Jump to content

Et strømeventyr med ekstern regulator


Windy37GM

Recommended Posts

Det er helt klart for oss andre at seilglede ikke er fornøyd, og det er helt klart at jorg har litt å gå på når det gjelder kundebehandling. Jeg har skrevet det før. Hva har han tenkt å oppnå?

Det som kunne opplyst saken litt er hva som er spesielt med dette tilfellet. Hva slags batterier er det som er så spesielle?

Hei, det kan kanskje oppfattes som "krangel", noe jeg ikke legger opp til, men bare en påminnelse om at ikke alt er som det utgir seg for å være, og at folk bør tenke litt selv, og kanskje ha litt skepsis mot reklamer. Batteriene er ikke mer spesielle enn at selger hadde solgt en stor palle av de samme batteriene samme året, og datablad forelå.  

Oppdraget var "såre enkelt": En ferdig konfigurasjon av et helt standard system som finnes i hundrevis av båter av samme merke, og med innkjøpte batterier med kjent kapasitet og datablad som dokumentasjon.

Til dette systemet ville jeg ha et  ladesystem som utnyttet dynamo og resten av systemet, og spørsmålet til leverandør var da om PDAR kunne gi meg dette?  Svaret var JA!  

Når det viser seg at dette ikke er tilfelle for meg, og dette ble påpekt allerede fra første tur, burde Jørg innsett at PDAR ikke kunne gi meg noe bedre lading enn med originalregulatoren, og allerede da sagt at PDAR ikke passet for meg, og vært villig til å ta det tilbake, selv om regulatoren sikkert virker slik den var programmert.

Istedenfor ble det mye fram og tilbake, testing og "mas" fra min side, og ensidig fokus på batteriene fra Jørgs side.  Det går an å legge seg flat, selv for et produkt som virker for mange andre.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes tråden er opplysende, ikke minst fordi jeg selv vurderer å sette inn en PDAR. Jeg synes også dere har klart å holde en OK tone, til tross for at dere åpenbart er helt uenige. Det nærmer seg kanskje et tidspunkt da man ikke kommer lengre mot enighet, og da vil det vel være på tide å forsette den på annet vis enn her i forumet kanskje.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Når spenningen drar rett opp absorbtion nivå på drøye 14V med en gang så kan ikke dynamoen gjøre noe mer, batteriene tar ikke mot den strømmen de burde ut fra utladingsgrad. At batteribanken er ny betyr ingenting, den trenger ikke virke som den skal for det. Jeg har etterhvert båret mange hundre kg batterier fra båten og tilbake til forhandler i løpet av første måned og det har vært både Biltema batterier og andre merker som Sønnak og Exide. Akkurat nå har jeg hundre kg som skal tilbake til forhandler fra hytta fordi de mister spenning LANGT raskere enn de skal, disse er riktignok snart 4 år gamle men innenfor garantitiden fremdeles...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Seilglede, jeg har også sagt og skrevet dette til deg flere ganger.

 

Å måle hvilespenning med et digitalt multimeter er fullstendig nytteløs hvis man ikke samtidig kjører belastning på batteriene.

Har du uflaks da måler du på et batteri som leverer deg noe nok så fin svevespenning,

som du kan måle men som evt. ikke en gang holder for å drive noe LED.

 

Men selv om du ville utlade batteriene, og komme på noe som heter kapasitet,

forteller dette riktignok fortsatt så mye som "null og niks" om lade-mottakeligheten av et batteri.

Et hver spenningsstyrt regulator må da kapitulere hvis det dannes høy spenning før energien blir absorbert.

Så er det bare, og forresten grunn for at jeg anbefalte "...enten andre batterier, eller en annen regulator som tillater manuell tilpasning av alle parametere."

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes diskusjonen mellom Joerg Becker og seilglede holder seg på et saklig nivå og er derfor både opplysende og interessant.

 

Men det er noen ting jeg ikke helt forstår. Det fremgår at det har pågått en dialog over ganske lang tid i løpet av 2014 med spørsmål og svar og forklaringer fordi det installerte systemet ikke fungerer tilfredsstillende. Men Joerg Becker skriver:

 

 

Så kom endelig den der dagen "X", 16.03.2015
På båten din så jeg nå for første gang at du har 4 AGM batterier med samlet over 720Ah,

noe som kan kalles noe massiv utfordring for nesten alle standarddynamoer.

 

@Joerg Becker: Betyr dette at du ikke var klar over at det var 4 AGM batterier med samlet over 720Ah før 16.03.2015? Jeg burde kanskje ikke blande meg for mye inn i dette, men burde du ikke sørge for å ha slik informasjon på det rene før du anbefaler og selger et system? Eller ble du feilinformert, eller har jeg bare misforstått hva du mente da du skrev dette?

