Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

Brigg skrev 1 time siden:

 

 

Brigg skrev 1 time siden:

Vår 340 er litt tung på babord side slik at den til vanlig heller litt den veien. Septiktanken på 130 liter står på styrbord side. Jeg trenger ikke annen septikmåler enn at jeg ser hvordan båten heller. Når den begynner å helle mye mot styrbord er det tid for å dra utpå for å tømme. Når det er sagt, jeg har aldri opplevd at septiktanken har vært helt full. Kapasiteten er rikelig.  

Jeg skjønner ikke hvordan jeg har rotet det til, men når jeg skal svare siste innlegg, hopper det tilbake til dette, mitt tidligere innlegg, altså ikke et nytt selvstendig svar eller innlegg. Hvordan kommer jeg meg ut av det?

Sitat

 

 

IMG_20220702_163902.jpg.5cfc38fa689f100f0c5c83cd05d53b4f.jpgJRK skrev: Har fjernet kretsen med tilbakeslagsventil, slik at ejektoren kunne bypasse den elektriske pumpen . Nå har jeg en ren seriekobliong septiktank-elektrisk pumpe og ejector. Pumpen ligger helt løst oppå septiktaken, mens slangene er godt stripset slik at den ligger helt rolig. 

 

Takk for fyldig info JRK. Jo, har lest hele tråden en gang tidligere, men må repetere da jeg glemmer. Ok, du lar det gå gjennom "åpen" pumpe vha ejektor. Er det membranpumpe du har montert i serie inn på slangen?

Har også tenkt "Gobius", men ser hva du skriver. Forrige eier har montert en Wema m/40 cm dypt rør (passende til tankdybden) litt langt inne på tanken, men kun 20 cm headroom over tanken. hadde alt oppe i høst da Wema flottør hadde satt seg fast. Hadde denne giver bare vært montert helt ute i hjørne av tanken, kunne jeg nok dratt den rett opp. Slik det nå er må flensen fjernes både på overside og underside for å få nok fleksibilitet til å bikke Wema-giver m/rør nok over til å få alt ut. Livredd for å miste undre flens og skruer ned i grøten, - men det gikk. Etter min mening har ikke en Wema noe i en septiktank å gjøre. Flottør setter seg etter 2 år. Men det er ikke noe problem å rengjøre Wema-røret, bare det er greit å få ut. Forresten er jo septiktankene Viksund brukte rimelig greie å se nivået på tanken, så strengt tatt trenger man ikke annet enn synet og en kjapp tur ned under dørkplata.

Henger ankeret stødig (uten vakling) dersom du ikke kjører det tight?

Legger ved et par bilder av septiktanken og Wema-opplegget.

Link to post
Share on other sites

Ja det er en TMC menbranpumpe, nesten identisk med Johson sin. Har funket bra i alle år

Skulle jeg montert Gobius i dag hadde jeg satset på den med bare en sensor. Plasseres den på 3/4 tank, så rekker det. Jeg ser at jeg og fruen kan ligge en liten uke på en tank om vi er instilt på det.

Link to post
Share on other sites

JRK: Vi er også kommet i en alder, og vel så det, at guttene har sitt eget og det er kun fruen og jeg igjen på havet. Vi ligger langt nær så mye i uthavn som før (da det var stort sett der vi lå), så full septik et normalt ikke et problem. Det er for å bli kvitt vaskevann under prosessen jeg ønsker tømmemulighet mens jeg holder på der nede. Hva fikk deg til å skifte opplegg fra pumpe på bypass-slange til pumpe på ejektorslange? (Enklere opplegg, slipper vender på Y-gren, plassbesparende og ikke noe effekttap ved lensing med ejektor, altså lensevann/septik passerer gjennom pumpe uten noe særlig restriksjonseffekt?)

 

Gobius er fine greier på metalltanker. Jeg får nok beholde den nye Wema forrige eier monterte, men flytte den ut slik at jeg får rom nok over tanken til å dra den ut, uten å måtte demontere flensene, før neste gang flottør setter seg om ca. 2 år. Forreste ser jeg, som tidligere nevn, godt igjennom tanken, og nivået er lett å fastslå ved en titt på tanken.

