Jump to content

Et strømeventyr med ekstern regulator


Windy37GM

Recommended Posts

Lurer litt:

Kan det være så enkelt at Jorg leverer med bravour eksterne regulatorer til batteribanker som ikke er AGM??

At alle dere som er fornøyd med hans regulatorer, har batterier med andre krav til ladeSPENNING og ladekarakteristikk??

Se litt på fakta-badet som Seilglede la ut her.

Se på ladespenningene....

Kan Jorg sin regulator programmeres til å passe her??

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Nå var det ikke min mening å ta stilling til verken det ene eller det andre. Jeg bare beundrer utholdenheten til begge parter.

 

Kompisen min lever helt fortreffelig med AGM og PDAR. Så det er ikke alle som får problemer.

 

Hulda har vanlig ramperegulator som kjører opp til 14,7 V på vanlige syrebatterier. Og lever utmerket med det.

Link to post
Share on other sites

Og jeg har PDAR og vanlige åpne bly/syrebatterier. Først lades det med opp til 14,8V, og etter en time går spenningen ned til 13,65V. Og det lever jeg og batteriene også godt med. Vannforbruk: Minimalt.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes fremdeles det tyder på at batteriene ikke var nedtappet under testing. Da tok de jo verken strøm med eller uten PDAR. Dessuten virker det helt soleklart på meg at PDAR ikke er tingen dersom man har en stor AGM bank og moderat stor dynamo, da vil den bare slå seg av og på. I de tilfellene har jeg mer tro på en Balmarregulator som kan justeres på ladestrøm slik at dynamoen kan lade kontinuerlig med så høy strøm som mulig uten at den blir for varm. Han som har bygget seg en stor bank med lifepo her inne har jo det, ta en titt på tråden hans.

Link to post
Share on other sites

Offpist har vel Mastervolt regulatorer(mulig dynamo[ene] er Balmar), med fleksibelt oppsett og grenseverdier han kan sette selv både på batteri/dynamotemperatur og ladeforløp. 

Javasea-regulatoren har jo også temperaturramping av ladespenning og føler på både dynamo og batterier.

 

Årsaken til Seilglede vs. Jørg tror jeg skyldes høy dynamotemp når batteribanken begynner å suge strøm, og PDAR kobler ut som den er designet til å gjøre for å beskytte dynamo, istedet for å justere ned ladespenning etter temperaturer(dette har vært diskutert her før..). Har ikke prøvd PDAR ennå, og vet ikke om den aktiverer seg selv igjen når temperatur synker, eller om en reset kreves(isåfall litt betenkelig).

Årsaken er nok enkel, men diskusjonen komplisert.

Lars H m.fl. kjører jo en Ladac-regulator som backup med lavere setpunkt, og vil ikke merke spesielt om PDAR går i protect.

Link to post
Share on other sites

Jo, jeg vil merke om PDAR kobler ut, jeg har termometerføler koblet på på dynamoen med display midt i synsfeltet. Så jeg har full oversikt over temperaturen på dynamoen. Temperaturen så langt, har ikke vært opp mot der PDAR kutter ut. Dessuten ville jeg se at spenningen falt ned til spenningen som Ladac er satt til, 13,5V.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ser at det stilles spørsmål om batteriene mine igjen.  Batteriene var ubrukt da jeg satte PDAR i drift første gangen, og de hadde stått lagret i garasjen gjennom vinteren, uten tegn på å miste spenning, så det er utelukket at Jørg kan skylde på disse.

 

Nå må jeg nesten gjenta at jeg ikke er noen batteriekspert og ta mine forbehold, men det virker på meg som du ekskluderer denne muligheten på et heller tynt grunnlag. F.eks. kan det hende at du har fått litt sulfatering inne i ett eller flere av batteriene dine dersom du har lagret dem lenge uten å lade dem. Og det skriver du vel at du har gjort? Sulfatering også forklare hvorfor spenningen økte raskt under lading. Problemer med sulfatering kan forøvrig angivelig reverseres ved bruk av visse typer ladere.

