Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

Noen som har erfaring med baugstiger på St.cruz?

Lurte litt på denne .

Savner av og til når vi går inn til svaberg, et baugspyd med stige. Men ser prisen på å få montert et koster litt mer enn årets budsjett dekker (har vel egentlig sprukke allerede :sweat:).

Eller er det noen som har noen andre lure løsninger?  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har du bilder av baugspydet ditt fra flere vinkler? Vil det tåle vekten av en voksen person uten ankervinsj rulle? Eg har nemmelig bare ankervinsj akter.

Vist eg skulle hatt baugspyd, hadde det måtte blitt med stige som kunne foldes/gjemmes under. 

Ellers holder det med den stigen i linker eg sendte over.

Men er det ingen andre som har prøvd slike baugstiger? Tenkte litt på at åpningen forrut på st. cruz er litt stor, og samtlige stiger ser smale ut.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ta flere bilder. Det finnes så og si helt likt spyd med trapp under, men da en helt annen pris. Spydet mitt ble levert med støttestag som var ment å bli montert under i front og ned på baugen. Siden ankeret var i veien, måtte jeg skippe staget og feste på rullebøylen i stedet. Får ta bilder i morgen...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Har noe ala den stigen fra Maritim på vår, laget av Ilas i alu, bred og grei i forhold til 'klappstiger', og tåler fint vekt av en voksen, da støttebenet tar mye av kreftene.

Enkel patent øverst med to små festeøyer rett utenfor pulpit som stigen hektes i, og lett å stue vekk.

Hadde passet lett i baugrommet sammen med nødanker og drivanker, hadde bare luka ned der ikke vært så meningsløst liten..

Link to post
Share on other sites

bilde

 

 

Denne baugstigen er fra ilas, og har fungert greit til vårt bruk. Vi var en  gang i Helgeroa og lå med baugen inn til flytebryggen. Inn kom det en på 16 fot og laget så stor hekk bølge at stigen datt i sjøen. Jeg klarte å fiske opp stigen, burde kanskje hatt

sikkerhets snor.

 

   Jan Martin

Redigert av Stella Ulefoss (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvor mye disse tre bildene hjelper, men du har et utgangspunkt for videre fundering...

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Uten ankervinsj framme, er det enkelt å montere baugspyd med underliggende kassett med stige i. Disse har også støttestag ned på baugen.

Og kan man skru i blinde, kommer man fint til via luka for å montere skruer med skive og mutter innv. Nå er jeg jo vant til å skru på Citroen padder, så dermed trenger jeg ikke mer enn å vite ca hvor muttre skal på, og nesten nå dem  :wink: ... Neida, det går fint...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Usmak på drikkevannet.

 

 

 Jeg skal kjøre gjennom klor i drikkevanns tanken. Jeg har gjort dette før ,men kan ikke huske hvor mye og hvor lenge kloren skal virke. Jeg hadde tenkt 1 l. klor per 100 l vann og la det stå en time. Jeg husker at tanken skal skylles 3 ganger etterpå.  Er det noen som husker det som jeg har glemt. Jeg har gjort dette for flere år siden med veldig bra resultat. I høst ble båten plassert med baugen lavere en vanlig, tror dette er årsaken til at det er usmak på vannet.

 

     Jan Martin

Redigert av Stella Ulefoss (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er klor en god ide når tanken et av aluminium? Men å ha lest i tidligere tråder her at dette ikke er en god kombinasjon.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hvordan er tank-layout på nyere 340 med 1-2 motor og drev? Har hele tiden litt slagside mot styrbord, selvom det ligger noen drøye lodd under benken i bakre cabin. Og en kompis som jeg går ofte i følge med, synes jeg går veldig flatt i marsjfart. Kanskje det kan bedres med flytting av tanker...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Eg har litt slagside mot Bb. Har 2 diesel tanker. En på hver side i forkant av maskinrom. Pleier å løse det med å fylle litt ekstra i STB tank. Men har lurt på å prøve å få tak i noen blylodd.
Det er ikke store slagsiden, og folk har ikke merket de vist ikke eg har gjort de oppmerksom på det. Men EG har irritert meg over det helst siden eg la merke til det

Vanntanken ligger under sengen i midtlugaren.

 

Eg har forresten 1 motor og aksling.

