Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

Eg har en 2005 mod Viksund 340 st.cruz med en Volvo Penta D6-370I-A, gir er HS80AE med 1.96 utveksling.

Båten veier 6500kg er vel kanskje opp til 8000kg ferielastet med fulle tanker? 🤔
Propell er av typen Radice scewback 22x24 RH. 45mm
ER22*OR24*OS80C  PR15/00827
har tunellforlenger og får båten opp i 3500 rpm og 30knop nysmurt på vårparten.
Marsfart mellom 22 til 25 knopp.
 
Pågrunn Av jordfeil tæring må en nå ha meg ny propell.
Frykter den er blitt temmelig porøs etter fargen å se til, og med tanke på tæringen rundt nav er eg redd for at et blad kanskje kan knekke om eg tar den i bruk en sesong til.
 
Er det noen som har erfaring med å gå over til annet merke/type? Ser Saga Boats bruker mye 5 blader nå, det er vel mindre støy?
 
Når mann først må til med ny så oppner no mulighetene seg 🤔
Link to post
Share on other sites

Tosa87 skrev for 1 time siden:

Er det noen som har erfaring med å gå over til annet merke/type?


Har samme båt/motor/årgang og har også byttet propell pga så mye rødfarge/tæring at jeg ble usikker på den gamle propellen. Jeg byttet til samme som originalt, så har ikke erfaring med annen type. Men om du får båten opp i 30 knop skal du være fornøyd, da har du neppe mye unødig vekt om bord. Hadde dog vært interessant å høre om erfaringene dersom du velger en annen type. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 4 minutter siden:


Har samme båt/motor/årgang og har også byttet propell pga så mye rødfarge/tæring at jeg ble usikker på den gamle propellen. Jeg byttet til samme som originalt, så har ikke erfaring med annen type. Men om du får båten opp i 30 knop skal du være fornøyd, da har du neppe mye unødig vekt om bord. Hadde dog vært interessant å høre om erfaringene dersom du velger en annen type. 

 

Sant å si at dette var ikkje ferielastet og farten var avlest på den gammle Simrad plotteren 😊

Link to post
Share on other sites

Har du tunellforlenger?

Simrad plotter kan sikkert vise 3 knopp mer enn reelt, sammenliknet ikkje med eks mobil og nettbrett.

Kjørte heller ikkje fram og tilbake i fjorden så kan ikkje utelukke medstrøm, men det var speilblank overflate vertfall 😊

Link to post
Share on other sites

finnmarken skrev 45 minutter siden:

Jeg fikk 27 knop / 3500 omdr. i fjor når den var nyslippet.


Sånn omentrent der jeg også ligger med nysmurt skrog. Og jeg har altfor mye ræl ombord, bla en lett rødlig reserve propell som sikkert veier 30 kg 🙂

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev On 29.4.2024 at 23.03:


Sånn omentrent der jeg også ligger med nysmurt skrog. Og jeg har altfor mye ræl ombord, bla en lett rødlig reserve propell som sikkert veier 30 kg 🙂


Hehe, eg kjøpte båten i 2020 og dro etterhvert med meg mye rart inn i båten, blandt annet "arbeidsluftkompressor" 

Til slutt gjekk det opp et lys at dette var berre tull, fylte en hel stasjonsvogn med unødvendig ræl.

 

I maskinrommet blandt annet står det nå bare en verktøykasse med nødvendig verktøy, reservedeler er bare høyst nødvendig som filter og reim, skvett olje + en ekstra solenoid da eg kjøpte 2 men byttet bare en. osv.

 

men eg har tunellforlenger og litium batterier så sparer vekten av tunge bly-batterier.

Men husker ikkje om 30 knop var med eller uten påhengs på Jolla.

Jolla veger ca 50kg og det samme gjør motoren

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev On 29.4.2024 at 23.03:


Sånn omentrent der jeg også ligger med nysmurt skrog. Og jeg har altfor mye ræl ombord, bla en lett rødlig reserve propell som sikkert veier 30 kg 🙂

Det som sikkert er verre enn alt rælet ombord, er nok hvor mye vann og diesel man har. Fulle diesel tanker er vel 660 liter. Hvor stor er vanntanken? 

