Jump to content

Et strømeventyr med ekstern regulator


Windy37GM

Recommended Posts

Låner tråden litt for å spørre litt praktisk:

 

Jeg har nå investert i 4 GEL batterier 2 banker a 240 ah ved C/20. Båten har to dynamoer på 90 amp hver seg. 

Jeg har lyst på en Pro splitter, så det står vel på vinterens budsjett. Spørsmålet er om jeg trenger PDAR? Dynamoene er stabile på 14.3-14.4 volt, dette burde jo egentlig være en god voltladding for GEL-batterier? Jeg skjønner jeg over lengre strek vil få en mer riktig ladekurve med PDAR, men i praksis vil det bety så mye? Båten vandrer ca, 100 timer i sesongen på motor og sjelden over 5-6 timer i strekk.

 

Som alltid takknemlig for gode svar, jeg vil hvertfall unngå å knekke disse knalldyre GEL-batteriene ved feil lading. Båten ligger ellers på ladestrøm når jeg ikke er i den, og skal kjøpe en skikkelig lader for det.

 

Seilglede, skal du selge utstyret er vel jeg en mulig kjøper :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er aldri lett å svare helt presist på det spørsmålet, det er skjelden noe poeng å kjøpe dyrere batterier enn man har ladeopplegg til, men bruksmønsteret ditt kan gjøre at behovet ikke er presserende. Landstrømlading med riktig utstyr kan iblandt være nok for å få batteriene til å vare. Jeg syns allikevel at PDAR er en god investering fordi dynamoenes interne (spennings)regulator normalt ikke klarer å toppe batteriene. Å koble sense-ledningene på batteriet/splitteren kan hjelpe betydelig. Å lade batterier kan ikke sammenlignes med å fylle væske på en beholder. Dyre gel-batterier har sine fordeler men uten skikkelig lading fra dynamoene blir det egentlig bare en dyrere måte å lagre elektrisk energi.

Jeg har to billige 180Ah åpne batterier og eneste ulempen jeg har er høy vekt. Kjøleskapene kutter når spenningen blir for lav og jeg har et digitalt voltmeter så jeg kan følge med. Billig 20A sjustegs lader. Prosplit er på tur inn.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Låner tråden litt for å spørre litt praktisk:

 

Jeg har nå investert i 4 GEL batterier 2 banker a 240 ah ved C/20. Båten har to dynamoer på 90 amp hver seg. 

 

Red.: fletter inn den: "men i praksis vil det bety så mye?"

I grunn er det enkelt, fordi det kommer alltid an på bruk.

Ladeslutt-spenningen du forteller om er jo for det meste riktig til de fleste europeiske Gel-batterier.

Men: Sjekk i hvert fall databladet til batteriene, det er det eneste som er riktig.

Ladestrømmen (så sant dynamoene og turtall klarer og tillater) ville også være ok.

Hvis databladet ikke forteller noe annet da er det mellom 10 og maks 25% av batterikapasiteten som du kan pøse på.)

 

Er man jevnlig mer med landstrøm enn på tur da er det ikke avgjørende med effektiv regulering.

Det kunne da være den "typiske helgseiler", ut på fredag kveld og inn på søndag.

Dette kreves ikke noe unntatt en bra batterimonitor, og en bra lader som da gjør susen etter hvert.

 

Ønsker man derimot rask lading, det gjelder spesiell for kjapp etterlading i bulkfasen (bort mot 80 - 95%)

eller/og for raskest mulig topplading,

da anbefales ekstern regulering som er bedre enn intern (ren spenningsavhengig) ladestyring.

Poenget er det samme som alltid: W-regulering (analoge interne regulatorer) er beregnet for å etterlevere strøm rett til forbruk.

Rask lading derimot krever progressiv og (spesiell for Gel) temperaturkompensert styring,

dvs. med forsiktig "makt" og med mål til å bli rask ferdig.

