Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

På min båt kommer dette vannet fra ferskvannstanken ombord, spyler via en elektrisk pumpe som aktiveres når jeg trykker på spyleknappen. Dersom det er lenge siden den ble brukt, kan det ta litt tid før vannet kommer. På den forrige st.cruzen var spyleren aktivert med en helt vanlig vannkrane over hodet på styrbord side ved førerposisjon. Også denne hentet vann via ferskvannssystemet.

Link to post
Share on other sites

På vår 2005-modell er spylerveske-tanken plassert bak samme luke som de manuelle lensepumpene, på styrbord side på akterdekket, rett utenfor døra inn til kabinen. Over luka står det merket med "Lensepumpe forskip" "Lensepumpe motorrom" og hmmm ... "Spylervesketank".

 

Ikke nødvendig å lese bruksanvisningen for dette. Og like greit, for med det nivået det er på beskrivelsen av selve båten i "skipspermen" har du neppe funnet noe der uansett.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Ja nå hadde vi siste helga i Jodaen det er jo veldig rart !men de som sier at de som venter på noe godt venter aldri forgjeves. Det værste er og være resten av sommeren uten egen båt står for meg nesten som et mareritt.men det løser seg sikkert på et vis det også med endel gode båtvenner får vi sikker kjenne saltvann og tang lukta igjen. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Det værste er og være resten av sommeren uten egen båt står for meg nesten som et mareritt.men det løser seg sikkert på et vis det også med endel gode båtvenner får vi sikker kjenne saltvann og tang lukta igjen.

For livets glade gutter går solen aldri ned vettu Ajoda. Ventetiden på ny båt er alltid laaang og deiiilig.

Link to post
Share on other sites

Å måtte gi fra seg Jodaen er sikkert vemodig. Føler med dere alle. Etter mitt syn er båten dere gir fra dere antagelig den beste sportscruiserne på markedet i 30+segmentet.

Gled dere til nybåten. Viksund 360 er en flott båt, og gir dere en helt annen mulighet til å utvide båtbruken. I mellomtida har dere herved en stående invitasjon til å mønstre på Escada akkurat når dere måtte ønske. :sailing::yesnod:

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Var på båtmessen i Bergen forrige helg og så på den nye Viksund 335 St Cruz. Likte båten! Meget godt utnyttet. 6 faste køyeplasser (litt trangt, men ok for barn og ungdommer med "4-sengslugar"). Flott rederlugar og romslig bad med dusjhjørne. For meg, som ikke kunne tenkt meg større båt enn noe over 30 fot, var dette virkelig et kinderegg. Liker vanligvis ikke flybridge, men synes denne var helt OK. Ser nesten ut som en hardtop-båt på litt avstand...he, he. Og kona likte den. :thumbsup:

 

 

(skal ikke si så mye om Martin Viksund, som er en ålreit fyr, men han har nok ingen framtidig karriere som filmstjerne, hvis båtfabrikken går konk... :lol: )

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Postet av Haa- 29.05.11 19:53:

 

Men jeg synes den er noe baktung, og da ligger også badeplattformen for lavt! Er det noen som har noen gode råd for dette? Er det noe man kan gjøre med det?

 

 

Hva med å støpe på en forlengelse av skroget på hver side av drevet for å øke oppdriften bak? Dette i kombinasjon med noen kilo bly i baugen burde gjøre susen

 

 

 

Tar opp igjen et gammelt innlegg her...

Er det noen som har bilder eller tegninger på noen eksempler av dette!??

Link to post
Share on other sites

Hvis du kikker på innlegg 5 og 9 i denne tråden har jeg forklart det nermere der. Alt av tanker og batterier er plassert så langt frem i båten som mulig, så er ikke noe og hente der heller. Alle 270er jeg har sett, ser det ut til at ligger litt bakpå.

På etterkommeren, 310, er skroget noe lengere bak og har mere oppdrift pga dette, så den ligger rettere i vannet.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Se videointervju med Rune Viksund om Viksund sitt nye prosjekt Viksund 395 St. Cruz :)

 

LINK: http://baatfrelst.com/2011/11/05/video-norges-storste-serieproduserte-bat/

 

Rune Viksund forklarer til Baatfrelst.com at nye 395 vil få et volum som ingen andre båter på den størrelsen har.

 

 

Jeg gleder meg masse til å se båten ferdig! Hva med dere?

Båtens Verden | www.b-v.no

- Båtbladet med norges bredeste stoffmiks

Les mer om vår iPad-utgave på b-v.no/ipad

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Vi har falt for Viksund 335 St Cruz, skal prøvekjøre om en uke.....

Jeg har festet meg ved strak aksel m Yanmar 6'er (6LY3-UTP), "midterste" Hk-nivå i motorutvalget, 360-380 Hk, traust, solid og godt serviceapparat i nærområdet(Skjeberg) og aktuelt fartsområde.

Yanmars nye V8'er, kunne også være aktuell, men den har noe lavere dreiemoment, og er litt dyrere, så selv om lavere støynivå, nyere teknologi og 8'er kan friste, så holder jeg på den eldre 6'eren.

Cummins har en med enda bedre dreiemoment, men tilsynelatende svakt serviceapparat foreløpig, så litt skeptisk til det, selv om jeg har en problemfri Mercruiser 4,2 D-tronic i dag.

Volvo D6, de har sikkert løst D6-problemene, men de vil hefte ved de motorene når båten en gang skal videre til ny eier.

Noen som har synspunkter, spesielt på Yanmars 6'er? :thumbsup:

Terje G<p>

Link to post
Share on other sites

Vi har falt for Viksund 335 St Cruz, skal prøvekjøre om en uke.....

Spennende! La oss få høre hvordan du opplever båten.

 

Når det gjelder motorvalg har jeg ikke noen erfaring med Yanmar. D6-ern vår har sålangt tjent oss vel uten unormale problemer. Jeg vet ikke hvor lett 335-ern er for motor, men dersom den ligner på 340-en kan det godt være at den kler en noe kraftigere maskin.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg har festet meg ved strak aksel m Yanmar 6'er (6LY3-UTP), "midterste" Hk-nivå i motorutvalget,

Yanmar 6LY3 finnes som UTP STP ETP med henholdsvis 380 440 og 480hk.

Jeg ville strukket meg til STP 440hk var jeg deg. Da har du plenty krefter å ta av og trenger

ikke stresse motoren med full ferie utrustning og fulle tanker. Sannsynligvis sparer du suppe også.

Og ikke minst, båten blir atskillig mer lettsolgt når den dagen kommer.

Har aldri hørt noen klage på for stor motor i båten noen gang. Men hørt mye det motsatte, og da er det for sent. Har bare lovord å si om Yanmar. VP D6 ? Nei takk !

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...