 

 

Men du kan ha rett i at lavere temperatur kan være en annen årsak til de funnene som ble gjort. Jeg mener jeg har hørt at man må lade med høyere spenning når det er kaldt. Jeg tror det er snakk om 0.3 V ekstra for hver 10 grad. Så basert på dette, er kanskje 14.2 V noe lavt, men dere prøvde også med andre innstillinger og høyere spenning? Uansett, hadde du jo disse problemene hele sommeren i fjor og det var en varm sommer.

 

Ingen ting av det du har fortalt her overbeviser meg om at det ikke kan ha vært dine egne batterier som var årsaken til problemene. Forsåvidt har jeg heller ikke noe grunnlag for å hevde det motsatte, så det gjør jeg heller ikke, jeg påpeker bare at det ser ut til å være en mulig forklaring.

Link to post
Share on other sites

Komodo jeg har balmar 150a dynamo med mc614. Den trapper ned til 50% ved for høg temp. Det skjedde ved 20% nedtappa 585 ah bank. Jeg la inn en billig vifte som blåser kald luft inn i akterkant dynamo. Tempen ble redusert med ca.22 grader og den har ikke redusert kapasiteten siden. Har man kald dynamo gir den også mer amper.

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Offpist har vel Mastervolt regulatorer(mulig dynamo[ene] er Balmar),

Ja, det var han jeg tenkte på. Husket feil i farta, trodde han hadde Balmar regulator, men det var visst bare dynamoene som var Balmar.

 

https://baatplassen.no/i/topic/115400-prosjekt-bygge-lifepo4-batteripakke-for-bruk-i-båt/page-7

Link to post
Share on other sites

Nå er kl. over 12.00, kanskje på tide for noe underholdende prek til alle som kommer fra kirka.  :pray:

 

Jeg leser og begynner sannelig å lure hvorfor at så mange mennesker følger noe synsing av bare en person.

Jeg forstår heller ikke så riktig hvorfor at det blir diktet opp problemer som ikke finnes,

og at dere tillater at kunden ignorerer problemer for å dekke over et (bare for han) mer ubekvemt problem.

 

Alle fakta ligger forklart her.

Det er forklart hvorfor at regulatoren virker som den skal,

at den virker hos alle andre som den skal (inkl. rikelig folk med AGM),

at problemet ha blitt testet både på verksted og på båt,

og at jeg har bevist at problemet ligger et annen sted som da er nærmere betegnet med "batteriene".

Så ser vi at det er dette som kunden ikke ønsker å fikse (ikke noe garanti?), og derfor er det hans eget problem.

Gjentatt men ærlig talt:

Denne regulatoren funker siden 17 år overall og siden 13 år i Norge.

Av og til dykker det opp en person som nekter å forstå fakta.

Forhandleren (som har testet på både verksted og båten) forteller høflig hva problemet er,

og så er forhandleren fortsatt den "slemme" fordi forhandleren sier det som det er?

Beklager, jeg er rettferdig og krever rettferdighet, og det finnes verken spillerom eller toleranse for noen som vill utpresse meg.

 

Etter litt skumlesing litt til her:

å selge de som demovare og fortsatt til over din innkjøpspris, så vil alle parter bli fornøyde og jeg tror du vil stå deg bedre på det en at denne diskusjonen fortsetter. Dette er jo "småpenger" for en handelsdrivende, så skjønner ikke hvorfor tilbudet er gitt for lenge siden.

Vi selger ikke "brukte" eller "demovarer", for det finnes det diverse bruktmarkeder (også her på Båtplassen.no).

Men siden i hvert fall jeg er sikker på det som jeg gjør fikk kunden tilbud som beskrevet i innlegg  #75

 

a) Det jeg ikke skjønner er hvorfor hverken Seilglede eller JB testet batteriene for lenge siden?.

.......

b) Vi sitter flere 10-talls vis personer og følger denne diskusjonen i stillhet og danner oss våre egne meninger og inntrykk.

a) Det er blitt gjort, og er beskrevet at det ble gjort, mens det ikke er min feil hvis Seilglede eller andre ikke aksepterer fakta.

Men: Jeg ser nå at det finnes fortsatt flere som sliter med å forstå enkeltheten med batterier og dynamoer,

og dikter opp problemstillinger som ikke finnes.

Jeg skal tar hånd om det på mine egne nettsidene slik at ikke alt som ble skrevet forsvinner etter hvert, noe som pleier å skje på alle forum.

