Jump to content

Et strømeventyr med ekstern regulator


Windy37GM

Recommended Posts

For å repetere noen sluttpunkter fra oppsummeringen til Seilglede i post ¤207

---------------------

  • I sesongen 2015 konfererte jeg med Jørg om muligheten for å forandre settings på PDAR, til lengre utjevningstid (1 time), samt høyere spenning, og dette ble gjort.
  • Dynamoen (med PDAR's styring) ga nå også bra med strøm, 80-95 A, og spenning opp mot 14,6-14,8 V.  Dette skal iflg databladet til batteriene være helt greit.  Denne konfigurasjonen fungerte tilsynelatende bedre, bare det at nå kuttet PDAR kontrollen pga temperatursensor nådde 90 grC, og jeg fikk ingen strøm til batteriene.  Iflg Jørg skulle nå den interne regulatoren "ta over", men det skjedde ikke.  Denne høye temperaturen på dynamoen kom ganske raskt, allerede etter 5-10 minutter dersom batteriene var litt "tørste".  Muligens kan dette hindre et havari på dynamoen, men iflg Jørg er det i disse dynamoene en innebygd temp.føler som skal ta seg av eventuelle overbelastninger, så dette burde vært tatt vare på uansett.
  • Jeg hadde nå altså valget om enten av-på-regulering etter ca 30 minutter (med lite strøm inn totalt), eller en stor strøm i 10 minutter (og så ingenting før PDAR slo inn igjen ved kjøligere dynamo) eller velge å koble ut både VC og PDAR og kjøre på den interne regulatoren med strøm 80-85 (ca 10-15 A mindre strøm enn PDAR), men altså kontinuerlig lading.  Valget er veldig enkelt, ikke sant?
  • Jeg koblet ut alle sikringene til VC og PDAR, og satte tilbake sensorkabelen til "S" på dynamo.  Fikk da 80-85 A, ved spenning 14,6-14,8V

-------------------------------------------------------------------------

..og konkluderer fremdeles med for høy temperatur på dynamo, som gjør at PDAR kutter som den er designet for på relativt trygge 90gr.C.

Dette er godt over temperaturgrense som er tillatt på overflater og deler i maskinrom på større skip, for å unngå gass/damping og mulighet for antennelse av brenselolje el. MGO ved en evt. lekkasje.

PDAR passer derfor ikke kombinasjonen din nå, da den kjører dynamo relativt hardt og har en 'konservativ' temperaturgrense uten f.eks. trinnvis reduksjon av ladespenning for å holde temperaturen nede på dynamoen i bulkfasen.

 

Kanskje det blir en ny PDAR suksesshistorie til våren, om du orker et nytt forsøk med bedre kjøling i motorrommet  etter vinterens nevnte prosjekt.

Er mange tråder her inne om forbedring av lufting, og i en liten motorkasse i en seilbåt er det ekstra viktig.

Helst sørge for best mulig sirkulasjon, så luften blir dradd inn langt nede og lengst unna luftinntaket for motoren.

Link to post
Share on other sites

Kaffelars,

PDAR kutter ved 90 grC, som innstilt, for å beskytte dynamoen i god tid, da den er designet for en del høyere temperatur, pga batteriene da tar imot veldig mye strøm (dette har jeg ikke målt), kanskje mer enn 115 A også?  Uten PDAR gir den under 115 A, og temperaturen blir ikke noe "problem". 

 

Det er nok  mange andre steder også på en dieselmotor at man oppnår langt høyere overflatetemperaturer enn 90 gr, f.eks i turboen, uten at dette er spesielt for seilbåter eller mitt opplegg, og ja, i en verst tenkelig situasjon kan forstøvet diesel antennes.  Nå er arrangementet slik at dieseltilføresel og pumpe er på andre siden av motoren enn dynamoen, så faren er svært liten.  Nå er ikke akkurat mitt maskinrom "liten" heller, men heller ganske så luftig sammenlignet med mindre båter.  Selvfølgelig kan en frisklufttilførsel bedre kjøling av dynamoen min også, og er vel verdt et forsøk.  Hvis du faktisk leste gjennom mitt innlegg du refererer til, så ser du også at Jørg var på befaring FØR jeg i det hele tatt gikk i gang med "prosjekt PDAR og nytt batteri", og han kommenterte faktisk også at dette maskinrommet var blandt de mest åpne han hadde sett i en standard seilbåt, og anbefalte ut fra dette også plasseringen av PDAR.