 

Gel i seg selv er et problem allerede siden det tar endeløs lang tid for utjevningen (etter bulk).

Det finnes fortsatt ikke et Gelbatteri på markedet som ikke trenger utjevning med mindre enn 10 timer, mange fortsatt opp til 24 timer.

Så ønsker de fleste å akselerere dette, og da trenger man kontinuerlig trykk.

 

Tenk om hvilken gruppe du tilhører, da har du svaret klar.

 

:seeya:

Jørg

 

Svar til om det gjør mye i praksis:

Ja.

Gjennomsnittlig ca. 2 - 3 ganger rasker bulklading og 4 - 5 ganger raskere TOPPlading.

Dette siden de fleste W-regulatorer stenger for fort allerede når spenningen bare økes litt.

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det er aldri lett å svare helt presist på det spørsmålet, det er skjelden noe poeng å kjøpe dyrere batterier enn man har ladeopplegg til, men bruksmønsteret ditt kan gjøre at behovet ikke er presserende. Landstrømlading med riktig utstyr kan iblandt være nok for å få batteriene til å vare. Jeg syns allikevel at PDAR er en god investering fordi dynamoenes interne (spennings)regulator normalt ikke klarer å toppe batteriene. Å koble sense-ledningene på batteriet/splitteren kan hjelpe betydelig. Å lade batterier kan ikke sammenlignes med å fylle væske på en beholder. Dyre gel-batterier har sine fordeler men uten skikkelig lading fra dynamoene blir det egentlig bare en dyrere måte å lagre elektrisk energi.

Jeg har to billige 180Ah åpne batterier og eneste ulempen jeg har er høy vekt. Kjøleskapene kutter når spenningen blir for lav og jeg har et digitalt voltmeter så jeg kan følge med. Billig 20A sjustegs lader. Prosplit er på tur inn.

 

Tar jeg helt feil, men en god landstrømslader vil da sørge for denne toppingen? Skal ikke de gå opp i 14,7-14,8 nettopp med tanke på å toppe i starten? Det gjør hvertfall den dyre hjemmeladeren jeg har investert i. Regner med at de fastmonterte for båt har samme funksjon? Eller er det noe jeg overser her DD som PDAR gjør bedre?

Link to post
Share on other sites

Det spørs hvor lenge du er på tur uten landstrøm. PDAR gjør da samme jobben som den dyre landstrømladeren men koster bare 1900,- for en "intelligent" 90A lader som sørger for at alle banker er toppladet idét du klapper til kai.

90A er pr dynamo, betyr det at jeg må ha to PDAR? Da vil jo det i tilfelle bli mer kostbart enn landstrømslader. Eller kan man gjøre med PDAR som med Prosplit, kjøre begge dynamoene inn på samme kontakt, bare sørge for at man har stor nok inngang til det?

Link to post
Share on other sites

En PDAR per dynamo så sant ikke dynamoene er montert på samme motoren.

 

Ang. spenning.
Du har Gel-batterier.
Noen (ganske så) få tåler mer enn 14,4V men de fleste gjør det ikke.

 

En ulempe med Gel er at man må behandle disse som et rå egg mht. temperatur og spenning.
Hvis Gel får for høy platetemperatur da danner den bobler, akkurat som batterier med flytende elektrolytt.

 

Forskjellen til flytende syre er at Gel ikke blir kvitt boblene.
Det betyr at det blir døde platearealer med hver eneste boble som finnes mellom bly og geleen.
Og dette kan ikke reverseres.

Så: Husk temperaturkompensasjon ved lading og at Gel helst ikke skal få varmestråling.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

"Dessverre" ikke.
Demovarer trenger vi ikke, selve produktene jeg selger er kjent i hele verden.
Brukte har vi ikke, produktene pleier å bli på båtene til det bittere ende.
Vintersalg har jeg heller ikke, prisene er kalkulert og gunstig i hele året, og det er nettopp om vinteren når kloke hoder bygger.   
Derimot er det opp til 20% billigere hvis jeg fikser og forbereder tilsendte dynamoer om vinteren, fordi da har jeg mer tid.