 

b) Det håper jeg også at dere gjør, ellers ville det være både trist og ikke bare bortkastet men helt bortkastet tid.

 

 

a) På meg virker dette veldig enkelt: PDAR kutter lading ved 14.2 volt som den skal. Den regulatoren du bruker nå kutter ikke ladingen, det betyr vel at ditt system nå fortsetter lading etter at 14.2 volt er nådd. Fremgår det av dokumentasjonen i databladet på batteriene dine at det er nødvendig å fortsette å lade etter at spenningen har nådd 14.2 volt?

 

b) Så for min del (og kanskje mange andre her) ville det vært interessant å vite om alle batteriene dine faktisk fungerer som normalt. Som sagt, at du er fornøyd med det som hypotetisk kan være en batteribank med 3 velfungerende batterier og ett batteri som i ditt nåværende oppsett ikke gjør noen ting, gir ikke noe sikkert svar på dette spørsmålet. Ellers skulle det også vært interessant å se dokumentasjonen fra databladet på batteriene som tilsier at det ikke er tilstrekkelig å lade inntil spenningen har nådd 14.2 volt.

a) PDAR kutter ikke ut lading ved 14,2V. Denne spenningen (forskjellig ved andre innstillinger) er en triggerpunkt (dvs. et signal at noe skal gjøre noe).

Er den der første punkt nådd da begynner -bare- timeren med nedtellingen av den tiden som den har beregnet som trengs utjevningsladingen (equalisation mode).

PDAR korrigerer også denne tiden (også vist til Seilglede på display på båten) mens det finnes forandringer (som f.eks. økt strømtap).

 

Og nå, viktig: PDAR reduserer -ikke- noe mht. ladestrømmen.

Sålenge dynamoen kan sende strøm til batteriene gjør den også det, uansett.

 

=> Til alle som ønsker å forstå.

INGEN regulator vill redusere noe strøm siden dynamoen ikke kan se om strømmen går til batteriene eller til forbruk ellers.

Men det finnes integrerte systemer som kan måle separate tilstands i hele systemet, for SÅ å tilpasse dynamoens effekt i forhold til det.

 

 

a) Jeg leser med interesse disse innleggene.  Dersom det stemmer at batteriene til Seilglede virker som han sier, og vi har vel ingen grunn til å tvile på dette, siden han nå er svært fornøyd med både lading og forbruk, og alt ser ut til å funke som ønsket, burde vel selger innse at delene ikke passer sammen?  Det jeg kan lese er selgers (Jørg?) ikke så helt  lite arroganse mhtt å innrømme at utstyr ikke alltid fungerer sammen som forventet.  Han svarer hele tiden med mange tekniske detaljer og utredninger som sikkert er riktig nok, isolert sett, men det hjelper jo kunden svært lite.  Han kunne kanskje lært litt mer om god kundebehandling, istedenfor å sette seg på ræva og armene i kross og være tverr og nekte å svare mer, det blir litt latterlig? 

 

b) En liten historie til ettertanke for Jørg:  Jeg skulle skifte nytt eksosanlegg på bilen, og oppga biltype og merke osv til Biltema som skaffet meg de nødvendige delene, trodde vi.  Etter demontering av det gamle, og mye jobb, skulle det nye på plass, men så viste det seg at det ikke passet helt bra. Jeg fikk det overhode ikke sammen, så jeg måtte begynne litt demontering igjen og tok med meg delene til Biltema.  Der beklaget kunderådgiver så mye, det var visste en liten bokstav som var grunnen til feil eksosanlegg ble solgt til meg.  De bad meg ikke bytte resten av motoren, eller kjøpe ekstra deler for å presse anlegget på plass, men ga meg et nytt uten å spørre mer, og selvfølgelig uten utlegg.  Både det første eksosanlegget, og motoren virket antageligvis perfekt, hver for seg, men altså ikke sammen.  Slik skjer en del ganger, og hvorfor er det så vanskelig å innrømme dette?  Siden Jørg påstår at han selger hundrevis som virker utmerket, burde det vel ikke være noe problem å ta imot en nesten ubrukt regulator og så selge den til noen som kan få nytte for den?

Dette innlegget måtte stå igjen uavkortet, slik at vårt kjære publikum kan forstå svarene jeg gir.

