Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

Ja Dagfinn vi har akter truster og aggregat aktertrusteren synes jeg at kan virke litt svak hvis det er litt vind

aggregatet er et mase på 2,8 kw som fungerer helt perfekt.

Hei igjen Utrykket meg nok litt feil. det jeg mente var om du har strak aksel eller hekk agregat... Vi har hekk agregat så hvis jeg prøver å kjøre båten mot babord side så skjer det omtrent ingen ting vis ikke vinden blåser mot babord..Lurer på å sette på en av de styre skålene som jeg så på et bilde litt lenger oppe i denne tråden.

Vurdere også å høre med sleipner om innbytte av 8hk mot nye 10hk det er jo samme tunnel åpning. Det er jo trossalt når det blåser vi har bruk for trusterene.

Hvordan dusj dør har du? Vi har en garderobe skaps dør (glass/plast) somikke er serlig brukelig, ca 1,5 -2 cm klaring under slik at dusjvannet kommer ut på dørken ved toalettet.

Og hva med dokumentasjonen du fikk med? Er det noe oppdaterte greier eller er det like ubrukelig som det vi fikk.

Det var dårlige greier de tilbøy deg for lån av båten...Du måtte jo betale for at de skulle låne den...det er for dårlig.

Vi lånte ut vår også, da fikk vi med tepper inne og full dieseltank etter messene (to messer) men det er vel litt individuelt hva man får til,,det er jo ikke akkurat det første man tenker på når man har fått (kjøpt) ny båt.

Link to post
Share on other sites

Her er nok litt forskjellig erfaring med Viksund. Jeg kjøpte en 2007 modell 340 brukt for snart 2 år siden. Når det gjelder reklamasjoner har Viksund fikset det meste vi har reklamert på. og det på tross av at båten var 4 år da vi overtolk. Det ligger litt i kortene at om man skrur selv så sender de deler. Litt værre om man må ha folk ombord. Akkurat det samme opplevede jeg med Saga Boats med en 315 jeg hadde før denne.

Jeg har ingen tro på at Viksund går konkurs med det første. De har nok helt sikkert organisert seg slik at de kjøper inn tjenester på en slik måte at om de går overende så er det bare å starte på med blanke ark...men merk at jeg skrev tror, her har jeg ingen faglig kompetanse til å mene noe som helst.

Når det gjelder thrustere så opplever jeg også at det er i svakeste laget med en 4 HK i baug og en 6 HK i hekken, under tøffe vindforhold.

 

Ellers synes jeg det er helt topp og se hva andre Viksundeiere har av erfaring og meninger.

Link to post
Share on other sites

Lurer litt på hva status er i firmaet Viksund , håper ikke de er iferd med og gå til bunns .

 

Ikke levert årsregnskap for 2011, samt turbulens med flere styremedlemmer som har fratrådt, er ikke gode tegn. :nonod: Håper kunder og leverandører tar nødvendige grep for å sikre sine interesser.

Link to post
Share on other sites

Ja , jeg så det jeg også...håper det bare er en forsinkelse og en omorganisering.. Høyt omsettingstall for 2010 i forhold til 2009 men lite igjen i forhold til omsettingen.

Dumt hvis Viksund også må i kne pga tøffe tider..

Link to post
Share on other sites

Hei

Vi kjøpte ny båt 2008, vi hadde den på Lilestrøm messa og fikk derfor et godt kjøp. Vi har og klagd på forskjelige ting uten at det har hjelpt, nå har jeg gitt opp. Synest det er sløvt av Viksund å ikke kunnet ordna opp. Jeg er enig med dere at trøsterene kunne godt ha vært større. Vi er så godt fornøyd med båten at hvis vi skulle hatt en ny 34 fot med flybridge, så trur jeg at det hadde blitt en Viksund igjen. Nå har motoren gått 1100 t, Volvoen er jeg og godt fornøyd med.

 

Jan Martin

Link to post
Share on other sites

Ser det er fler enn meg som har følelse av svak akter-thruster. Hadde noen uheldige opplevelser i sommerlig sidevind på vei inn mellom andre båter....

Jeg spurte en kjenning i Sleipner, som bekreftet at det gikk an å bytte SE80 mot SE100, med forbehold om tilstrekkelig kabeldimensjon - lengde og diameter.

For meg hjalp det veldig å fjerne rur i tunnellen og på propellene, thrusteren var ikke stoffet fra Viksund. Jeg stoffer til våren, og tar opp og gjør rent i løpet av sommeren.

 

Terje G

Link to post
Share on other sites

Da har du i hverfall større virkningsgrad av trusteren enn jeg har med drev, Vannstrømmen går rett i drevet .virker tålig den ene veien men ikke den andre.Tror jeg må montere en på hver side kansje....

