Jump to content

Et strømeventyr med ekstern regulator


Windy37GM

Recommended Posts

Må ha strøm til coktailmikser og stæræo i Schweeeden vet du :-) Sjåast!

Det ser forøvrig ut som et lysorgel i motorommet. 3 LED pr PDAR, 5 eller fler (jusker ikke helt klart) på Prosplit R

 

Hva med å skjære til et par dørkplater i plexiglass - da slipper vi å henge opp disco-kule :lol:

Link to post
Share on other sites

På nyere Volvo motorer er det 115 amp dynamo og på mine to siste Bavaria seilbåter har ladingen fungert utmerket. På tomgang lader de over 20 amp. Den første jeg hadde var en D1-20 og der merket jeg det på farten/turtallet når jeg hadde tomme batterier(Dynamoen tok ca. 1,5 hk). Da mistet jeg ca. 200 omdr. og 0,5 knop. På den siste som var en D1-30 merket jeg det ikke på samme måte. Den gule senseledningen på begge båter var av Bavariafabrikken koblet til forbruksbanken slik at dynamoen ga god spenning til banken.

Link to post
Share on other sites

Jeg er også storfornøyd med Pro Split Dual som fordeler ladingen fint fra mine to motorer. Men jeg skulle gjerne sett de nye regulatorene ute på markedet, er lenge siden de begynte å reklamere for de men de er ikke kommet i produksjon enda! Jeg foretrekker vifteløst når det står i motorrommet.

Link to post
Share on other sites

Tåler de fleste\alle dynamoer slik belastning , så langt nede i turtall? De må jo blir stor beklastning på børster mm når man freser opp ladingen så til de grader.

 

Det er litt forskjell fra dynamo til dynamo. Jeg har gjort dette i mange år på Hitachi dynamoer (på Yanmar) uten problem.

Imidlertid er det viktig å passe temperaturen - men med Jørg's saker følger det jo med temperaturprobe til å sette på dynamoen.

 

Børstene på en vekselstrømsdynamo brukes kun til å sette opp felt, og belastes således ikke med ladestrømmen.

 

Reima får omidlertid kjørt seg - på høsten er det helt svart i hele området i framkant pga gummirester fra reima.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Synes det er flott folk får orden på strømproblemene sine , jeg har hverken ekstern regulator eller splitter , kun en dynamo som kostet meg ca 1500,- den lader opp imot 70A på tomgang visst batteriene er skikkelig tørste , drar jeg turtallet opp til 1500 gir den nesten 140A , dynamoen er tilkoblet en bank på 560A . Billig og enkelt :smiley:

Link to post
Share on other sites

Goddag godtfolk. Jeg har hatt en nesten religiøs opplevelse mhp strøm i båten vår. Jeg har satt på en 100A sikring, som skal byttes ut med 150A,

Hei. Har samme systemet i båten min også. Var hjemme hos Jørg. Han klargjorde ny dynamo, forklarte inngående om monteringen av prosplitt-R og pedar.Så hadde vi en kjempehyggelig prat etterpå over en kopp kaffe. Jeg er kjempefornøyd med systemet, og ikke minst med leverandøren. Jeg skal bytte motor til høsten, så da er det tilbake til Jørg og få bygd om dynamoen på denne motoren også. Men dette med sikring, Har du sikring på ladekabelen fram til prosplitten, eller mellom prosplitten og batteriene? Har tenkt på dette selv, men er livredd for at denne kan ryke, og da ryker jo dynamoen også. Kunne vært interesant å høre hva Jørg mener (når han står opp igjen) :sleep:

Mvh

spilli

Link to post
Share on other sites

Men jeg skulle gjerne sett de nye regulatorene ute på markedet, er lenge siden de begynte å reklamere for de men de er ikke kommet i produksjon enda! Jeg foretrekker vifteløst når det står i motorrommet.

Det er ulempen med katalogprodukter fra Sterling.

Det er litt lotteri, kan tar lenge, eller et produkt kan også forsvinne igjen før den kommer på markedet.

 

Den nye lover sikekrt godt.

Men for min del ser jeg ikke noe problem med selve viften på PDAR.

 

I grunn har jeg egentlig bare sett at den går i tilfelle jeg måtte kalibrere.

Da starter den opp for ett sekund.

