D6 går med ZF80, og ZF85 på 435-hesteren. D4 går med ZF63 (tror jeg). Alle disse kassene er samme konstruksjon, bare beregnet for ulik motorkraft/dreiemoment. Samme filter og samme olje på alle. Filteret kjøpes hos Volvo eller nær sagt hvorsomhelst ellers i og med at ZF-kassene er vanlige på ulike motormerker. 

 

ZF80 skal ha 5,5 liter olje. Jeg pleier kjøpe Biltemas halvsyntetiske ATF-olje. 

 

Rutine for oljeskift og alt annet du må vite finner du i instruksjonsboken til din motor. 

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev On 17.5.2020 at 17.06:

Kompressor kan frakoples ved å ta av drivreima. Tar man ut strømpluggen får man alarm på EVC.

Vil det si at det ikke medfører noe problem å evt kutte ut kompressoren?

Ka(m)d 300 har jo alltid kompressoren innkoblet ved kaldstart. Men det betyr kanskje ikke så mye om den ikke brukes der heller, annet enn muliens litt ekstra røyk?

Link to post
Share on other sites

GeirFrode skrev Just now:

Vil det si at det ikke medfører noe problem å evt kutte ut kompressoren?

Ka(m)d 300 har jo alltid kompressoren innkoblet ved kaldstart. Men det betyr kanskje ikke så mye om den ikke brukes der heller, annet enn muliens litt ekstra røyk?

 

Det kommer an på båttype. På min forrige båt så var den omtrent helt umulig å få opp i plan da sensoren som styrte kompressoren på den ene motoren fusket. Med bare en motor med fungerende kompressor brukte båten en enormt lang distanse for å komme over planingsterkelen, komressor var helt nødvendig for oppkjøring.

 

På båten jeg har i dag er den stort sett aldri inne, den tusler ikke rundt ved oppkjøring til plan engang. Komporessor er ikke inne på D-serien ved oppstart.

 

Jeg ser ikke helt hensikten i å kople ut reima til kompressor, den er jo der på grunn av at turbo og kompressor er optimalisert til å avløse hverandre sømløst slik at momentkurven blir god nok til å kunne dra en båt opp i plan. Har aldri hørt om noen som har slitt ut en kompressor eller hatt kompressorhavari på en D-serie. Reima mi blir ikke rørt.

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev On ‎27‎.‎05‎.‎2020 at 10.23:

 

 

 

 

HS80A/ZF80A skal ha 5,5 liter olje ihht manualen. Og bytteintervallet er 200 timer eller en gang i året. 

 

Så bytte en gang i året er på ingen måte overkill. 

Mest av nysgjerrighet, uten at det nødvendigvis har så mye så si, men noen som vet hvorfor det varierer med oppgitt antall liter i manualene? I min bok (HS80AE) så står det nemlig 5 liter, mens det står 5,5 liter på HS 85 AE. Kjøpte nylig olje på B&M som sa at fem liter til mitt gir var tilstrekkelig. Trodde girene var noe lunde lik i utforming? Ser jo tydelig i din bok at det står 5,5.. mens min sier 5. så her har de jo endret på ting.

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 21 timer siden:

Da er nok en sannsynlig forklaring at VP har endret informasjonen, slik at det er den nyere utgaven av instruksjonsboka som er korrekt. Altså 5,0 liter på HS80A. 

 

Selve girkassene er det nok ikke endret på. 

 Instruksjonsboka i båten (boka fra 2004 selv om motor 06) viste samme som deg. Så jeg kontaktet b&m for å oppklare om det var 07-bok med 5,0 eller 5,5 som gjaldt min motor. Her er svaret:A3B872AA-3B5C-40C3-9866-A1A0AB372916.jpeg.8272da41098ca4a48a416a15d691b80a.jpeg

 

så for motor inntil 2006-modell i alle fall så er det 5,5 som gjelder(utklippet tok de fra 06-håndbok). 

Redigert av Goodspeed (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sitter og tenker på ankring og muligheten for å ligge på svai. Har ikke anker i baugen, men har 15 kg syrefast Engboanker med blytau og ankervinsj bak. Tanken er å bruke tau/vinsj men dra tauet frem på baugen og feste det der ved svaiankring. 

 

Men Engboankeret har rykte for å være et dårlig anker, særlig om man ligger på svai. Er det noen som har montert annet anker enn Engbo i ankerrullen på badeplattformen på 340/360 og fått dette til å passe?

