Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

Sitat

Har forstått det slik at 3032 skal være riktig farge, men denne blir veldig ulik. har også prøvd 2000, men det blir for hvitt.

tar gjerne mot erfaringer/ tips.

 

Husk at båten din har endret seg litt i fargen siden den var ny. Ofte til det lysere.

Å bruke original gelcoat farge kan se ganska ulik ut nå, men vil endre seg til mer lik etterhvert.

Å bruke en farge som er helt lik din nåværende gelcoatfarge kan få en motsatt effekt (mer ulik etterhvert)

Link to post
Share on other sites

SoBo skrev for 4 timer siden:

 

Husk at båten din har endret seg litt i fargen siden den var ny. Ofte til det lysere.

Å bruke original gelcoat farge kan se ganska ulik ut nå, men vil endre seg til mer lik etterhvert.

Å bruke en farge som er helt lik din nåværende gelcoatfarge kan få en motsatt effekt (mer ulik etterhvert)

Ja, klart det endrer se på 24år:smiley: Men jeg synes fargeforskjellen blir for stor.

Jeg har også prøvd på gelcoat som er på akterdekk under kalesje, det blir god forskjell her også.

Lurer på om det kan være forskjell fra produsent til produsent eller om det kun er årenes gang som står for forskjellen..

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg holder forsatt på og måler på strømmen i båten. Det virker som om det er noe som kommer og går. Vi prøver forsatt og konklusjon vil bli postert.  Var på biltema og kjøpte 15-1384.

Er forsatt veldig mottagelig for tips.

 

 Jan Martin

 

Redigert av Stella Ulefoss (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Snartbåt? skrev for 17 timer siden:

sliter stadig med å finne riktig farge på gelcoat sparkel:headbang: Tar derfor denne opp igjen.

Er det noen som har 90" talls st cruz som har lykkes med å matche farge?

Har forstått det slik at 3032 skal være riktig farge, men denne blir veldig ulik. har også prøvd 2000, men det blir for hvitt.

tar gjerne mot erfaringer/ tips.

2000 fargen er den hviteste av det hvite og fin basis for å brekke i f.eks en svak gråtone . Du får ikke hvitere slik jeg har forstått det. Da må du evnt brekke med pigmenter som West System 501 white pigment (noe jeg har gjort, ble perfekt). 30032 eller 3032 er den svakeste av de lyse grå og veldig nærme hvit. Når det heller ikke stemmer ville jeg brekt (blandet) en 2000 farge med en gråtone som f.eks. 8008 (sjekk fargekart hva som er nærmest) hvor du kan teste deg frem til rett tone. Det er tålmodighets arbeide men bare å prøve seg frem. Jeg tok denne jobben nå i høst, frem og tilbake, men til slutt traff jeg blink. Sjekk fargekartet og se hva som passer best å brekke med. Du må investere i ett par gelcoat alternativer, deriblant 2000, men koster ikke all verden ca. 125,- kroner boksen. (Unngå for mye herder (blir grønnskjær) og helst ikke under 15 grader) Fargekart: https://www.watski.com/archives/dokument/BHP_SE.pdf

https://www.watski.com/archives/dokument/BHP_SE.pdf

Sparkel.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Vet ikke hvor erfaren du er, men bare overse dette om det er selvfølgeligheter for deg.

Testeren du har kjøpt er en ren batteritester og kan ikke brukes til å måle om du har strømtyver ombord. Da må du ha et tangampermeter som du klamper over plussledningen fra batteribanken, eller et vanlig multimeter, om strømmen er under 10 Ampere. Multimeteret skal da settes på 10 Amp strømområde og du løsner plusskabelen fra batteriet og setter instrumentet mellom batteripolen og batterikabelen. Normalt er det en egen inngang på multimeteret for strøm måling. Her spiller det ingen rolle om hva som er pluss eller minus, snur du polariteten på instrumentet får du bare et minustegn foran den målte verdien.

Husk at før du måler med biltemainstrumentet må batteriene være toppladet, gjerne over et par dager. Så kobler du fra alle batteriene (plusspol  på alle batterier). Om ikke kan et dårlig batteri dra ned de andre. Vent noen timer til et døgn og du har hvilespenning. Om alt er I orden skal spenningen være lik på alle batteriene I samme bank. Begynn med å måle spenningen og noter ned. foreta CCA måling og noter ned på alle batteriene etter tur. Gjenta og se om noen av batteriene skiller seg ut. Husk at selv om hvilespenningen er bra så kan godt kapasiteten (Ampertimer) være svekket og det vil du se om spenningen faller for mye under testen. Hvor godt det instrumentet er vet jeg ikke, men du kan jo også koble på et søkelys og bare måle spenningen på hver av batteriene for og se om du ser forskjell.

