Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

Har hatt et prosjekt de siste dagene eg og  :smiley:  

Kjøpte inn en dreamzone overmadrass fra jysk. Tok av trekket og klippet madrassen til. Så var det bare å overlevere den til min kjære mor. Hun sydde puter til båten min far bygde i sin tid, og hun har ikke glemt sine kunster. :thumbsup:

Må si meg meget fornøyd med resultatet, og gleder meg til første overnattingstur. Som kan bli førstkommende helg vist isen fortsetter å smelte. :wink:   :clap:

 

 

bilde

bilde

bilde

bilde

Redigert av k1mbo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Mobilen til fruen er alltid tom for strøm. Jeg har tenkt en stund på å legge opp 220v i nattbordet, i fremre hyllen ved siden av sengen. Jeg har 220v ved siden av skapet under sengen. Det er og strøm over speilet på wc, å finne strøm er ikke noe problem. Jeg vil ha skjult anlegg. Er det noen som har idé om hvordan jeg kan få dette til? Det enkleste er å gå bak veggen med leselampen og speilet, men trur ikke det går. Det andre er å gå bak hyllene på vegen og så fram. Jeg vet ikke hvordan lugaren er skrud sammen. Fruen ligger på bb side. Er det noen som har en idé, og kan hjelpe meg?

 

   Jan Martin

Link to post
Share on other sites

Hvis du kun skal ha strøm til å kunne lade en telefon, ville jeg heller montert en dobbel USB kontakt. De gjør mindre av seg enn en stor 230V kontakt.

 

Strømmen kan vel hentes fra tilførselen til leselampene.

 

 

Enig. Hvis du kun skal bruke den til å lade telefon/nettbrett så er USB-kontakt en enklere og greiere løsning. Da kan du også bruke den underveis.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Har aldri hatt løst speilet så vet ikke om det er noe hull bak der. Men jeg tviler egentlig på det.

 

Fritt etter hukommelsen er det skruer bak plastplugger i hver ende av hylleelementene ut mot skrogsiden. Det bør være mulig å demontere det fremste hylleelementet og da er det sannsynligvis adkomst til lampeledningen bak finerplaten i enden av køya.

 

Jeg ville montert et slikt USB-uttak som foreslått tidligere i hylla slik at ladeledningen ikke blir i veien når man ligger i køya.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg har lang vei til båten, og har av den grunn mye verktøy og utstyr om bord. Jeg har en forholdsvis kompakt verktøykasse av plast som har fast plass forran førerstolen slik at den også fungerer som fothviler når båten styres fra innvendig styreposisjon. I denne kassen er det

- 8 til 10 stk skrutrekkere i ulik størrelser, både flat, phillips og pozidrive

- vannpumpetang, spisstang og sideavbiter

- fastnøkler 6 til 19 mm

- stor og liten fastnøkkel

- kniv og hein

- elektrikkertape

- målebånd, tømmermannsblyant og diverse annet småtteri som har samlet seg gjennom årene.

 

I kasser i motorommet har jeg utstyr som:

- koppnøkkelsett 6 til ca 22 mm

- bitssett med omlag 100 bits i alle tenkelige størrelser og former

- unbrako og torxnøkkelsett

- hammer

- ordentlig kabelskotang.

 

I tillegg har jeg det meste av det jeg trenger for løpende vedlikehold f.eks. en skvett av de ulike typer oljer som er i bruk om bord, batterivann, wd40, noen slangebiter, selvvulkaliserende tape etc. Jeg har også et godt utvalg slangeklemmer, en del oringer, mye ledninge og kabelsko og så videre.

