Sampas Svart 15.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2019 Hei Viksundere. Vi har per i dag en Viksund 310, men ønsker å gå opp en fot eller to. Primært grunnet ønske om innvendig dusj. Vi har sett på 320, og har hørt at det har blitt gjort endringer fra 2007- 2008 modellene. Hva består endringene i, bortsett fra dasjbord, targabøyle og møblering på fly? Vi har god erfaring med Viksund og ønsker å fortsette med merket, har dere erfaring med 320, 335 eller 340? Kom gjerne med fordeler og evt. ulemper. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 18.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2019 (redigert) Viksund 340 er bygd over samme lest som 310, bare litt større. Tekniske installasjoner er langt på vei løst på samme måte. 340 har eget dusjrom og stor midstilt køye i forlugar (fra ca 2004). Større bredde, større fly og større badeplattform er andre forskjeller. Akterdekket på 340 er litt for kort og vanskelig å møblere skikkelig (bl.a pga. stige til flybridge). 310 har lengre men smalere akterdekk, men dette virker enklere å møblere og utnytte plassen. Og så drikker 340 +/- 1 liter mer per nm i marsjfart. Redigert 18.Mai.2019 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Sampas Svart 20.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2019 Takk for info, er det samme skroget på 340 og 360? Ser ut som 360 kun er strukket litt. På begge virker instrumenteringen å bli litt skjult av plotter, men er vel likt 310 i utformingen. 360 blir nok litt for stor for oss, da vi stort sett er jeg og kona.. Det ser ut som 320 og 335 har noe mer moderne linjer. Hørte at flybridge på 320 var for tung på 2007 modellene og at dette ble endret, stemmer det? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 20.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2019 (redigert) 340 og 360 er samme skroget, bare at 360 er noe lengre. Den ekstra lengden gir litt lengre akterdekk, litt lengre salong og litt større gang nede ved badet. Har hørt at de første 320-ene var topptunge, og at dette var årsaken til at de gikk fra masiv mast til ordinær targabøyle. Har også hørt at det ble støpt inn betong som balast for å nå stabilitetskrav, om dette stemmer vet jeg ikke. Redigert 20.Mai.2019 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Stella Ulefoss Svart 21.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2019 (redigert) Heisann Det er en stund siden jeg har vert på besøk. Jeg har også en olje lekkasje i rattet , det er ikke mye som lekker . Jeg brukt rattet til å dra meg opp i stolen, veldig dumt ble konklusjonen. Må jeg bruke den originale rattolje eller kan jeg gå over til rød automat gir olje. " Ikke gjør som meg, kjøp batteri hos de som kan batteri " Jan Martin Redigert 21.Mai.2019 av Stella Ulefoss (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 21.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2019 Bruk original olje. På vår 2005-modell er dette Seastars olje, alternativt hydraulikkolje ISO 15. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Stella Ulefoss Svart 28.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2019 Heisann Da var det avklart. Takk Da kan jeg kjøpe en liter når jeg skal kjøpe olje og filter. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 28.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2019 Brigg skrev On 20.5.2019 at 22.08: 340 og 360 er samme skroget, bare at 360 er noe lengre. Den ekstra lengden gir litt lengre akterdekk, litt lengre salong og litt større gang nede ved badet. Jeg trodde bare det var 30 cm på akterdekket og 30 cm nede, og at salong og fly var like. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 28.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2019 (redigert) Fly er den samme, i kombinasjon med lengre akterdekk gir dette skrå kalesje bak på 360. Fra 2010 (ca) fikk 360 en bøyle som forlenget kalesjen slik at den ble mer rett ned bak. Det bakerste skapet i pentry er bredere på 360 enn på 340, så noe forskjell er det i salongen også. Redigert 28.Mai.2019 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Sampas Svart 28.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2019 Takk for gode og opplysende svar:) Hvordan er sjøegenskapene på 320 kontra 340-360? 320'en er vel litt bredere i forhold til lengden. Synes vår 310 blir fort "våt" på frontruter, selv i relativt lite sjø. Forbruk per nm spiller jo litt inn da vi bruker båten ganske mye, bortimot 250-300t i året. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 Mitt fjerkontroll prosjektt er ferdig. Meget behagelig og stå på badeplattformen og kjenne at ankervinsjen ikke trenger å jobbe hardt lenger : Sitér dette innlegget Link to post