Link to post
Share on other sites

Ikke levert årsregnskap for 2011, samt turbulens med flere styremedlemmer som har fratrådt, er ikke gode tegn. :nonod: Håper kunder og leverandører tar nødvendige grep for å sikre sine interesser.

 

Viksund er etter det jeg hører i korridorene, slått konkurs idag :nonod:

Link to post
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei

Nå går et båtår mot slutten, for oss har det vert et år med mye vind. Vi ser på The Julekalender og tar en Gjerterud " håper det blir likare neste år" .

I sommer ble det en svipptur til Lysekil, opp til Strømstad og over til Kragerø (Skratta). Etter det ble det bare turer i nærområdet. Dette året er først året som vi ikke har klart 200 t på motoren, det er meiningen at vi skal ta det igjen neste år. Til en forandring så har jeg ikke ødelagt propellen, heller ikke akslingen.

Cruzen har ikke skuffa i år heller, den er ikke perfekt , men jeg blir mer og mer glad i cruzi . Vi hadde båten ute til november, det er første året vi har hatt den ute så lenge. Nå er den på land og vinter prosjektene er i gang. Det har vært så kaldt i det siste at prosjektene foregår mest oppe i hue.

 

God jul og et godt nytt båtår til alle og spesielt til cruzerne

Jan Martin

 

ps. er det noen som vet hvordan ankerdrammen smaker på juleaften ?

Link to post
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vi gleder oss til sesongen, tross Viksund sin konkurs, påsken kommer tidlig, men forskringen skal gjelde - så da er det bare å satse på pent og "varmt" vær!

Vinteropplaget har sålangt vært greit og tørt i Høysand. Påsketur til Skagen hadde vært perfekt!

Link to post
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Roar Strømsnes, daglig eier av Skorgenes, har som kjent kjøpt "familiedynastiet" Viksund. Pr. i dag vet vi lite om hvilke planer han har, så det blir spennende å se for oss Viksund-eiere i tiden som kommer. Og ikke minst for flere her i tråden som ganske nylig har kjøpt helt nye båter.

Har drodlet litt mer rundt dette i MorMajor-bloggen i dag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også lurt på hva som skjer hos Viksund. Når en er avhengig av godt rykte så synest jeg det er en merklig måtte å drive butikk på. Da vi kjøpe båten var det 5-6 ting som var opplagt reklamasjon. Langt om lenge ble det mest utbedret, eit par småting har jeg gitt opp. Det er ikke slik det skal være, og jeg mener mye av dette kunne blitt forandra til det bedre med en annen internkontroll. Det er ikke nok med gode handværkere hvis ikke ledelsen kan lede. Det blir feil å få mest mulig båter ut i havet for en hver pris. Hvis ny eiger skal ha litt troverdighet burde han eller de kommet ut med informasjon. Nå er det ikke rykter engang.

 

 

Jan Martin

Link to post
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei !

Jeg har en 360, men det er nok likt på 340'en.

Er det noen som har laget seg luker i dørken i gang og forkabin, slik at man får seg et ekstra stuerom?

Jeg ser at det er et rom under der på ca 350 liter, som jeg ønsker å bruke til noe fornuftig.

 

 

Link to post
Share on other sites

Har ikke gjort noe slikt. Men den nye 335-modellen mener jeg har et slikt stuerom under dørken fremme i lugaren, så det er kanskje mulig å bygge også på 340/360. Dersom du velger å lage en luke i midtgangen tror jeg du skal passe på å gjøre det hele skikkelig solid. Det kan bli en brukbar belastning dersom man har litt fart når man går ned trappa.

 

Om du velger å lage en slik løsning er jeg veldig interessert i bilder og beskrivelser!

Link to post
Share on other sites

Hei Arild. Kjekt å se at du er litt i aktivitet igjen:) Er det noen interesse rundt båten?

Luker i dørken båte i forkabin og gangen nede er/var ekstrautstyr til 360. Jeg valgte selv dette i forkabin da det er kjempeplass nedi der, og i tillegg er ganske svalt:)

 

Når det kommer til Viksundfabrikken har jeg forstått det slik at de ikke har kommet ut med noe info, da veien videre ikke er helt bestemt enda.. Jeg venter selv på et tilbud om å få fikset mye småting der oppe, og båten ligger i opplag på fabrikken..

Link to post
Share on other sites

Vi har en 340 - og små rom til å stue saker og ting i er bestandig en mangelvare :)

Jeg har sett hvordan plassen er utnyttet under dørken i forkabinen i en ny 360, og det ser veldig bra ut. Nå er jo skroget i en 360 noe annerledes, men ikke så mye at det ikke skulle være plass til et slikt rom på 340-en også......?

Dette er et godt eksempel på at det "nye" båtbyggeriet trenger folk med en historie, og som kan gi oss et enkelt svar på spørsmålet om vi bare kan finne fram stikksaga :)

 

MorMajor-bloggen

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...