Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle lage en liste over alle mine stunt og forandringer jeg har gjort denne vinteren nå som det bare er en drøy uke til båten skal sjøsettes...

 

Dashbordplater er plastidippet grå.

Dashbord er ombygget med nye plater og brytere, samt ting er flyttet...

Omfattende rydding i ledningsnett, ca 20 kg kabel fjernet. Disse var for lange eller ikke i bruk.

Koblingsskinne flyttet, BEP sikringspanel innstallert.

Targabøyle forlenget med 46 cm og laget tett. 50mm trekkerør innstøpt. Unødvendige antenner og kabler fjernet, samt gamle kalesjeknapper er fjernet.

Ny TV-antenne mont på targa, med forsterker mont ved TV.

"Downlights mont i targa.

Gardintrelist er kledd i grå skai, led list med brytere er mont på denne. To soner, sone 1 er sidene, sone 2 er over frontruter.

Led list mont under bysse-skapkant.

Led list mont under skap på bad.

Nytt blandebatteri mont i bysse.

Baugpropell oppgradert fra 4 bladet til 5 bladet propell.

Baugspyd montert over ankerføring med hjemmelagde monteringsbranketter.

Kasse er støpt og montert i badeplattform, badestige mont i denne. Badestige-brankett modifisert med 13 cm i lengderetning slik at badestigen ikke stikker ut av badeplattform.

3 nye forbruksbatterier.

Ny batterilader, med fjernstyringspanel for av/på av lader.

Nytt digitalt panel for visning av volt på start og forbruksbatteri.

Mont ny Raymarine plotter på fly.

Nye Viksund St Cruz emblem mont. 

Montert nye luftslanger og festet eksisterende på dieselvarmer. De gamle var hullete og sugde motorromsluft og varmet motorrom.

Gamle feilmonterte regnr fjernet. Nye limes på.

Div gamle klistermerker er fjernet

Hjemmelaget "kjøljern" i rustfritt på baug er fjernet, skruehull sparklet.

Understell på førerstol fjernet. Dermed passer stolen meg i høyde.

Vinduspussermotorer har blitt demontert for å få på skaitrekk. Ledninger til disse er kledd i grå skai.

Panel mellom sidevindu og bakvegg er laget nye og trukket med skai. Disse var gamle og fuktskadd.

Viksund emblem mont på skyvedør..

 

Ting jeg har lyst å gjøre:

Plastidippe dash på fly grå.

Montere kjøleskuff i benk på fly.

Lage skap under sofa ved pantry.

Bytte vinduer i skrog fra lukkede til åpningsbare.

Ny dieselvarmer.

 

Dette var det jeg kom på i farten, sikkert mer som er gjort og som jeg vil gjøre i sommer...

 

 

 

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Skal si du har vert aktiv i vinter kjetil1!

Hvorfor forlenget du targaen? Praktiske årsaker?

 

Hvordan gjorde du det med fjernoperering av batterilader?

 

Kan du legge ut litt bilder??

Av targa, baugspyd og kasse på badeplattform?

 

Vist du ender opp med gå i gang med kjøleskuff på fly vil eg vite hvordan du har tenkt/gjør det ??

 

Med skap under sofa mot pantry, tenker du akter? Der har eg en kjøleboks på skinner eg kan trekke ut?? kan anbefale det på det varmeste(kaldeste?)

Link to post
Share on other sites

Bilder av targa-forlenging har jeg på egen tråd her. Jeg forlenget den fordi den var på høyde med kalesje på fly. Så dermed virket den litt stusselig. Ved å gjøre den høyere, ville topoen komme lenger bak, og dermed kunne jeg montere lys under som lyser ned på badeplattformen. Kan ta litt bilder av de andre tingene i dag og legge inn. Tenkte på skap akter i benken ja...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Stemmer det k1mbo ang plastidip.

Her kommer masse bilder som lovet...

Tar først med et par av targabøylen. Ved montering syntes jeg den ble for høy, men det ble på en måte bedre når stålbøylen på toppen kom på...

 

bilde

TV og VHF antenne er ikke kommet på her, og kabler er ikke trukket ennå...

 

bilde

Noe av grunnen for forlenging, var å kunne montere led lys i den...

 

bilde

Jeg skar ut grå metallic folie og la på de uthevede feltene på motorventilasjonen. Fikk Profilia til å lage meg nye Viksund dekaler siden det ikke var noen på båten. (Har leid folk til å polere båten, har ikke skuldre eller rygg til det selv, derfor er den ennå skitten.)

 

Kassen jeg støpte til badestigen ser bedre ut på innsiden enn utsiden. Støpte den over en xfiner-form kledd med plast.

 

bilde

Den er limt opp til badeplattformen med et "superlim" jeg ikke husker navnet på i farten.

 

bilde

 

bilde

Jeg er ikke ferdig med kanten rundt hullet...

 

bilde

Ramma kappet jeg ved den røde streken og sølvloddet inn 13 cm rustfritt stål. Dermed glir stigen lenger inn i kassen og blir ikke stikkende så langt ut...

 

Baugspydet er et standard fra Maritim, med hjemmelagde fester på ankerrulla...

 

bilde

 

bilde

 

Fjernstyringen til Waeco-laderen monterte jeg i panelet bak sidevinduet på styrbord side. De tre bryterene styrer led listene bak gardinlist og langs gulv. 

Dette bildet valgte uploadify å legge på siden...

 

bilde

 

Jeg byttet ut gammelt måleinstrument med viser og vippebryter med nytt fancy. Det viser volt på start og forbruk.

