Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

Nå roter du litt.

Det er snakk om 2 forskjellige båter.

310-330-340 er samme skroget, samme bredde. Opprinnelig en kappet utgave av 350 som idag heter 360.

270-290-310 er samme skroget men en annen båt med bulb, bredde 320.

Så ja, Viksund har hatt 2 forskjellige båter som har hatt navnet 310, men ikke samtidig- på samme tidspunkt.

 

350/360 er forøvrig de andre overlegne når det gjelder sjøegenskaper pga. lengde/bredde forholdet. De andre blir litt stuttkjukke.

Edited by Mix
Link to post

Noen som har et tips på hvordan man får frem bilde...

 

Først må du laste opp bildet "Laste opp blider".

Deretter går du på "Sett inn bilde" (knappen som ser ut som et fjell med en sol over) og limer inn url for bildet du har lastet opp :smiley:

Link to post

270-290-310 er samme skroget men en annen båt med bulb, bredde 320.

Jeg har også oppfattet at 310 som gikk ut av produksjon for noen få år siden tidligere het 290.

 

Men jeg trodde at den tidligere 290 ikke var samme skrog som 270, men en lengre utgave. Utseendemessig er 270 forskjellig fra 290/310, bl.a er overbygget kortere på 270. Jeg er av den oppfatning at 270 og 290 er to forskjellige båter og ikke samme båt med endret navn.

Link to post

:crazy: Det går jo helt i surr for meg med alle gamle og nye føtter hos Viksund!!

 

Da tolker jeg det slik at om jeg skal satse på St Cruz serien så bør det være en 360 fra 2004 og oppover. Da får jeg det avdelte badet og den nye layouten på FB, samt større akterdekk og bedre sjøegenskaper en 340.

Noen som vet totallengde og netto skroglengde på 360 og 340 ? (Nye modellene)

 

Mvh

Renita.

Link to post

Hei Renita,

 

Kan godt hende at 360 har bedre sjøegenskaper. Selv har jeg en 2007 modell 340 og etter 100 timer har jeg ikke opplevd at sjøegenskapene har lagt noen demper på bruken. Men jeg må også innrømme at jeg ikke har vært utaskjærs i stiv kuling heller da. Det eneste argumentet jeg kan se for å bytte må jo være de 30 cm du får ekstra på akterdekket. Jeg sto overfor samme valg, og min personlige mening er at 340 har finere avslutning i hekken. Den ekstra meteren på 360'en gjør at linjene trekkes videre bak og dermed nedover. noe som gjør denne mer sidrumpa. I og med at flybridgen er den samme på begge båtene henger kalesjen rett ned på 340, mens den skrår bakover på 360. Dette medfører at om du sitter på akter benken så går bakhodet inn i kalesjen. Begge båtene har jo et stort vindfang om du ligger på anker med baug'en inn mot land. Den ekstra meteren kan nok merkes. Nå er jo begge båtene i øverste siktet her så det jeg nevner her har neppe stor betydning for folk flest

Link to post

Hei JRK,

 

Gode opplysninger dette, ting jeg ikke har tenkt på. Ser også at 340 er en del billigere en storebroren, og siden båtene er så lik bortsett fra lengden så er det sikkert ikke så dumt å satse på en 340.

 

Mvh

Renita.

Link to post

Jeg vurderte 340 og 360 når jeg skulle kjøpe ny-brukt ifjor vår. Jeg havnet på 340 på grunn av at de 360'ene som var til salgs enten var for gamle eller for nye. Det var dessuten mange 340'er til salgs, og jeg kunne prute:-) Jeg gikk for en velutstyrt 340 med full pakke, og kjøpte en med hekktruster og generator.

 

Akterdekket på 340'en er litt kort, men stort nok.

Har gått i stiv kuling rundt Lista, og har også vært utaskjærs i full storm... Syntes båten er helt grei i sjøen.

 

Men uansett hvilken du velger, så gå for en som er nyere enn 2004 så får du adskilt dusjrom. Det er helt kanon!

 

Angrer ikke et sekund på båtvalget:-)

Link to post

086.jpg

Prøver igjen.