 

Så til selve problemet: Jeg oppfatter det slik at du mener årsaken til at seilgledes system ikke fungerte, var at det var feil på ett eller flere av batteriene hans, stemmer det? Hvis en celle i ett av batteriene feiler, så vil det gå lite strøm og bygge seg opp høy spenning uten at batteriet har tatt imot noe særlig lading og som følge av den høye spenningen vil ladingen stoppe. Er dette en mulig forklaring på seilgledes problem? Det virker på meg som om seilglede burde teste batteriene sine. F.eks. burde spenningen måles på hvert enkelt batteri, ikke bare uten belastning eller ved lav belastning, men også ved høy belastning.

Link to post
Share on other sites

Hei Stradivarius.
Det er riktig.
 

Men en ting bør jeg kanskje forklare nærmere for nettopp og bare den situasjonen med denne dynamoen (gjelder -ingen- annen seriedynamo som finnes på båter idag).
Dynamoen som han eier, 115A Mitsubishi, er en av de få dynamoene som faktisk ikke kommer i faresonen fordi Volvo har en egen regulator for den.
Det gjorde Volvo (klok av skader) siden man jo vet at de fleste båtfolka gir f..... i advarsel ang. små dynamoer og svære batterier.
Denne regulatoren begrenser, slik at denne dynamoen praktisk ikke kan gi maks og forbrenne så rask med det.

Derfor spiller det i slik tilfellet "ingen" rolle hvor mye kapasitet batteriene har. (sagt både av erfaring, sånt sett og i teorien som gjelder over et litt lengre tid enn med normale dynamoer).

=> Det var første delen en må fordøye og som er det du spør om.

 

Men bare at det er sagt, alle mine kunder med denne dynamoen fikk beskjed om akkurat dette.
Ikke helt perfekt, men akseptabel siden nytten er større enn noe evt. (!) negativ effekt.
 

NÅ først kommer PDAR teknisk på bane.
PDAR arbeider her som -parallell- regulator.
Det betyr at PDAR bare -overstyrer- det som originalregulatoren gjør.
PDAR selv er ikke noe trussel for sikkerheten siden den har egne temperatursensorer som sikrer at PDAR ikke kan skade dynamoen.
Blir dynamoen varmere enn 90°C* (her 22 grader lavere enn originalen gjør) da går PDAR i dvale frem til at dynamoen er kjøligere.

Ellers slår PDAR helt av og varsler når dynamoen enten leverer for høy spenning, eller hvis det finnes andre feil som PDAR oppdager.
Overspenning og feil tvinger eieren til ny oppstart slik at feilen ikke kan ignoreres.
=> Dette betyr at originalregulatoren jobber videre som "slapp" backup.
=> Det betyr også at PDAR ikke kan redusere noe effekt eller har tilgang til w-regulatorens egen funksjon.

Siden PDAR er firetrinsregulator kan den også ned til en lav floatspenning når bulk og utjevning er ferdig.
Vi tilbyr regulatoren med original-programvare og programvare som er bedre tilpasset AGM (tider og spenninger).
Dette forutsetter laver original-setpoint eller avslått W-regulator (den originale).
I dette tilfellet, siden w-regulatoren på Mitsubishi ikke kan slås av, ville nå den overstyre med sin egen høyer setpoint (14,3V).
Her kan vi lure originalregulatoren med en såkalt Voltage Cheater som sender et litt økt spenning

(i dette tilfellet ca +1V på utgående spenning) til sensekontakten (S) på W-regulatoren.
W-regulatoren "ser" nå et høyer spenning og senker spenningen i forhold til sin egen setpoint, som blir i summe (14,3V - 1V) 13,3V på B+.
 

Håper det var halvveis forståelig, er litt i stress her for tiden. :crazy:

:seeya:
Jørg

 

red. til presisering:
* temperaturen gjelder for vår PDARAGM og andre egne programmer.
Originalprogrammet stenger ved 100°C, som er fortsatt laver enn alle kritiske temperaturer.
 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes diskusjonen mellom Joerg Becker og seilglede holder seg på et saklig nivå og er derfor både opplysende og interessant.

 

Men det er noen ting jeg ikke helt forstår. Det fremgår at det har pågått en dialog over ganske lang tid i løpet av 2014 med spørsmål og svar og forklaringer fordi det installerte systemet ikke fungerer tilfredsstillende. Men Joerg Becker skriver:

 

@Joerg Becker: Betyr dette at du ikke var klar over at det var 4 AGM batterier med samlet over 720Ah før 16.03.2015? Jeg burde kanskje ikke blande meg for mye inn i dette, men burde du ikke sørge for å ha slik informasjon på det rene før du anbefaler og selger et system? Eller ble du feilinformert, eller har jeg bare misforstått hva du mente da du skrev dette?