 

Ulempen er da bare at du selv går glipp av noe lærerik opplevelse som i alle fall jeg ville anbefale til mange at de gjør. :smiley:

:seeya:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jørg,

uansett om du kommer med utallige forklaringer og med masse tekniske utredninger  så kan jeg konkludere med at PDAR ikke hjelper til med forbedret lading over alt, det var det mitt innlegg gikk ut på. Det var det jeg ville formidle/advare til eventuelle nye kjøpere av PDAR.

 

Jeg installerte VC og PDAR nøyaktig ihht dine instrukser våren 2014, og før jeg kjøpte PDAR fikk du alle nødvendige parameter om mitt ladeanlegg, blant annet databladet på  batteriene (og størrelsen selvfølgelig) jeg da allerede hadde kjøpt. Jeg ville selvfølgelig lyttet til deg dersom du allerede da påstod at dette ikke gikk pga " massiv utfordring for enhver dynamo", og vurdert en annen regulator, som du nå, etter at vi begge konstaterer at PDAR ikke er tilpasset mine batterier/ladeanlegg, anbefaler.  Som fagmann på feltet burde du sett dette ut fra databladene, parameterne og besiktelse av båten FØR det ble installert.  Det blir litt drøyt å påstå at jeg ventet ett år før jeg "klaget", dvs informerte om hva jeg opplevde, da dette fikk du vite allerede rett etter den første turen jeg hadde i 2014, med første gangs bruk av PDAR.  Hele sesongen 2014 testet jeg ulike innstillinger og bruk, og alt dette har du fått vite nesten kontinuerlig via e-mails, så det blir usmakelig å høre at du påstår at jeg kommer med uriktige fakta.  

 

Opplegget gikk du selv gjennom våren 2015, sammen med meg, og konstaterte at alt var koblet riktig, så da har jeg jo hatt en fagmann med meg, så jeg skjønner ikke hva du antyder at "noen må sjekke fysisk på båten men ikke bare teorien" .  Og det blir utrolig tullete å dra inn en vaskemaskinteori i dette, da ingenting har endret seg i mitt system siden jeg koblet opp VC og PDAR.  

Nå er som sagt PDAR koblet ut, og den interne regulatoren har ikke gitt et eneste problem denne sesongen, den lader som sagt 80-90 A ved behov, og gir maks 14,7 V til startbatteriet, og det betegner du nå som "ville det være et tegn for noen ukontrollerte forandringer, noe som jeg ville være forsiktig med."  

 

Hele "stasen" har kostet meg ca kr 5000,-, uten at jeg fikk noen forbedringer, så moralen er nok at ikke alt er som det gir seg ut for i alle sammenhenger, og at man kan bruke litt sunn fornuft og ikke nødvendigvis satse på 100% optimalisering.  Batteriene har i 2015-sesongen tilfredsstilt alle mine behov, så de er det ingen feil på.

Link to post
Share on other sites

Jori,

hvis du har lest min prosess og opplevelse med ekstern regulator (PDAR), ville jeg, om jeg var deg, tenkt meg om flere ganger. Du  opplever jo at dynamoen lader som forventet, med ditt bruk, og får riktig spenning, så hvorfor investere i 2 stk PDAR da?  Min "tabbe" var at jeg ikke testet ut det jeg allerede hadde etter at jeg kjøpte nye batterier.   Forskjellen på PDAR lading og den originale er at du får mer strøm på tomgang,  men hvem ligger og kjører lenge på tomgang?  Ved ca 1000-1100 omdr leser jeg av mye mindre forskjeller.  Selvfølgelig kan det være fint å få toppet opp batteriene fortest mulig, men at det virker 100% effektivt med dine batterier får du ingen garanti for.