Link to post
Share on other sites

AGM batterier med ladespenning på 14,6-14,9V er ikke så vanlig. Jeg skulle gjerne ha sett Jörg kommentere dette samt hvorfor han har anbefalt et program med vesentlig lavere nivå i PDAR og VC?

De fleste AGM har anbefalt sluttspenning 14,6 ++, og så lav floatspenning etter hvert.

 

Programmet PDAR-AGM er forandrete tider og spenninger, ellers virker PDAR stortsett som original.

Bortsett av redusert spenning finnes det også "normal" til utvalg, dvs. alt unntatt til Gel-batterier som krever ekstremt lang utjevningstid,

 

Ang. programdelen som tilbyr redusert ladespenning og kortere minste utjevningstid er dette bare et tilbud en kan velge

hvis båten starter hovedsakelig med fullladete batterier allerede.

Gjelder også for mange fiskebåter.

 

Ellers holder både spenninger og tider for "nesten" topplading.

Dvs. det en trenger når motoren går i bare kort tid, f.eks. normal drift på seilbåt.

Det betyr at man kan velge selv, har man mer behov for topplading med økt spenning da skifter man bare innstillingen på to mikrobrytere.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jørg, med fare for å spore av tråden en bitteliten smule. Du skriver at gel batterier trenger ekstremt lang utgjevningstid (=absorbsjonstid?). Jeg har kjøpt meg noen Haze gel batterier, men jeg klarer ikke å finne ut noe om dette i databladet. Jeg stusset også litt på floatspenningen de foreskriver. Har du noen kvalifisert formening om disse to punktene?

Link to post
Share on other sites

Komodo,

jeg har også gel i båten til forbruk(2x Trojan 8D 230Ah+ litt ekstra), med gode erfaringer hittil.

Ser i en pdf for MR-serien(under) at Haze anbefaler MAX 20% av batterikapasiteten i ladestrøm <20 timer, med opptil 14,46V, før spenning senkes til <13,6V for vedlikehold.

Dvs. om du har tappet ned 50% av et 100Ah batteri, trenger du rundt 3 timer på max 20A lading for å lade det korrekt oppigjen - i realiteten endel lenger tid, siden strømmen vil avta når det nærmer seg fullt.

 

Bruker nå en Victron Phoenix programmert for batteriene til topping og forbruk i havn, en eldre Sterling regulator på dynamoen med <4 timer utjevningstid, og lurer på en oppgradering til PDAR, eller en annen regulator etterhvert. Viktigst for meg er å unngå uttørking med for høy spenning konstant på batteriene ved lengre turer, en adaptiv regulator hadde vel vært det beste.

 

____________________________________________________________

 

Battery Charging: Haze recommend the following charging profile to optimise cycle and battery life. Charging Voltage (max) 2.41vpc Charging Current Max 20 Hour Ah / 5 e.g. HZYMR12 100 = 96/5 = 19.2A. It is recommended that the charging voltage be switch to Float (2.27-2.3vpc) when the battery is fully charged. (The above parameters apply to 20-25 oC

 

Cycle Life: To ensure maximum cycle life it is recommended that the battery be fully recharged as soon as possible after use. Cycle life is very dependant on the depth of discharge
(DOD). The following is a guide to the number of cycles expected. 100% DOD - 220 cycles, 75% DOD - 295 cycles, 50% DOD - 475 cycles.

 

Redigert av Kaffelars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Komodo.
Da fikk du en del svar fra Kaffelars allerede.
Men hva mener du med rare spenninger?
14,4 og 13,7 +/-0,1V er helt normal for de fleste Gelbatterier og er blitt ikke forandret siden Harald gikk på land.

Men, bulklading som beskrevet er en del og utjevning kommer etter hvert.
Nå vet jeg ikke hvilken type nøyktig du har, men siden det er bly blir tommelfingerregelen at utjevningsfasen begynner ved omtrent 0.2V under ladeslutspenningen.
Regner vi med normal-typiske Gel og 14,4V da er det ved omtrent 14,2V.
Med vanlige 30% utlading kan du regne med ca. 6 - 10 timer med konstant spenning, med 50% trenger batteriene trolig 8 - 14 timer.
Enda dypere utladinger krever enda lengre tider, noen opp til 20 timer.