 

a) Jeg ser at du ikke kan har handlet hos meg, eller har snakket sammen med meg før,

ellers ville du sannsynligvis ikke bruke slike ord. 

 

b) Jeg har ikke slike problemer som du beskriver ang. bildeleselgere.

- Jeg selger ikke etter katalog

- Jeg vet hva jeg selger og hvordan det virker

- Det jeg selger virker som det skal.

 

Hvis noe ikke virker da pleier det å være noe komponent som ikke er egnet til systemene ellers.

Og da er det ikke vanlig at man la et dårlig komponent stående igjen til fordel / framfor det som er bedre?

 

Men, og det er noe som alle burde svelge fordi det er jo gjerne noen flere som "henviser" til sånt.

Jeg tar tilbake bytter og reparerer alt som ikke virker (reklamasjonsrett pluss "Beckerservice"),

ellers ville jeg også tar tilbake alt hvis jeg hadde tabbet meg ut (...noe som ikke ha skjedd "virkelig" de siste 36 år).

Derimot er blankt kundefeil ikke inkludert siden man bør forutsette litt intelligens der også.

Men, også nyttig å vite i denne sammenhengen:

Også kundefeil er ytterst sjelden her siden jeg guider de fleste både -personlig-

og med litt arroganse slik at kunden følger den rette stien. 

Og dette virker.

 

Lurer litt:

Kan det være så enkelt at Jorg leverer med bravour eksterne regulatorer til batteribanker som ikke er AGM??

At alle dere som er fornøyd med hans regulatorer, har batterier med andre krav til ladeSPENNING og ladekarakteristikk??

Se litt på fakta-badet som Seilglede la ut her.

Se på ladespenningene....

Kan Jorg sin regulator programmeres til å passe her??

Nå ser jeg ikke om du bare fleiper/skriver med litt morsomt ironi, eller mener spørsmålene med alvor.

Derfor svarer jeg riktig:

=> Alle dagens "båt"-batterier (bortsett av Litium) er bly-batterier med syre som elektrolytt.

=> AGM trenger for det meste ikke noe annen behandling enn andre bly-batterier og "andre" bly-batterier mellom hverandre.

Hovedforskjellen er kun lade-spenninger, float-spenninger, og lade-tid.

Alle andre dataene av bly-batterier likner hverandre  -meget-

Og derfor skal også batteriene på Seilgledes båter virke som alle andre.

Det samme om han, hans kjære leverandør (...og den heter?) eller også andre vill eller ikke.

 

Jeg synes fremdeles det tyder på at batteriene ikke var nedtappet under testing. Da tok de jo verken strøm med eller uten PDAR.

------------------------------------------

Dessuten virker det helt soleklart på meg at PDAR ikke er tingen dersom man har en stor AGM bank og moderat stor dynamo, da vil den bare slå seg av og på.

a) Batteriene var nedtappet: 230Ah  og  (legg merke til det) til 12,13 Volt DC.

b) Den innstillingen er greit hvis man har en forholdsvis dårlig dynamo

som ikke klarer å levere nok av seg selv (som din gamle før du har skiftet til et system som passer bedre).

Er dynamoen derimot bra nok (Mitsubishi 115 og en del andre er det) da kan PDAR være til stor nytte,

noe som den er hos temmelig alle andre vi bare kan snakke om.

 

Hos Seilglede er det -i tillegg- så at PDAR går PARALLELL, som hos de fleste andre.

Og dette betyr at PDAR ikke kan påvirke negativ, men at den bare kan arbeide støttende og dermed POSITIV.

 

Dikter man ikke opp andre egenskaper da burde det være enkelt å forstå.

 

Årsaken til Seilglede vs. Jørg tror jeg skyldes høy dynamotemp når batteribanken begynner å suge strøm, og PDAR kobler ut som den er designet til å gjøre for å beskytte dynamo, istedet for å justere ned ladespenning etter temperaturer(dette har vært diskutert her før..). Har ikke prøvd PDAR ennå, ......