 

Stort sett er jeg selvhjelpen, og ofte er jeg også i stand til å hjelpe andre som opplever trøbbel på tur. Men av og til strekker ikke beredskapslageret mitt til. Som for eksempel på påskeaften for to år tilbake da jeg måtte ha hjelp av Svalen her på forumet når jeg ikke hadde liten nok slangeklemme til å nødreparere en lekasje på ferskvannsystemet. Da var det kjekt at han hadde enda bedre utvalg av slangeklemmer og annet nyttig om bord enn det jeg pleier å ha.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Litt verktøy må man jo ha,har vel kansje litt i overkant.Kombikoffert med nesten alt,full verktøykasse momentnøkkel drill m tilbehør skruer lim el verktøy komplette reimsett til begge motorer mm.Komplett sett med reserve pumper impellere mm.Reserve drev står på naustet.Satser på at det forblir på naustet

Sikkert unødvendig.men kjekt å ha

Link to post
Share on other sites

Vår Viksund 340 fra 2005 er utstyrt med 4 stk halogenspotter over dimmer i kabinen og 6 stk tilsvarende fremme i lugaren. Med 10 watts halogenpærer blir dette 100 W om alt står på full styrke. Jeg har lenge hatt lyst til å bytte til led-pærer, men har vært usikker på om dette lar seg gjøre uten å bytte dimmere.

 

I en annen tråd her på forumet kom jeg over disse pærene på ebay:

 

bilde

 

Bestilte en pakke på ti slike pærer, akkurat det antallet jeg trengte. Etter en uke dumpet en liten pakke ned i postkassen samtidig som kredittkortet hadde blitt belastet med hele kr 59.

 

Pærene viser seg å virke helt utmerket på de eksisterende dimmerene. Eneste utfordringen med monteringen er at pærene er litt lengre enn halogenpærene, slik at det bare er så vidt de får plass i spotene.

 

Det som er spennende ved overgang til Led er hvordan lyset arter seg. Led-pærene dimmes til svakere lys, men lyset er like hvitt uansett hvor mye de dimmes ned. Dette i motsetning til halogenpærene som lyser hvitt på full styrke men som blir stadig gulere i lyset etter hvert som de dimmes ned. Det er ikke enkelt å få frem denne effekten på bilde, særlig ikke ved bruk av mobilkamera. Men det er kanskje mulig å se effekten på bildene:

 

bilde

Led-pære fremst til venstre, de øvrige er halogen. Halveis neddimmet.

 

bilde

Led i alle fire spotene.

 

bilde

Led-pæren på plass i spoten. Litt trangt i lengden.

 

Målt med tangampermeter var strømforbruket med halogenpærer slik (6 stk i framlugar):

2,7 A på fullt

1,8 A på halv

0,2 A på minimum.

 

Tilsvarende etter bytte til led:

0,6 A på fullt

0,5 A på halv

0,2 A på minimum.

 

Til sammenligning trekker dekorbelysningen i hyllene mot skrogsiden hele 3,3 A (slange med små halogenpærer)

 

Lyset fra Led-pæren er noe skarpere en halogenlyset, og forskjellen blir tydeligere etterhvert som lyset dimmes ned. Men når reduksjonen i strømforbruk tas i betrakning synes jeg byttet til led er fornuftig. Dette går inn i kategorien vellykket vinterprosjekt.

 

En merkelig effekt som jeg opplever etter overgang til led er at pærene i kabinen lyser helt svakt selv om lysbryteren er slått av. Det er ikke en tilsvarende effekt i framlugaren. Jeg har en slik bryter/dimmer i kabinen:

 

bilde

 

Jeg har ikke rukket å forske mye på dette, men det virker som om fenomenet oppstår bare når landstrømmen er tilkoblet. Det er et 230 V uttak like ved bryteren. Teorien min er at den svake gløden i led-pærene skyldes at ledningene for 230 V og 12 V ligger nært hverandre og at det oppstår en form for induksjon som får led-pærene til å gløde svakt.

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

eBay er tingen når det gjelder LED  :thumbsup:  

Har skiftet alle pærene i hele båten bortsett fra spottene på lugarene, da eg ikke har komt over dimbare G4 LED pærer til nå.

 

Oppe i salongen så ble dimmeren ødelagt, så da kjøpte eg ny LED dimmer hos maritime ( https://www.maritim.no/frilight-twilight-dimmer-led-hvit#.Vqv1CDbhB0s ), så den tar alle typer LED pærer, men ikke halogen pærer.