Link to post
Share on other sites

finnmarken skrev 1 minutt siden:

Hvor stor er vanntanken? 


300 liter + 40 liter VV-bereder. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 3 minutter siden:


300 liter + 40 liter VV-bereder. 

Ja, ca 1000 kg til sammen. Jeg har egentlig aldri testet i forhold til dette, men det må være endel forskjell på halv og full tank. Jeg mister endel på turtallet når den har grodd litt. 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da har jeg omsider fått båt igjen etter over tre år,  og endte opp med en ny Viksund 340, lik forrige båt. Når det ble båtjakt igjen etter mye sonderinger og vurderinger om å gå litt ned i størrelse og sett på mange alternativ så ble konklusjonen at vi ville tilbake. :)

 

Båten nå er en 05 modell mot 06 vi hadde sist. På forrige båt hadde jeg en sinkanode på bolter i skroget i hekken i tillegg til sink på flaps. Dette var ikke maddox men vanlig SPS30 anode. På denne er det ikke en slik, kun flaps og på aksling. Har sett at på flere 05-modeller er det slik. Dette er jo originalt, og har holdt, så antar at det også er tilstrekkelig. Men noen som vet hvorfor det ikke er anode i skroget på noen? Har dette noen konsekvenser kontra det andre? Eller er det bare et litt annet oppsett og anodeskift kan gjøres på vanlig måte med årlig service?

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Share on other sites

Før Viksund gikk over til sentral anode på hekken var anodene på flapsene med forbindelse innvendig fra flapsen til roret. 
 

Jeg har lenge tenkt på å bygge om til sentral anode, men har ikke somlet meg til å gjøre det enda. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 4 minutter siden:

Før Viksund gikk over til sentral anode på hekken var anodene på flapsene med forbindelse innvendig fra flapsen til roret. 
 

Jeg har lenge tenkt på å bygge om til sentral anode, men har ikke somlet meg til å gjøre det enda. 

Men er det noe større risiko knyttet til å ikke ha sentral anode? 

En annen forskjell er også at på 06'en var det en egen anode på selve roret montert på en liten vinge. Det er det heller ikke her.

 

Men så lenge jeg har sink på aksling og flaps så regner jeg med at det er tilstrekkelig i og med det var slik originalt?

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Share on other sites

Hos oss (2005 mod) er det ledninger innvendig mellom babord flaps og selve roret og huset rundt roret. Da skal det ikke være nødvendig med anode på selve roret. Sjekk om du finner noen sorte ledninger innvendig. 
 

Men det er jo ikke noen stor jobb å bygge om til sentral anode om du ønsker det. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

takk. skal sjekke ut. Får legge sentralanode i bunken med potensielle oppgraderinger. :)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Share on other sites

Ser det er litt meninger om fart her på våre båter, men det er jo ikke så lett å sammenligne, da vekten varierer mye.

Vann/dieseltanker alene 0-1000 kg.

Ellers så har jeg også mye ræl..:

Gummijolle med vogge og forsterkning under badeplattform 200 kg

Ekstra vanntank med pumpe. 100 kg

Mase strømaggregat 100kg

Alle teakdekk pluss interiør og 4 avtagbare bord  100 kg

Fast instalert PC, 4 kartplottere, radar, TV, omformer 12/24V, inverter 12-230, 2 batteriladeren bilstereoanlegg med forsterker og 7 høytalere, 130kg

2 faste og 3 løse socellepaneler 50Kg

Baugspyd, og hjemmelaget landgang 50 Kg

SUP og tube med tilbehør 40 kg

Verktøy reservedeler 40 kg

Fendere tauverk fortøyning 40 kg

Dette blir foer 1000 ekstra kilo

 

Ikke alle har ankervinsj foran og bak og hekkthruster, ekstra batteribank

Mannskap, mat klær dekketøy osv

 

Min gjør alltid 24 knop uten jolle uten vann og tilnærmet fulle diseltanker. Med all pikkpak max 22 knop og 20 på marsj. Grodd båt på høsten max 17 knop 

 

Link to post
Share on other sites

Ja, vi har jo vært innom dette temaet endel ganger. Jeg får 27 knop /3500 omdreininger når båten er nyslippet. Det jeg tenker er litt besynderlig er at jeg mister 200-300 omdreininger i løpet av sesongen. Jeg synes det er mye. Kunne kanskje hatt lettere propell? 