Link to post
Share on other sites

@seilglede. Har du reklamert til leverandøren av batteriene? Det er ikke uvanlig at det er feil på nye batterier, AGM er ikke bare positivt. Vi er mange som har fått en ny båtglede etter montering av PDAR.

Hei DieselDahl,

jeg tok kontakt med importøren av batteriene, blant Norges ledende firma i batterier, med det samme Jørg begynte å hevde det var noe galt med batteriene, og fikk tips fra dem.  Batteriene var frakoblet og ble målt spenning på over forholdsvis lang tid, uten at denne gikk nevneverdig ned, og lik spenning på alle 4 batteriene.  Det er ganske suspekt å tro/hevde at alle batteriene har samme feil.  Lading uten PDAR gir nå godt med strøm, og batteriene gir energien fint tilbake igjen ved bruk.

 

 Jeg hevder ikke at PDAR ikke kan gi gode opplevelser, men min påstand er at den ikke er egnet til alle formål, og dette står ikke leverandør inne for, da han ensidig peker på batteriene/systemet, og nå på resten av båten.. så jeg oppfordrer folk til å tenke litt selv, og teste ut på forhånd, dersom det er mulig.

Link to post
Share on other sites

Jori,

hvis du har lest min prosess og opplevelse med ekstern regulator (PDAR), ville jeg, om jeg var deg, tenkt meg om flere ganger. Du  opplever jo at dynamoen lader som forventet, med ditt bruk, og får riktig spenning, så hvorfor investere i 2 stk PDAR da?  Min "tabbe" var at jeg ikke testet ut det jeg allerede hadde etter at jeg kjøpte nye batterier.   Forskjellen på PDAR lading og den originale er at du får mer strøm på tomgang,  men hvem ligger og kjører lenge på tomgang?  Ved ca 1000-1100 omdr leser jeg av mye mindre forskjeller.  Selvfølgelig kan det være fint å få toppet opp batteriene fortest mulig, men at det virker 100% effektivt med dine batterier får du ingen garanti for.

 

Hadde ikke tenkt å si hva jeg har bestemt meg for, men shitt au. Jeg går for en prosplit og en god landstrømslader. PDAR er ikke prioritert hos meg neste sesong.

Link to post
Share on other sites

Det derre med lading er ikke godt å bli klok på.

Men det kan vel ikke stilles under en stol at også interne regulatorer blir bedre med årene.

Den gamle motoren min var oppgradert med 75 A generator. Ladet maks 20-25 A.

Den "nye" motoren har en 60 A generator. Ammeteret går i endestopp hvis jeg ikke er forsiktig etter stort uttak fra batteriene.

Alt er likt, bortsett fra VP sin "gule" ledning.

Link to post
Share on other sites

Og da er vi nettopp tilbake på innholdet jeg skrev til deg hver gang.

Normale batterier ville bare suge til seg, det finnes ikke noe forskjell om jeg eller en annen leser databladene til det.

Eller står det noe om økt motstand i databladene, som forhindrer at disse batterier kan lades?

 

Tips: ...akkurat som jeg skrev til deg tidligere.

Hvis du tar en titt på databladet da kan du lese (og skrive her) hva strømbegrensningen skal være til batteriene du har.

Dette tar du forsiktig gange 2 (egentlig ca. gange 3), så ganger du dette med 4 for antall batteriene du har,

så ser du hva batteriene skulle klare å trekke og logikken som står bak mine "påstander".

 

Jeg kan heller ikke diskutere det du ser, men bare det jeg ser og derfor var jeg på båten din i 2015.

NB: vi skal heller ikke glemme at det er du selv som har forsinket det hele,

mens jeg har anbefalt deg en teknisk gjennomgang allerede i og siden starten av 2014.

 

Så videre, igjen.

Du skrev hver gang at dynamoen funker som den skal uten PDAR,

men straks jeg er på båten ser vi begge to at det ikke stemmer.

Videre tester vi begge to sammen på båten din og ser "live" at batteriene ikke svelger.