:santa:
Jørg

NB: Jeg får fortsatt ikke varsel hver gang når det fantes nye innlegg.
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg leser gjennom denne tråden på nytt, og ser at en god del påstår at de oppnår svært god lading etter at PDAR ble installert.  De færreste skriver (og dokumenterer) hva disse forbedringene går ut på.  Hva leverte det opprinnelige lade-systemet, og hva byttet dere ut, og hva ble ladinga etterpå?

Redigert av Stormseil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde utmerket lading med Ladac ekstern regulator (som ga 68A ut fra min 70A Valeo dynamo), men koblet til PDAR for å kunne få flertrins lading. Nå lades det med full spenning (jeg har semitractionbatterier og har valgt 14,8V) i inn til 1 time før ladinger går ned på 13,65V for å slippe å koke ut batteriene ved mange timers gange. Dette fungerer utmerket. Også nå får jeg opp mot 70A ved nedtappede batterier. Jeg har aldri nådd 90oC på dynamoen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri hadd PDAR men i alle båter har jeg hatt Ladac 1204 eller Amtek VR12. Den STORE forskjellen ligger i at de eksterne regulatorene, og også til en viss grad de dynamoene med ekstern senseledning, måler ladespenningen direkte på batteriet og regulerer ladingen etter det. Uten noen ekstern sense ligger gjerne ladespenningen internt i dynamoen fast på 14.0-14.4V. Regner en med spenningsfall når ladestrømmen er høy blir det LANGT under 14.4V på batteriet. I praksis har jeg erfart at en 70A dynamo leverer rundt 40-50A like etter start og etter bare få minutt er nede i 20... Samme dynamo med Ladac/Amtek gir 70A i "evigheter" før den gradvis kommer ned i 50-40-30A etterhvert som batteriet fylles opp.

 

Ladac/Amtek er ganske antikvariske greier i dag men de gjør jobben bein fram uten noe mikkmakk. Ved lang gangtid for motor vil de overlade batteriene og der kommer de mer moderne sakene som PDAR inn med flertrinns lading.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme erfaring med Ladac som SveinHa, ladingen kommer igang ved lavere turtall og med større verdi. Nå står den innkoblet sammen med PDAR og vil tre inn og overta styringen dersom PDAR skulle svikte. Greit med dobbel sikkerhet. Ladac'n er nå satt på litt lavere float-spenning enn PDAR, men skulle den måtte jobbe alene, er det bare å stille opp spenningen til det jeg ønsker.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars og Svein, (og andre), har dere alle montert battmeter e.l. i båtene for måling av strøm inn/ut,samt Ah?

Jeg har bare hatt en batterimonitor (Sterling PMP1 som Jørg selger) i 1 båt men i de fleste andre båter har jeg hatt rimelig nøyaktig volt + amperemeter. Batterimonitoren er et svært nyttig instrument når en ligger uten landstrøm. Står litt om installasjonen min her.

 

På hytta valgt jeg en Xantrex Linkpro batterimonitor siden den hadde fleksibelt konfigurerbar alarmutgang. Denne starter aggregatet når det er på tide med lading.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Lars og Svein, (og andre), har dere alle montert battmeter e.l. i båtene for måling av strøm inn/ut,samt Ah?

 

Ja, jeg har BVM 700 battmeter fra Victron (hadde tidligere Nasa BM1). I tillegg har jeg flere voltmetre og amperemeter. Amperemeteret er digitalt med hall-effekt strømprobe for strøm inn og ut av forbruksbanken. Dette er selvkonstruert og kan i tillegg også måle spenningen på start og forbruksbanken. Jeg har også amperemeter for strøm fra solcellepanelet (etter regulatoren) og voltmetre inn og ut av regulatoren for solcellepanelet. Voltmeter for 230VAC fra land har jeg også, men skulle gjerne hatt et amperemeter for å ha kontroll på hvor mye strøm jeg trekker fra land. Så jeg tror jeg kontroll på det meste.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...