Jump to content

Et strømeventyr med ekstern regulator


Windy37GM

Recommended Posts

Jorg, jeg fleiper ikke! (Se mitt innlegg 101...)

Har god kunnskap om vanlige åpne batterier, men spurte som jeg gjorde, fordi det er fremkommet divergerende info om lading på AGM. Og etter som jeg står i ferd med å bytte banken i ny båt, spurte jeg for å få et skikkelig svar.

Men etter de lange tiradene som har gått i denne strengen, tror jeg at jeg vil stole mest på batterileverandøren!

Samt sensing på batteripol og temp.

 

Et problem med mange innlegg her, er at det er mye synsing av flere som ikke er direkte involvert....

 

Ser i glasskula at ny batteriteknologi begynner å komme ned i pris.

Etterhvert.

Litium blir kanskje tingen.

Men kanskje tvilsomt om de blir oppnåelige i pris innen det neste halvåret.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Seilglede.

Du kan gjøre som du måtte ønske, med eller uten faktura.

Men du burde svare på spørsmålene folk stiller, inkl. meg.

Jeg ønsker nå å komme i kontakt med firmaet som fortalte deg at batteriene er bra som den er.

 

Ang. garanti hos meg er det enkelt.

I Norge finnes det ikke noe garanti, bare et reklamasjonsrett som går langt over alle garantier som finnes.

Så, t.o.m. du er godt dekket også hvis jeg ikke skriver så mye om det.

Og andre pleier i tillegg å dra nytte av min velvilje.

 

Kos deg.

 

=====================================

 

Arnearmoa.

Det finnes noe sjanse for at batteriene er bl.a sulfaterte, nettopp derfor peker jeg på spenningene.

Men det finnes en del mer skader man kan påføre batterier, alle steder inkl. lagerplass og produksjon.

 

Sulfateringen kan også nedbrytes igjen hvis dette skjer tidelig.

Men det blir desto vanskeligere jo mer utpreget sulfateringen er og enda verre når det gikk mye tid.

Derfor forteller vi også om tidelig og komplett etterlading med et hakk bevisst overlading.

"Litt mer" (men kontrollert) er ofte bedre enn litt for lite.

 

Men når batterier er så lite mottakelig som disse vi prater om blir dette aldri riktig bra igjen.

Likevel kan det hende at de blir et hakk bedre når den får regelmessig ut- og topplading.

Uansett ville ikke jeg tar sjansen men reklamere i tide (Norge 2,5 år for batterier).

Det er bare et spørsmål om tid når det sprekker.

 

VC.

Dette er forkortelsen for VoltageCheater (to cheat er engelsk og betyr så mye som "å lure", her fordi vi lurer originalregulatoren uten å måtte ødelegge noe.)

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Marwin.
Batteriprodusenter vet mye men forteller kun så mye at det hele holder en stund lengre enn reklamasjonsretten virker.
Tross alt må de selge mer og flere av slitedelene de bygger, og batterier er nå slitedeler.

Det gjelder også 6 og 12 års batterier.
Slike er vanligvis ikke beregnet for å være f.eks. 12 år i syklisk drift.
Sliteskader kan påvises, enkelt ved å åpne batteriene og å se inn.

 

AGM er bly-batterier og behandles som bly-batterier.
Det eneste som er virkelig forskjellig er at den må få lav floatspenning mens andre kan få lav floatspenning,

og at den ikke pleier å får med en gang akutt og varige skader som "vanlige bly og Gelbatterier hvis den må tåle dype utladinger.

Jeg skrev dette ofte allerede: Ikke la dere forvirre.
Batterier er veldig enkle dyr.

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Nå vet ikke jeg om den AGM software for PDAR som er nevnt tidligere i tråden, er noe helt spesielt eller bare AGM innstillingen, men min PDAR har ihvertfall min. 4 og max. 8 timer float i AGM innstillingen. Det eliminerer i grunn hele float-trinnet, som var nest viktigste grunn for meg til kjøp av PDAR. Hvis man ofte starter turen med fulle batterier, skal man kjøre ganske langt non-stop før det bikker over i float. En åtte-timers tur med en stopp i midten for å kjøpe is gir 14,4 V hele turen uansett hvor fulle batterier man har. Jeg har knapt opplevd at min PDAR har senket spenningen på mine seks eller sju sesonger med PDAR. Men min landstrømlader, som jeg også kjøpte av Jørg, har for kort absorbsjonstid (vanligvis en time, eller var det en halv?) i AGM mode. Så jeg har ikke tatt noe aksjon på den saken. Satser på at feilene delvis oppveier for hverandre...