 

Resultat:

- Dynamoen din gjør som den skal.

- Regulatoren gjør som den skal.

- Fordelingen gjør som den skal.

Nekter du dette?

=> Men batteriene har ikke gjort som den skal.

 

Hva ville du bruke som grunnlag hvis du skal vurdere noe:

det du hører av noen, pluss det som en batteriselger hevder via vedkommende (har du dette skriftlig?),

eller det du både ser selv og får bekreftet ved hjelp av måleinstrumenter som alle forteller det samme?

 

Og ja, jeg er helt enig med deg: heller ikke PDAR egner seg til alle formal, senest hvis forutsetningene ikke passer til det.

Her er det bare så at PDAR er uskyldig, så skjønner jeg kanskje ikke helt hva du ønsker.

 

Men der ute finnes det et 6-sifret antall fornøyde PDAR eiere, derav flere tusen i Norge, og noen få som er ikke det,

så kan folk danne seg sin egen mening.

 

Kos deg.

 

:seeya:

Jørg

 

 

NB: Også dette har jeg korrigert for deg en del ganger allerede.

PDAR er ikke tenkt for primær å ordne mer strøm og energi på tomgang.

Dette er en del og biprodukt av eksterne regulatorer, men det er spesiell der at dynamoer står i faresonen fordi da finnes det minst kjøling.

Nettopp grunn for at PDAR leveres med temperatursensorer. :smiley:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

men hvem ligger og kjører lenge på tomgang?  

Jeg gjør det! Og alle som dorger gjør nettopp det. (OG sluregiret er også ofte i bruk for å få rett fart)

Og har du endel forbruk til enheter som ekkolodd osv, går det endel strøm!

 

Å diskutere PDAR og andre dingser som Jorg OG andre leverer for å få mere ut av generatoren, er emner som har gått igjen her på BP siden starten!

For mange år siden var det en på nettstedet til Båtmagasinet som skrev et "eventyr" om emnet. Jeg tok en kopi og gjengir den her:

 

Regulatorens oppgave:

Dette innlegget er ment som utfyllende forklaring vedrørende regulatorer,

dynamo og batterier. Men først en liten historie:

 

Det var en gang en vaktmester i et stort borettslag som fikk ny traktor. Denne

skulle han bruke til bl.a. brøyting av parkeringsplasser og gangveier (kommunen

brøytet gatene), et arbeide som skulle utføres GRYtidlig om morgene og ellers

når det måtte være behov. Redskapen kom med standard lys, 2 defrostervifter,

varmesete og signallys på taket, 100AH batteri og en dynamo på 65 ampere. Etter

å ha montert brøyteutstyret, så vaktmesteren klart at HER var det for lite

lysutstyr; Han monterte (nevenyttig kar) 2 stk 1000m som lyste fremover på

taket, 2 lignende lyskastere bakover og tilslutt 2 lyskastere som lyste ned mot

brøyteutstyret. Alt var tilkoblet med skikkelig solide ledninger. DA var han

fornøyd! Men så fikk han klage fra enkelte leieboere om at traktoren støyet(!)

for mye SÅ tidlig om morgenen; Han måtte derfor kjøre på et høyere gir (lavere

turtall) og DET klarte den nye traktoren fint.

MEN etter 2 dager med brøyting, begynte den nye fine traktoren å stanse;

Motoren bare døde midt i snøfonna, og ingen skjønte hvorfor.

Traktorselgeren så litt på de mange lyskasterne og solgte en ny dynamo på 110

ampere. Da gikk det bedre noen dager, så ble det skikkelig kaldt og traktoren

hadde problemer med å starte, og stoppet igjen i snøfonna! Vet noen av dere

hvorfor??

 

Traktoren hadde en standard dynamo, laget for bil, masseprodusert i

Langtvekkistan og intern regulator etter gammel BMW-standard(13,8volt)

Alle ledningene på traktoren var dimmensjonert etter standard traktor.