 

Det blir vel først til noe nevneverdig når motorrommet blir så varm

at man heller ikke en gang kan touche på andre deler på motorrommet.

 

Men da er det vel først batteriene som i så fall må flyttes

siden den ikke kan lades ved temperaturer det PDAR-viften reagerer på.

:wink:

 

den lader opp imot 70A på tomgang visst batteriene er skikkelig tørste , drar jeg turtallet opp til 1500 gir den nesten 140A ,

Leste om slik tilfelle også en gang lengre opp.

Jeg ser slik oftere, men dessverre vanligvis bare i noen minutter siden ladeeffektiven også presser opp spenningen.

Og da pleier standard-W reguleringen å dette som en stein igjen.

 

Og det er "bra", ellers ville jeg være arbeidsledig ang. en oppgave jeg holder på med. :saint:

 

Alternativ til det er neste mulighet for forklaringen at regulatorens setpunkt er alt for høy,

slik at den lader permanent med høye spenninger (i så fall gjerne 14,7+).

Noen kan gjøre det men de fleste burde la være.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Har tenkt på dette selv, men er livredd for at denne kan ryke, og da ryker jo dynamoen også. Mvh

spilli

God morgen Spilli.

Jeg kan ikke hevde at jeg er våken, men takker for at jeg fikk sove i 4 timer.

 

Sikringene er anbefalt for å verne positive ladekabler, men også omvent for å verne utstyret skulle det skjer et ulike på batterisiden.

Her er det bare viktig at man sørger for godt dimensjonerte kabler og en sikring som ligger 20% over det maksimale.

Dvs. dette sikring har ikke virkelig til oppgave å verne utstyret men er heller tenkt for å verne mot brand ved kortslutninger.

Ladekabler er kraftige, før slik røyker ved kortslutning skjer det helt andre saker i 1000A-klasses og mer.

 

Sikring er aldri feil, men da må man også tenke og bruke litt penge for noe ordentlig.

 

:seeya:

Jørg

 

(..dessverre out of order ang. lengre diskusjoner frem til i morgen.)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Har sikring mellom Prospliten og forbruksbanken. Og sikring på alle kablene til PDAR.mvhBavaria32sport

Har også sikringer på alle kablene til PDAR. Bør kansje få inn en på ladesiden også: Har tre banker. Start-forbruk og baugpropell. Men holder det og sette en på ladekabelen forran prosplitt`n? (Får kansje spørre Jørg om dette også) Hva mener du, Bavaria 32 Sport?

Mvh

spilli.

Link to post
Share on other sites

Men holder det og sette en på ladekabelen forran prosplitt`n?

Nei, den viser ikke noe virkning fordi den begrenser jo bare dynamoen og dette gjør PSR selv.

Sikringene på tegningen skal verne PSR.

Ellers, ser man det komplett, skulle man også ha en sikring foran hver batteri siden også det er en positiv spenningskilde.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Nei, den viser ikke noe virkning fordi den begrenser jo bare dynamoen og dette gjør PSR selv.

God morgen Jørg, (Eller skal jeg si god natt :sleep: ) Selvfølgelig! Burde jeg jo egentlig ha tenkt på selv, men slik blir deet når det er såååå lett å spørre noen :seeya:

Mvh

spilli.

Link to post
Share on other sites

Den ene Sterling regulatoren gav feilmelding på siste tur. Etter litt forskning i går og med Jørg på telefonen var dynamoene gått :headbang: Bare 2 år gamle :headbang: Forhåpentligvis en garantisak, og veldig snodig at begge har gått.

 

Er dynamoene også kjøpt hos Jørg? Hadde vært morro å sett om du får dekket både regulatorer og dynamoer på garantien hos ham....

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Etter disse to målinger var det så sikker at jeg ikke en gang behøvde å se på dem, hifo.