Du kan jo også prøve en utladningstest ved hjelp av en billyspære. Denne trekker 50W eller 4 Ampere. Om du har 100Ah batterier kan du jo prøve å lade dette halveis ut og så måle hvilespenningen. 4Ampere i 12 timer er 48 Amperetimer. Etter at pæren er koblet fra bør batteriet ligge på sirke 12,2 til 12,4 volt om batteriet er helt I orden.

Om batteriene er I orden kan man jo begynne å lete etter feil på båten

 

Link to post
Share on other sites

Hei

Nå har det kanskje skjedd noe. Jeg har koblet strøm til dybdemålere på thrusterne. Dette ble slik fordi jeg synes det er kjekt med dybdemåler uten å måtte bruke kartplotteren. Vanligvis hvis det skal kobles eller reparere noe tar jeg ut landstrømmen. Nå har jeg vært i båten etter det har blitt mørkt og trengte da 220 v til arbeidslys.  Landstrømmen ble koblet til båten.  Da ble 220 v stikkontakt til laderen trekt ut. Når jeg kom ned i båten i dag var det omtrent 12,8 v .Jeg ville få ned spenningen litt for å se om det var forskjell på batteriene da.

Jeg koblet sammen batteriene og begynte å bruke masse strøm. For å få litt fortgang brukt jeg thrusterne, 10 hk. I det siste har dybdemåleren gått fra meter som den er innstilt på til favner. Dette er jo litt merkelig. I dag når jeg holdt på skjedde likevel ikke dette. Når jeg koblet på ladingen gikk dybdemåleren over til favner. Når jeg tok ut stikkontakten til laderen var det meter på dybdemåleren. Jeg har målt om det kommer strøm fra batteriene ut av stikkontakten til laderen, og stikkontakten til landstrømmen uten hell. Jeg tenkt kanskje at strømmen gikk fra batteriene og ut gjennom laderen. Etter jeg har vært hos frisøren med hunden kommer jeg til å reise ut med båten og prøve å bli lit klokere (det er ikke lett). Sønnen i huset kan en del om strøm, jeg håper at han får tid i helgen til å lete etter strømmen som forsvant.

Men den forklaringen er det vel lett å skjønne at jeg ikke er lærer.

 

Foreta CCA måling og noter ned på alle batteriene etter tur

Det har jeg gjort , den er forholdsvis lik på alle batteriene. Etter jeg tapet batteriene var den mindre, men forholdsvis lik.

 

Blir alt koblet ifra med hovedstrømsbrytere når du går fra båten Jan Martin?

Nei, det er bare vv berederne som ikke er på.

 

Jeg trenger forsatt tips 

 

Jan Martin

Link to post
Share on other sites

Du har kanskje allerede nevnt det, men hvilken årsmodell er båten?

 

Om oppsettet er likt som på vår 2005-modell er hovedbrytere for motor, ankervinsj og trustere på batterikassen i motorrommet. I tillegg er hovedbrytere for forbruksstrøm plassert i skapet på babord side av akterdekket. Her er det en bryter for vanlige forbrukere og en for forbrukere som skal ha konstant strømforsyning (lensepumpe, VHF m.m.). Spørsmålet til SoBo var vel om du slår av alle disse hovedbryterene når du forlater båten. 

 

Jeg slår av alle hovedbrytere med unntak av bryter for konstantstrøm når båten forlates. 

 

Angående strømforsyning til dybdemåler: Om denne er koblet sammen med truster burde ikke dette føre til strømlekkasje. Men dette er en uryddig måte å koble til ekstra forbrukere på. Det er ledige sikringer på sikringstablået ved førerplass og tilhørende ledige koblingspunkter på strømfordelingen under førerplassen. Det finnes en tegning over dette i båtpermen som fulgte båten fra fabrikk. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hei

Om oppsettet er likt som på vår 2005-modell er hovedbrytere for motor, ankervinsj og trustere på batterikassen i motorrommet. I tillegg er hovedbrytere for forbruksstrøm plassert i skapet på babord side av akterdekket

 

Det er likt på vår båt. Jeg tror ikke det forsvinner strøm ut i dybdenålen.

 

Jan Martin

Link to post
Share on other sites

Stella Ulefoss skrev for 12 timer siden:

Foreta CCA måling og noter ned på alle batteriene etter tur

Det har jeg gjort , den er forholdsvis lik på alle batteriene. Etter jeg tapet batteriene var den mindre, men forholdsvis lik.

