Jump to content

Viksund St.cruz-tråden

Brigg

Recommended Posts

http://stokken.no/p/5290/lukelaas-316-heavy-duty

Låsen er den minste utgaven i linken. Jeg kjøpte den i en nettbutikk, men i farten husker jeg ikke hvilken.

Låsehaken går inn under kanten som luken hviler mot. Det følger med et beslag som monteres der låsehaken hviler. Låsen er slik at når betjeningsbøylen legges ned så løftes låsehaken og låsen strammer godt mot underlaget.

bilde

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

• 2 uker senere...

Motoren min har begynnt å svette olje i år.

Det er ikke mye, og det er veldig vanskelig å fastslå hvor det kommer fra. 

Men det kan se ut som det kommer fra under veivhus ventilasjonsfilter huset. Er det bare for meg å skifte dette filteret for å få bukt på lekkasjen?

Eg har en D6 370 med aksling.

Lenge siden du byttet eller rengjorde veivhusventilasjonsfilteret?

Jeg mener å ha lest at det har forekommet at slangene i forbindelse med veivhusventilasjonsfilteret har sprukket opp. Sjekk om disse slangene kan være problemet.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Hei!

- angående Viksund 310, er det noen som husker/har maksmålene på kjøleskap og kjøleboksløsning for skinnemontering i skap akter under sofa?

..og gjerne bilder av kjøleboksmonteringen, lurer på om det går an å lage en tynn hylle, eller om glideskinnene må festes i selve boksen for å få nok plass?

Kjøleskap eksempel,

Isotherm 65l (HxBxD) : 530x450x500

Waeco   64l                  527 x 452 x 492   Coolmatic std.

Waeco   80l                  640 x 475 x 528    Coolmatic CRX, ny modell med variabel hastighet på kompressor

Kjøl/Fryseboks :

Waeco CF35(31l)        385 x 360 x 580

Waeco CF40(37l)        445 x 360 x 580

Takker på forhånd for svar, lenge leve latskapen *kremt*, men jeg skal ta en tur i båten og måle selv også.. glemmer hver gang.

Jeg kan godt forstå nytten med en slik kjøleboks under sofaen. Men uten kjøleboks er dette rommet sannelig også nyttig som stuerom. For min egen del er jeg slettes ikke sikker på at jeg ville prioritert dette rommet til en kjøleboks.

Ser nytteverdien i begge deler, men det å ha en ordentlig fryser ombord som også kan fungere som kjølekapasitet til proviant, drikke, dagens fangst osv. veier tyngst synes jeg.

Har kun koketopp foreløpig, så skapet i pentry er stort, generelle stuerom ellers under køyer, fothviler førerplass og ute synes jeg er bra nok.

Ønsker også at kjøleboksen skal være lett mobil, så den kan løftes ut, fylles hjemme og også hives bak i bilen på tur.

Halve stuerommet er fortsatt tilgjengelig fra utsiden.

Smaken er som baken i de fleste tilfeller, føler du at du har nok stueplass men ikke kjøleplass, så har du vel svaret ditt ?

Her er noen bilder av løsningen hos meg.

Tok ikke mål, for vet ikke om det er likt hos oss ombord. Og hvilken type boks du har tenkt deg.

Båten min ble levert med denne boksen originalt fra fabrikk.

bilde

bilde

bilde

Takker for bilder K1mbo!

Denne originale løsningen med full skuff, karmer og lukefronten på skuffen har jeg ikke sett før, mulig jeg bare har sett uriginale der man har valgt en standard Isotherm el. Waeco 'campingboks' som de jeg listet opp.

Jeg får måle og se hva jeg får til, og putte opp bilder underveis når jeg har alle delene.

Er en skrudd og fuget bakvegg i skapet(høyrehengslet) vårt som deler det av fra stuerommet ute, må nok ta vekk eller flytte denne, men får se hvordan dette kan løses. Samt om jeg får til avstivere fra skuffebunn, slik at fronten/døra kan henge på skuffen og boks kan taes ut i en operasjon.

* ser nå siste bildet, at dette er jo en boks for nedfellingg i benk(som vanlig på seilbåter) med separat kompressor

Redigert av Kaffelars (see edit history)

Eg har ingen vegg som deler stuerommet.

Stemmer det ang kjøleboksen. Kompressoren er montert i bakkant på "skuffen".

Denne boksen er vel egentlig en fryseboks. Var det tidligere eier brukte den til. Men når du kun har den på kvart, fungerer den utmerket som ekstra kjøleskap.