Og ny dynamoene er også ankommet hos nordan family 27 for 2 dager siden allerede.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Jeg ser at PDAR her blir skrytet veldig opp i skyene. Jeg har motsatt erfaring.
Hos meg passer regulatoren ikke inn i ladesystemet.
Leverandøren påstår det er feil på batteriene mine, selv om de var splitter nye, rett fra butikken og ubrukt da jeg monterte PDAR på min 115 A dynamo.
Leverandør fikk alle data oppgitt på batteriene (og resten av systemet) før PDAR var levert og programmert til AGM, men allerede ved første turen opplevde jeg problemer.
Dynamo ga mye strøm til batteriene (720 Ah), 80-90 Amp, men lading stoppet etter 30 minutter, da PDAR registrerte spenning på 14,4 V, uten at batteriene var fulle.
Etter dette fikk jeg ikke strøm inn på batteriene, amp-meter viste 0 og minus.
Måtte stoppe motor og starte på nytt igjen for at PDAR skal lade, men det varte også bare i 30 min.
Dette fortsatte hele første året (det ble installert våren 2014), og med stadig mail og kontakt med leverandør, uten at jeg fikk annet svar enn at det var batteriene det var noe galt med.
Forsøkte så å forandre setting, slik at utjevningtiden ble 60 min, med høyere spenning (14,7 V), og da fik jeg ladet godt i en time, dersom batteriene ikke var tappet så mye ned.
Hadde jeg minus 140-150 Ah på batteriene, eller ca 80% igjen, ble lade-strømmen stor, men da kuttet PDAR ut lading pga høy temperatur (satt til 90 grC).
Det samme skjedde dersom jeg brukte baugthruster.
Jeg koblet denne sesongen etter hvert ut PDAR, og fikk et ladesystem som fungerer mye bedre, uten at den originale (interne) regulatoren kutter lading.
Jeg får noe mindre ladestrøm ved tomgang, men ved 1000 omdr gir den lett 80-90 A til batteriene, og med spenning ca 14,7 til start, og 14,4-14.6 til forbruk.
Jeg fremmet krav om at leverandør skulle ta tilbake PDAR, da den tydeligvis ikke var egnet til mitt system, noe han selv også kunne registrere, men det ble avfeid med at jeg fikk ordne opp selv i mine problemer, kjøpe nye batterier og også installere et helt annet ladesystem!  Må si jeg ble temmelig forbauset over hans svar.
Det verste er likevel hans påstander om at det jeg leser av og måler, med hans egne instrumenter, ikke stemmer!  Han påstår det ikke er mulig for en original regulator å levere 85A ved 14,4!  I tillegg nekter han å svare på videre mailer angående problemet.
Mange oppfatter vedkommende som "GURU" på området, og jeg skal ikke stille spørsmål ved hans kvalifikasjoner, eller hjelpsomhet når ting fungerer, men når kunder påviser at et utstyr ikke står til forventningene eller jobber veldig dårlig sammen med resten av systemet, burde han være mer ydmyk overfor dette, og kanskje innsett at PDAR ikke gjør sin tiltenkte (og reklamerte) oppgave i alle situasjoner.

Link to post
Share on other sites

Ordet "Ydmyk" blir ofte brukt, men burde vel gå i flere enn bare en vei?

 

Hvis man installerer noe vaskemaskin, bruker den i et år, for så å registrere at sluken på kjelleren er for trang,

da kan man vel slettes ikke levere vaskemaskinen tilbake og fortelle at den ikke holder mål.

Med Seilglede er det enda verre siden du har nektet å få deg enten noen som kan det, eller betalt hjelp.

Det gikk i langt mer enn et år (start i 2013) fordi du mente at du har kontroll.

Så, jeg har varslet siden lenge at noen må sjekke fysisk på båten men ikke bare teorien.

 

Det du sier her er heller ikke fullstendig, heller feil på viktige fakta og gir et feil bilde siden du bruker tall som ikke stemmer.

 

Du burde kanskje ha nevnt at jeg ikke hadde oppdrag for montering og at jeg heller ikke fikk oppdrag med det samme for å sjekke hvilket problem du har.

 

Sant er også at jeg senere fikk regulatoren med meg, har testet den gratis på verksted, og leverte den personlig og gratis hjem til deg igjen.

Regulatoren virker absolutt som den skal og som hos mange tusen andre.

Det fantes heller ingen grunn for meg for å tvile på dette tidligere.

Du har det samme dynamo og fordeling som mange andre,

som absolutt ikke har problemer med -for lite- men heller med for mye strøm fra dynamoen (også uten PDAR) når batteribanken er for stor for dynamoen...