PS

Tror ikke det er mange som har den samme landstrømladeren som jeg har.

PPS

Jeg mener egentlig ikke dette er en avsporing, for det er mange som kjøper PDAR for å oppnå muligheten for float-lading på tur, men stort sett mister den pga. mangel på justeringsmulighet og ugunstige forhåndsvalg i PDAR.

Link to post
Share on other sites

Nå vet ikke jeg om den AGM software for PDAR som er nevnt tidligere i tråden, er noe helt spesielt eller bare AGM innstillingen, men min PDAR har ihvertfall min. 4 og max. 8 timer float i AGM innstillingen.

..........

Men min landstrømlader, som jeg også kjøpte av Jørg, har for kort absorbsjonstid (vanligvis en time, eller var det en halv?) i AGM mode. Så jeg har ikke tatt noe aksjon på den saken. Satser på at feilene delvis oppveier for hverandre...

PS

Tror ikke det er mange som har den samme landstrømladeren som jeg har.

-----

PPS

Jeg mener egentlig ikke dette er en avsporing, for det er mange som kjøper PDAR for å oppnå muligheten for float-lading på tur, men stort sett mister den pga. mangel på justeringsmulighet og ugunstige forhåndsvalg i PDAR.

Det er nettopp vi ønsket å fikse med software PDARAGM.

Regulatoren du har kan også omprogrammeres, ikke noe problem.

 

"Vårt" programvare har også en innstilling med 1h og en med 20 minutt som minste tid.

Floatspenning er blitt redusert til 13,30V, men programversjoner med 13,35V og 13,40V kan også velges.

Er noen ganger bedre ved bruk av f.eks. VSR som bruker 13,30V som trigger).

 

Se på sidene for mer forklaring til det.

 

Man bør heller ikke gjøre seg fast på betegnelser "AGM" eller andre, se heller på spenninger og tider og velg i henhold til det.

Det samme gjelder dessuten også for ladere, og siden den er tilkoblet for det meste burde den også tilby lave floatspenning til bruk med AGM.

 

Vedrørende float blir det ofte også fortalt i andre desimalen.

Også dette er et produsert "problem" så lenge vi snakker om 0,1 - 0,2V avvik.

Presis er bra, men så lite forskjell tåler alle batterier og det er sjelden et problem hvis f.eks. AGM floates med 13,4V isteden 13,2V.

Mer er ikke bra sett over lang tid, men så kan jo moderne ladere litt mer enn på gamle dager.

 

Det samme gjelder også for vanlig fritidsbruk.

For det meste er det bare ladere som klarer å ødelegge, hvis den ikke kan det den skal.

Dynamostyring er interessant men da for de fleste med blikk på bra mellomlading,

dvs. for å få rask påfyll ila av de få timene som de fleste går for motor.

Om et normal AGM batteri får to tre ganger per uke normal ladespenning (f.eks.14,4V) i en to timer på tross at den er fulladet spiller ingen rolle.

Dessuten et grunn for at jeg valgte 14,4V isteden 14,6V i program nr. 4 i listen ovenfor.

 

Det du spør om ang absorpsjonstid.

Dette varier med hver gang du starter og beregnes utgående fra tiden som trengs for å øke spenningen til ca. 14,2V.

Akkurat denne triggerspenningen er ofte brukt, men kan variere litt fra produsent til produsent.

 

Laderen din derimot bør ha utjevningstid mellom 1 og 4 timer, eldre modell opp til 6 timer,

30 minutter er ikke kjent for meg fra verken Sterling eller Victron som fast programplass.

Dessverre husker jeg ikke lengre alle ladere av alle kunder, hvilken har du?

 

Ang. din "PPS".

Ugunstig er relativ.

T.o.m. gamle innstillingene er mer enn mer-enn-nok for trolig fortsatt 99,5% av alle båtbrukere.

Det er bare poenget med for lite kunnskap og derimot for mange forutsetninger som skaper grunn for mange unyttige diskusjoner.

Ellers finnes det flere alternativer som kan velges i mellom, det er bare et spørsmål om penge.

