Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

Det ble demobåt på oss, 335 fra Rogaland. Viksund har problem med å ferdigstille før ferien, så vi valgte denne løsningen som de foreslo, og fikk et bra opplegg på den - mye utstyr i bytte med 35 motortimer på Yanmar 8LV 370 - og det tåler den sikkert godt. Teak akter, generator, div småsnacks i tillegg til at det vi hedde bestilt ble montert - bl a putekasse på flybridge.

 

22 timer kjøring frdag-søndag fra Strusshamn til Høysand i Skjeberg, 340 Nm i litt dårlig vær, kun 2 t på flybridgen. Datter som co-pilot og navigatør.

335'en oppførte seg eksemplarisk gjennom mye motsjø, ofte 3-4 m halvkrappe dønninger fra SØ fra Lista til Lindesnes. Det er sikkert også årsaken til et høyt dieselforbruk, nær 3 l/Nm ( over 1 m3.....)

Uansett motsjø, medsjø, fra siden eller skrått på - trygg og god opplevelse av båten - selv med noen småhopp.

Riktignok løsnet låsen på TV-beslaget, men det var også eneste problemet vi hadde. Herlig tur i robust båt!

 

Vi gleder oss til fortsettelsen!

Terje G<p>

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Strålende vær i helgen ble benyttet til Skagen-tur. 4 t fredag morgen, 77 Nm direkte Herføl-Skagen, i litt grått vær, og noe sjø.

Flott kveld i Skagen.

Oppover igjen lørdag formiddag, 90 Nm langs hele nodre Bohuslens kyst, i strålende sol.

 

Fungerte godt, og vi er fortsatt godt fornøyde med båten og utstyret.

Noen småfeil på monterte komponenter og instrumenter skal rettes av Viksund - det tar litt tid - de har mye å gjøre.

Men - regner med at det årnær'sæ.

Terje G<p>

Link to post
Share on other sites

Høres bra ut. Har også fått nybåten nå, og brukt den flittig til småturer i helgen..:) Meget fornøyd med selve båten og løsningene, men er noen småfeil/forglemmelser som skal/må rettes opp i.. Slo blandt annet løst setet på flybridge i motsjøen, og dusjkabinettet løsnet på henteturen hjem fra Bergen. Hvilken fart marsjer, og makser du Terje?

Link to post
Share on other sites

Hei

Er det noen som skal til Hvaler 14/9, jeg er ikke sikker enda om det blir noe med oss. Har ikke meldt oss på, tenkte jeg ville vente litt for å sjekke været. Vi har ikke vært på noen tilstelninger som Viksund har hatt, kanske det kan bli moro. Når jeg tenker etter så har vi ikke vært i Hvaler siden vi fikk båten i 2008.

 

Jan Martin

Link to post
Share on other sites

Høres bra ut. Har også fått nybåten nå, og brukt den flittig til småturer i helgen..:) Meget fornøyd med selve båten og løsningene, men er noen småfeil/forglemmelser som skal/må rettes opp i.. Slo blandt annet løst setet på flybridge i motsjøen, og dusjkabinettet løsnet på henteturen hjem fra Bergen. Hvilken fart marsjer, og makser du Terje?

 

Marsjer på ca 22, maks 25-26. Forbruket er mellom 2,5 og 3 l/Nm. Noe høyere enn antatt, men det kan ha noe med last å gjøre...... Svært fornøyd med alt bortsett fra småting som skal fikses, og vi skal ha et Bruce-kopi anker, det leverte fra Engbo sitter dårlig i lera her nede.

 

Blir nok Hvaler på oss 14. september.

 

Terje

Terje G<p>

Link to post
Share on other sites

Vi hentet også båten i pinsen, og hadde en fin tur til Asker men denne båten hadde også endel feil.har dere hørt noe fra viksund i form av Mail tlf eller lignende om hvordan båten fungerte og om dere er fornøyd og om alt fungerer osv. Vi har ikke hørt et pip vi måtte presse litt på for og få montert baugspyd og autopilot.men da gikk plotterne bananas På turen nedover slet vi med en diesel lekkasje som vi tror vi har ordnet.ikke for og virke sutrete men vi sliter fortsatt med utstyr som ikke virker.

I ferien måtte vi kontakte Raimarine og de stilte opp og kom til strømstad og ordnet slik at vi kunne bruke plotterne som et nettverk og at de viste riktig vei stor honnør til dem.

Link to post
Share on other sites

Bare å smøre seg med litt tålmodighet, så blir det nok ordnet.. Har ikke heller fått montert på alt, så blir en høsttur opp til Bergen i september for siste finpuss og montering. Båten skal jallfall opp, men tror ikke jeg blir med..

Hvaler blir nok litt langt for oss på sørvestlandet :worry:

Hvor blir det av bildene fra henteturen Halvard?

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Nå har vi fått cruzen på land.

Det er første året vi har hatt båten på vannet i November. Den siste måneden har det egetlig bare vært korte helgeturer til favoritt øya her i Norsjø. Jeg synest det er kos når varmeren går for fullt og det er godt og varmt samtidig som det er regn og surt ute. Nå har vinterprosjekta kverna i hodet en stund, slik er det hver høst. Et av prosjekta er tømming av septiktank. Jeg har tenkt å sette på pumpe, men kan jeg ha både pumpe og injektor tømming? Det som jeg lurer på, er om når jeg går og tømmer tanken med injektoren uten bruk av pumpen, når tanken er tom, vil da pumpen gå tørr og bli ødelagt?

