k1mbo Svart 1.August.2016 Link til dette innlegget Svart 1.August.2016 Noen som har tanker rundt om en 340 med D6 370 og strak aksling, vil klare å plane vist den får ca 170kg ekstra på badeplattformen? Jolle og påhengs fjernes, så det blir vel kanskje 100-120kg forskjell fra det den har av vekt bak der nå. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 1.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2016 Lyst på vannscooter nå :-) Mer vekt så langt bak vil i alle fall påvirke hvordan båten ligger i vannet når den ligger stille. Kanskje blir det behov for å løfte vannlinjen noe. Under fart vil normalt mer vekt medføre tyngre gange. Men min erfaring er at mer vekt helt bak ikke er det verste i så måte. I verste fall må du bytte til en lettere propell, og dermed akseptere noe redusert marsfart. Tror jeg. Når jeg tenker meg om er 100 kg sikkert ikke mer enn jeg har av verktøy, utstyr og annet ræl liggende i motorrommet. Kanskje det går helt fint? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
k1mbo Svart 1.August.2016 Link til dette innlegget Svart 1.August.2016 Du traff rett der ja Har snakket med en leverandør av ProDav, og det skulle gå med tanke på størrelse av badeplattform Tanken var da en Seadoo Spark 2 seter 60Hk, som ikke veier mer en 160kg. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 1.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2016 Du bør også vurdere om selve plattformen tåler denne vekten. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Stella Ulefoss Svart 1.August.2016 Link til dette innlegget Svart 1.August.2016 Hei Jeg mener å huske at badeplateformen ikke tåler mer en 80 kg helt bak, har tatt feil før. Dette er ikke hvis jeg står der, det er slag og sjokk. Jeg ville tatt en tlf til Viksund. Eller kan du jo bare forsterke badeplateformen. Jan Martin Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 1.August.2016 Link til dette innlegget Svart 1.August.2016 Godt poeng. Men sett bort fra slagkraft, så tåler den godt over 80 kg. Vi har stått 2 voksne helt bak på kanten i sommer. Og eg er 90kg aleine :-O Men skal ta en tur til Askøy Båtsenter å høre hva de sier. Sitér dette innlegget Link to post
Josefine 340 Svart 9.August.2016 Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 Hei, på vår 340, 2007 modell er dimmer"knotten" for taklysene i salongen knekt helt inne ved dimmeren på kretskortet. Jeg har forsøkt å lime den uten hell. På kretskortet står det Picsys Electronics. Noen som vet hvor jeg kan få tak i ny? Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 16.August.2016 Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 Hei, på vår 340, 2007 modell er dimmer"knotten" for taklysene i salongen knekt helt inne ved dimmeren på kretskortet. Jeg har forsøkt å lime den uten hell. På kretskortet står det Picsys Electronics. Noen som vet hvor jeg kan få tak i ny? Eg hadde samme problem med min 2005 modell. Vet ikke om det er samme dimmer som du har. Men min var hvertfall gått ut av produksjon, så ble en ny type fra maritim på meg. Kjøpte en som var beregnet på å dimme led pærer når jeg først var i gang Sitér dette innlegget Link to post
Firsth Svart 16.August.2016 Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 Hei, på vår 340, 2007 modell er dimmer"knotten" for taklysene i salongen knekt helt inne ved dimmeren på kretskortet. Jeg har forsøkt å lime den uten hell. På kretskortet står det Picsys Electronics. Noen som vet hvor jeg kan få tak i ny? Samme båt, samme problem. Dimmer får du fra Retronic AS, Spillum. Koster kr 504.- + mva. Sitér dette innlegget Link to post
Josefine 340 Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Takk for svar! Etter at jeg postet spørsmål her, ringte jeg Askøy Båtsenter - de sier at den dimmeren som ble montert, er gått ut av produksjon, men at de kanskje kan skaffe en. Dersom de ikke kan det, blir det Retronic AS. Sitér dette innlegget Link to post
Stella Ulefoss Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Hei Det har blitt en del skriving om kjøleboks under sofaen. Det som jeg er litt opptatt av er hvordan dette skapet kan utnyttes bedre.Det som jeg tenker på er mel, sukker, gjær og andre tørrvarer. Minste datteren i huse liker godt nudler og alt skal ha plass. Jeg klarer ikke å utnytte skapet ordentlig det er for høyt. Jeg har tenkt på en hylle eller skuffe , men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal få det til. Når vi er på tur så lager vi det mest av mat i båten. Jeg har som mål at det som vi lager hjemme kan vi lage i båten.Å kjøpe ferdig pizzabunn er ikke like god som hjemme laga, det er min mening. Når en skal bake brød , steike vafler, lage pai og ha fredags pizza så går det en del mel ( jeg glemte saus). Jeg kommer ikke langt med et kg mel. Er det noen som har forslag hvordan skapet kan bli bedre utnyttet. OGSÅ VAR DET H M S Vi har et brannteppe liggende i skape og det kommer vi til å forsette med. Det er ikke bare redningsvest som er viktig. For orden skyll jeg er ikke kokk. Jeg liker best å sitte å drikke Hansa å få maten servert. Jan Martin Sitér dette innlegget Link to post