Link to post
Share on other sites

Da har du faktisk mer vekt ombord enn det jeg har @JRK 

 

Pga lang vei til båten har jeg mye verktøy og tilbehør ombord slik at jeg ikke risikerer å bli stående fast når jeg skal gjøre enkelt vedlikehold. Og hver gang jeg finner ut at jeg mangler noe tar jeg det ombord og vekta øker ytterligere. Men særlig aggregat, jollearrangement og ekstra vanntank drar i vei hos deg. 
 

Mange Viksund 340 ble levert med D6-370 og strak aksel. Lurer på hvordan disse hadde oppført seg med D6-435, da hadde kanskje ikke vekta hatt så stor betydning. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det hadde helt sikkert hjulpet Brigg. På den annen side mitt båtliv er nok under helt andre forhold en deg,  her er det stort sett skjermet kyst med 0,5m forskjell på flo og fjære, så det er ikke viktig og komme fort av gårde. Her er  er det stort sett bare å klore seg fast i nærmeste berg. Men behagelig med fart om uværet kommer.

 

jeg har trått mine barnesko på Nord Statland så jeg kjenner litt til din bruk. Min far var rektor på skolen og kjøpte en trebåt på 17 fot, og jeg husker at folk lurte litt på denne bestyreren som hadde kjøpt noe han kalte lystbåt. Hva fan var for slags forlystelse å farte rundt som en farkost i en båt. Båter var til fiske og transport !

 

Heldigvis har mye endret seg siden 60 tallet .

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 1 time siden:

Da har du faktisk mer vekt ombord enn det jeg har @JRK

Mange Viksund 340 ble levert med D6-370 og strak aksel. Lurer på hvordan disse hadde oppført seg med D6-435, da hadde kanskje ikke vekta hatt så stor betydning. 

Vekta betyr nok en god del, men jeg tenker at groe betyr mer. 

Snakka forresten med en svært erfaren VP mekaniker om chipping nylig. Han mente at det kunne man fint gjøre uten at det var noe problem, bare man ikke kjørte full fart hele tiden. Vet ikke om noen her har erfaring med chipping?

Link to post
Share on other sites

finnmarken skrev 50 minutter siden:

Vet ikke om noen her har erfaring med chipping?

Ikke jeg. Men er grunnleggende skeptisk til dette. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Med tanke på pris på motor, og viktigheten at denne ikke svikter underveis, så er jeg også skeptisk.  I og med at dette er ettgjentagende tema her på båtplassen, så har jeg på 4 forskjelige VP verksteder, spurt hva de mener, og svaret er unisont. nei det er forskjell på de forskjellige motorene. Men det kan jo være Volvos policy at de skal si det.

Jeg er nok en av de som oppfattes som litt "dum" som tar ekstra kosten, ved å  bruke originale servicedeler til min motor. Det vil si olje har jeg på ett verksted blitt anbefalt en som skal være like bra men til 2/3 av prisen og da har jeg lyttet til det.

Link to post
Share on other sites

Jeg er og skeptisk til chipping, og kommer nok ikke til å gjøre det. Han jeg spurte er regnet for å være blant de beste, men det hadde vært interessant å høre fra de som har chippet. Hvor mye fikk de ut av det? Har noen faktisk havarert pga av dette, osv.....

 

Jeg har til nå hatt VP i litt over to år, og har kun brukt autorisert VP verksted. Har bare byttet stramme hjul og impeller, og slike deler tenker jeg er greit å vite at holder normalt god kvalitet. Ellers vanlig service. Olje som oppfyller spesifikasjonene er uansett god nok olje, så det er jeg ikke redd for. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...