Den nye dynamoen var av samme type, bare større ytelse.

La oss se på strømforbruket: 6 lyskastere ekstra + de to hovedlysene og det

gule rotorlyset på taket(alle på 55 watt), 2 defrostervifter og varmesete trakk

tilsammen over 70 ampere!!! Og han kjørte med lavt turtall på motoren, noe som

fikk dynamoen til å yte bare 60% av mulig kapasitet. Den nye dynamoen klarte

heller ikke jobben, og selv om den hadde gjordt det, ville det ikke ha

kompensert for de tynne kablene!!

 

Løsningen:

Det måtte ettermonteres en mye større kilereimskive på motoren for at dynamoen

skulle få nok turtall. Så måtte alle kabler forsterkes, spesiellt kabelen fra

dynamo til batteri (3-dobbles). Så ble den interne regulatoren koblet ut og en

ekstern regulator med senseledning på batteripol installert. (I dette tilfellet

ikke Ladac, men DET spiller mindre rolle) I tillegg ble hovedlysene koblet over

en bryter, slik at de ikke var på når brøytelysene var på. I tillegg ble det

installert et amperemeter, og separate brytere på ekstralysene. Den nevenyttige

vaktmester fikk i tillegg info om BRUKEN av amperemetret. (Dynamoen ble så varm

at man nesten kunne steike egg på den, men det virket.)

 

Moralen er:

Dra paralellene til båten din! Se på batteriet som en bank!

Låner du noe fra denne banken, vil den ha igjen beløpet med renter!

Hvis ikke dynamoen gir mere strøm til batteriene enn forbruket er, stopper det hele opp.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jørg, 

igjen, hva mener du med påstanden at "normale batterier ville bare suge til seg"?  Hvor mye kan en dynamo på 115A maksimum gi i lengden?  Oppnår jeg 80-85% av max, inn på batteriene syns jeg at det er tilfredsstillende, og det har jeg nå, selv uten PDAR, om du tror det eller ikke (kan dokumentere det).  Når PDAR gir på så mye at dynamoen kutter på 90grC (pga programmet i PDAR), betyr det vel at dynamoen jobber på grensen av det den er bygd for, og i min lærdom er det ikke fornuftig driftsmessig for et utstyr å ligge på en belastning på 100% over lang tid. Mulig bedre kjøling til dynamo kunne hjulpet her, noe jeg skal vurdere til neste sesong.  Så at batteriene ikke tar imot nok strøm syns jeg ikke stemmer.

 

"NB: vi skal heller ikke glemme at det er du selv som har forsinket det hele,

mens jeg har anbefalt deg en teknisk gjennomgang allerede i og siden starten av 2014."   Jørg, du var selv i båten og så på det originale opplegget FØR jeg installerte VC og PDAR, og det eneste du kommenterte var at jeg ville ha litt mindre spenningsfall ved å bytte ut skilledioden med et rele, ellers ingen spesifikke anbefalinger.  Jeg spurte om motorrommet var tilstrekkelig luftet, og også om dimensjonen på kablene var tilstrekkelig til, uten at du kom med anbefalinger på noe annet, så klart regnet jeg med at dette ville bli bra!

 

Endelig kan du også innrømme at PDAR ikke er løsningen i alle anlegg, noe som er min hensikt med min historie, men altså, det var du selv som anbefalte løsningene hos meg, og jeg kjøpte alt du anbefalte, unntatt skillerele, så ikke legg skylden over på meg!  Om jeg skal høre på batteriselger eller ikke, er vel en sak for  seg selv, men du kan jo snu det om og lure på om kunder skal høre på selgere av annet utstyr også, som f.eks PDAR?  Det er vel ikke bare en type selgere som vil fremheve sitt eget produkt?