Stella Ulefoss Svart 19.August.2016 Link til dette innlegget Svart 19.August.2016 (redigert) Hei Det er noe sånt som jeg tenker på. Det som er litt dumt er at det ikke er plass til to i høyden. Den høyeste er 20,5 cm . Tips til hylle, skuffe eller noe annet blir mottatt med glede. Jan Martin Redigert 19.August.2016 av Stella Ulefoss (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 19.August.2016 Link til dette innlegget Svart 19.August.2016 Artig å se spor av norsk båteksport på 90-tallet. Denne Viksund 350 har hjemmehavn i Thisted på Nordvest-Jylland i Danmark. Altså i Limfjorden. Lett for meg å oppdage den, siden jeg har maken... :-) Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Edh1 Svart 22.August.2016 Link til dette innlegget Svart 22.August.2016 Hei! Har Viksund 310 to "lag" med køyer fremme? Vurderer lukket båt og har ønske om at ungene kan ha hver sin køye. Båter med 3 adskilte kabiner blir for dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
2roringen Svart 29.August.2016 Link til dette innlegget Svart 29.August.2016 Hei, på vår 340, 2007 modell er dimmer"knotten" for taklysene i salongen knekt helt inne ved dimmeren på kretskortet. Jeg har forsøkt å lime den uten hell. På kretskortet står det Picsys Electronics. Noen som vet hvor jeg kan få tak i ny? Samme problem på min, Hadde den typen som man slår på lyset med en liten trykk knapp og deretter vrir på dimmeren. Disse produseres ikke lenger, nå er det en stor vribryter. Disse brukes også i campingvogner. jeg dro til campingsjappa og den passet perfekt inn i det orginale panelet i båten. Betalte 400kr med mva :) Sitér dette innlegget Link to post
cocker Svart 14.September.2016 Link til dette innlegget Svart 14.September.2016 Vi må bytte ut kalesjen på vår 360. Vurderer den varianten med utvidet løsning. Noen her inne som har denne og vil dele sine erfaringer?? Den er ganske kostbar å handle av Viksund, men ser ut som det blir litt ekstra plass også.. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 14.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2016 Flataker Industrier har levert kalesjene til Viksund i mange år. Du kan også høre direkte med dem, ikke sikkert det blir noe dyrere. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
k1mbo Svart 20.September.2016 Link til dette innlegget Svart 20.September.2016 Til dere som har hekkthrustere. Hvor sterk er den, eller hvor sterk bør den være? Var å prøvekjørte 2 stk med orginal montert hekkthuster før jeg kjøpte 340`en jeg har nå. Men følte at de egentlig hadde for svak hekkthruster til at det vær noe særlig hjelp. Fått tilbud av Viksund (Askøy båtsenter) om å ettermontere en sleipner SE 60 til 40 lapper. Men vist denne er like "svak" som på de jeg prøvde, så føler jeg ikke det er verdt det. Vet at en hekkthruster ikke reagerer like lett som en baug. Men etter noen hendelser i trange havner og farvann med strøm i sommer, så har jeg sett nytten med den ekstra sikkerheten. Samt å bakke inn i båsen, de dager det blåser rett i siden, hadde pulsen senket seg med litt mer styring på hekken Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 20.September.2016 Link til dette innlegget Svart 20.September.2016 Har SE 60 I hekk og SE40 I baug Disse er rimelig godt avstemt I forhold til fortregningen av skroget sideveis. Det vil si at med full trykk på begge går båten rett sideveis. Ved idindstyrke 8-10 m/s rett inn fra motstående side klarer thrusterne å holde båten I ro. Men husk at en sidethruster har nesten ingen effect om båten beveger seg I 5 knop fremover eller bakover. I ett trangt sund med mye strøm, vil thrusterne ha tilsvarende mindre virkning Sitér dette innlegget Link to post
Stella Ulefoss Svart 20.September.2016 Link til dette innlegget Svart 20.September.2016 Hei Vi har og stander 4hk og Viksund monterte 6hk bak med engang båten var ny. Det har alltid vert nok ,men hadde følt meg litt roligere med noen som var litt større. Hadde det vert nå så ville jeg hatt 6 framme og 8 bak Når jeg er alene så er al den hjelpen en kan få veldig kjærkommen. Det ble litt bedre da vi byttet propell framme, fra 4 til 5 blad. Bak var det 5 blad. Jan Martin Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 20.September.2016 Link til dette innlegget Svart 20.September.2016 (redigert) Jeg har 4 blad bade foran og bak. Da har jeg fått meg et ekstra vinterprosjekt ;) Er det forresten same propel på bade 4 og 6 Hk thrustere fra Sleipner? Redigert 20.September.2016 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 20.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2016 Ja, samme 5 blads propell såfremt begge trusterne har samme tunelldiameter. Ved overgang fra gammel 4- blads til 5-blads trenger du et adapter som monteres i bosset på propellen. Adapteret fulgte med når jeg byttet til 5-blads for ca fem år siden. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bay_liner Svart 28.September.2016 Link til dette innlegget Svart 28.September.2016 (redigert) Noen som har anelse hvor DSM 30/300 enheten for svingeren finnes originalmontert på Cruz 310? Redigert 28.September.2016 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Bay_liner Svart 28.September.2016 Link til dette innlegget Svart 28.September.2016 Noen som har anelse hvor DSM 30/300 enheten for svingeren finnes originalmontert på Cruz 310? Det skulle være for Raymarine plotter/multiinstrument - i dette tilfellet E120 Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
k1mbo Svart 4.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2016 Er det noen som har samme Simrad VHF løsning som meg? Har tilsvarende på fly. Tar bare med meg håndsettet opp. Spørsmålet mitt er hvor selve enheten kan være gjemt? Har trøbbel med VHF`n, og trenger å finne denne. Men tenkte eg skulle spør her inne før eg begynnte å demontere kjøleskap og paneler i leiting Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.