Redigert av k1mbo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har og litt slagside til BB side. Jeg har sett et ekstra batteri bak septiktanken og prøver å ha alt som er tungt på ST side

Jeg har også en motor og fastaksling. Bak batteriet er det hvite tauet til dømannen ( ca 6 kg).

 

bilde

 

bilde

 

 

 Må ikke glemme kriselageret.

 

Jan Martin

Redigert av Stella Ulefoss (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

   Jeg har hatt på to flasker med klor. Det var selvfølgelig ikke en bølge på vannet, derfor er jeg ikke helt sikker på blandingen. Det var ikke mye usmak på vannet før jeg begynte, nå er det vekke. Hvis jeg husker dette til en annen gang så vil jeg ha klor lengre på tanken før jeg begynner å skylle. Det går en halv time for å tømme tanken for vann.

 

 

bilde

 

 

     Jan Martin

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fått sydd meg ny solskjerm som erstatter  den hvite PVC`n nå i sommerperioden.

Ser mye finere ut, og en beholder utsikt, samtidig som den gir litt privatliv  :thumbsup:

Kostet 2500,- hos en møbeltapeteserer som holder til i Viksund`s gamle lokaler i Strusshamn.

Meget fornøyd med resultatet.

 

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Uten at jeg er helt sikker tror jeg bulben var på 290-skroget som senere ble omdøpt til 310. 

Brigg

 

 

Nå roter du litt.

Det er snakk om 2 forskjellige båter.

310-330-340 er samme skroget, samme bredde. Opprinnelig en kappet utgave av 350 som idag heter 360.

270-290-310 er samme skroget men en annen båt med bulb, bredde 320.

Så ja, Viksund har hatt 2 forskjellige båter som har hatt navnet 310, men ikke samtidig- på samme tidspunkt.

Siterer noen gamle innlegg her.

 

Jeg har inntrykk av at det finnes 2 typer 310 men er det noen som faktisk vet når endringen ble gjort og hva som faktisk er endret ?

Det ligger jo noe ute på finn.no nå alt fra 2000-2003 og en 2007. 

Link to post
Share on other sites

Mens Viksunds hjemmesider enda eksisterte lå det der en informativ base med historikk på de ulike modellene langt tilbake i tid. Jeg synes å huske at historien til de ulike St.cruz-modellene ble beskrevet der, inklusiv produksjonsperiode. Desverre er disse sidene historie nå. Såfremt det ikke er mulig å finne de i "internett-arkivet"?

 

Jeg mener at den modellen som het 310 når den gikk ut av produksjon sånn ca samtidig med finanskrisen byttet betegnelse fra 290 en gang like etter årtusenskiftet. Jeg vet at det er flere som har kjøpt nye merker og byttet ut 290 med 310, modellene er jo helt like med unntak av merkeskiltet.

 

Og forøvrig mener jeg at 270, som bare ble produsert i en kort periode, ikke er samme båten som 290 og senere 310. Blant annet er overbygget kortere, dette vises tydelig på lengden på sidevinduet.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Den store 310 kom vel i 97 og ble til 330 i 99, for å så bli til 340. Tror jeg... Jeg har en stor 310 levert første eier 23.12.97. Men den har fått montert den store badeplattformen, slik at den er like lang både i skrog og totallengde som 340. Da båtene het 330 var den lik i planløsning, men hadde annen farge på dashbord bla. Men det er ikke enkelt å skille de tidlige 310-330-340. Jeg har sett samme årsmodell 330 med forskjellig interiørløsninger.

Den lille 310 var først 290 og hadde bulb i baugen. Og som nevnt av andre, er den lille 290-310 3,2 m bred, mens 310-330-340 er 3,5m bred...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Med andre ord om jeg ser på 310 så finnes det 2 versjoner der man skiller de fra hverandre med at den minste versjonen har bulb og er 320bred mens den nyeste større er 350 bred uten bulb om jeg leser dette rett.

 

Men så fant jeg denne her http://www.viksundboats.no/uploads/production/old_boat/pdf/30/310_330.pdf  og der er 310 3,5meter bred.

310 bytte navn til 330 ved årtusenskiftet da de forlenget badeplattformen står det.

Så da må den siste modellen være den smale ? 

Forvirrende opplegg

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...