Men tenker eg skal ta å kjøpe inn et sett av de du beskriver Brigg, vist de fungerer på vanlige dimmere.

Eg hadde en slik dimmer du viser, i salongen på min båt tidligere. På lugarene har eg slike en: https://www.maritim.no/dimmer-12-24v-3amp-elfenben-farge#.Vqv0zDbhB0s

 

Eg har og bestilt LED stripe fra ebay (kostet ca en 50 lapp) som eg monterte langs gardinskinnene oppe i salongen. De gir et meget fint lys, og på kveldstid har vi som regel kun de på.

Link to post
Share on other sites

Samme dimmer som jeg har i framlugaren.

 

Det som gjenstår å bytte til led her er nå tre stk G4-spotter med 50 mm diameter. Disse har jeg ikke funnet noe sted. Og så de nevnte lys-slangene i hyllene fremme i framlugaren, disse burde vært byttet med noe tilsvarende bare i led.

 

Over pentryet har jeg limt en ca 90 cm selvklende led-stripe opp under overskapet, koblet over egen bryter. Dette gir utmerket lys ved matlaging, oppvask og lignende.

 

Ledstripe over vinduene i salongen hadde kanskje vært en ide. Har du de bare på sidene, eller også rundt frontrutene?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Har dere kanskje noen bilder av hvordan dere har stuet dette ryddig vekk i maskinrommet og?  :smiley:

Og gjerne den kassen du har forran førerstolen Brigg  :smiley:

 

Verktøykassen er noe ala denne fra Claes Ohlsson:

bilde

 

I motorrommet har jeg et par store plastkasser, slike man gjerne har i kjellerboden, som jeg samler ulikt ræl i. Disse plasseres bak i motorrommet på styrbord side. Med fast akslingsinstalasjon er det mye ledig plass her. Og etter at jeg monterte et ekstra batteri og hekktruster på babord side er det greit med litt motvekt på styrbord for å få båten til å ligge rett i vannet.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

De 3 LED pærene du er ute etter, er det til leslampene på lugarene? 

I såfall er det ikke G4 du er ute etter, men disse, GU 5,3

 

Legger ved noen bilder av selvklebende LED stripene mine. Eg valgte å bare ta de langs sidene. Da holder det med en 5m rull. Skal du ha rundt hele veien må du kjøpe inn 2.

Eg kjøpte denne typen.

 

Er jo mulig det går an å bruke den til erstatning på bauglugaren og ?

Eg har i tillegg til lysslange gjennom hyllene, går den hos meg og langs taket over skottet med døren.

 

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

De 3 LED pærene du er ute etter, er det til leslampene på lugarene? 

I såfall er det ikke G4 du er ute etter, men disse, GU 5,3

 

Takk! Det er til leselampene ja. At de heter GU 5,3 forklarer hvorfor jeg ikke har greit å finne de.

 

De pærene du linker til oppgis til 4W. Halogenpærene de skal erstatte er på 10W. 4W LED gir vel mye mer lys enn 10W Halogen? Jeg klarte i farten ikke å finne tilsvarende pærer med effekt på ca 1,5 til 2 W. Noen som kan tipse om slike?

 

De LED-stripene over vinduene, er de slik at det er mulig å kutte de i kortere lengder og koble til ledning? Og hvor mange watt er disse per meter? Jeg har montert en LED-stripe på ca en meter over pentryet, Denne mener jeg å huske har en effekt på 4 W, og den gir arbeidslys, ikke koselys.

 

Og til slutt: Hvordan har du gjort det med strømtilførsel og lysbryter til disse LED-stripene?

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hei 

Nå er det noen år siden st cruz 395 ble sjøsatt. Er det noen som har en  eller kjenner noen som har en. Jeg lurer på hvordan båten fungerer i praksis og om det var barnesykdommer eller om det var noe mer alvorlig. Hvordan oppfører den seg i sjøen. Det har blitt helt stille omkring 395, blir det ikke solgt mer enn det to første som ble laget. Jeg har lest det meste som ble skrevet i 2012 og 2013 og er derfor ikke så interessert i dette. Vi traff en på Oscarsborg sommeren 2014. Utvendig syntes jeg den var fin, men er det brukenes i praksis. Båten forsvant før jeg fikk snakket med rederen. 