 

Har heller ikke sagt at PDAR IKKE fungerer for det den er programmert for, bare at den IKKE er tilpasset mitt anlegg, og det er DET du ikke vil innse.  Derfor skriver jeg her, og vil informere andre om at man nødvendigvis ikke får et "bedre eventyr" med PDAR enn med den originale regulatoren.  Jeg var overbevist om at jeg ville få et helt optimalt system, noe som du selv bygget under, både ved anbefalinger og din reklame.  Men den reelle verden er ikke alltid som forventet, og jeg sitter igjen med en del erfaringer som jeg må få lov til å dele med andre, selv om det går ut over ditt produkt!

 

Det var forresten dårlig kundebehandling at du ikke ville ta PDAR og VC tilbake etter at jeg reklamerte.  Enhver produktselger som får slike tilbakemeldinger fra sine kunder, spesielt rett etter at jeg fikk satt PDAR i bruk, og siden heller ikke fikk utnyttet dens muligheter, burde ta tilbake produktet.

Link to post
Share on other sites

Cantano, det er fritt fram å ikke lese all innlegg. Jeg synes det er helt greit at saker og ting blir nyansert.

 

Så til diskusjonen:

Kan det være at dere egentlig har litt rett begge to? Dersom batteriene ikke var så mye nedtappet som dere trodde ville jo endel biter falle på plass. Både at batteriene suger bra med strøm nå, og at de ikke tok særlig med strøm når dere testet. Bare en tanke :smiley:

Ps, det forutsetter jo da at målingen på 12,1xxxV hvilespenning som det refereres til lenger opp ikke stemmer...

Link to post
Share on other sites

Det er helt klart for oss andre at seilglede ikke er fornøyd, og det er helt klart at jorg har litt å gå på når det gjelder kundebehandling. Jeg har skrevet det før. Hva har han tenkt å oppnå?

Det som kunne opplyst saken litt er hva som er spesielt med dette tilfellet. Hva slags batterier er det som er så spesielle?

Link to post
Share on other sites

Ja, Seilglede, da fikk du sagt ditt, igjen, og jeg tar meg friheten for å peke på det jeg skrev i bl.a. innlegg 67.

Det er bare å tilføye og å bekrefte at jeg var på båten din, og at det ikke fantes noe anledning for tvil at det skulle bli noe annet enn hos andre med det samme opplegg.

"Andre med det samme opplegg" (dvs. denne dynamoen og PDAR og en stor del PSR) er nå blitt så mange at du nesten kunne -gå- tvers over Sandefjord fjorden ville man binde alle disse båtene sammen.

 

Det er også greit at du kan dokumentere noe, men dokumentasjonen som du skrev viser ikke det samme som (jeg sier det igjen)

du og jeg har opplevd rett på båten din.

Se hva jeg skrev i #67, så er vi på linje fordi dette er det eneste som -kan- være sant for meg.

 

Det man ellers ser i det du skriver er at du er frustrert at ladeprosessen ikke går som du forventer,

bl.a. å levere mer strøm når batteriene er tomme.

Men det er ikke noe som jeg, vi, eller produktet lover, men noe forventning som noen mennesker inkludert du dikter opp for produktet.

Hvis du prøver å huske så har jeg sagt til deg at dynamoer ikke kan gi mer enn effektkurven tilsier, men at PDAR pleier å øke det lille som kommer ved lav turtall med litt til.

Jeg sa også at hovedforskjellen ligger i både tid og forløp av hele ladeprosessen (100%) og at man kan forvente at batteriene er 100% ladet etter hvert.

Nettopp det man leser i alle illustrasjoner.

I tillegg, og dette var ditt hovedpoeng (les dine egne mail), var du redd for at dine dyre batterier kunne ødelegges av høye spenninger etter topplading.

Derfor valgte du PDAR, software PDARAGM og Cheater, noe som pleier å virke utmerket i de fleste tilfellene.

Andre, med f.eks. krav til små variasjoner på spenninger i desimale områder, fikser vi med annen software, og alle virker.