Ser at Jørg svarer at han ikke visste om batteribanken min da han begynte å gi råd.  Nå blir jeg meget skuffet over Jørg, for det er overhode ikke sant!  Jeg ga alle opplysninger til ham, og spurte hva som kunne gi meg god lading etc, og da var svaret hans PDAR og VC.. noe som altså ikke ble tilfelle!.. At en selger skal juge på dette er overraskende, dette har jeg i alle mine mailer med ham, men i mine øyner viser det hvordan Jørg prøver å komme unna med at hans PDAR ikke passer til mitt system. Det sier vel litt om hvordan man skal tro på selgere..??

Link to post
Share on other sites

"Dessverre" ikke.

Demovarer trenger vi ikke, selve produktene jeg selger er kjent i hele verden.

Brukte har vi ikke, produktene pleier å bli på båtene til det bittere ende.

Vintersalg har jeg heller ikke, prisene er kalkulert og gunstig i hele året, og det er nettopp om vinteren når kloke hoder bygger.   

Derimot er det opp til 20% billigere hvis jeg fikser og forbereder tilsendte dynamoer om vinteren, fordi da har jeg mer tid.

 

Ulempen er da bare at du selv går glipp av noe lærerik opplevelse som i alle fall jeg ville anbefale til mange at de gjør. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

 

 

Slik som jeg ser diskusjonen mellom deg deg JB og Seilglede, tror jeg snart du vil stå deg på å ta in disse PDAR-ene og heller selge de som demovarer. Det blir ikke meg som kjøper de, da jeg vil prøve uten PDAR, Men siden de er verdenskjente bør det jo være en lett match å selge de som demovare og fortsatt til over din innkjøpspris, så vil alle parter bli fornøyde og jeg tror du vil stå deg bedre på det en at denne diskusjonen fortsetter. Dette er jo "småpenger" for en handelsdrivende, så skjønner ikke hvorfor tilbudet er gitt for lenge siden.

 

Nå får jeg sikkert masse kjeft som blander meg oppi, men synes denne diskusjonen tar en trist retning uansett utfall.

Link to post
Share on other sites

Jørg,

dersom du skal kunne oppfattes som seriøs i mine øyner, burde du iallefall ikke slenge ut usannheter, ref det Stradivarius spurte om.  Du fikk ALLE data, var tilogmed på min båt FØR jeg begynte med installasjonen for å gi meg råd mht installasjon etc, og etter hvert fikk du full informasjon om hvilke batterier jeg kjøpte, og da selvfølgelig antall og størrelse og datablad, og innkjøp av ditt utstyr var fullt og  helt basert på dine råd.  Da du andre gang kom på båten, i våres (2015), hadde jeg allerede hatt problemer i ETTår med PDAR og manglende lading når den var i drift, mens når PDAR var utkoblet, fikk jeg tilfredsstillende lading til alle batteriene.  

 

Siden du liker så godt å snakke om vaskemaskiner kan jeg jo sammenligne dette med at jeg allerede har en grei vaskemaskin, og så kjøper jeg en del som gjør at den sentrifugerer bedre, men for å styre denne trenger jeg en ny regulator som jeg kjøper etter at selger vet mine data.  Monterer regulatoren, men da stopper sentrifugen opp, og klærne blir aldri tørr.  Har  jeg da fått et tilleggsutstyr som gjør jobben bedre?  Skjønner jo godt du liker å snakke om mye tekniske ting og uttrykk, men det bare forvirrer mange, da du jobber deg bort fra selve saken.  Du har tilogmed innrømmet en gang at PDAR ikke gjorde jobben hos meg, ref innlegg lengre opp, men framholder likevel hele tiden at feilen ligger andre steder. 

Link to post
Share on other sites

Bare for å få det på rene angående batteriinnkjøp, så  fikk Jørg denne mailen:

 

Gesendet: Freitag, 25. Okt ober 2013 12:04

An: 'Jörg Becker'

Betreff: SV: Faktura

 

Hei igjen,

Jeg har jo nå kjøpt nye batterier, 4 stk 180 Ah AGM til forbruk.

Startbatteriet er 140 Ah Bosh fortsatt. Jeg tenker kanskje å ta strømmen

til thruster fra den nye forbruksbanken også?

Hva anbefaler du eventuelt til landstrømlader? Har også solcelle på båten,

foreløpig 100W.

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

Jøss, som denne gamle tråden min har tatt av :-)

Jeg hadde 4 stk 180 Ah blybatterier i skuta og himmel og hav så mye bedre det ble med PDAR.  Har ikke PDAR på båten som er nå, men det skal inn om en stund.  Jeg hadde PDAR i vår gamle Joda 310 med KAD44 som vi hadde, knallsuksess!!   Jeg hadde en fantastisk opplevelse med mine PDAR i forrige båt (med 2XKAD32) , fungerte ypperlig rett etter installasjon og ypperlig sålenge vi hadde båten. Strømmessig gikk vår båt laaaaangt utenpå de andre kompisene sine (vi var 3 med like båter), jeg hadde alltid mer strøm tilgjengelig. Så PDAR funker, men hva som er "hoggorm" hos seilglede, det bør han nesten finne ut av. Det høres ut som moste batterier hos seilglede siden ladestrømmen er såpass lav,

 

Jeg hadde over 100A lading med 2 motorer koblet sammen med Prosplit R. Fantastisk duppeditt det og, selv om den var litt dyr. Men; jeg hadde bursdag og istedenfor slips og sokker ble det "dings" :-)

 

mvh

Windy37GM

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Slik som jeg ser diskusjonen mellom deg deg JB og Seilglede, tror jeg snart du vil stå deg på å ta in disse PDAR-ene og heller selge de som demovarer.