Som du ser her JRK har de forandret litt på det med kalesjen bak på 360. Den er bygget ut litt oppe slik at den henger mere rett ned og du får ikke den litt trange følelsen inni.

Link to post

Artig med de to kulene bak på flybridgen, mangler bare et potent baugspyd :giggle:

 

Beklager at jeg gjør narr av båten din Dagfinn, det er kun av ren skjær missunnelse :cheers_wine: Det er ikke fritt for at en slik står høyt på ønskelista :yesnod:

Link to post

Hei, jo en plass må man jo ha fenderene også..lett å få tak i og ute av veien. De er store , men greie når jeg ligger long side på skjæra!

Ja fin båt god plass. Det er en 3 kabins versjon i lys armerikansk or.2011 mod. Det lyse treverket gjør at båten er lys og trivelig selv nede i forgangen og kabinene.

Edited by Dagfinn D
Link to post

086.jpg

Som du ser her JRK har de forandret litt på det med kalesjen bak på 360. Den er bygget ut litt oppe slik at den henger mere rett ned og du får ikke den litt trange følelsen inni.

Jeg stusset når jeg så bildet av kalesjen, og tenkte at dette måtte være en tilpasning som var gjort i ettertid. Men så sier du at Viksund har endret kalesjen på 360en. Dette gir nok bedre plassutnyttelse på akterdekket, og tar seg etter mitt syn bedre ut en den skrå kalesjen som har vært tidligere. Dette er ingen dårlig løsning, men jeg mener at Viksund heller burde tatt seg bryderiet med å forlenge flybridgen.

Link to post

Dette er ingen dårlig løsning, men jeg mener at Viksund heller burde tatt seg bryderiet med å forlenge flybridgen.

:yesnod:

 

Tenkte det samme. Men det begrenser seg vel hvor mye produktutvikling man kan forsvare med den omsetningen en norsk båtprodusent har.

Link to post

Hei..

 

jeg lurer på om noen kan linke eller legge ut noen bilder av tunell forlenger til Viksund 340. Jeg har en 2005 mod og har hørt at skuta skal bli mer retningsstabil med en slik montert..

Link to post

hekktruster6.jpg

 

Her er et bilde tatt mens jeg monterte tunellforlenger på vår 2005-modell sist sommer.

 

Tunellforlengeren gir vel ikke bedre retningsstabilitet. Hovedgrunnen til at den ble innført fra 2006-modellen tror jeg var å bedre ror-responsen ved krappe svinger i høy hastighet. Båtmagasinet påpekte dette problemet ved test av 340-en, jeg tror dette var høsten 2005. Ved normal bruk av en slik båt tror jeg man sjelden kommer i situasjoner der dette er noe problem.

 

I tillegg skal tunellforlengeren gi bedre løft av akterskipet under fart slik at baugen kommer mer ned, og dermed redusere behovet for bruk av trimflaps. Jeg hadde håpet på større effekt her, jeg synes båten går dypt akter også etter at tunellforlengeren ble montert.

 

Lagt til: Velkommen til forumet viksund340stc, og spesielt velkommen til St.cruz-tråden!

Edited by Brigg
Link to post

Hei Brigg, jo takk og takk for svar og bilde.

 

Er forlengeren "orginal" fra Viksund eller har du lagt den selv? Hvor mye lenge er denne forhold til orginal ?

Post gjerne flere bilder fra andre vinkler om du har

 

Jeg er ganske "fersk på havet". Kjøpte min første båt i mai 2011, en NB870. Ble raskt bitt av basillen og byttet denne til Viksund 340 i august :)

Link to post

Fra null til 34 fot i løpet av fire måneder, det må man kunne kalle eksterem progresjon i båtstørrelse.

 

Tunellforlengeren er kjøpt fra Viksund og er tilsvarende den som har vært montert som standard siden 2006-modellene. Viksund leverte komplett med nødvendig festemateriell.

 

Jeg har ikke noe bilde fra siden, men jeg anslår den til å stikke knappe 50 cm ut fra hekken.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...