 

 

     Jan Martin

Link to post
Share on other sites

Takk! Det er til leselampene ja. At de heter GU 5,3 forklarer hvorfor jeg ikke har greit å finne de.

 

De pærene du linker til oppgis til 4W. Halogenpærene de skal erstatte er på 10W. 4W LED gir vel mye mer lys enn 10W Halogen? Jeg klarte i farten ikke å finne tilsvarende pærer med effekt på ca 1,5 til 2 W. Noen som kan tipse om slike?

 

De LED-stripene over vinduene, er de slik at det er mulig å kutte de i kortere lengder og koble til ledning? Og hvor mange watt er disse per meter? Jeg har montert en LED-stripe på ca en meter over pentryet, Denne mener jeg å huske har en effekt på 4 W, og den gir arbeidslys, ikke koselys.

 

Og til slutt: Hvordan har du gjort det med strømtilførsel og lysbryter til disse LED-stripene?

Led stripen kan kuttes i ønsket lengde ja. Den eg har lyser mye sterkere enn f.eks de som går originalt i hyllene på lugaren.

Men da den blir litt gjemt bak listen synest vi at lyset vi får i salongen blir behagelig. Skal vi duse det enda mer ned har vi rett og slett bare levende lys ?

Er reist offshore, men kan få sendt et kveldsbilde når eg kommer hjem igjen. Da ser du bedre lyset.

 

Strøm til LED stripen fikk eg ved å koble meg på strømkabelen som forsyner "leselampen" styrbord akter med strøm. Så laget eg en egen bryter for stripen som blir gjemt vekk bak gardinen.

Redigert av k1mbo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Samme måte som jeg har koblet strømmen til arbeidslyset over pentryet. Dette lyset er jeg for øvrig veldig fornøyd med. Blir mye bedre å bruke pentryet til kokkelering og oppvask når det er ordentlig lys.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hvordan anbefaller dere å behandle trinnene i stigen opp til FB?
Ser de er noe slitt. Men må de pusses ned før olje og lakk?
Eller kan eg kjøre på med en sånn trinn 1-2-3 teak pakke? 

Har en flaske med rens og en med bleiking liggende, som eg brukte på b.a "planken" som henger påhengsen på. Resultatet der ble veldig fint :)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har brukt vinteren til å rydde i kabelsalaten ombord, samt bygget om dashbordet. Da har jeg montert Carling-brytere og fjernet de små originalsikringene som står sammen med bryterene.

Istedet har jeg nå et BEP sikringspanel i skapet der koblingsskinna stod. Kabling fra bryterene som tidligere stod til høyre for førerstolen, er trukket om, og koblingsskinna er dermed flyttet. Så nå er jeg endelig 98 prosent ferdig. Ene prosenten er å få laget et oversiktelig skjema over hvilke sikringer som er til hva, og hva de forskjellige punktene på koblingsskinna går til. Siste prosenten er å finne ut hva de to siste mysterie-kablene som er igjen, går til...

 

bilde

 

Dette er under dashen. Sliter med å få de originale motorstyring/instrumentkablene finere...

 

bilde

 

Det nye sikringspanelet på plass. (opplastingen til BP snudde bildet 90 grader, så det er ikke min feil bildet ligger...) Minus-skinne til venstre og pluss-skinne til høyre for panelet...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Da var årest første overnattinger i båten unnagjort  :thumbsup:  Til tross av at eberen har gitt sagt takk for seg med F13 i displayet, ble det en fantastisk tur :) Landstrøm og medbrakte oljeovner sørget for behagelig temp  :thumbsup: 
Det ble 2 netter i Bekkjarvik, og en siste i vågen i Bergen. Overraskende mye båter i Bekkjarvik på denne tiden. På et tidspunkt var det flust i "Askøybåter" der, 3 stk Viksund 340 St. Cruz. 3 stk Viknes 1030K3 og 1 Skilsø. :smiley:

 

bilde

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...