Du får garantert ikke kjeft, hvorfor, det er jo bare en del av din mening og da får du svar.

 

Men fortell gjerne, hvorfor skulle noen ta noe tilbake hvis det virker som det skal?

Grunnlaget ditt bør da ikke vare at noen er ikke fornøyd med situasjonen sin,

men at mitt oppdrag er ferdig, at feilen er blitt funnet og at den ikke ligger på det ene produktet jeg solgte.

Og om det dreier seg om 1,- krone, her 1900,- for denne regulatoren, eller mange tusen, gjør ingen forskjell.

 

 

Og en gang til.

Han kunne jo ha gitt oppdrag for å sjekke systemet når han skjønte at noe ikke virker som det skal.

Isteden har han kviet seg å bruke noe penger for å komme til bunns, på tross av at jeg anbefalte både før og

regelmessig etter første sjekk av PDAR at noen med kompetanse burde undersøke det.

 

Igjen, husk grunnlaget.

Jeg har sjekket det jeg skulle, uten kostnad og uten å finne noe feil.

Senere ble det oppdrag for å sjekke hans installasjon og å finne feilen,

og jeg fant feilen på noe som ikke jeg har levert.

 

En hver normaltenkende menneske ville nå tar hele greien og ville komme til bunns.

Men isteden for at nå kunden ordner enten andre batterier eller en regulator som passer til sine ikke-som-normal-virkende batterier

forventes det nå at jeg skal tar imot kjeft, unnskylde meg for noe som ikke jeg har levert, og betale for noe som faktisk funker som det skal?

Beklager, Jori, et sted går da noe grense, også mental.

 

Eller omvendt: bare prøv å lese det som alle andre skriver, fordi nesten alle er enten strålende eller minst "normal" fornøyde.

Bortsett selvfølgelig av to eller tre som har laget trøbbel for seg selv.

 

Hvis det er greit da tenker jeg at alle fakta er på bordet nå, og så avslutter jeg denne diskusjonen med innlegget her.

=> Som selvfølgelig ikke betyr at jeg ikke deltar på den opprinnelige tråden ellers. :smiley:

 

=============================

Det gjelder også for deg.

Et siste presisering, fordi mens jeg svarte i innlegget ovenfor trodde jeg egentlig at jeg skrev riktig men det var ikke klar forståelig:

Ja, jeg skrev at jeg visste om dine batterier, og ja jeg har lest databladet, og ja, jeg så batteriene fysisk som den var tilkoblet på båten.

Og jeg så fine kabler og stabil tilkobling.

Men jeg måtte vel ikke vite at batteriene ikke virker som den skulle, fordi det fantes ingen grunn siden du sa at de var nye i året før.

Så, vill nå du forklare at dette databladet som du sendte ikke stemmer?

Tenk deg godt om før du svarer.

Fordi, hvis dataene stemmer, da burde du kunne se at dine batterier trekker så mye strøm

at ikke en gang en 200A-lader klarer å presse opp spenningen så rask som det skjedde hos deg.

 

Så, ende nå.

Jeg sa tidligere at jeg ikke ønsker å bruke tid for enda flere og sannsynligvis nytteløse gjentakelser.

Alt dette har jeg sagt mange ganger før, du fikk dine begge to foreslag for å løse ditt problem,

pluss at jeg har tilbudt dealen med at du selger regulatoren mm.

 

Evt. leser jeg gjennom det hele du skriver her en gang til så sant jeg kjeder meg.

Dette er ikke tilfellet nå og jeg ser heller ingen grunn for å diskutere denne avgjørelsen videre.

 

Kos deg!

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jørg,

nå roter du deg bare mer og mer ut på viddene, dessverre, med påstander som er tatt ut av lufta.  Du påstod at du først fikk se mine batterier mars 2015 (innlegg #81), men så viser det seg likevel at dette visste du allerede om i 2013, FØR jeg fikk vite av deg at PDAR var veien til god lading.   Du påstår også at du har sjekket det du skulle, uten kostnader, det er heller ikke sant, dette fakturerte du meg for med både arbeidspenger og reise.  Selvfølgelig skal du ha for den jobben du gjør, men la være å skrive feil påstander.  Og jeg har jo sagt allerede mange ganger, Jørg, at mine batterier virker helt utmerket, så hvor kan du ta det fra at det er noe galt med det produktet?  At tusenvis har hatt nytte av dine produkt, hjelper jo ikke meg (og andre) som ikke får noe nytte av de?  Jeg sier jo (og forstår) at en elektronisk dings er en "dum" dings som kun gjør det den er programmert for, noe som også gjelder for PDAR, men PROBLEMET er jo at den ikke fungerer etter hensikt med MIN konfigurasjon, og dette ble allerede påpekt første gang jeg brukte den.  Istedenfor å innrømme dette fra din side, fant du ut at det måtte jo være batteriene mine som ikke ville samarbeide med PDAR, eller var det motsatt?  Resultatet er uansett det samme:  Jeg får ingen nytte av PDAR, og min originale regulator gjør en mye bedre jobb enn PDAR, og da dette ble stadfestet, burde du innsett at dette produktet ikke kunne bidra noe for meg, og tilbudt deg å ta den i retur.  