Se ovenfor, og i flere andre innlegg.

a) Regulatoren på Mitsubishi reduserer, men ikke til så lite som 57A.

b) Seilgledes batterier tokk ikke en gang imot når -jeg har koblet felt rett mot batterispenning-,

noe som setter absolutt alle begrensninger og sikkerhetstiltak på status "Uten Virkning". 

fordi dette betyr MAKSIMAL / FULL guffe = mer går ikke.

Likevel var det eneste som skjedde at dynamoen produserte så mye strømtrykk at spenningen økte

mens det bare gikk latterlige 57Ampere inn i batteriene.

Det er niks og narda og får desto mer vekt senest når en leste på databladet som Seilglede selv henviser til.

Databladet som gjør at jeg sier "Jo, Seilglede, PDAR og dette funker fint. Og bruker du VC i tillegg da får man t.o.m. 4-trinns-lading med dynamo".

 

Bare for å opplyse dette her siden så mange sliter med å lese datablader:

På bladet til Seilgledes batterier står at batteriet skal lades STRØM-BEGRENSET med maks 54 Ampere, som gjelder per stykke batteri.

Strømbegrensning gjøres for å beskytte batteriene for å forbrenne innvendig.

Og dette gjøres siden slike batterier har så lite motstand, som da resulterer noe mangeganger strøm-mottakelighet når den er utladet.

 

Hvis nå noen her ville prøve å forstå hva vi snakker om da kommer man i det minste på 54Ampere gange 4 = 216 Ampere.

2 1 6 Ampere som et strømkilde måtte begrenses til HVIS den kan levere enda mer fordi batteriene KAN ta imot MYE mer.

 

Hvis nå derimot BATTERIENE begrenser sin egen STRØMOPPTAK til fattige 57A allerede

da er dette vel allerede mer enn dårlig og skulle oppfattes som FEIL på batteriene.

 

======================================================

 

c) PDAR kobler ut når dynamoen blir for varm, og kobler inn igjen når dynamoen er tilbake på normaltemperatur.

=> PDAR arbeider parallell = ingen ulempe eller noe fare i vente (ikke en gang hvis det fantes feil).

 

=> Her i dette tilfellet hevder Seilglede t.o.m. at dynamoen arbeider bedre uten enn med PDAR.

(Prøver noen å forstå logikken som står bak denne uttalelsen?)

Så, ferdig med dagens forelesning. :smiley:

 

Ønsker en fortsatt fin søndag til alle!

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Dette bør vel kunne løses enkelt i minnelighet.

 

Hva med å finne en tredjepart både Jørg og Seilglede stoler på for å teste batteriene en gang for alle? Blir det funnet feil på batteriene har Jørg en god sak, og Seilglede får ta regningen på testen.

 

Blir batteriene testet ok får Jørg ta regningen for testen og ta tilbake PDAR og får forhåpentligvis en mer fornøyd kunde som kanskje kommer tilbake en annen gang.

 

Burde være enkelt å få ut av verden slik?

 

My two cents..

Link to post
Share on other sites

a) Det er blitt gjort, og er beskrevet at det ble gjort, mens det ikke er min feil hvis Seilglede eller andre ikke aksepterer fakta.

Men: Jeg ser nå at det finnes fortsatt flere som sliter med å forstå enkeltheten med batterier og dynamoer,

og dikter opp problemstillinger som ikke finnes.

Jeg skal tar hånd om det på mine egne nettsidene slik at ikke alt som ble skrevet forsvinner etter hvert, noe som pleier å skje på alle forum.

 

 

 

a) Batteriene var nedtappet: 230Ah  og  (legg merke til det) til 12,13 Volt DC.

 

Bare ett spørsmål, når du finner ut at banken er nedtappet og til sammen gir 12,13 Volt, ville det da ikke vært en ide å teste hvert batteri enkeltvis for å finne "synderen i banken eller fastsette at banken jevnt over ikke er bra, noe som da vil gå på alle batteriene? Mulig dette også er gjort uten at det fremgår klart for meg i diskusjonen?

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

På det rent tekniske vil jeg gjerne støtte jørg på hans påstander i denne tråden. Og bare så det er sagt, jeg hverken kjenner eller har møtt han og har til og med debattert mot han i tidligere tråder. Stå på jørg!

 

Av og til er det lurt å tape ett slag med vilje for å vinne krigen, så kan dere tolke dette utsagnet som dere ønsker :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hva med å finne en tredjepart både Jørg og Seilglede stoler på for å teste batteriene en gang for alle?