 

Så kom endelig den der dagen "X", 16.03.2015

På båten din så jeg nå for første gang at du har 4 AGM batterier med samlet over 720Ah,

noe som kan kalles noe massiv utfordring for nesten alle standarddynamoer.

 

Da jeg kom på båten var batteriene etter avtale tømt for en del, her med hele 230Ah,

noe som ville være nok for å drive et hver dynamo til å gi temmelig maks strøm sålenge den er halvveis kjølig.

Og du selv har vært til stede og sett med dine egne øyne på tallene som både måleverktøyene og nå tilkoblet RC til PDAR viste.

 

Det første vi gjorde var å starte -uten- tilkoblet PDAR, for å sjekke om den har virkning.

Da var det bare lite som skjedde uten PDAR, strøm laver enn 25A og et første pekepinn...

 

Så ga jeg full felt (batterispenning), dynamoen begynte å jobbe med litt over 40A, da sa jeg allerede at det er for lite.

Så ble PDAR tilkoblet igjen.

=> Resultatet på sted var at dynamoen ikke klarte å bli kvitt mer enn først 43A og senere maks 57A t.o.m. når batteritemperaturen steg litt på alle batterier.

Hva du mener med "egne instrumenter" er da litt uforståelig for meg, resultatene vi så ble dokumentert og diskutert etter hvert.

 

Men her kommer den, for alle som forstår hva vi snakker om:

=> Spenningen spratt opp med en gang etter motoren ble startet, først til 14,1V (etter mindre enn 3 minutt) og da vi økte turtallet spratt den opp til først 14,4 og så til 14,2V.

Dynamoen din ble ikke en gang varm, og det var klar siden den gikk med høy turtall mens den ikke klarte å levere strøm til noe.

Temperaturutviklingen ble kontrollert med både RC og termografi-kamera, dynamoen var "kald".

 

Jeg konstaterte at du har at problem med batteriene, men ikke med regulatoren, og det holder jeg fast på.

Hvert -eneste- stykke batteri i den størrelse, uansett type, ville klare å suge mer enn 60A fra dynamoen din.

4 stykke derimot skulle faktisk dra dynamoen ned til lang under 13,6V i en lang period før den i det hele tatt

nærmer seg 14,2v som er første triggerpunkt for regulatoren din.

Med det var det ferdig diskutert for meg, det fantes ingen grunn for å bruke enda mer (nå betalt) tid for det.

 

Så kommer vi til anbefalingene jeg ga, og som du mener er feil.

 

Regulatorer har faste programmer, og faste trigger som flertrinsregulatorer jobber med.

En av triggerne er at PDAR skal aktivere timeren når den ha nådd 14,18V, noe som skjer hos deg i nullkommaniks.

Spretter spenningen så rask opp da -må- (og skal) programmet antar at batteriene er fulle.

I så fall skal regulatoren velge kortest mulig utjevningstid før den kan switche til float.

Logisk og enkelt å forstå, og virker perfekt hos nesten alle.

 

Siden reguleringen virker på verkstedet, men ikke funker hos deg fordi spenningen spretter opp,

finnes det bare 2 muligheter som fortsatt inkluderer ekstern regulering.

 

1.) Du kjøper batterier som svelger strøm som det skal være.

Da øker spenningen akkurat som hos alle andre og regulatoren gjør det den er beregnet for.

 

2.) Du beholder batteriene og lever med lav ladestrøm, da må du øke både bulk og utjevningstid manuell.

For det må du velge en annen regulator, nemlig en som tilbyr mulighet for å kunne justere alle parametere manuell.

===============================================

 

Det du skriver ang. 90A som du hevder at du så:

Det er noe som ikke jeg kan bekrefte siden det ikke har skjedd mens vi begge tok testen.

Uansett ville det være et tegn for noen ukontrollerte forandringer, noe som jeg ville være forsiktig med.

===============================================

 

Det du betegner som "avfeiet".

Jeg svarte både tålmodig og om og om igjen på alle dine mange gangers gjentakelsene som du skrev mens du var på jobb i nordsjøen.

Likevel gikk det ikke inn, og en gang må det være slutt når man har sagt alt flere ganger allerede.

Til slutt skrev jeg høvelig, men bestemt, at jeg ikke kan bruke enda mer tid for bare å gjentar meg

og at jeg ikke lengre kommer til å svare på gjentatte spørsmål.