 

At du nå her forsøker å "drepe" enhver diskusjon rundt et produkt du selger med at du ikke "har tid" er litt snodig, da ingen her på forumet skriver mer enn deg.  Jeg syns eventuelle kjøpere av PDAR (eller andre produkt)  har rett til å vite at dette ikke nødvendigvis  er et vidunderprodukt.  Du burde stå for dine ord, fra før min handel, om virkningen av PDAR, når alle parameter var godt kjent, og ikke i ettertid forsøke å selge meg enda en ny regulator som en ny løsning, uten å ta den første i retur.  Du burde kanskje også prøve å utvikle/programmere PDAR på en slik måte at den takler ulike konfigurasjoner, framfor å legge skylden over på andre.  Jeg må dessverre gjenta meg selv flere ganger, men det er fordi det stadig kommer flere faktafeil fra deg, som jeg må dokumentere ikke er riktig.   Som Jørg skriver har vi utvekslet mange mailer  på dette tidligere, og samme påstandene henger i lufta, uten en eneste innrømmelse fra hans side.  Derfor ønsket jeg å formidle min opplevelse og erfaring.  Dette tror jeg de aller fleste oppegående  menneskene her inne skjønner.

Redigert av seilglede (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Seilglede: Har du testet batteriene dine og sjekket at de virker som de skal? Det ble presisert lenger opp her at det å bare måle spenningen uten belastning ikke hjelper så mye dersom f.eks. en celle har feilet og det dermed er høy indre motstand i batteriet.

 

Så vidt jeg forstår, er spørsmålet om Joerg Becker visste hvilke batterier du hadde eller ikke da han gav sine anbefalinger til deg, et sidespor dersom årsaken til problemene er at det er noe galt med ett eller flere av batteriene dine. Jeg stilte bare spørsmålet fordi jeg som beskrevet tidligere fikk inntrykk av at dette var noe han først ble klar over i våres, men da misforstod jeg visst. Jeg kan ikke se noen grunn til å fortsette denne kritikken av Joerg Becker og hans produkter, anbefalinger og kundeservice før det er bragt på det rene om batteriene dine fungerer som de skal eller ikke. Dette mener jeg spesielt er viktig i en tråd som dette hvor det godt kan være flere som søker etter informasjon og prøver å finne ut hva de burde gjøre med sine egen batteribank og tilhørende ladesystem. Jeg forstår ditt ønske om å advare mot noe som du kanskje tror (enten det er berettiget eller ikke) vil være et feilkjøp for enkelte, men du må også innse at dersom din dårlige opplevelse skyldes feil på batteriene dine, gjør du dem du her forsøker å advare en bjørnetjeneste.

Link to post
Share on other sites

Stradivarius.

Jeg har ikke sjekket ett og ett batteri, da det ser jeg ingen grunn til.  Jeg har i hele sesongen 2015 brukt båt mye, og ladet batteriene med den interne regulatoren.  Batteriene tar imot nok med strøm, og holder på energien og gir tilbake den samme mengde som går inn.  Spenning faller normalt ikke under 12,7 V, selv ved lang tids bruk, så det er ingen tvil om at batteriene mine fungerer perfekt til mitt  bruk.  Jeg har erfaring med hvordan det gir utslag dersom en celle, eller batteri i kretsen er kortsluttet eller på annen måte ødelagt.

 

Og JA, Jørg visste hvilke type batteri og antall etc, inkl databladet fra leverandør allerede 25. oktober 2013, da batteriene ble kjøpt og satt i garasjen for montering og bruk våren 2014.  Så jeg forstår ikke helt hvorfor han sier noe annet? Og ut fra data han fikk fra meg kom han med forslag til løsning, etter mange mailer og spørsmål fra meg.  Allerede første tur merket jeg at dynamoen ikke ga lading etter ca 30 min, og registrerte da at strømmen varierte enormt.  Jørg anbefalte meg også å bytte ut min NASA batterimonitor med  hans produkt, Victron BMV-600S, da denne skulle være mer nøyaktig enn NASA, og dette gjorde jeg.  Så det er med denne jeg måler strøm inn/ut og restkapasitet osv.  Jeg kontaktet Jørg med en gang etter at jeg merket at lading ikke var som den skulle, og bad om råd.  Mye ble testet av meg, uten at noe endret seg, og alle verdier (spenning og spenningsfall) viste normalt.  Etter hvert kom Jørg med anbefaling om at jeg burde bruke en annen ladestyring enn PDAR, da han selv kommenterte at et annet system kunne tilpasses bedre til mine batterier.  Så han er egentlig ganske enig med meg, PDAR gjør ikke jobben for MEG og mitt oppsett, men når jeg nevner at han kan ta PDAR i retur blir det en helt annen låt.  Da blir tonen straks hardere, og påstandene likeså.  