Skipparen Svart 1.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2019 Heisann. Har nylig kjøp ein 270 - 97 fly med nokre djupe riper i seg. Tenkte å bruke gelcoat filler for å fikse desse. Lurte difor på om nokon veit kva for fargekode det er på desse flotte båtane våre? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 1.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2019 Jeg har brukt 2000 på vår 2005-modell 340. Men er ikke sikker på at denne er helt riktig. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
JRK Svart 1.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2019 Bruker denne fra Biltema, på min Viksund fra 2007. Ser ikke forskjell: https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/polyester/gelcoatsparkel-2000017195 Jeg hadde også orginal topcoat fra Viksund verftet, men denne passer faktisk bedre. Tror at gelcoat generelt gulner mer eller mindre etterhvert som solen bryter den ned, så det er ikke alltid lett og finne hva som er rett. Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 1.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2019 Skipparen skrev for 6 timer siden: Heisann. Har nylig kjøp ein 270 - 97 fly med nokre djupe riper i seg. Tenkte å bruke gelcoat filler for å fikse desse. Lurte difor på om nokon veit kva for fargekode det er på desse flotte båtane våre? Jeg har også prøvd å finne riktig fargekode til min 270 94 mod. Har fått opplyst fra Viksund at 3032 er riktig farge, men jeg får ikke match med denne. Har også prøvd 2000 uten hell. Jeg tenker å blande meg frem til best mulig match. Setter pris på om du deler dine erfaringer når du har prøvd deg frem Sitér dette innlegget Link to post
Skipparen Svart 1.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2019 Ja det skal ikkje være enkelt. Ser dei har litt fargeprøver i denne butikken i Bergen, så får vel sammenligne litt med den https://www.maritim.no/gelcoatsparkel#tabDescription Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 1.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2019 JRK skrev for 3 timer siden: Bruker denne fra Biltema, på min Viksund fra 2007. Ser ikke forskjell: https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/polyester/gelcoatsparkel-2000017195 Det kom opp mange ulike i den linken. Er det 36-079 Hvit du bruker? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
JRK Svart 1.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2019 Beklager om det ble uklart, men det er i alle fall rett at det er 36-079 Hvit Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 Noen som vet hva den tråden i ankertauet som stopper vinsjen er laget av? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 2.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 Tenker du på metalltråden som markerer endestoppen på Engbo-vinsjen? Har alltid tenkt at dette er kobber, men har aldri sjekket nermere. Det står kanskje i brukerveiledningen? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
JRK Svart 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 Har byttet denne tråden et par ganger og den er i alle fall messingfarget. Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 3.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2019 Da får jeg ta turen til Biltema å kjøpe meg litt messing og kobbertråd. Så satser jeg på en av de virker ? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 3.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2019 (redigert) Kom til å tenke på at selv om tråden min er messingfarget og blir svart etterhvert, så kan jo dette bare være en overflatebeskyttelse på en ståltråd slik at den ikke skal ruste. Man kan kanskje lure vinsjen om man kommer til. Funksjonen er jo at når tråden som er frestet i blytauet passerer sensor på vinsjen så reduseres hastigheten. Man kan jo bare slippe ut ankeret og så kjøre det inn. Prøv så med en skrutrekker, messingbit eller kobberbit, så vil jo vinsjen reagere, og da vet man jo hva sensoren reagerer på Redigert 3.Juli.2019 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipparen Svart 5.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2019 Hei igjen! Me har ein slik utedusj som er bilete her ute på akterdekket, men korleis fungerer denne? Skjer ingenting her hos oss ? Sitér dette innlegget Link to post
Stella Ulefoss Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Heisann Vi har ikke lik ute dusj. Det er mulig at det er en stoppekran for ute dusjen nede i motorrommet. Ute dusjen står helt bak på hekken og er utsatt for frost. På vår båt er det to fordelings blokker for vann bak kjøleskapet ,mulig at det er blokkert for ute dusj der. Jan Martin Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.