Hvis du altså mener at det er "avfeiet"?

 

 

Som sist: Lykke til videre.

 

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hmm.. ganske forskjellige oppfatninger av samme situasjon! At det går lite strøm og spenning stiger fort, er jo et vanlig tegn på at indre motstand i batteriene er mye høyere enn den burde være. Ville også sett nærmere på batterier og tatt en kapasitetstest. Har sett dette ofte på 3-4-5 år gamle agm som har stått med litt for høy vedlikeholdslading eller i varme omgivelser. Tørker vel ganske enkelt litt opp?

Ladeforløpet(fra eier)til pdar med påtrykt bulkspenning før den kobler helt ut, og ved senere anledninger kobler ut hver gang etter 30min. pga. overtemp på dynamo kan jo høres ut som en ustabilitet, og mulig det er greit at pdar gjør dette for å forhindre nedsmelting og brann?

 

Har også vært borti Agm og rørcellebatterier(OpZ) som 30-60 minutter uti ladeforløpet drar store ladere i kne når de virkelig begynner å motta ladestrømmen og indre motstand dropper. Dette kan eks. skje like etter spenning har kommet opp så langt at lader har gått over fra konstantstrøm til konstant spenning (bulk>float) og ikke alle ladere takler dette.

Spenning vil da dras ned kraftig og lader bør klare å holde tritt med strømutviklingen.

Mulig det er en slik 'syklus' som opplevdes i daglig bruk av pdar med denne 720Ah banken.

Var kabling til denne 115A dynamoen kraftig nok? Mulighet for stort potensiale mellom senseledningene til pdar for dynamo+batteri som forårsaket noen av utkoblingene hvis det plutselig oppstod 90-120A lading?

Link to post
Share on other sites

Tja, Lars, det har også jeg opplevd, slike batterier finnes og da gjerne i området telekommunikasjon som ikke har behov for bratt opplading.
Men så er det fortsatt et problem med batteriene.
PDAR tilpasser utjevningen også mens det blir forandringer, men da selvfølgelig bare før den skifter til float.
Deretter må spenningen droppe til <12,8V over en stund for at den hopper tilbake til IU.
Hvis batteriene er da så jæ... trege at det tar lengre da har den så klart ingen sjanse.

Det jeg pleier å gjøre er først og fremst målrettet ekskluderingsmetoden, som også i dette tilfellet og det var så:

- Gode og kraftige kabel, ikke nevneverdig spenningsfall der.
- Skillediode: (ok. Den ble også bare 72°C, dvs. passe til strømmen som passerte)

a) spenningsfall der blir utjevnet av PDAR, senere.
b) for ikke å lure oss selv (instrumentfeil etc.) har vi også koblet over dioden.
Ingen forskjell på strøm, men 0,3V spenningsfall over alt mellom dynamo og batteri (begge sider).

- Dynamoen ble normal varm, passe til så lite belastning.

=> PDAR arbeider parallell og er testet dobbelt, ok
=> Selv om intern -kunne- regulere ned (original Mitsubishi 115 levert fra Volvo er begrenset) måtte det være mulig å
presse dynamoen opp enten av PDAR (eller en hver annen regulator)

eller når jeg som tester satt på manuell full spenning på felt.


Fasit: Hvis sluken ikke svelger da svelger den ikke,

og i så fall er det ingen forskjell om det står 50 eller 5000 Ampere tilgjengelig.
Punktum, ende.

==========

Dessuten leser jeg akkurat nå en gang til over protokollen jeg skrev og ser at det finnes en liten feil i historien.
Den dagen var batteriene ikke bare utladet med 230Ah, men var også nede til 12,13V.
Grunn...? Gode og dyre batterier?

Så, kjære publikum, hvis ikke jeg glemte noe ganske så elementært,

da tyder vel alt på at det i hvert fall ikke er PDAR som er synderen.

Jeg har brukt et utall ubetalte "good-will-timer" for å hjelpe noen og å forklare noe som jeg i grunn ikke har noe med.
Vill han ikke da vill han ikke, og det er det jeg mener hvis jeg sier at jeg ikke er villig å bruke mer tid på det.

 

:seeya:
Jørg


 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...