Link to post
Share on other sites

Nødstyring.
Er det ikke vanlig at det følger med en rorkult til nødstyringa på St. Cruz?
Mener jeg har sett bilder hvor den har hatt sin plass oppunder dekk akter i motorrom, men det er mulig den er plassert på forskjellige steder på de ulike modeller. Jeg har lett høyt og lavt, men ikke funnet den. Ikke så lett å gjemme bort en slik kult skulle man tro.

Link to post
Share on other sites

På vår 340 har nødstyringa (en aluminiumsstang) fast plass på «hylla» over roret bak i motorrommet. Er festet i noen metallklips og jeg tror dette er originalt fra fabrikk. 
 

Vi har innenbordsmotor og dermed vanlig ror. Om det er slik nødstyring også på modeller med drev vet jeg ikke. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Båten jeg har kommer fra Vestlandet hvor det er ganske vanlig å ligge ute hele året. Det er mulig det er grunnen til at strøm til forbruk (domestic) ikke lar seg slå av (da må jeg eventuelt ta hovedsikringen). Regner med at mange med båter ute hele året ønsker det slik, sånn at det står strøm på lensepumpe og annet som man eventuelt ikke vi legge dødt. Jeg ser helst at jeg kan slå av alt, og tror jeg må koble om i batterikassa. Har også en bryter som ikke er merket (de andre er merket: Baugthruster, Hekkthruster, Ankervinsj, Start) Det er jo 5 brytere totalt, så regner med at den siste umerkede er beregnet for forbruksbank.
Kan jeg gjøre noe galt ved å slå av alt. Regner med at radar o.a. har minnebrikke slik at man slipper å sette opp på nytt. Noen synspunkter.

Link to post
Share on other sites

Hos oss er hovedbryter for forbruk i stuerommet til babord på akterdekket. Dvs det er to brytere, en for vanlige forbrukere og en for de som skal ha konstant strøm (lensepumpe, radiominne osv). Den nærmeste er for vanlige forbrukere. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

I og med jeg har 5 brytere på batterikasse, og kun 4 av de er merket (Baugthruster, Akterthruster, Ankervinsj, Motor) regner jeg med at den umerkede ikke har noen funksjon siden vanlig forbruk har strøm uansett posisjon på umerket bryter. Må antagelig lempe ut et batteri eller to for å se hva som er hva nedi der. I rommet på bb side akterdekk finnes Iflg. skilt: Hovedbryter/Sikring 63 amp, Direkte strøm (hva menes med det?), Nøkkelbryter for start.IMG_20230310_164300.jpg.713fd5381e76fa1e59b4e693bdc1a1a8.jpgIMG_20230310_165056.jpg.a1067ab614ace6716d5bb9fd06f24f1c.jpgIMG_20230310_165216.jpg.529f4931aeecdc9bdc01e0464a85666a.jpg

Link to post
Share on other sites

Brigg, du monterte soltrekk for mange år siden. Jeg har sendt melding til Flataker Industri om pris, men ennå ikke fått noe svar. Hva gjelder trekket til frontvindu, husker du om glidelåsen til sidetrekket gå omtrent rett foran åpningsvindu, altså at fronttrekket går helt bort til skyvevindu? Hvis så er tilfelle, er det mulig jeg klarer meg med kun dette, da det er fortrekksgardiner for begge sider. Regner med at bare fronttrekket koster "nok".

Link to post
Share on other sites

Carwell skrev for 4 timer siden:

Hva gjelder trekket til frontvindu, husker du om glidelåsen til sidetrekket gå omtrent rett foran åpningsvindu, altså at fronttrekket går helt bort til skyvevindu? Hvis så er tilfelle, er det mulig jeg klarer meg med kun dette, da det er fortrekksgardiner for begge sider. Regner med at bare fronttrekket koster "nok".