 

Jeg syns iallefall folk har godt av å lese om hvilke kundebehandling man kan få enkelte steder, og at ikke ale i reklamen stemmer helt.

Nå, uten PDAR, har jeg hatt en problemfri sommer, iallefall  :)

Link to post
Share on other sites

Det er mulig det er jeg som ikke forstår saken helt, men jeg forstår det slik at Joerg Becker mener at systemet han anbefalte og solgte til deg ville virket bra dersom batteriene dine hadde fungert normalt. Da blir det plutselig helt irrelevant hva du har gitt ham av informasjon på forhånd og hva han eventuelt har hatt å si til dette, dersom årsaken til problemet er at batteriene ikke oppfører seg som angitt. Han viser jo til en test som dere to gjorde sammen hvor det angivelig ble påvist at batteriene ikke fungerer normalt. Derfor mener jeg dette er høyst relevant i denne sammenhengen.

 

Nå er ikke jeg noen batteriekspert, men hvis et av batteriene i en bank på 4 har veldig høy indre motstand, vil i prinsippet kapasiteten reduseres med 25% uten at du nødvendigvis vil merke noen andre symptomer, med unntak av at det vil bygges opp høyere spenning under lading. Har du gjennom din bruk kunnet konstatere at dette ikke har skjedd? 540 Ah er jo fortsatt en anselig kapasitet, så at du har nok strøm i ditt nåværende oppsett trenger ikke å bety at alle batteriene er feilfrie.

 

Hvis jeg hadde vært i din situasjon, ville jeg definitivt bragt på det rene om alle battereiene var i orden, ikke ved synsing rundt bruken, men ved vitenskapelige, definitive tester. Hvis jeg da hadde funnet ut at de var i orden alle sammen, ville det vært lettere å argumentere overfor Joerg Becker at han har anbefalt og solgt deg noe som ikke fungerer som det skal. Og hvis jeg hadde funnet ut at ett av batteriene ikke var i orden, kunne jeg jo byttet det ut og løst hele problemet og fått et system som fungerer i henhold til det både du (jeg) og selger hadde sett for dere på forhånd. Men slik situasjonen er nå, har Joerg undersøkt regulatoren og fastslått at den fungerer som den skal, mens du ikke kan fastslå med sikkerhet at alle batteriene dine fungerer som de skal.

 

Er du enig i at dersom det er en feil ved et av batteriene dine, så gjør du både Joerg Becker og alle som eventuelt søker råd i denne tråden urett ved å fremstille det som at problemet skyldtes PDAR og Joerg Beckers vurderinger?

Link to post
Share on other sites

Det jeg ikke skjønner er hvorfor hverken Seilglede eller JB testet batteriene for lenge siden?. Det er veldig fort gjort og har man ikke testutstyr får man lettvint lånt det. Hvis batteriene testes nå og ok, så er jo saken klar, hvis ett batteri nå er svakt, er det jo vanskelig å si om det var tilfelle for ett år siden eller om det har skjedd ila denne sesongen!

 

Registrerer at det er to veldig steile parter her, og gjentar, synd slike diskusjoner føres her. Kommer aldri noen vinnere ut av slike ting, kun to tapende parter her, dessverre. Vi sitter flere 10-talls vis personer og følger denne diskusjonen i stillhet og danner oss våre egne meninger og inntrykk.

Link to post
Share on other sites

Stradivarius,

du har rett i at DERSOM batteriene er feil på, kan det være årsaken til manglende lading.  Men jeg sier jo gang på gang her at med den originale (interne) regulatoren gir dynamoen  80-90 A til batteriene, noe som forsåvidt også PDAR gjorde, bare med den forskjellen at denne kuttet lading etter 30 min (settings på regulatoren), noe som ikke skjer med med den interne regulatoren.  Det betyr at hele sesongen 2015 har jeg hatt nok lading, og nok energi på batteriene til alle mine formål.  Hadde det vært en feil på ett eller flere batterier hadde de/disse "tappet" fra de friske, dette har jeg erfaring fra med andre batteribanker.