 

Men vi kan jo gjøre det enkelt fordi

- du nekter ikke resultatene som vi fant på båten din i mars 2015 (se innlegg #67)

- men du nekter å innrømme at det er dine batterier som er problemet.

Oppgaven din er nå å forklare

- hvorfor vi klarte å øke spenningen fra 12,15V* til først 13,9V og så på 14,2V ila. bare få minutt.

- hvorfor du synes at det skal være ok mens jeg hevder at batteriene har et problem.

==========================================================================

 

For også å avkorte greiene med å ta regulatoren tilbake, noe du ønsker deg og det som jeg nekter.

Jeg har testet denne regulatoren både på benken og på båten din.

Den gjør akkurat som den skal.

 

Du kan selge den videre som brukt regulator til prisen du ønsker, og hvis det er bare for 1 krone.

Finner kjøperen ut at dette problemet er det samme på hans båt, som har andre og ok batterier,

da får du hele differansen til kjøpsprisen erstattet og kjøperen en splitter ny regulator på min bekostning.

Det siste er ikke noe jeg regner med men kjøperen bes om å ta kontakt med meg for

omregistrering av regulatoren (garanti) og for å få gratis guiding.

 

---------------------------------------------------------------------------

 

Ang. "kundebehandling",

Det finnes en forskjell mellom dårlig kundebehandling og ikke å ta noe tilbake med konkrete grunn.

Valgene du har er beskrevet, inkludert eksempel om et vaskemaskin og for trang sluk.

 

Og også en gang til deg, DieselDahl.

Jeg kan absolutt ikke se at jeg har behandlet noen urettferdig, eller frekk,

eller bare annerledes enn det som de fleste av et 5-sifferet antall kunder kaller både personlig, mer enn vennlig, konstant behjelpelig og

med innsats av tid og arbeid som vel de færreste selgere i et firma ville få lov til å bruke.

 

Tvert imot forventer jeg at også du forstår at det ikke finnes noen grunn for "lammeholdning" i slike tilfelle.

Eller har du noe anledning for å hevde at jeg er ufin eller ikke korrekt mot Seilglede, har sviktet noen,

eller noe i denne retning til bare en person som ikke fortjente et "Nei"?

 

Jeg vet hva jeg holder på med, og er veldig sikker hva både produktene jeg selger og jeg kan eller ikke kan.

Og jeg pleier ikke å nøle et sekund for å bytte varer når det er riktig.

Men utover det har verken jeg eller andre seriøse selgere med kunnskap til mål å være lekeplass for folk som utnytter dette.

 

Så kommer vi også til uttalelser av f.eks. deg, Catano.

Jeg har ikke noe problem med å si mitt her, men har heller ikke bedt om et slik diskusjon på denne tråden.

Men jeg må vel får lov for å svare på slik på samme sted?

Så, tenk litt før du kritiserer utålmodig, spesiell siden du selv også kan være ganske så skarp.

 

 

Ang tegnet *

Komodo, den "lange tungen" var jo på spor allerede. :smiley:

Etter tallene i rød har jeg egentlig forventet at noen skarpe hoder reagerer og tar denne dumme diskusjonen før det går langt.

Likevel gratulerer jeg fordi du er den eneste som i hvert fall reagerte antydningsvis.

Selvfølgelig stemmer måleresultatene når jeg måler selv, jeg blir betalt for dette.

Batterimonitoren viste noe utlading med 230Ah (dvs. ca. 30%), mens spenningen forteller om utlading DoD 50 - 70.

Og dette, kjære vennner, med  så  dyre AGM. (...sorry, litt spydig..)

Dette er kommentert, protokollert, og vi diskuterte dette både på båten og i "99" e-poster etter hvert.

 

Så tenker jeg at vi burde avslutte dette her.

 

Hvis noen støter seg fortsatt på dette så kan jo moderatoren flytte innleggene til det rette stedet,

f.eks. "Forhandler jeg ikke er fornøyd med".

Jeg er jo ferdig informert. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...