Gixen, sikkert en god foreslag.

Men nå er det så at jeg har testet både det som ble levert av meg, hans ladesystem, og dynamoen.

Jeg har også brukt termografi og målt ladestrøm.

Dvs. at jeg kunne konstatere at alt var i orden unntatt batteriene.

 

Jeg forklarte etter hvert hva problemene er, og at man nå kunne ta en utvidet test av batteriene hans.

For meg var denne saken klar, så jeg har rådet til å ta kontakt med batterileverandøren for nettopp å spare kostnådene for å teste batteriene hans på båten.

=> Vennligst husk: Det er ikke meg som solgte dette til han, så er det ikke min oppgave å ta kostnadene heller.

Seilglede var heller ikke interessert i å bruke penger, så var alt klar.

 

Og ang. fornøyde kunder.

Jeg tenker at jeg tåler godt å ha en eller to ikke så fornøyde kunder ila. av tre fire år hvis ikke jeg har skyld på det,

i forhold til et femsifret antall fornøyde kunder i Norge som sender venner og bekjente til meg nesten hver dag.

Og jeg tar være på at også alle disse nye blir riktig fornøyde kunder etter hvert,

mens de andre gjerne må finne seg en annen som de liker bedre og som de stoler på.

 

Alle som kommer med slike foreslag bør altså skjønne at Seilgledes problem har veldig lite å gjøre med meg.

Og jeg tenker at flertallet reagerer akkurat som jeg sa, nemlig ved å se med realistiske øyne og følge med logiske tanker.

 

 

Bare ett spørsmål, når du finner ut at banken er nedtappet og til sammen gir 12,13 Volt, ville det da ikke vært en ide å teste hvert batteri enkeltvis for å finne "synderen i banken eller fastsette at banken jevnt over ikke er bra, noe som da vil gå på alle batteriene? Mulig dette også er gjort uten at det fremgår klart for meg i diskusjonen?

Ja, dette kan man gjøre og er klok.

Men Seilglede skulle jo reklamere (hos batterileverandøren) og ikke bruke enda mer penger på meg.

 

Omvendt: Prøv straks å huske at det er 4 batterier som danner denne banken.

Mer enn ett skulle ha vært nok for allerede å absorbere mer enn 57A.

Så stiller jeg ikke en gang dette spørsmålet lengre.

 

Igjen: Det er ikke jeg som solgte han "dyre" batterier, jeg solgte bare en dynamoregulator og den er ok.

 

By the way.

Sånt oppførsel er heller ikke så sjelden.

Det skjer regelmessig at noe ikke funker på båter.

Og så sant kundene har produkter fra oss er det første kundene gjør er å ringe om nå "dette" kan ha sammenheng med regulatoren, eller PSR, eller "X", ....

 

Frem til i dag fant vi nesten alltid ut at det er batterier (2. plass), kilereim og reimstramming (deler seg 3. plass), eller kabler (1. plass) som er synderne.

Vi må bytte så lite at t.o.m. det kan sees som "morsomt", hvis man ser det fra riktig vinkel.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Av og til er det lurt å tape ett slag med vilje for å vinne krigen, så kan dere tolke dette utsagnet som dere ønsker :smiley:

Da har du rett i.

Heldigvis kriger jeg aldri, så må jeg ikke slåss heller.

 

Men ellers, vet du, ser jeg heller ingen grunn får å la slik gå utover produkter som bare ikke fortjener ulogisk kritikk.

For meg er rettferdighet mer verdt enn det meste ellers, og det gjelder temmelig for alt og alle.

Da er jeg fullstendig håpløs.

 

Har du tenkt på slik også, en gang?

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Veldig synd at jørg skriver sånne lange innlegg, det er sånn som ødelegger et forum.

Bare for å oppsummere: @seilglede er missfornøyd med PDAR i sin båt og hevder at ladingen fungerer bedre når PDAR er fjernet.

Jørg hevder at PDAR er koblet i parallell med intern regulator og ikke kan påvirke negativt.