 

Den testen Jørg viser til gjorde vi tidlig på våren i år, og med en omgivelsestemperatur på rundt 0-3 graderC. Da fikk han demonstrert at spenningen steg mot det innstilte på PDAR, som igjen kuttet ut lading, akkurat som programmert, etter ca 30 min.  Strømmen inn var heller ikke høy, ca 40-45 Amp, og vi antok at strømmåleren (Victron) viste riktig minus på batteribanken, uten at dette var verifisert nok.  Ingen målinger viste at det var noe feilkoblinger i systemet, kun at spenning steg mot 14,2 V.  Jeg antar i ettertid at med lading til batterier i såpass lave temperaturer oppfører batteriene seg annerledes med tanke på å ta imot strøm?  Det vi ikke gjorde forsøk på var å bruke sensorkabelen fra batteriene til dynamo, men kun fra VC.  Jeg bruker nå sensorkabelen som er koblet til batteriene for å koble til dynamoen slik at den føler spenning på batteriene, og nå får jeg som sagt nok strøm og nok spenning!

 

Noen reklamasjon er ikke aktuelt for Jørg uansett, han viser kun til "feil" batterier (kjørt seg selv inn i et hjørne?), selv om han altså tidligere har vedgått at PDAR ikke passer til mitt oppsett.  Istedenfor ville han selge nok et produkt til meg.  Så dette er bare en oppklaring og en liten "reminder" til alle eventuelle kjøpere av eksterne regulatorer.. ikke alt er som det utgir seg for, og ikke over alt kan man regne med at selger vedgår svakheter på sine produkt som kan være gjenstand for retur.

Link to post
Share on other sites

Det jeg ikke skjønner er hvorfor hverken Seilglede eller JB testet batteriene for lenge siden?. Det er veldig fort gjort og har man ikke testutstyr får man lettvint lånt det. Hvis batteriene testes nå og ok, så er jo saken klar, hvis ett batteri nå er svakt, er det jo vanskelig å si om det var tilfelle for ett år siden eller om det har skjedd ila denne sesongen!

 

Registrerer at det er to veldig steile parter her, og gjentar, synd slike diskusjoner føres her. Kommer aldri noen vinnere ut av slike ting, kun to tapende parter her, dessverre. Vi sitter flere 10-talls vis personer og følger denne diskusjonen i stillhet og danner oss våre egne meninger og inntrykk.

Jori, det er ingen kamp som forventes en vinner eller taper, kun en opplysning til nye eventuelle kjøpere av produkt som lover mer enn det kan holde.  Jeg garanterer at mine batterier er friske, og de funker, kom og se den som vil :)

Dette har jeg bevist gjennom denne sesongen..

Link to post
Share on other sites

Stradivarius,

du har rett i at DERSOM batteriene er feil på, kan det være årsaken til manglende lading.  Men jeg sier jo gang på gang her at med den originale (interne) regulatoren gir dynamoen  80-90 A til batteriene, noe som forsåvidt også PDAR gjorde, bare med den forskjellen at denne kuttet lading etter 30 min (settings på regulatoren), noe som ikke skjer med med den interne regulatoren.  Det betyr at hele sesongen 2015 har jeg hatt nok lading, og nok energi på batteriene til alle mine formål.  Hadde det vært en feil på ett eller flere batterier hadde de/disse "tappet" fra de friske, dette har jeg erfaring fra med andre batteribanker.

 

Den testen Jørg viser til gjorde vi tidlig på våren i år, og med en omgivelsestemperatur på rundt 0-3 graderC. Da fikk han demonstrert at spenningen steg mot det innstilte på PDAR, som igjen kuttet ut lading, akkurat som programmert, etter ca 30 min.  Strømmen inn var heller ikke høy, ca 40-45 Amp, og vi antok at strømmåleren (Victron) viste riktig minus på batteribanken, uten at dette var verifisert nok.  Ingen målinger viste at det var noe feilkoblinger i systemet, kun at spenning steg mot 14,2 V.

 

På meg virker dette veldig enkelt: PDAR kutter lading ved 14.2 volt som den skal. Den regulatoren du bruker nå kutter ikke ladingen, det betyr vel at ditt system nå fortsetter lading etter at 14.2 volt er nådd. Fremgår det av dokumentasjonen i databladet på batteriene dine at det er nødvendig å fortsette å lade etter at spenningen har nådd 14.2 volt?

 

Det du skriver om at feil på ett av batteriene ville tappet de friske er ikke riktig dersom feilen bare resulterer i økt motstand. Ut ifra min begrensede kunnskap om batterier, vil batteriet da holde på spenningen så lenge det ikke belastes og det er ikke noe i veien for at de andre batteriene kan fungere som normalt så lenge de får lading. Men det finnes batterier som feiler ved at en celle kortsluttes. Da kan du nok se at dette batteriet vil tappe de andre, fordi da vil batteriet fortsatt kunne levere og ta imot strøm, men det vil ikke kunne bygge opp like høy spenning med det resultat at de andre batteriene vil tapes. At du har opplevd en slik feil før betyr ikke at alle batterifeil fortoner seg på samme måte.