 

 

:seeya:

Jørg

 

NB:  ved 24V brukes alle spenninger x2

 

 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Seilglede.

Du kan gjøre som du måtte ønske, med eller uten faktura.

Men du burde svare på spørsmålene folk stiller, inkl. meg.

Jeg ønsker nå å komme i kontakt med firmaet som fortalte deg at batteriene er bra som den er.

Jørg, trodde du satte deg selv helt på sidelinjen jeg??

 

Du kan jo prøve disse nummer: 22 76 40 00 eller 33463141

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte PDAR av Joerg for noen år tilbake. Jeg veldig fornøyd med sevicen jeg fikk. PDARen har virket tilfredstillende siden. Jeg vil virkelig anbefale Joerg og hans produkter til alle.

 

Når det gjelde den pågående diskusjon er den lærerik, da Joerg forklarer, slik at alle forstår og lærer. Tilbudet han har gitt Seilglede er meget godt og langt over hva en kan forventete etter å ha hatt ptoduktet i ca 2 år. Det er god service!

Link to post
Share on other sites

Dersom f.eks den viser minus 200A (av totalt 720) tilsvarer det ca 72%, mens BMV viser ca 85% rest. 

 

Dette kan bero på 2 ting:

 

Enten er ikke monitoren riktig konfigurert, eller så har du ikke forstått hvordan den virker. Prosentutlesningen er den mest korrekte, da den tar hensyn til Peukerts koeffisient. (Amperetimekapasiteten du setter inn, må være for c20, sjekk databladet til batteriene dine. :smiley: )

Link to post
Share on other sites

Dette kan bero på 2 ting:

 

Enten er ikke monitoren riktig konfigurert, eller så har du ikke forstått hvordan den virker. Prosentutlesningen er den mest korrekte, da den tar hensyn til Peukerts koeffisient. (Amperetimekapasiteten du setter inn, må være for c20, sjekk databladet til batteriene dine. :smiley: )

Ja, den er satt ihht databladet.   Dette er en Victron BMV-600S, og skulle være så mye bedre enn type NASA BM1 jeg hadde før.  Fikk forståelse av selger at den telte svært nøyaktig på Amp inn og ut.  At det er noen små variasjoner er akseptabelt, men ikke en "feilmargin" på 5-10%.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte PDAR av Joerg for noen år tilbake. Jeg veldig fornøyd med sevicen jeg fikk. PDARen har virket tilfredstillende siden. Jeg vil virkelig anbefale Joerg og hans produkter til alle.

 

Når det gjelde den pågående diskusjon er den lærerik, da Joerg forklarer, slik at alle forstår og lærer. Tilbudet han har gitt Seilglede er meget godt og langt over hva en kan forventete etter å ha hatt ptoduktet i ca 2 år. Det er god service!

Ja, Jørg forklarer MYE, i ordets rette forstand, veldig ofte for mange detaljerte innlegg om finurligheter.  Men det er ikke alltid alt stemmer med virkeligheten likevel.

 

Det er 2 eller 5 års reklamasjonsrett i Norge, avhengig av produktet, og f.eks kommer PDAR inn under 5 år. Saken er jo at jeg ikke kan påvise noe feil på varen, bare at den ikke virker på mitt system, ut fra de forutsetningene jeg ga selger, og dette ble påpekt til selger innen 6 mnd etter kjøpet, uten at jeg ba om retur, da jeg skulle "teste ut" mulige feil i resten av systemet.  Ingen feil ble konstatert, unntatt de samme påstandene om batteriene som ikke virket.  I den anledning kan jeg ikke si at jeg har mottatt noe annet tilbud enn å kjøpe en annen type regulator.

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke vil teste batteriene dine seilglede? Om det er feil på et eller flere har du vel fremdeles reklamasjonsmuligheter ovenfor leverandør?

 

Jeg er ingen ekspert, men andre opplysninger som kommer opp her synes alle å gå i retning av at et eller flere batterier i banken din har feil. Og dette er jo ikke bare basert på informasjon fra Jørg, men også deg selv.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser Jørg anbefaler å få batteribanken kontrollert for sulfatering før garantien/reklamsjonsretten utløper.
Det jeg lurer på er hvorfor skal selgeren av batteriene ta ansvar for batterier som er sulfatert?
Bør ikke eventuelt batteriselgeren også på lik linje som deg Jørg nekte å ta i mot ikke berettige reklamasjoner?
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, Jørg forklarer MYE, i ordets rette forstand, veldig ofte for mange detaljerte innlegg om finurligheter.  Men det er ikke alltid alt stemmer med virkeligheten likevel.