Det er forøvrig EVO Marine som er "hoff-leverandør" av alt el ting til båtene mine. Kan meget varmt anbefales!

 

bilde

 

Glomex-forsterkeren monterte jeg over frontvindu ved siden av TVen. Fikk dermed fjernet noen gamle hull der...

 

bilde

 

Så skrudde jeg løs pussermotorene og kledde på dem, før de ble skrudd på plass igjen. Jeg lurte på om jeg skulle lage noen biter i den grå metallic folien jeg hadde brukt tidligere, for å lime denne på utsiden av rutene. Dette for å gjemme pussermotorer og ledninger. Kom fram til at det ble penere om jeg tok en bit grå skai og la rundt ledningene og stripset.

 

bilde

 

Jeg valgte også å bytte blandebatteri i byssa. Det gamle hadde vri-justering på hver side, i god gammel stil. For å finne ett som passet, endte jeg opp på Ikea og i baderomsavdelingen. Så nå står det et baderoms-batteri i byssa...

 

bilde

I venstre hjørne oppe, vises de tre koppholdere i det nye panelet til dashbord. Alle brytere ble flyttet derfra og opp på dashbordet, samt diverse ting ble flyttet på dash.

 

bilde

Slik ser dash ut etter ombygging, nye plater og plastidip.

 

Sikringene er flyttet til skap på badet, koblingsskinne som var i skapet, er flyttet opp under dashbord. (Igjen syntes uploadify at bildet passet best sideveis...)

 

bilde

 

bilde

 

Her er to før-bilder av dashbord, oppå og under.

 

bilde

 

bilde

 

Samt kaotisk kabelsalat bak kjøleskap. Her ligger nå kabler fint stripset, og alt "tilovers"kabler er fjernet...

 

bilde

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Glassfiberarbeid er ikke vanskelig, bare gøy. Klør godt hvis man blir for ivrig å glemmer gode hansker og verneklær.

Jeg tenkte på en vanlig kjøleskuff lik de som monteres i daycruisere o.l. Vil montere den i benken på fly, på tvers av båten, slik at den åpnes mot styrbord...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Fikk montert kompressorhorn i targabøylen i helga. Horna montert nedover for å slippe vann inni og dermed rust. Selve kompressoren står montert nede inni bøylen på styrbord side, beskyttet mot vær og vind...

 

dsc_9154.jpg

 

dsc_9152.jpg

 

Min datter på 11 var veldig klar på at navnet vi hadde planlagt for Cranchi'en, skulle brukes på Viksunden. Da var det bare riktig at hun fikk velge hvordan navnet skulle se ut. I dag kom dekalene på plass.

 

dsc_9153.jpg

 

dsc_9151.jpg

 

Jada, jeg skal rense den hvite lista i fenderlista på badeplattformen...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Vindusviskerene på min er av enkel type. Kun en ca 2-3cm lang tapp med to små knotter på. På den tres vinduspusseren/festeklipset nedpå. Må ut å kjøpe nye hos meg. Håper det er enkelt å finne...

 

Nå gleder jeg meg som et barn. Torsdag kl 16:00 kommer mobilkranen og båten blir sjøsatt. Etter alt som er gjort i vinter, er det nesten som å få ny båt igjen...

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Viskerne er 800 mm lange, i alle fall på nyere modeller av 340/360. Jeg har tidligere kjøpt nye blad tilsvarende de originale til en kostnad langt over alle støvelskaft. Når jeg hadde behov for nye sist sommer var de i tillegg vanskelig å få tak i.

 

Da prøvde jeg med de lengste viskerene (700 mm) hos Biltema til 80 kroner stykket. Disse måtte modifiseres for å passe festet ved at tappen måtte borres ut, det måtte borres nytt hull samt at metallet måtte bøyes til for å passe med bredden i festet. Rundt 10-15 minutters arbeid per visker.

 

Disse viskerne er kortere og spinklere enn de originale, men gjorde jobben helt utmerket forrige sesong. Hvor lenge de varer vet jeg ikke, men kostnaden er såpass lav at det er forsvarlig å bytte hvert år om nødvendig.

 

Men jeg skulle uansett gjerne ha brukt de originale viskerbladene, så om noen har tips til hvor man kan kjøpe løs viskergummi er jeg også interessert i dette.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Endelig fikk Athena vann under kjølen igjen, og jeg fikk tatt et bra "etter-bilde"...

 

Slik så hun ut dagen jeg fikk henne hjem.

 

bilde

 

Og slik ser hun ut i dag. Modifisert targa, ryddig på antennebøyle, ny dekor og logo samt navn utvendig. Og ikke minst nypolert...

 

bilde

 

Og slik ser hun ut når mørket senker seg.

 

bilde

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Takker. Det blir gøy å dra på tur nå, med oppgradert skute. Nå er det neste store prosjektet å montere skrogvindu som kan åpnes på begge sider av fremre cabin. Ingenting er som sval sjøluft gjennom cabinen mens man sover...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Jeg har også av og til irritert meg over at skrogvinduene i framlugaren ikke kan åpnes. Men som regel ikke pga varmen, men fordi det kan være vanskelig å berge det tørt under en åpen dekksluke når regnet kommer vannrett.

 

Er det noen som vet hvorfor Viksund har valgt denne løsningen? Jeg har sett andre båttyper som har åpningsvindu like langt frem i baugen. Har dette noe med CE-klasse å gjøre, eller er løsningen slik fordi det er litt billigere?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...