 

Trekket over frontruten går nesten bak til skyvevinduet. Så det er mulig å bare bruke dette i kombinasjon med innvendig gardiner på sidene.

 

Når det er sagt: Hos oss er sofaputer mv. fremdeles i god stand selv om båten  nærmere seg 18 år. Har hatt montert vindustrekk siden båten var ca 5 år, og disse er alltid på når båten ikke er i bruk. Jeg har de siste årene snakket med andre Viksund-eiere som har hatt nyere båter enn vår som har måttet trekke opp eller bytte sofaputene fordi de har blitt ødelagt av solen. Så soltrekk på alle ruter behøver ikke være en dårlig investering selv om det koster litt.

 

Flatakers soltrekk er av type presenningsmateriale. Jeg har også sett soltrekk av mørkt delvis gjennomsiktig materiale. Jeg vet ikke hvem som leverer dette, men det kan kanskje være verdt å se nærmere på dersom du først skal investere i soltrekk.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 18 timer siden:

Flatakers soltrekk er av type presenningsmateriale. Jeg har også sett soltrekk av mørkt delvis gjennomsiktig materiale. Jeg vet ikke hvem som leverer dette, men det kan kanskje være verdt å se nærmere på dersom du først skal investere i soltrekk.

Det hvite vintertrekket (glatt presenning) har jeg både til front og sider. Er soltrekket (se ut, ikke inn) likt som dette, så kan jeg muligens klare meg kun med front og side bakover nesten til skyvevindu. Vet de ennå ikke hvordan dett vil passe med siste knapp oppe og nede foran vindu, må sjekke. Jeg mener å ha sett soltrekk i koksgrå (passer til min kalesje bak + fly som er sort) som både har lommer til viskere, slik at trekket ligger utenpå, men tror også det leveres soltrekk (av typen se ut, ikke inn) som er slett over frontrutene, slik at viskere legges utenpå. Hvis ikke Flataker (venter fremdeles på svar) leverer dette, må jeg sjekke nærmere. Sikkert noen her inne som vet.

Link to post
Share on other sites

Hei på dere,

 

Jeg tenker å anskaffe to ting til min 340 denne våren: kartplotter på Fly og solceller. 
 

Så lurer jeg på om noen av dere har noen tanker om hvor man best plasserer dette?
 

Jeg har vurdert å plassere kartplotter innfelt over rattet på Fly. Fordelen med det vil jo være at den da vil være beskyttet av plasttrekket der. Ulempen vil kanskje være å få nok plass? Jeg vil helst ha en 9 tommer. En annen ulempe vil kanskje være at jeg da ikke kan justere vinkelen. Et annet alternativ vil være å montere plotteren i midten oppe på glassfiberen? Hva tenker dere? 
 

Solceller tenker jeg å plassere foran på Fly. Jeg tenker da å lime på fleksibelt så stort som mulig. Noen andre tips? 

Link to post
Share on other sites

Den umerkede bryteren kan være en ettermontert bryter for å koble sammen forbruk og startbatteri. Det har jeg gjort på min båt.

Hadde også vitt vinyltyrekk, men det var håpløst å holde rent. Så her fik jeg Flataker til å lage slikt sort trekk som er gjennomsiktig fra innsiden, men tett fra utsiden. Kostet litt men kjempeförnyd.

Jeg har ett solsellepanel som er montert på targaen, eller rettere sakt i festet til masten. Dette er hengslet og kan jusyteres opp og ned. Så har jeg ett montert i det bakre rekkverket. som luter nedover i bakkant. Begge er faste paneler med ramme. Med disse kan jeg ligge en liten ukje om man er litt sparsom med strømmen. Skal se om jeg finner bilder

Link to post
Share on other sites

Viksund 340 er kanskje ikke den enkleste båten når det gjelder å plassere solcellepanel.
 