 

Så for min del (og kanskje mange andre her) ville det vært interessant å vite om alle batteriene dine faktisk fungerer som normalt. Som sagt, at du er fornøyd med det som hypotetisk kan være en batteribank med 3 velfungerende batterier og ett batteri som i ditt nåværende oppsett ikke gjør noen ting, gir ikke noe sikkert svar på dette spørsmålet. Ellers skulle det også vært interessant å se dokumentasjonen fra databladet på batteriene som tilsier at det ikke er tilstrekkelig å lade inntil spenningen har nådd 14.2 volt.

Link to post
Share on other sites

Jeg leser med interesse disse innleggene.  Dersom det stemmer at batteriene til Seilglede virker som han sier, og vi har vel ingen grunn til å tvile på dette, siden han nå er svært fornøyd med både lading og forbruk, og alt ser ut til å funke som ønsket, burde vel selger innse at delene ikke passer sammen?  Det jeg kan lese er selgers (Jørg?) ikke så helt  lite arroganse mhtt å innrømme at utstyr ikke alltid fungerer sammen som forventet.  Han svarer hele tiden med mange tekniske detaljer og utredninger som sikkert er riktig nok, isolert sett, men det hjelper jo kunden svært lite.  Han kunne kanskje lært litt mer om god kundebehandling, istedenfor å sette seg på ræva og armene i kross og være tverr og nekte å svare mer, det blir litt latterlig? 

 

 En liten historie til ettertanke for Jørg:  Jeg skulle skifte nytt eksosanlegg på bilen, og oppga biltype og merke osv til Biltema som skaffet meg de nødvendige delene, trodde vi.  Etter demontering av det gamle, og mye jobb, skulle det nye på plass, men så viste det seg at det ikke passet helt bra. Jeg fikk det overhode ikke sammen, så jeg måtte begynne litt demontering igjen og tok med meg delene til Biltema.  Der beklaget kunderådgiver så mye, det var visste en liten bokstav som var grunnen til feil eksosanlegg ble solgt til meg.  De bad meg ikke bytte resten av motoren, eller kjøpe ekstra deler for å presse anlegget på plass, men ga meg et nytt uten å spørre mer, og selvfølgelig uten utlegg.  Både det første eksosanlegget, og motoren virket antageligvis perfekt, hver for seg, men altså ikke sammen.  Slik skjer en del ganger, og hvorfor er det så vanskelig å innrømme dette?  Siden Jørg påstår at han selger hundrevis som virker utmerket, burde det vel ikke være noe problem å ta imot en nesten ubrukt regulator og så selge den til noen som kan få nytte for den?

Link to post
Share on other sites

Jeg mener, Stormseil, at herr Becker et eller annet sted nevner at det ikke er alltid at denne regulatoren vil virke. Regulatoren funker ikke mer enn 99,5 % av tilfellene. Det kan avhenge av batterienes karakteristikk. Og da må man i så fall ha en regulator som ikke kjører automatikk, men der man kan sette de forskjellige parametrene manuelt.

 

Men egentlig, jeg skjønner ikke helt hva de krangler om. Men det skal de ha, denne fattige regulatoren har fått mye spalteplass. Hadde jeg vært Becker, ville jeg på et nokså tidlig stadium tilbudt retur av regulator og pengene tilbake. Tror ikke jeg hadde engang tatt meg bryet med kostnadsfritt å stikke nesa om bord i båten til en som har montert selv, uten å ha med takstameteret.

Link to post
Share on other sites

Ser at det stilles spørsmål om batteriene mine igjen.  Batteriene var ubrukt da jeg satte PDAR i drift første gangen, og de hadde stått lagret i garasjen gjennom vinteren, uten tegn på å miste spenning, så det er utelukket at Jørg kan skylde på disse.  Det underbygges jo også ved at jeg overhode ikke har problem med lading nå, med PDAR koblet vekk (og regulering av den interne), og strøm fra dynamo blir 80-85 A ved behov, samt at spenningen går opp mot 14,6V med motorkjøring.  Hadde det vært feil ville jeg selvfølgelig fått samme problemene som med PDAR.  I de to sesongene jeg har brukt de er det ingen tegn til svekkelse.  Jeg gjentar igjen:  Jeg påstår IKKE at Jørgs PDAR ikke virker eller er feil, men at den derimot ikke passer til min konfigurasjon, og er således helt enig i innlegget Stormseil hadde med tanke på kundebehandling.   Datablad for batteriene finnes her for de som er interessert: https://coromatic.se/wp-content/uploads/2015/06/LFP12180.pdf og dette fikk også Jørg tilsendt FØR han anbefalte PDAR.

Link to post
Share on other sites

Jeg solgte 3 høyspeccede Lenovo maskiner, dyre som fy (23.000+mva pr stykk) her for 2 uker siden.  Tror du ikke den ene døde etter 3 minutter a'gitt?   At ting er nytt betinger ikke at det er ok :-)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...