Det stod tidligere her at han hadde satt inn en cheater, det betyr at når PDAR kutter pga overtemp vil det oppleves som null lading fordi internregulatoren Er satt til en lavere spenning. PDAR kunne jo programmeres til å rampe ned ved overtemp og evt hatt en cutout på en høyere temp.

Uansett er internregulatoren kun en spenningsregulator og ved lading av AGM batterier bør spenningen begrenses, jeg ser igrunnen ikke fordelene med AGM i dette oppsettet.

Link to post
Share on other sites

Morsom at Jørg igjen er på banen, men sine tekniske finurligheter og (bort)forklaringer, og endatil påspedd litt jug, eller i beste fall vridd på fakta.  Trenger ikke kommentere dette mer, for hans feilpåstander har jeg pekt på tidligere, og ytterligere utredning på dette trøtter alle lesere (noe som det sikkert allerede gjør), og fører til ytterligere gjentagelser.  Fakta er, og den sitter jeg jo nærmest,  iallefall at jeg fikk et mye bedre elektrisk system UTEN PDAR tilkoblet, og NEI, den jobber ikke i parallell med den interne som ble nevnt.  Varen Jørg leverte til meg virker helt sikkert som programmert, det så vi sammen, men den er en svært "dum" dings som ikke tar hensyn til andre parameter enn det som er lagt inn, og det passer ikke helt mitt system.  Skulle jeg ha erstattet den interne regulatoren med en annen, burde det vært en som tok hensyn til ladestrømmen i tillegg, men dette kom som et forslag etter at Jørg selv så at PDAR IKKE ga meg tilfredsstillende lading.  Altså var det et "prøv og feil" opplegg fra hans side, han satt tross alt på alle data FØR PDAR ble programmert og levert, og er eksperten her.  

 

Hadde kundebehandling stått i høysetet for Jørg, ville det vært naturlig å ta PDAR tilbake (jeg brukte tross alt ca kr 5000,- før dette ble konstatert), og så forsøkt om et annet system ville virket bedre.  Syns Jørg kan se litt hva f.eks Biltema som var nevnt her (og mange hundre andre firma) gjør, og uavhengig av katalogsalg og annen tullprat, og lært av dem, og ikke vært så arrogant.  Prinsippet med salg er vel det samme, om det heter Biltema eller Sterling?  Men i Jørgs verden går det tydeligvis ut på å kun forsvare sitt produkt, uansett konsekvens og årsak så lenge pengene kommer inn.  Å hjelpe kunden her har iallefall like vært hensikten.

 

Og igjen: Lading UTEN PDAR gir nå 80-85 A (noe som Jørg tydeligvis helt unnlater å merke seg?), og batteriene får spenning opp til 14,7 V, og den energien som blir lagret i batteribanken, får jeg tilbake igjen, altså lik Ampere inn og ut.

De som bor i nærheten kan jeg med glede invitere til å oppleve god lading uten ekstern regulator også! :)  

 

Derfor, til de som går og tenker på ekstern regulator, få en garanti på at det virker (noe jeg ikke fikk), og tenk gjennom om dere virkelig vil bruke noen tusenlapper for å få noen få Amp mer til batteriene!  For meg kostet det som sagt kr 5000,- for å finne ut at svaret var NEI!

Link to post
Share on other sites

Så klart registrerer jeg alt du sier og skriver, og også at du forteller akkurat som det passer til det bildet du ønsker å tegne her.

Man kunne også dette kommentere enda tydeligere, men det har ikke noe med saken å gjøre.

Jeg ønsker altså ikke å snakke om annet med deg enn spenning, strøm, batterier, ladetid, og fakta som er relevant for meg.

 

Så, jeg aner ikke hva du måler, og hvor du måler, men jeg leser ikke noe annet fra deg enn at DU hevder at batteriene er ok

og at DU nå omsider er fornøyd med det som det er.

Du forteller også om ladestrøm, som ikke ble bekreftet verken før eller etter jeg tok sjekken på båten.

Men nå omsider er du jo ikke lengre redd for for høy floatspenning, som er positiv og negativ samtidig, i ditt tilfelle.

 

 

Men siden du nå er blitt så flink da burde du jo også kunne kommentere de målingene vi har tatt på båten din.

Poenget mitt er at du klager i over lengre enn et år at alt er så dårlig, at du er redd for å ødelegge batteriene.