Jan Martin

 

Var denne målingen I samsvar med det som et påtrykt batteriet. Dette gir en indikasjon på at kapasiteten er I orden også. Om ikke ville jeg tatt en enkel utladetest på ett av batteriene. Det kan være greit og få avklart at batteriene faktisk er I orden før du sjekker andre ting. Er enig med Brigg I at det er lite sannsynlig at noe bare plutselig tømmer batteriet ditt.

 

Ellers kan jeg nevne at jeg har en 2007 modell med samme oppsett som deg. Jeg slår kun av forbruksbryteren I skapet på babord side på akterdekk når jeg forlater båten. Har målt strømmen som går da fra forbruksbatteriet og mener det var ca 0,5 ampere. Har I tillegg et lite solcellepanel og batterispenningen er alltid på topp når jeg ankommer båten.

Bør vel også nevne at ved normal bruk så holder forbruksbanken på 320 At bare 2 til 3 dager før jeg er nede på 12,3 volt. Med 80 Watts solcelle I tillegg,  3-5 dager avhengig av været..

Link to post
Share on other sites

Heisann godtfolk. 

I sommer ble vi de heldige eiere av en flott viksund 34å st cruz 2006 mod. Å etter noen mnd nå er vi fortsatt veldig fonøyde. Vi bruker båten hele året. Å nå kommer høsten for fullt med lengre kvelder å litt mer rufsete vær. Så vi har lyst å kjøpe et fjernsyn å koble opp å montere. Men i den forbindelse så lurer jeg på hvor andre her har montert sin tv å hvilket tv feste å hvor stort fjernsyn folk har ombord. Håper boen kan svare å bilder er jo helt topp. 

Link to post
Share on other sites

Heisann

Det var feil at strømmen forsvant i laderen. Til helgen skal vi svipptur til Fauske. Det kommer ikke til skje noe med båten med det første.

Jeg har tenkt på tappe et og et batteri med den ene trøsteren, tenkte å bruke den fremre trøsteren,  den er på 4 hk. Batteriene er på 140 amp. Jeg tenkte å tappe med 20 sek på hver,  hva tror dere ?

 

Tv   Vi sette tven oppå komfyren eller fremme på bb side. Nå jeg som oftest alene og da er det greit nok med pc.

  Du bør ikke kjøpe noe  mindre en ca 20"

 

Jan Martin

Link to post
Share on other sites

Har ikke TV ombord selv, men har sett noen som har montert TVen i et stativ i taket over førerplassen. TVen felles da opp mot taket når den ikke er i bruk. Aner ikke hvor slikt er å få kjøpt, men det finnes tydeligvis å få tak i.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Stella Ulefoss skrev 9 minutter siden:

Jeg har tenkt på tappe et og et batteri med den ene trøsteren, tenkte å bruke den fremre trøsteren,  den er på 4 hk. Batteriene er på 140 amp. Jeg tenkte å tappe med 20 sek på hver,  hva tror dere ?

 

Om du skal reise bort kan en vettug test være å lade batteriene og koble de fra hverandre før du drar. Så å måler du hvilespenning på hvert batteri når du kommer hjem igjen. Om batteriene har ulike hvilespenning kan dette være en indikasjon på tilstanden.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Heisann.

 Nå er vi hjemme igjen. Jeg koblet batteriene fra hverandre før vi reiste. Når vi kom hjem var det 13,19  v  på alle batteriene.

I går kveld fant vi krypstrøm i ankervinsjen. Hvor strømmen forsvinner har vi ikke funnet utav enda. Vi kobler et batteri til ankervinsjen i går kveld, og  i dag hadde batteriet minket med 1 v. Jeg skal ut med båten i helgen. Da kommer hovedstrømbryteren ti ankervinsjen til å være av.

 

Hvis det er noen som har hatt feil med strømmen i en Engbo ankervinsj så er jeg veldig interessert i opplysninger.

 

  Jan Martin

Link to post
Share on other sites

Så bra at batteriene er I orden. Mine Ritar 120 Ah, som er 4 år gamle ligger på omentrent det samme etter 3 uker.

 

Når det gjelder vinsj, så hadde jeg en ILAS, og I denne var det kommet vann inn I selve motoren. Delene rundt børstene var helt oppirret. Om dette skyldes jordfeil eller at det skjedde under normal drift vet jeg ikke. Men vinsjmotoren er plassert likt som på Viksunden. Det var ingen sørgerender rundt vinsjen som tydet på at den var utsatt for vannsprut, så jeg tenkt at det kunne ha vært kondens som blir sugd inn I motoren pga temperatursvigninger. Det som ihvertall var dumt på denne var at endelokket ved børstene var helt tett og derfor så ble ikke vann som kom inn drenert ut igjen

Link to post
Share on other sites

OveHelgeland skrev On 28.9.2018 at 15.05:

Heisann godtfolk. 