 

Jan Martin

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Tenker å gjøre akkurat det samme. Kapper ejektor/septik slangen ved septik tanken setter inn et Y ledd på hver slangestuss. Da blir det to løp mellom tank og ejektor. Ett med elektrisk pumpe og ett med en krane. Da vil ejektoren fungere om kranen står oppe. Om jeg ønsker å bruke pumpen må jeg stenge kranen. Noen sysnspunkter?

Link to post
Share on other sites

Det er ikke nødvendig med elektrisk pumpe, Men av og til syynes jeg det er litt ubehagelig å fylle fjorden med bølger bare for å tømme septikken. Har liksom aldri blitt helt trygg på hvor fort og lenge man må kjøre for å være sikker på at man har fått tæmt alt. Med elektrisk pumpe hærer man lett på gangen når tanken er tom

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg hadde og tenkt slik som JRK (#165) , men det er mindre arbeid hvis det går an å sette el.pumpe rett på avløpslangen.

Injektoren syntes jeg er helt topp, men jeg må opp i 8 knop for å tømme tanken og det er som oftest ikke noe problem. Problemet mitt er den lille blæra som jeg har, eller er det tanken som er for liten. Det siste her kan vi sikkert diskutere til jul. Hvis vi skal ha opplegget til JRK må det vel ha slusekraner ellers vil vel el pumpen bare ta inn sjøvann og pumpe i en sirkulasjon, eller tenker jeg feil?

 

Jan Martin

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Vi snakker sikkert bare forbi hverandre. Poenget med kranen er joe nettop å hindre at vannet ikke går i ring via begge y-koplingeneog pumpa. Er ganske sikke på at du ikke kan kople elektrisk pumpe disrekt inn på tømmeslangen og fremdeles forvente at ejektoren vil fungere. I min elektriske pumpe er det 4 gummi ventiler og ejektoren vil nok ikke klare og åpne alle disse fire.

Link to post
Share on other sites

Hei,

jeg hadde en RM69 manuell septikpumpe i NB'en jeg hadde tidligere. Når håndtaket sto ned, membran opp, fungerte også ejektorprinsippet gjennom pumpa.

På 335'en vi har nå fikk vi satt inn 230l septik, det er god plass til den, og med det elektriske toalettet går det lite vann. Vi har vært 5 pers (kone, to døtre, venninne og meg) i 4 dager uten å tenke på tanken.

Terje G<p>

Link to post
Share on other sites

Ideen med fire gummi ventiler ser veldig bra ut. Det er 2 i serie på innsugsiden og 2 i serie på ublås siden. Ventilene har en avstand mellom seg på ca 10 cm. En av ufordrinene med alle membranpumper er at om noe fester seg i en av ventilene så pumpes bare frem og tilbake. Tror at ideen med doble ventiler er at om man suger et fremmedlegeme inn i den ene ventilen så vil den andre fremdeles tette. ved neste pumpeslag vil fremmedlegemeet passere første ventil og etterhvert gå inn i neste. Da vil den første ventilen tette.

 

Om det er en annen forklaring hadde det vært morro å få innspill

Link to post
Share on other sites

Vi hentet også båten i pinsen, og hadde en fin tur til Asker men denne båten hadde også endel feil.har dere hørt noe fra viksund i form av Mail tlf eller lignende om hvordan båten fungerte og om dere er fornøyd og om alt fungerer osv. Vi har ikke hørt et pip vi måtte presse litt på for og få montert baugspyd og autopilot.men da gikk plotterne bananas På turen nedover slet vi med en diesel lekkasje som vi tror vi har ordnet.ikke for og virke sutrete men vi sliter fortsatt med utstyr som ikke virker.

I ferien måtte vi kontakte Raimarine og de stilte opp og kom til strømstad og ordnet slik at vi kunne bruke plotterne som et nettverk og at de viste riktig vei stor honnør til dem.

Vi har hatt båten i 2 sesonger nå , enda er det en god del ting som ikke er på plass, har sendt mail i forrige uke og en i går, men ikke fått svar ennå, håper de får orden på båten din Halvard. Hvordan er du fornøyd med akter trusteren?? Har du agregat eller?

Link to post
Share on other sites

Vi har hatt båten i 2 sesonger nå , enda er det en god del ting som ikke er på plass, har sendt mail i forrige uke og en i går, men ikke fått svar ennå, håper de får orden på båten din Halvard. Hvordan er du fornøyd med akter trusteren?? Har du agregat eller?

Lurer litt på hva status er i firmaet Viksund , håper ikke de er iferd med og gå til bunns .

Hei Dagfinn

 

Ja båten er ok nå det som magngler er noen tepper og at ais og kamera sluttet og virke,det er en Raimarine greie.

Det har vært veldig mangelfull deltagelse fra viksund sin side på oppfølgingsiden, de lånte båten vår på båter i sjøen da spurte vi om de kunne ta med en fender med trekk nedover pga at den vi hadde var lekk, det kostet full pris selv om at vi fraktet båten til og fra Sandvika og lånte den ut i tre dager.

De sier at den manglene oppfølgingen kommer av at de har hatt veldig mye og gjøre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...