Så kommer jeg senere på båten og finner ut at batteriene ikke absorberer tilstrekkelig strøm.

Med deg tilstede.

 

Jeg ba deg å ordne opp med batterileverandøren.

Først sa du at det ikke finnes garanti, men at du ikke kunne forestille deg at så dyre og ubrukte batterier skal være skyld på problemet.

Senere fortalte du at du fikk beskjed fra leverandøren at det skal være så og at batteriene er ok.

 

Nå leser du t.o.m. her på forum at en del folk bekrefter med sin oppfatning at dårlig absorpsjon tyder på problemer, f.eks. sulfatering.

Men du sier ikke et eneste ord til det.

 

Mitt spørsmål til deg.

Har du snakket med noen ordentlige fagfolk om dette, bortsett av batteriselgeren din?

Hvis så: Hva sa man til deg som da forteller annet enn det jeg hevder her,

og som bekrefter det du hevder og avkrefter det som står på databladet? 

 

Hvis dette er så: Hvem er vedkommende firmaet og samtalepartner (Navn, adresse/telefonnummer)?

 

=======================================

 

Ang. 5000,- kroner som du løfter opp så gjerne burde du også fortelle hva du betalte siden det ikke er PDAR som koster 5000,-.

Hvis du svarer på det, husk å bekrefte at jeg har oppfordret deg til å bruke lokalt fagfolk.

Det ene er at det evt kunne ha blitt billigere for deg (noe som jeg ikke tror siden jeg vet hva man betaler ellers),

for det andre hadde jeg unngått å måtte diskutere videre med deg om noe som du nekter å forstå.

 

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jørg, jeg kan godt legge ut faktura jeg har betalt til deg, om du ikke selv har de liggende?  Det er for PDAR, VC, frakt, og bistand for feilsøking.  

Hvorfor skal jeg ha  interesse av å hjelpe deg med opplysninger du selv kan hente ut hvis du er interessert? Du hører  jo ikke på andre likevel, bare tyter på med ditt, med feilopplysninger og utelatelser av fakta.  Faktisk trodde jeg du var ferdig med å kommentere her..??

Har jeg sagt at det ikke finnes garanti??.. hvorfor juger du så mye, Jørg, det står da faktisk garanti på min faktura, noe du selv ikke gir. Gidder ikke svare på alle dine påstander, som du selv vet er feil.  

 

Strøm og spenning måler jeg med batteriovervåker jeg kjøpte av deg, som du sikkert husker?  Og jeg har ingen tvil på om dette virker, selv om det regner prosent på heilt feil måte. Du kan komme og se selv en gang..og andre også

Link to post
Share on other sites

Et spørsmål til ekspertisen: Kan batteriene ha kommet seg, f.eks. at sulfatering har delvis løsnet litt pga. tilstrekkelig lading med landstrøm etter den dagen JB var i båten?

 

Kanskje vanskelig uten å tørke ut batteriene når det er AGM, jeg vet ikke. Men hvis båten lader med ca. 80A nå mot 57A den dagen, så kan det jo fortsatt være begrenset av batteriene, bare ikke fullt så ille som den dagen JB var i båten... Var det en 115A dynamo?

Link to post
Share on other sites

Et spørsmål til ekspertisen: Kan batteriene ha kommet seg, f.eks. at sulfatering har delvis løsnet litt pga. tilstrekkelig lading med landstrøm etter den dagen JB var i båten?

 

Kanskje vanskelig uten å tørke ut batteriene når det er AGM, jeg vet ikke. Men hvis båten lader med ca. 80A nå mot 57A den dagen, så kan det jo fortsatt være begrenset av batteriene, bare ikke fullt så ille som den dagen JB var i båten... Var det en 115A dynamo?

 

Sulfatering av batterier som holder 12,7 V, og vedlikelades innimellom (vinteren da de stod i garasjen) er vel lite trolig?

 

Da Jørg målte i båten i 2015, var sensorledningen koblet til VC, mens jeg nå har sensorledningen fra batteriene. Og muligens kan den lave temperaturen den gangen påvirket noe?

Men etter at jeg satte sensorledningen fra batteriene til dynamoen har jeg hatt mye større lading, 80-85 A når det var behov

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...