Link to post
Share on other sites

Ja jeg har gjort dette. Har nå 15 kg brucekopi, men måtte modifisere dette litt for å få plass i rullen under opptrekk. På oversiden av brusekloen er et ekstra hull for å dra ankeret løst om det setter seg fast. Hele dette øyet er fjernet for å gi plass i ankerholderen se bilde 2 

I tillegg har jeg limt på en syrefast plate på 10 x 15 cm innenfor listen helt i bakkant for at ikke ankeret skal slå rett inn i glassfiberen når det slippes ut. 

Ellers, om jeg kjører ankeret helt inn så må jeg hjelpe det ut igjen for da kjøler det seg mot platen i bakkant av plattformen. Men dette er ikke noe problem. Jeg står alltid bak på plattformen når det dras inn og drar jeg det ikke lenger en bilde 1 viser er det aldri et problem og ankeret er langt nok inne til at ikke hekkbølgen kommer borti det 

Nå kan det finnes flere brucekopier. Jeg kjøpte mit hos aktiv marin på Lillestrøm 

image.jpg

image.jpg

Link to post
Share on other sites

Interessant!

 

JRK skrev 57 minutter siden:

 

I tillegg har jeg limt på en syrefast plate på 10 x 15 cm innenfor listen helt i bakkant for at ikke ankeret skal slå rett inn i glassfiberen når det slippes ut. 

 

Dette blir på innsiden av bakkanten under plattformen?

 

Jeg er alltid redd for at ankeret skal hekte i trimflapsen på tur opp. Hvordan er dette med bruce-ankeret, er det god klaring? Kloa på bruce-ankeret antar jeg er større enn på Engbo?

 

Pleier du å ankre på svai? Hva er dine erfaringer med dette ankeret til slik bruk?

Link to post
Share on other sites

Ja på innsiden. Har aldri opplevd at det er en konflikt med  trimflaps  Har lite erfaring med å ligge på svai, men av og til med lite og stabil vindretning har jeg ligget på svai, med tauet dratt llangs siden frem til baugspyd, og det har gått bra. Men erfaringsmessig får du en klar forbedring når du ligger mot berget med vinden vinkelrett på båten. Min erfaring 5-6 sekundmeter løsner Engbo 21 kg. Bruce 15 holder 8 sekundmeter. 

Link to post
Share on other sites

@JRK Det ser ut som ankerrulla her har ekstra hull som gjør at «vugga» kan flyttes ca 5 cm framover. Har du vurdert å gjøre dette for å få større avstand mellom anker og bakkant plattform?

 

Var det enkelt å tilpasse ankeret? Hvilke verktøy brukte du?

Link to post
Share on other sites

Med mitt anker riskerar du å kjøre svivelen inn i kabularet om du flytter vogga. Det er lengre en Engbo 21 kg.

Brukte faktisk en baufil , og filer av forskjellig grovhet, og pussekloss med forskjellig våtslipepapir.. Den  buede trekanten som måtte fjernes var Ca 15 mm tykk så det tok litt tid. Dessverre er ikke utstyrt med grovere verktøy, men da slapp jeg varmgang og ekstra polering. Den buede Flaten jeg snakker om ser du rett under den tønneformede rullen. Litt mattere en resten av ankeret

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 14 timer siden:

Da er nytt anker kommet til gårds og er klart for tilpasning. 

 

104E77D4-DC50-404E-B76B-63F833AC7E31.jpeg.7307c6c2e865d8d9a462b3966808b048.jpeg

 

@JRK Sagde du etter tusjsstreken markert med 1 eller den markert 2 på bildet?

Ser at avstanden mellom 1 og 2 kan virke større på dette bildet enn det jeg husker. Men det var i ved 1 jeg kappet. Ville ikke ha kappet lengre inn mot 2 med tanke på svekkelse av selve ankeret, (uten at jeg har mye kunnskap om dette). Jeg har noen cm å gå på når jeg drar inn ankeret så det holder å kappe ved 1om ikke selve ankeret er lengre. Skal prøve å få tatt et mål på total lengde fra og med svivelfeste til planet som kloen sitter i.

Link to post
Share on other sites

Et litt bedre bilde:

 

5347463F-F5DB-4D12-9ADA-5A1A1485FC4D.jpeg.c775af1f476012d70d47c9035cf52738.jpeg

 

Det er ca 6,5 cm fra innerst i radien til kanten merket 2 og ca 9 cm til kanten merket 1. Jeg har notert et mål på 8 cm bak nedre rulle i ankerrulla, så jeg tror jeg må ta mer enn til kanten merket 1 om det skal bli plass. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...