I sommer ble vi de heldige eiere av en flott viksund 34å st cruz 2006 mod. Å etter noen mnd nå er vi fortsatt veldig fonøyde. Vi bruker båten hele året. Å nå kommer høsten for fullt med lengre kvelder å litt mer rufsete vær. Så vi har lyst å kjøpe et fjernsyn å koble opp å montere. Men i den forbindelse så lurer jeg på hvor andre her har montert sin tv å hvilket tv feste å hvor stort fjernsyn folk har ombord. Håper boen kan svare å bilder er jo helt topp. 

 

Vi har faktisk ikke mindre enn 2 tv`er ombord i vår 340 :eek: 
Bruker båten hele året. Og på høsten er det av og til godt å slappe av med en film på kvelden, når vinden uler og regnet høljer ned utenfor:smiley:
Har montert ett 24tommers på arm i stikklugaren, så ungene kan se film der nede om de vil. Og så har vi et løst 32" 12v TV vi bruker oppe. Valgte å ha det løst, så vi kan ha det både på benken, eller forrut, vist fruen skal lage mat. Samt for å ta det helt vekk når det ikke brukes.

IMG_5305.JPG

Redigert av k1mbo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Heisan 

 

Jeg er ikke ferdig med strømmen enda. Eller strømmen er ikke ferdig med meg. Jeg koblet fra lader og delte batteriene for å sjekke inverterer og trøsteren framme, på hvert sitt batteri. Jeg har holdt på med dette for å kontrollere hvor mye strøm som forsvinner på et døgn. Da jeg holdt på å dobbel sjekke at jeg hadde gjort riktig, kom det strøm tilbake til hovedstrømbryter til fremre trøster. Altså hovedstrømbryteren til fremre trøster er av, og det er strøm på trøstesiden av hovedstrømbryter. Når jeg holder på en stund oppdager jeg at strømmen kommer fra trøsten bak.  Når jeg skrur av hovedstrømbryterne til trøsteren bak forsvinner strømmen. Trøsteren bak og framme har hver sin hovedstrømbryter, og batteriene var delt. Jeg har en mistanke om at det er feil i et av styrepanelene, men er langt fra sikker. Det kommer til å gå en stund før jeg får med elektrikeren ned i båten. Neste gang jeg er ute kommer jeg til å skru av hovedstrømbryteren til begge trøsterne,  jeg er veldig spent på resultatet.

Hvis jeg hadde rive meg i håret hadde jeg vert skallet.

 

   Jan Martin  

Link to post
Share on other sites

Styrepanelene for trusterene har felles strømforsyning. Det kan være dette som gjør at du måler som du gjør. Det er da snakk om styrestrøm til styrepanelene og videre gjennom tynne ledninger til releene, ikke strøm til elektromotorene som går gjennom grove kabler.

 

Men normalt skal styrestrømmen være avslått såfremt trusterene ikke er i bruk. Jeg antar at du har den vanlige løsningen med carlingbrytere på styreposisjonen inne og dobbel joystick på fly? Om av/på bryteren ved styreposisjonen inne har vært avslått når du opplevde dette kan det tyde på at det er feil med joysticken på fly. Men dette bør du forsøke å bekrefte/avkrefte gjennom målinger før du gjør noen tiltak.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Heisann

 

" Jeg antar at du har den vanlige løsningen med carlingbrytere på styreposisjonen inne og dobbel joystick på fly? Om av/på bryteren ved styreposisjonen inne har vært avslått når du opplevde dette kan det tyde på at det er feil med joysticken på fly." Ja vi har dette. 

Elektrikeren kommer neste lørdag. Da kan vi begynne oppe . Takk

 

  Jan Martin

Link to post
Share on other sites

En metode for feilsøkning på joystick på fly kan være å koble fra begge kontaktene under denne. Om problemet blir borte da har du mest sansynlig funnet synderen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hvilke løsbing for ventilasjon har dere i salong?

Jeg har kun skyve vinduer. Merker nå om høsten/vinteren at det kunne vært greit med ventilasjon uten å ha vinduene åpne.

 Ser det er noen st. Cruz som har ventilasjons rist i takoverbygg på akterdekk. Er dette for ventilering av salong?

Vurderer også å få montert en avtrekksvifte for bysse. Blir fort dugg når man skal lage seg en kaffe på denne årstiden. Noen som har noen gode forslag?

Link to post
Share on other sites

På 340 fly er det ventiler oppe under taket i salong som har forbindelse til tilsvarende ventiler på innsiden av fly på akterdekket. I tillegg er det tre lufteventiler i forlugar. 

 

Praksis her ombord i den kalde årstid er å fyre for fullt og åpne døra bak til akterdekk og evnt sidevinduene (dersom det ikke er slagregn) ved behov. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...