 

Det er 2 eller 5 års reklamasjonsrett i Norge, avhengig av produktet, og f.eks kommer PDAR inn under 5 år. Saken er jo at jeg ikke kan påvise noe feil på varen, bare at den ikke virker på mitt system, ut fra de forutsetningene jeg ga selger, og dette ble påpekt til selger innen 6 mnd etter kjøpet, uten at jeg ba om retur, da jeg skulle "teste ut" mulige feil i resten av systemet.  Ingen feil ble konstatert, unntatt de samme påstandene om batteriene som ikke virket.  I den anledning kan jeg ikke si at jeg har mottatt noe annet tilbud enn å kjøpe en annen type regulator.

Du har misforstått garanti og reklamasjonsrett. Den kan du hevde om det er feil på produktet. I ditt tilfellet er det ikke feil på produktet, så du har ikke grunnlag for reklamasjon.

 

Om jeg kjøper meg en DAB-radio for å ha på hytta, og oppdager at det ikke er DAB-dekning på hytta. Jeg har da ingen krav på å få levert den inn og få pengene tilbake, da produktet er i orden. Om forhandleren blir med på hytta og måler signalstyke mm, så gir det meg ikke noe sterkere rett for reklamasjon. Dette er et analogt tilfelle med ditt.

Link to post
Share on other sites

Dette kan bero på 2 ting:

 

Enten er ikke monitoren riktig konfigurert, eller så har du ikke forstått hvordan den virker. Prosentutlesningen er den mest korrekte, da den tar hensyn til Peukerts koeffisient. (Amperetimekapasiteten du setter inn, må være for c20, sjekk databladet til batteriene dine. :smiley: )

Ja, og da er det kanskje Peukert som kan forklare hvordan 200ah av 720ah blir 85%. F eks hvis 200ah er brukt over mye lenger tid enn c20. Det er det som er riktig beregnet rest?

Link to post
Share on other sites

Det er helt riktig. Ved hvilespenning på 12,13 Volt er det under 50% kapasitet på batteriene ved 15 grader.

Nærere 30 en 40 % vil eg tippe.

De målingene som har blitt presantert drukner kanskje litt i diskusjon om dialogen? Slik eg opfatter det så er det enten skrivefeil eller målefeil eller batterifeil.

 

Men alikevel litt lærerik lesing. Eg har behov for oppgradering av motorlading...trur eg... men kvir meg ikkje mindre nå, sidan det er ganske avansert tema.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke vil teste batteriene dine seilglede? Om det er feil på et eller flere har du vel fremdeles reklamasjonsmuligheter ovenfor leverandør?

 

Jeg er ingen ekspert, men andre opplysninger som kommer opp her synes alle å gå i retning av at et eller flere batterier i banken din har feil. Og dette er jo ikke bare basert på informasjon fra Jørg, men også deg selv.

gixen, da vil jeg også gjerne ta del i hvilke opplysninger som kommer fram  som tyder på ødelagte/skadede batterier?  Fortell meg hvilke parameter som ikke stemmer som peker mot den påstanden..??

Link to post
Share on other sites

Jeg ser Jørg anbefaler å få batteribanken kontrollert for sulfatering før garantien/reklamsjonsretten utløper.

Det jeg lurer på er hvorfor skal selgeren av batteriene ta ansvar for batterier som er sulfatert?

Bør ikke eventuelt batteriselgeren også på lik linje som deg Jørg nekte å ta i mot ikke berettige reklamasjoner?

 

Batteriselgeren har selvsagt ikke fullt reklamasjonsansvar for all mishandling kjøperen har rukket å utsette batteriene for i løpet av to og ethalvt år. Sulfatering vil ikke senke hvilespenningen men kapasiteten blir redusert og ladesyklusen blir tilsvarende forverret. Seilglede opplever at batteribanken fungerer tilfredsstillende men dette er en subjektiv vurdering, han kan vente seg kort levetid da AGM har dårlig toleranse for sånt. Det spørs om det er noe å hente hos batterileverandøren uansett hva en test skulle gi av svar.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...