Vi kan med denne handle inn mat og drikke nok til at vi ikke trenger å tenke på handling. Holder mer en nokk til ukes turer for oss???( familie på 4)

Kjøleprosjekt fortsetter -

Etter en god runde med målinger er da skap og boks bestilt :thumbsup:

Kjøleskap var det verste å bestemme seg for egentlig, da vi synes det eksisterende var litt trangt og uoversiktlig, det var et Waeco Coolfreeze RD-65 med mørk grå vinkelramme skrudd utvendig på kantene av skapet under førerstol, tremønstret blekkplate på døren, nedre list manglet på denne og 0,7mm platehjørnet var en fin krok å sette fast tåa i.. bare prøvd én gang :s

Over dette, std. skuffe 8,5cm netto(10,5 brutto) høyde og 20mm brødfjøl (3,5 brutto) øverst.

Et Waeco eller Isotherm skap på 63-65l passer dermed rett inn uten modifikasjoner, men ville ikke gi noe særlig ekstra kapasitet.

Etter studering av spec, ser jeg at forskjellen fra CRX-65 til CRX-80 er hele 21 liter, men problemet ble da høyden under skuff og brødfjøl. Manglet 6cm.

Brødfjøl blir aldri brukt, og skuffen kan gjøres lavere ved å kutte ned og lage nye profiler på fronten..hmm..

Toppen av skapet er også 34mm lavere enn resten av benken i pentry, og innfesting ser relativt enkel ut, kun en fuge under skyvevindu og resten skrudd.

Løsner da skap under førerstol, løfter dette med tilpassede lister i teak el. mahogny opp til underkant pentrybenk og slanker skuffefront og ser an om det kan bli fint å beholde brødfjøl, med minimal høyde på front. Skuffen har glidespor i sidene, så det spiser ingen ekstra høyde. Kjøleskapet blir da et Waeco CRX-80, der man kan ta helt vekk 'fryseboks' og få utnyttet hele volumet til kjøl, eller faktisk også frys(!)

Gikk noen runder på kjøleboks også, og valget falt på Waeco CF-35 til slutt pga tilgjengelige mål, og hadde ikke tenkt å sage ut noe ekstra rundt skapet under aktersofaen. CF er visst utgående, men klarer å få tak i.

Erstatningsmodellen er CFX-xx, men disse boksene er 4-6cm større utvendig med samme volum, pga. ekstra isolasjon o.a. CDF-serien med sleide for tempjustering, ikke innebygd 230v og kinakompressor utgikk pga usikker kvalitet.

I letingen etter ekspansjons/skuffebeslag som var lange nok, tålte vekta og kunne låses, fant jeg på et outback-forum, at Waeco jo leverer ferdig løsning (oops..stort bilde..) :

* Så etter jeg hadde bestilt at dette var endel kraftigere saker enn hyllen jeg hadde tenkt å lage.. denne skinnepakken veier over 15kg og tåler 100kg :diving: ..blir nok bra.. fra nedre skapfront på tvers over til pentry er det ca. 65cm.

waeco_fridge_slide_sld-060_long.jpg

Isotherm har også en lignende sleide for sin TB-31 kjøleboks, men denne bygger mye mer i høyden ser det ut som (ca. 6,5cm), hos Waeco sitter kjøleboksen lavt og fint, mens skinnene blir som sidestøtter.

Isotherm har/hadde også en helt ferdig uttrekksløsning med boks på skinner, som ligner mye på originalløsningen hos K1mbo, fant denne hos Agderboats som ekstrautstyr til Scand Baltic av alle ting  :smiley:    :

1759-1_large.jpg

På vår 2005 mod er det montert et 85 l Isothermskap under førerstolen. Over er det kun brødfjøl, ingen skuff.

Takker for info, falt for Waeco-skapet mye grunnet den fleksible innredningsløsningen, så kan kjøleboksen være en ren fryser med lav nok temperatur.

Nyt båttur(ene) videre, så skal jeg prøve å dokumentere underveis, selv om jeg ikke er flink til dette.. monterer autopilot og litt anna elektronikk nå i påvente av ankomst kjøleskap :thumbsup:

Komgepils faktisk!  :cheers: :cheers: :cheers:

• 3 uker senere...

Plasseringen kan vel variere etter hvem som har montert. Jeg har montert min selv, og jeg valgte å plassere styreenheten på skottet bak kjøleskapet. Dvs at kjøleskapet må løftes frem for å få tilgang.

Angående strøm: Jeg valgte å koble slik at styreenheten får strøm når jeg slår på bryteren ved betjeningen av trusterne på innvendig styreposisjon. Kanskje er det en bryter som må være på hos deg også?

Redigert av Brigg (see edit history)

Styreenheten er koblet mot manøverkablene til trusterne, så den sitter mest sansynlig i nærheten av der disse kablene er lagt. Enn i nærheten av manøverpanelet på fly?

Om du ikke finner ut av det så ta en telefon til Askøy Båtsenter. Der er det folk som kjenner til hvordan dette ble gjort.

Har lett på alle plasser som dere foreslår...ingenting... Har forøvrig funnet "feilen" viste seg at jeg måtte holde inne begge on knappene på fjernkontrollen samtidig for å starte systemet, dette kom ikke frem av bruksanvisningen. Så nå funker det som det skal. Takk for at dere er behjelpelig..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...