Jeg har et 80 w sammenleggbart panel som jeg tar frem ved behov. Dette gir ikke all verden med strøm, men på en god sommerdag klarer jeg å lade tilsvarende det kjøleskapet forbruker. Nå om vinteren ligger det på bordet under kalesjen på akterdekket og bidar til vedlikeholdslading av forbruksbanken. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

JRK skrev On 17.3.2023 at 10.26:

Den umerkede bryteren kan være en ettermontert bryter for å koble sammen forbruk og startbatteri. Det har jeg gjort på min båt.

Hadde også vitt vinyltyrekk, men det var håpløst å holde rent. Så her fik jeg Flataker til å lage slikt sort trekk som er gjennomsiktig fra innsiden, men tett fra utsiden. Kostet litt men kjempeförnyd.

Jeg har ett solsellepanel som er montert på targaen, eller rettere sakt i festet til masten. Dette er hengslet og kan jusyteres opp og ned. Så har jeg ett montert i det bakre rekkverket. som luter nedover i bakkant. Begge er faste paneler med ramme. Med disse kan jeg ligge en liten ukje om man er litt sparsom med strømmen. Skal se om jeg finner bilder

Ja takk, disse solcellepanelene vil jeg gjerne se hvordan du har montert. 

Link to post
Share on other sites

Løsningen for solcellepaneler jeg har valgt er basert på rester av 25 mm rekkerør og ferdigkjøpte rørdeler, montert i eksisterende rekker eller andre fester. Her ombord skal det mye til før man tar nye hull i båten. Man vet jo aldri om en eventuell ny eier en dag synes det en selv har gjort er smart ;) 

Ikke så lett å se når det øvre forover vendte panelet er demontert for vinteren. Det øvre panelet er  festet i  overgangen mellom targabøyle og mast, vha 2 spesialtilpaaete fester som passer med hullbildet på masten. (Det er svist to små 1mm platefester på et 25 mm rekkerør. Så er det laget ett hengsel vha standard rørdeler. Slik at panelet kan tiltes nesten rett ned til litt over horisontalen. Så er det montert et feste midt på toppen av det bakre rekkverket, til midt under panelet. ved dytte dette røret opp eller ned justeres vinkelen på panelet. (Opprinnelig hadde jeg en aktuator som jeg kunne styre , men denne ble stygg og derfor fjernet.

 

Dette bildet er tatt fra badeplattform:

image.png.362a8aa7a87e93ce495f1aa2b2829d97.png

 

Festet som er mellom targa og mast:

image.png.88833c5a5a6d229317fe2493d1bd1be8.png

 

Justering av panelet (Bilde tatt fra FB):

image.png.1b9c6fc66643188e29bac31ff56c5d52.png

 

 

Bilde av det bakovervendte panelet som henger i rekkverket (Bildet er tatt fra badeplattform):

image.png.89001f113a866f36733bb3ced28780fd.png

 

Bilde av det bakovervendte panelet som henger i rekkverket (Bildet er tatt fra FB):

image.png.5ea83bb9fd6283ae5b9f2da49f60cc5f.png

 

Panelfester er jo tilpasset etterhvert som billige paneler er kjøpt inn. Det er helt klart mer elegant med ordentlige båtpaneler, men skal man bruke rekkerør som jeg er jo man avhengig av stive paneler med ramme. På den annen side er begge panelene veldig diskret plassert. Som regel får man jo bare sol på en av panelene i gangen, men klarer meg en uke i uthavn om jeg er litt sparsommelig med strømmen Om jeg etterhver skulle bytte paneler er det jo bare å tilpasse med andre lengder på rør

Link to post
Share on other sites

Fant denne på Finn: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=295904697

 

Ser jo helt klart ut som en 360 St Cruz. Bildene i annonsen er veldig dårlige, men forhåpentligvis så er båtbyggerkompetansen bedre......

Kanskje vil det også gjøre det enklere å få tak i deler? 

Redigert av finnmarken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bildene er utvilsomt fra 360 St.cruz. Spennende om de starter byggingen av disse igjen. Jeg tror det er et marked for slike båter. 
 

Men hva har de endret for å øke lengden fra 36 til 38 fot?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...